Citat:
Ursprungligen postat av
eggshells
Nu har jag flyttat mina btc från Bitstamp till min lokala plånbok men nått säger man det inte spelar någon roll om jag ska vara säker? Jag måste alltså sälja mina btc och få rena cash?
Du är säker så länge du (och endast du) kontrollerar dina privata nycklar, vilket du gör i samtliga wallets. Du behöver inte sälja BTC, men som någon sa ovan så kommer det nog bli en omskakande tid för bitcoin. Personligen tror jag på sikt att detta kommer gynna bitcoin och att BCC tillslut kommer att ta över och bli den riktiga kedjan.
Dock kan det ta några månader/år innan vi ser. Eller så dör ena kedjan på någon vecka. Ingen som vet än hur det kommer gå. Mycket beror på hur många miners och pooler av miners som byter och stödjer men även vad "marknaden" tycker. Allt jag läst om SegWit (som kommer på andra kedjan) så är det helt emot vad bitcoin står för, det är mer låsa in folk på stora exchanges och inte peer 2 peer cash. Jag tror och hoppas att folk kommer inse detta och därför handla mer med BCC än BTC.
Men ingen vet, och om någon säger sig veta så ljuger de. Så beroende på vad du själv anser har du några val.
- Sälja allt nu före forken till fiat/någon annan crypto, risken är då att värdet på BTC+BCC (kom ihåg att du får båda 1:1) efter forken kommer vara mycket mer än vad du fick ut nu.
- Ha dina pengar på en exchange, det är dock inget jag rekomenderar då det är upp till vad exchanget stöder och inte vad du vill. De kan helt skita i BCC eller säga att du inte får tradea med BTC/BCC på några dagar etc.
- Ha det som du har nu med pengarna i en wallet, efter forken kan du då spendera på bägge chains. Tror du att BCC inte kommer bli något kan du sälja av det, eller iaf konvertera det till BTC eller tvärtom. Risken här är ju naturligtvis som alltid att både BTC och BCC kan gå ner, för det är några oklara månader framöver.
Jag har inte så mycket bitcoin men jag använde ett fjärde alternativ, vet inte om de fortfarande har det eller till vilken ratio. Men ViaBTC öppnade BTC=>BCC trading för några dagar sen. Varför skulle man då göra det om man efter forken ändå får BTC & BCC? Jo, för det var bättre ratio där. När jag tradade var det ca 4.5x, dvs för varje BTC man gav fick man 4.5 BCC. Jag tror helt på BCC-kedjan så jag tradea mina BTC för BCC. Det är dock en risk, som allt annat. Om BCC-kedjan inte blir något så har man kastat bort sina bitcoins.
Nu har jag inte alls mycket (då jag tycker om tekniken, men inte har det som sparande eller dyl) men tog ändå allt jag hade och konverterade till BCC, sen köpte jag lite extra BTC för att vara med på forken också, men troligtvis kommer jag konvertera dessa till BCC några dagar efter forken om det ser ut som den kommer överleva.
Hur som helst så är det intressanta tider framöver för Bitcoin. Första riktigt stora stormen, men det är så här dispyter SKA lösas. En grupp vill göra X, en grupp vill göra Y. Dessa är inte kompatibla med varandra, därför blir det en fork. Sen får marknaden avgöra vilken av dessa kedjor som är bättre.