Citat:
Ursprungligen postat av
6nysningar
Är ju inte svårt att förstå, MR har drogat skitdroger från iran sedan 9-års ålder och hjärnan är fuckad för livet. Det går aldrig ur och faktiskt en skam att AH inte tryckt mera på det här och hur hans mående kan göra erkännandet svagt. JM själv har fått upptäcka hur illa ställt det eg var med hans knarkande och konfronterade honom i Norge. En tuff advokat har mycket att sätta täderna i.
Pga sitt drogande (blandmissbruk) kan han ha fått skador i flera av kroppens organ; bl.a. verkar han ha drabbats av återkommande anfall av blixthuvudvärk. - Sett till förhören med honom kan han också fantisera och lägga ut texten; ser gärna saker och ting symboliskt och kan misstänkas "läsa in" händelseförlopp utan täckning i verkligheten; övertolka tonfall, vad som sägs, osv.
Nu är det ju snart upp till bevis: Existerar inspelningen resp. JM:s blodbesudlade tröja som MR berättat om?
Frånsett inspelningen och JM:s morbida humor i form av soffkastning, handgranater, baseballträn mm: Hur bör en försvarare tackla allt hon säger i de hemliga avlyssningarna - och det som avspeglas i hennes många små lappar; försöken att köpa ett alibi, osv?
Betr. tidsaspekten knuten till mordet/mordförsöket på AM/GM finns dock (helt frånsett mörkerseendet) en hel del kvar att göra för en ev. ny försvarare: En regelrätt rekonstruktion av färdvägen, t.ex. - Och ska man gå helt på MR:s uppgifter; vad han gjorde; i vilken ordning, osv, så synes tidsberäkningen för JM:s vidkommande svårligen hålla streck. Dock måste man när det gäller hans uppgifter betr. olika instruktioner från JM:s sida, den cigg han rökt mm, ta i beaktande att man bör ha anlänt tidigt till platsen; krypkört förbi infarten i väntan på att det skulle bli dags för MR att ta sig in i huset. Under den tiden bör allt ha hunnit avhandlas mellan JM och MR. - Tiden bakom sovrumsdörren har MR av förklarliga skäl haft svårt att beräkna: 5 min kan för honom ha känts som en hel kvart.
Om knivöverfallet ägt rum efter att GM gått och lagt sig, och om GM sett på 22.00-nyheterna (5 min), så kan han som tidigast ha legat i sin säng 22.10. Om MR härefter väntat, säg 10 min, med att gå in i sovrummet, har MR kunnat vara tillbaka vid den väntande flyktbilen 22.26. Räknat på 40 min restid tillbaka till E-tuna (inkl. avlägsnandet av den blodiga mordkniven) parkerar JM Touranen utanför kontoret 23.06. Hon byter snabbt bil och kan parkera Volvon 23.11. - Det tar henne sedan inte mer än ett par minuter att vara tillbaka i lägenheten: 23.15 - vilket stämmer överens med AG:s tidsuppgifter. Även 23.25 skulle kunna stämma eftersom "en stund" för AG torde vara mycket svårt att i efterhand översätta i exakt antal minuter.
Eftersom man provåkt sträckan under olika förhållanden vet man att det inte behöver ta en timme att ta sig till G-liden: 42 min är mer rättvisande när man kör under kvällstid (skymning övergående till mörker). - På dagtid, med tätare trafik, tog sträckan 52 min.
En tuff advokat kan sätta tänderna i mycket. - Behärskar advokaten också retorikens svåra konst samt har läst in sig på drogpsykoser, förstorade hjärtan mm, kan rond nr 2 bli intressant. - Men de övertygande bevisen (den långa indiciekedjan) kan han/hon inte gärna trolla bort.