2017-07-28, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Ja, syndare är jag nog, enligt tron. Men ond? Jag kan ju i så fall inte rå för denna ondska.
Enligt mig är det Gud som är ond.

Straffet för synd är död. Adam och Eva syndade och fick betala för det med sina liv. Till skillnad från Adam och Eva är vi ofullkomliga och kommer att synda. Men om vi strävar efter att tjäna gud och ångrar våra synder har vi fortfarande möjlighet till evigt liv.
Citera
2017-07-28, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrindItUp
Straffet för synd är död. Adam och Eva syndade och fick betala för det med sina liv. Till skillnad från Adam och Eva är vi ofullkomliga och kommer att synda. Men om vi strävar efter att tjäna gud och ångrar våra synder har vi fortfarande möjlighet till evigt liv.
Vilket jag kanske skulle göra om jag trodde på Gud, och fann att han var god. Nu har han inte övertygat mig om endera.
Citera
2017-07-28, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Trodde jag ingick i "människorna"?

Det är tråkigt att du inte läser mina inlägg, i detta inlägg... (FB) Jehovas Vittnen, varför så impopulära?

...citerade jag detta:

"Men vi vet inte vilka som kommer att överleva och vilka som kommer att dö. Den domen skall äga rum i framtiden och skall avkunnas av den som Jehova har utsett: Jesus Kristus."
Citera
2017-07-28, 19:44
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Straffet för synd är död.

Enligt dom som är medlemmar av "synda-klubban". Inte enligt dom som inte är det.
Citera
2017-07-28, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Enligt dom som är medlemmar av "synda-klubban". Inte enligt dom som inte är det.

??
Citera
2017-07-28, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Det är tråkigt att du inte läser mina inlägg, i detta inlägg... (FB) Jehovas Vittnen, varför så impopulära?

...citerade jag detta:

"Men vi vet inte vilka som kommer att överleva och vilka som kommer att dö. Den domen skall äga rum i framtiden och skall avkunnas av den som Jehova har utsett: Jesus Kristus."

Kan en icke troende räknas som god? Du talar med kluven tunga.
Citera
2017-07-28, 19:50
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Citat:
??

"Synda=klubban" = dom som ananmmar synda-doktrinen.
Citera
2017-07-28, 19:52
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Så varför all JVs hot- och skrämsels-retorik/demagogi?
Citera
2017-07-28, 19:54
Medlem
Citat:
Så det går bra att använda sig av gammal litteratur när det passar? Detta är också ett typexempel på hur oärligt dessa debatterar.

Det jag menade var att Jehovas vittnen säger inga siffror idag. Man kan inte säga någon siffra eftersom det står ingen siffra i bibeln, bara att "många" kommer att vara så onda att dom inte kommer att underordna sig Gud, trots att dom har Gud mitt framför sig.

Det beror väl på vad man vill belysa. Vill man visa vad JV tror på, så duger naturligtvis inte gammal litteratur, om det finns nyare.
Ingen som menar att de säger några siffror heller. Min procentsats är ju högst indikativ. I praktiken är det nog ännu färre om man räknar bort ljumma vittnen och sådana med fel hjärteinställning, om man nu använder JV:s tro som bas för hur Jesus kan tänkas döma.
Citera
2017-07-28, 19:58
Medlem
Citat:
Så varför all JVs hot- och skrämsels-retorik/demagogi?

Egentligen helt onödig om man åka tro Ttsp.........men han företräder inte riktigt den officiella JV-läran..........där man t o m skrämmer barn med Harmageddonskildringar.
Förvisso är hans tolkningar mer sympatiska än samfundets, men.....
Citera
2017-07-28, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Kan en icke troende räknas som god? Du talar med kluven tunga.

Det är tråkigt att du aldrig lärde dig det här när du var ett Jehovas vittne. Ja, en icke troende kan räknas som god, läs på om Cornelius, som var en romersk officer, men ändå "gudfruktig", och du kan läsa på detta skriftställe:

"Det är inte lagens hörare som blir rättfärdiga inför Gud, utan lagens görare. Hedningarna har inte lagen, men om de av naturen fullgör lagens krav, då är de sin egen lag fast de saknar lagen.

Därmed visar de att det som lagen kräver är skrivet i deras hjärtan; om det vittnar också deras samvete och deras tankar när tankarna anklagar varandra och försvarar sig. Det skall framgå den dag då Gud, enligt det evangelium jag har fått från Jesus Kristus, dömer vad som är fördolt hos människan.
" (Rom 2:13-16 Bibel2000)
Citera
2017-07-28, 20:07
Medlem
Citat:

...citerade jag detta:

Det är enbart i det avseendet att ni just nu inte vet vilka som kommer konvertera till JV och vara tillräckligt nitisk innan domens dag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in