2017-07-28, 14:34
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Jag tror också som du att JJ har mycket kunskap och delaktighet i Akis död.
Men trots hans ångerfulla Facebook inlägg efteråt, tror jag han är en hårdare nöt att knäcka. Han har ju tigit sig igenom massa förhör etc, tidigare dömd, kör regelbundet bil utan körkort, dealar etc.
Han kanske klarar att knipa igen framöver, tyvärr.

Det var en smiley som följde på det "ångerfulla" inlägget, och direkt på det en familjär snärt från JM.
Citera
2017-07-28, 14:36
Medlem
Baborskas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Hon har nog minst en eller två som rapporterar...

Har för mig att Julia skulle ha ett konto här, men vilket som, så lär inte kontoinnehavaren ha hela tråden samlad för en återberättelse.
JM har väl fortsatta restruktioner å lär inte få så mkt info utifrån murarna.
Citera
2017-07-28, 14:46
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 6nysningar
Är ju inte svårt att förstå, MR har drogat skitdroger från iran sedan 9-års ålder och hjärnan är fuckad för livet. Det går aldrig ur och faktiskt en skam att AH inte tryckt mera på det här och hur hans mående kan göra erkännandet svagt. JM själv har fått upptäcka hur illa ställt det eg var med hans knarkande och konfronterade honom i Norge. En tuff advokat har mycket att sätta täderna i.
Pga sitt drogande (blandmissbruk) kan han ha fått skador i flera av kroppens organ; bl.a. verkar han ha drabbats av återkommande anfall av blixthuvudvärk. - Sett till förhören med honom kan han också fantisera och lägga ut texten; ser gärna saker och ting symboliskt och kan misstänkas "läsa in" händelseförlopp utan täckning i verkligheten; övertolka tonfall, vad som sägs, osv.

Nu är det ju snart upp till bevis: Existerar inspelningen resp. JM:s blodbesudlade tröja som MR berättat om?

Frånsett inspelningen och JM:s morbida humor i form av soffkastning, handgranater, baseballträn mm: Hur bör en försvarare tackla allt hon säger i de hemliga avlyssningarna - och det som avspeglas i hennes många små lappar; försöken att köpa ett alibi, osv?

Betr. tidsaspekten knuten till mordet/mordförsöket på AM/GM finns dock (helt frånsett mörkerseendet) en hel del kvar att göra för en ev. ny försvarare: En regelrätt rekonstruktion av färdvägen, t.ex. - Och ska man gå helt på MR:s uppgifter; vad han gjorde; i vilken ordning, osv, så synes tidsberäkningen för JM:s vidkommande svårligen hålla streck. Dock måste man när det gäller hans uppgifter betr. olika instruktioner från JM:s sida, den cigg han rökt mm, ta i beaktande att man bör ha anlänt tidigt till platsen; krypkört förbi infarten i väntan på att det skulle bli dags för MR att ta sig in i huset. Under den tiden bör allt ha hunnit avhandlas mellan JM och MR. - Tiden bakom sovrumsdörren har MR av förklarliga skäl haft svårt att beräkna: 5 min kan för honom ha känts som en hel kvart.

Om knivöverfallet ägt rum efter att GM gått och lagt sig, och om GM sett på 22.00-nyheterna (5 min), så kan han som tidigast ha legat i sin säng 22.10. Om MR härefter väntat, säg 10 min, med att gå in i sovrummet, har MR kunnat vara tillbaka vid den väntande flyktbilen 22.26. Räknat på 40 min restid tillbaka till E-tuna (inkl. avlägsnandet av den blodiga mordkniven) parkerar JM Touranen utanför kontoret 23.06. Hon byter snabbt bil och kan parkera Volvon 23.11. - Det tar henne sedan inte mer än ett par minuter att vara tillbaka i lägenheten: 23.15 - vilket stämmer överens med AG:s tidsuppgifter. Även 23.25 skulle kunna stämma eftersom "en stund" för AG torde vara mycket svårt att i efterhand översätta i exakt antal minuter.

Eftersom man provåkt sträckan under olika förhållanden vet man att det inte behöver ta en timme att ta sig till G-liden: 42 min är mer rättvisande när man kör under kvällstid (skymning övergående till mörker). - På dagtid, med tätare trafik, tog sträckan 52 min.

En tuff advokat kan sätta tänderna i mycket. - Behärskar advokaten också retorikens svåra konst samt har läst in sig på drogpsykoser, förstorade hjärtan mm, kan rond nr 2 bli intressant. - Men de övertygande bevisen (den långa indiciekedjan) kan han/hon inte gärna trolla bort.
Citera
2017-07-28, 14:46
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Några exempel:
"UF säger att föräldrarna var på Gotland när Aki drunknade och att de inte visste att Johanna och Aki varit på Granliden. Inte heller UF visste något om att Johanna skulle vara på Granliden den helgen."

Protokollbilaga_2017-03-22__Fo_rho_r__del_2__3_.pdf, sid 133 enligt paginering.

"Anki och Göran var vid "drunkningstillfållet" på Gotland. De hade varit på Granliden från onsdagen den 5 augusti och åkte till Gotland den 7 augusti. De hade ingen kännedom att Johanna eller Aki skulle vara där. Johanna visste dock var nyckeln låg. Anki och Göran ville inte att Johanna skulle vara där för när hon tidigare varit där själv så fick Anki storstäda. Anki menar att det var väl därför som Johanna inte frågade om lov att vara där för hon var medveten om att de inte ville det."

Protokollbilaga_2017-03-22__Fo_rho_r__del_2__3_.pdf, sid 137 enligt paginering.

"Maria får frågan om hon kan minnas att hon reagerade på någonting som verkade konstigt med kvinnan.
Hon nämner då att när kvinnan fick frågan av oss om vi möjligen kunde ringa efter någon, exempelvis hennes föräldrar, så hade hon sagt att man inte kunde ringa till dem. Anledningen till det var att de just då var på semester på Gotland och dem fick man absolut inte ringa och berätta om vad som hänt.
Maria tror att hon eller kollegan Marie som då hade svarat kvinnan att man ändå trodde att de ville komma hem trots att de var på semester, när något sådant här hade hänt, för att stötta henne.
Just detta tycker Maria verkade konstigt."

(mina fetningar)
Tilla_ggsprotokoll_II_2017-04-18__del_1__2_.pdf, sid 92 enligt paginering.

Det besvarar kanske inte din fråga, men JMs manipulativa förmåga återkommer, även här. Hon ljuger men lyckas ändå ofta övertyga. Hon lyckas manipulera en del, t.ex. Göran, under lång tid. Kanske ser han, men har överseende? AG har dock tidigt noterat att hon ljuger mest hela tiden. De som inte känner JM verkar ofta tro på det hon säger, även om det hon säger förefaller osannolikt. När det gällde t.ex. hennes olika versioner av Akis död är väl iofs alla varianter tänkbara. Bilolycka, hjärtstopp, arbetsplatsolycka, överdos och drunkning är de varianter jag kommer på. En rad av rökridåer läggs ut, i olika riktningar. Ungefär som nu när hon skriver ett 46-sidor långt brev till Aftonbladet.
Vi skrattar, men JM tror att hon kan manipulera Aftonbladet och allmänheten, ungefär som hon alltid manipulerat alla. När alla domar vunnit laga kraft och hon är "permanent" inlåst så hoppas jag att hon inser att hon inte längre kan leva på lögner. Jag hoppas, men jag tvivlar.

Hon kan skriva för "byrålådan". Det gjorde andra interner långt före henne. Vi har "sadism" av det och får väl kanhända möllerism av detta: att fylla ut tomrummet efter Gud i köttslig gestalt med bokstävernas och symbolernas speciella representativa fysik. 💗💗💗🍩🍰🍼🦐🦐🦐💗💗💗

Det eller käka småkakor.
Citera
2017-07-28, 14:50
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
tokig för att polisen gjort fel, även om jag nog helst skulle sett att if inte skickat henne det där brevet i mitten på juli 2016 utan att först sätta upp vakter kring Granliden.
Vad menar du?
Citera
2017-07-28, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Hade jag ägt en sommrstuga hade jag velat bli underrättad av polisen om någon som bott på min tomt drunknat vid min brygga. Hur lyckades JM med det? Övertalning?
Mycket bra fråga.
Citera
2017-07-28, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit

Eftersom man provåkt sträckan under olika förhållanden vet man att det inte behöver ta en timme att ta sig till G-liden: 42 min är mer rättvisande när man kör under kvällstid (skymning övergående till mörker). - På dagtid, med tätare trafik, tog sträckan 52 min.

En tuff advokat kan sätta tänderna i mycket. - Behärskar advokaten också retorikens svåra konst samt har läst in sig på drogpsykoser, förstorade hjärtan mm, kan rond nr 2 bli intressant. - Men de övertygande bevisen (den långa indiciekedjan) kan han/hon inte gärna trolla bort.

Det är märkligt att man inte provåkt G-gatan-Kontoret-Granliden, det är ju den sträckan som är intressant. Hikes säger i sin plädering att sträckan G-gatan-Kontoret tar 7 minuter, låter länge men har ingen uppfattning om avståndet. Likaså åker man en längre väg (via V-bron) på tillbakavägen, hur mycket längre är det? Hade också varit bra att haft med i FUP. Detaljer iofs men varför slarva med sådant, känns bara onödigt.
Citera
2017-07-28, 14:59
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Några exempel:
"UF säger att föräldrarna var på Gotland när Aki drunknade och att de inte visste att Johanna och Aki varit på Granliden. Inte heller UF visste något om att Johanna skulle vara på Granliden den helgen."

Protokollbilaga_2017-03-22__Fo_rho_r__del_2__3_.pdf, sid 133 enligt paginering.

"Anki och Göran var vid "drunkningstillfållet" på Gotland. De hade varit på Granliden från onsdagen den 5 augusti och åkte till Gotland den 7 augusti. De hade ingen kännedom att Johanna eller Aki skulle vara där. Johanna visste dock var nyckeln låg. Anki och Göran ville inte att Johanna skulle vara där för när hon tidigare varit där själv så fick Anki storstäda. Anki menar att det var väl därför som Johanna inte frågade om lov att vara där för hon var medveten om att de inte ville det."

Protokollbilaga_2017-03-22__Fo_rho_r__del_2__3_.pdf, sid 137 enligt paginering.

"Maria får frågan om hon kan minnas att hon reagerade på någonting som verkade konstigt med kvinnan.
Hon nämner då att när kvinnan fick frågan av oss om vi möjligen kunde ringa efter någon, exempelvis hennes föräldrar, så hade hon sagt att man inte kunde ringa till dem. Anledningen till det var att de just då var på semester på Gotland och dem fick man absolut inte ringa och berätta om vad som hänt.
Maria tror att hon eller kollegan Marie som då hade svarat kvinnan att man ändå trodde att de ville komma hem trots att de var på semester, när något sådant här hade hänt, för att stötta henne.
Just detta tycker Maria verkade konstigt."

(mina fetningar)
Tilla_ggsprotokoll_II_2017-04-18__del_1__2_.pdf, sid 92 enligt paginering.

Det besvarar kanske inte din fråga, men JMs manipulativa förmåga återkommer, även här. Hon ljuger men lyckas ändå ofta övertyga. Hon lyckas manipulera en del, t.ex. Göran, under lång tid. Kanske ser han, men har överseende? AG har dock tidigt noterat att hon ljuger mest hela tiden. De som inte känner JM verkar ofta tro på det hon säger, även om det hon säger förefaller osannolikt. När det gällde t.ex. hennes olika versioner av Akis död är väl iofs alla varianter tänkbara. Bilolycka, hjärtstopp, arbetsplatsolycka, överdos och drunkning är de varianter jag kommer på. En rad av rökridåer läggs ut, i olika riktningar. Ungefär som nu när hon skriver ett 46-sidor långt brev till Aftonbladet.
Vi skrattar, men JM tror att hon kan manipulera Aftonbladet och allmänheten, ungefär som hon alltid manipulerat alla. När alla domar vunnit laga kraft och hon är "permanent" inlåst så hoppas jag att hon inser att hon inte längre kan leva på lögner. Jag hoppas, men jag tvivlar.

Likförbannat: tog de id på JM då eller nöjde de sig med att hon hade två småbarn om halsen?

Eller visste alla "vem hon var"?

Hur kan JM:s önskemål om att inte störa föräldrarna få prio över att meddela tomtägaren? Eller hade JM placerat honom utanför tomtgränsen där han låg i vattnet?

Har man ett reglemente och följer det så kan ju det leda till insikter också, som att den man ringer upp berättar att han inte har några döttrar och att den ende Aki de känner hade OS-guld i simning och sedan länge lever som Alko-ombud bland Marinellaberoende aboriginer i Australien. Vilket kan hjälpa polisen på traven med deras funderande.

Kunde de inte ha ringt AP:s föräldrar också, eller gjorde de det?
Citera
2017-07-28, 15:06
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Champagneoclock
Hur vittnar man som medmisstänkt?
Är man misstänkt hörs man som åtalad, och då vittnar man inte.

Deras heltäckande "inga kommentarer" antyder att de inte var kallade som vittnen. De hördes vad jag förstår som misstänkta.
Citera
2017-07-28, 15:08
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Addhoc
Nix, de vittnade som medmisstänkta. Alternativet hade varit som anhöriga men då hade de sluppit och det ville man naturligtvis undvika.
De var fortfarande misstänkta utan att vara åtalade.

Ah, nog fel av mig här då strax ovan. Jag glömde anhörigaspekten. De kunde inte höras som oberoende vittnen.
Citera
2017-07-28, 15:11
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 6nysningar
Åtalet hänger ihop och är invecklat för åk, faller aki-delen kan man mycket falla i flera andra åtal. Som du säger är det ett drömläge att ta över AHs påbörjade arbete och koka ner bevisningen till vad som är begånget. Glöm inte mats alm, linna mfl. färskt är linna som blev utpekad av en annan kriminell, skandaler vill HR undvika. Inget konstigt denna påbörjade önskning om advokatsbyte men det kommer inte ske förrän 294-års domen kommit.

Om det vore så väl, men jag nöjer mig med effektiva 20 år.
Citera
2017-07-28, 15:12
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baborska
Det är nog bara ett fåtal som skulle fatta vitsen med taggningen.

Som är...?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in