2017-07-28, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Det är tråkigt att du aldrig lärde dig det här när du var ett Jehovas vittne. Ja, en icke troende kan räknas som god, läs på om Cornelius, som var en romersk officer, men ändå "gudfruktig", och du kan läsa på detta skriftställe:

"Det är inte lagens hörare som blir rättfärdiga inför Gud, utan lagens görare. Hedningarna har inte lagen, men om de av naturen fullgör lagens krav, då är de sin egen lag fast de saknar lagen.

Därmed visar de att det som lagen kräver är skrivet i deras hjärtan; om det vittnar också deras samvete och deras tankar när tankarna anklagar varandra och försvarar sig. Det skall framgå den dag då Gud, enligt det evangelium jag har fått från Jesus Kristus, dömer vad som är fördolt hos människan.
" (Rom 2:13-16 Bibel2000)

Fast så tror inte JV!
Det finns ingenstans i JV:s litteratur där du kan se att någon som inte är knuten till JV på domens dag har möjlighet att överleva Harmageddon.
Citera
2017-07-28, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jhwh
Fast så tror inte JV!
Det finns ingenstans i JV:s litteratur där du kan se att någon som inte är knuten till JV på domens dag har möjlighet att överleva Harmageddon.

"knuten"? Så nu gäller inte dopet längre?
Citera
2017-07-28, 20:16
Medlem
Citat:

Jodå, det är dopet som gör dig knuten till JV. Då är du fast och får ett h-e om du ångrar dig.
Men syftar också på barn till döpta JV och ev odöpta förståndshandikappade inom organisationen, sådana som inte kan göras fullt ut ansvariga för avsaknad av dop.
Senast redigerad av Jhwh 2017-07-28 kl. 20:20.
Citera
2017-07-28, 20:17
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Har JV monopol på den "riktiga" sorts dop?
Citera
2017-07-28, 20:36
Medlem
Citat:
Det är tråkigt att du inte läser mina inlägg, i detta inlägg... (FB) Jehovas Vittnen, varför så impopulära?

...citerade jag detta:

"Men vi vet inte vilka som kommer att överleva och vilka som kommer att dö. Den domen skall äga rum i framtiden och skall avkunnas av den som Jehova har utsett: Jesus Kristus."
Du citerade mig ( 10098 ) och nämnde "människorna". Men jag kanske inte ingår där?
Citera
2017-07-28, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Du citerade mig ( 10098 ) och nämnde "människorna". Men jag kanske inte ingår där?

Det har jag ingen aning om, det beror på hur du agerar när du träffar Gud, om du hädar honom eller inte.
Citera
2017-07-28, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jhwh
Jodå, det är dopet som gör dig knuten till JV.

Då skulle du ha sagt:

"Fast så tror inte JV!
Det finns ingenstans i JV:s litteratur där du kan se att någon som inte är döpt till JV på domens dag har möjlighet att överleva Harmageddon."

Men så sade du inte, du sade "knuten".
Citera
2017-07-28, 20:46
Medlem
Citat:
Det har jag ingen aning om, det beror på hur du agerar när du träffar Gud, om du hädar honom eller inte.
Ja, det får väl tiden utvisa. Lite har han ju att förklara, minst sagt. Det är alltså inte viktigt att tro nu?
Citera
2017-07-28, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Ja, det får väl tiden utvisa. Lite har han ju att förklara, minst sagt. Det är alltså inte viktigt att tro nu?

Världen går längre och längre ifrån Guds lagar och bud, människor vilseleder och blir vilseledda och gör sina hjärtan hårda, bort ifrån det goda, bort ifrån Gud. Du avgör själv om du vill vänta och hoppas att du kommer att ha ett tillräckligt gott hjärta i förhållande till Guds lagar och bud, när Gud ingriper på jorden.
Citera
2017-07-28, 20:54
Medlem
CrazyPriests avatar
Citat:
Då skulle du ha sagt:

"Fast så tror inte JV!
Det finns ingenstans i JV:s litteratur där du kan se att någon som inte är döpt till JV på domens dag har möjlighet att överleva Harmageddon."

Men så sade du inte, du sade "knuten".

Fast Vittnen säger ändå till mig privat att det är bara de som kommer överleva harmageddon(eller komma in i guds nya värld, alltså överleva harmageddon).
Citera
2017-07-28, 20:54
Medlem
Citat:
Världen går längre och längre ifrån Guds lagar och bud, människor vilseleder och blir vilseledda och gör sina hjärtan hårda, bort ifrån det goda, bort ifrån Gud. Du avgör själv om du vill vänta och hoppas att du kommer att ha ett tillräckligt gott hjärta i förhållande till Guds lagar och bud, när Gud ingriper på jorden.
Ja, jag väljer om jag väntar med att följa Guds lagar. Men jag väljer inte om jag ska tro på Gud eller inte.
Där måste jag som sagt bli övertygad.
Citera
2017-07-28, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrazyPriest
Fast Vittnen säger ändå till mig privat att det är bara de som kommer överleva harmageddon(eller komma in i guds nya värld, alltså överleva harmageddon).

Ja som grupp betraktat, men Gud bedömer individuellt:

*** w94 1/9 sid. 12 § 17 Låt oss beslutsamt gå framåt, trots att vi är danade av stoft! ***

17 Även om Jehova handlar med sitt folk som en organiserad grupp, dömer han ändå dess medlemmar individuellt"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in