2017-07-28, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Ser ingen liknelse alls där. Försök igen.
Han menar att Jv har predikat. Skyll dig själv om du inte tror........och kommer att dö.
Citera
2017-07-28, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Han menar att Jv har predikat. Skyll dig själv om du inte tror........och kommer att dö.
Jo, jag tror jag förstår den biten. Problemet är att jag inte kan välja vad jag ska tro på, jag måste bli övertygad.
Citera
2017-07-28, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Jehovas vittnen har aldrig sagt någon siffra, det är ditt eget påhitt. Man har bara sagt att det är "många", precis det Jesus säger:

Fel. Man har visst publicerat antalet i den stora skaran . Om jag minns rätt var det 411 840 000. Du vet säkert i vilken famös bok detta publicerades.😆
Citera
2017-07-28, 16:42
Medlem
Citat:
Jo, jag tror jag förstår den biten. Problemet är att jag inte kan välja vad jag ska tro på, jag måste bli övertygad.
Visst är det så........men enligt Jv så är detta högmod.....att sätta sitt eget förstånd före det som predikas.
Citera
2017-07-28, 16:45
Medlem
Citat:
Visst är det så........men enligt Jv så är detta högmod.....att sätta sitt eget förstånd före det som predikas.
Ja, kanske det. Men det är ändå inget jag kan styra, så vitt jag vet.
Det jag kan välja är ju att följa JV:s läror. Men jag kan inte välja att tro på lärorna.
Citera
2017-07-28, 16:49
Medlem
Citat:
Ja, kanske det. Men det är ändå inget jag kan styra, så vitt jag vet.
Det jag kan välja är ju att följa JV:s läror. Men jag kan inte välja att tro på lärorna.
Visst är det så. Men Jv kan ju rimligen inte tillstå att 99,9 procent av jordens befolkning finner lärorna icke trovärdiga.
Citera
2017-07-28, 16:55
Medlem
Citat:
Visst är det så. Men Jv kan ju rimligen inte tillstå att 99,9 procent av jordens befolkning finner lärorna icke trovärdiga.
Det borde ju vara upp till Gud att få mig att tro. Jag kan inte se att en människa, i detta fall JV, ska kunna få mig att tro att Gud existerar. Även om jag skulle hålla med om deras läror i stort, så skulle jag fortfarande inte tro på Gud.
Citera
2017-07-28, 17:02
Medlem
Citat:
För att inte ttsp ska gå i taket så är det bäst att påpeka att det finns undantag, t ex för barn nyanlända och förståndshandikappad.
Och smällfeta äldste. :-)
Citera
2017-07-28, 17:04
Medlem
Citat:
Det borde ju vara upp till Gud att få mig att tro. Jag kan inte se att en människa, i detta fall JV, ska kunna få mig att tro att Gud existerar. Även om jag skulle hålla med om deras läror i stort, så skulle jag fortfarande inte tro på Gud.
Ändra samfu s betonar mer den hemlige andens roll i att människor blir dragna till Gud. Jv fokuserar mer på vikten av enskilda medlemmarna predikanter. Då blir konsekvenserna sådana.
Citera
2017-07-28, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av avfallit
Och smällfeta äldste. :-)
Brukar sådana skriva här??😃
Citera
2017-07-28, 17:08
Medlem
Citat:
Ändra samfu s betonar mer den hemlige andens roll i att människor blir dragna till Gud. Jv fokuserar mer på vikten av enskilda medlemmarna predikanter. Då blir konsekvenserna sådana.
Det finns även ett till problem. Även om jag skulle få bevis och tro att han existerar, så återstår ju problemet att han verkar inte vara värd att dyrka. Men det finns det andra trådar om.
Citera
2017-07-28, 17:10
Medlem
Citat:
Brukar sådana skriva här??😃
Nej, men vi hade en diskussion om hiruvida sådana kan stå på podiet och "med ett fritt och öppet tal" predika om självbehärskning, avhållsamhet och ett sunt leverne. Detta med bakgrund av att man utesluter dem som snusar och tydligen inte heller godtar nikotinfritt snus.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in