Bröderna har aldrig erkänt. De har aldrig sagt "Ja, det var vi som gjorde det".
När polischefen får frågan av en journalist "Har de erkänt ?" Gör han en halv sekunds paus innan han svarar "Ja, de har sagt det, ja."
Jag tycker det syns att han tar sats, och sen blåljuger.
Allt talar för att bröderna, fem och sju år gamla, är fullständigt oskyldiga.
De har manipulerats, skrämts av auktoriteter, tröttats ut i ändlöst malande förhör tills de själva inte visste vad som var upp eller ner. Tyvärr har även föräldrarna bidragit till att få dem att tro att de var skyldiga genom att efter myndiga instruktioner (och hot, om föräldrarna inte lydde) pressat barnen med insinuerande frågor där de borde haft en fristad: deras eget hem.
"Erkännandet" satte guldkant på polischefen med fleras karriär, detta var ju sensation! Ära och berömmelse väntade. Fruktansvärt grymt.
Upprinnelsen till denna förfärliga soppa var troligen att de på barns vis ville göra sig intressanta, "Jag har sett något" säger sjuåringen, strax efteråt säger femåringen på småsyskons vis "Jag har också sett något!" Föräldrarna, främst fadern tar dem naivt på gravallvar, och vill pliktskyldigt hjälpa polisen på alla sätt. Tragiskt.
Nu gäller att få fram ett erkännande, ett äkta sådant den här gången, från den skyldige.
Sedan ett riktigt saftigt skadestånd till pojkarna och deras föräldrar.