2017-07-26, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jajgert
Jag tänker så här. Cash är ju mer eller mindre dödsdömt. Smatidigt som cash alltid kommer finnas kvar. Det är så lång historik.
Men man kan ju mer eller mindre kalla Dollar eller Euro för en virituell valuta? Mer pengar finns i alla system än vad som finns i sedlar.

Varför ska valutor som bitcoin utan historik vara värd mer än pumpakärnor?

För att det just nu endast är cryptovalutor som erbjuder "privata" transaktioner online.

Varken Euro eller Dollar går att handla med online, utan att ha en mellanhand som först godkänt dig och vad du håller på med. Den måste även godkänna vad den du försöker handla med håller på med. Inom kryptovaluta tar man bort steget, och det enda som man godkänner är; Har den här transaktionen likvida medel? Är svaret ja, så kommer mottagaren ta emot kryptovalutan och ingen behöver ha insyn i vad som handlats.
Citera
2017-07-27, 17:02
Avslutad
Fick precis följande mail från Bitstamp där jag handlar.. Jag har svårt att tyda vad det innebär - kan någon clairfy? Kommer det påverka kursen?

Citera
2017-07-27, 17:39
Medlem
Guzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eggshells
Fick precis följande mail från Bitstamp där jag handlar.. Jag har svårt att tyda vad det innebär - kan någon clairfy? Kommer det påverka kursen?

Det innebär väl att Bitstamp inte stöder "utbrytarcoinen" Bitcoin Cash som lär se dagens ljus om några dagar. Bitstamp kommer att fundera på hur de ska göra med Bitcoin Cash i framtiden, men de kunder som vill vara säkra på att ha tillgång till både vanliga Bitcoin OCH Bitcoin Cash efter splittringen ska flytta sitt innehav till nåt annat ställe (förslagsvis en pappersplånbok eller nån annan plånbok som gör att man kan ha kvar slantarna på båda kedjorna efter splittringen.)

Tillägg: Fram till splittringen kommer ju Bitcoin och Bitcoin Cash att ha en identisk blockkedja, så har du koll på dina privata nycklar - t.ex. genom att ha ditt innehav i pappersplånböcker - så ska du efter splittringen kunna ha coins av båda sorterna. Exakt hur man, efter splittringen, ska göra för att föra över innehavet från sin plånbok till båda kedjorna vet jag inte. Men jag ligger personligen lågt och utgår från att det skapas enkla tjänster för att sköta det.

Obs! Exakt hur marknaden reagerar på allt det här är inte helt klart. Det kan ju hända att Bitcoin Cashs värde sjunker snabbt, eller så kanske det blir värt 20 % av en vanlig bitcoin, samtidigt som den vanliga bitcoinens värde sjunker med 20 %. Eller så händer nåt annat...

Det viktiga: att man får coins av båda slagen betyder (sannolikt) inte att man blir dubbelt rikare i kronor räknat. Däremot är det förstås bättre att se till att man kan finnas på båda kedjorna efter splitten än att inte göra det.

Bäst, om Bitcoin Cash sjunker snabbt, är kanske att kunna sälja av dem snabbt. Men det är väl inte många börser som kommer att handla med Cash i början, så jag kommer att strunta i att försöka göra några snabba affärer där. Jag väntar tills dammet lagt sig.
Senast redigerad av Guz 2017-07-27 kl. 17:48.
Citera
2017-07-27, 17:53
Medlem
Guzs avatar
Men samtidigt: jag har lämnat minimala summor bitcoin (motsvarande några tiotals kronor) på de växlingssajter/nätplånböcker jag använder bara av intresse för att kunna se hur de sköter hela segwiten och splitten.
Citera
2017-07-27, 22:39
Medlem
För att använda dina Bitcoin Cash kan du importera dina privata nycklar i BitcoinABC eller Electrum Cash. Notera att om du har Bitcoin på en växlingssite som inte stödjer Bitcoin Cash så är det ändå de som äger de privata nycklarna och har tillgång till dina Bitcoin Cash. Se därför till att ta ut dina Bitcoin innan första augusti.
Citera
2017-07-28, 08:23
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Guz

Tillägg: Fram till splittringen kommer ju Bitcoin och Bitcoin Cash att ha en identisk blockkedja, så har du koll på dina privata nycklar - t.ex. genom att ha ditt innehav i pappersplånböcker - så ska du efter splittringen kunna ha coins av båda sorterna. Exakt hur man, efter splittringen, ska göra för att föra över innehavet från sin plånbok till båda kedjorna vet jag inte. Men jag ligger personligen lågt och utgår från att det skapas enkla tjänster för att sköta det.

Tack för svar, är inte helt med med vad som händer med btc nätverket. Nu har jag flyttat mina btc från Bitstamp till min lokala plånbok men nått säger man det inte spelar någon roll om jag ska vara säker? Jag måste alltså sälja mina btc och få rena cash?
Citera
2017-07-28, 10:11
Medlem
Guzs avatar
Citat:
Tack för svar, är inte helt med med vad som händer med btc nätverket. Nu har jag flyttat mina btc från Bitstamp till min lokala plånbok men nått säger man det inte spelar någon roll om jag ska vara säker? Jag måste alltså sälja mina btc och få rena cash?

Har du dina coins sparade lokalt, och har de privata nycklarna, så borde du vad jag kan förstå vara helt säker. (Har nån annan åsikt får de invända.)
Att sälja nu är förstås att göra sig helt säker - genom att man drar sig ur bitcoin - men priset är ju inte det högsta just nu, så personligen skulle jag inte göra det OM summorna du har i bitcoin inte är sådana som du är i behov av.
Jag tror på en (eventuellt långsam) ökning i den vanliga bitcoinens värde om förändringen går som tänkt.
Citera
2017-07-28, 10:34
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Guz
Har du dina coins sparade lokalt, och har de privata nycklarna, så borde du vad jag kan förstå vara helt säker. (Har nån annan åsikt får de invända.)
Att sälja nu är förstås att göra sig helt säker - genom att man drar sig ur bitcoin - men priset är ju inte det högsta just nu, så personligen skulle jag inte göra det OM summorna du har i bitcoin inte är sådana som du är i behov av.
Jag tror på en (eventuellt långsam) ökning i den vanliga bitcoinens värde om förändringen går som tänkt.

Har en wallet från Electum, vad menas med privat nyckel? Jag har ju en nyckel som är knyten till plånboken som jag använder till överföringar

Med dagens värde är det 2000kr så inte så mkt
Men har 60k på Avanza... det oroar mig lite.
Citera
2017-07-28, 11:18
Medlem
Citat:
Nu har jag flyttat mina btc från Bitstamp till min lokala plånbok men nått säger man det inte spelar någon roll om jag ska vara säker? Jag måste alltså sälja mina btc och få rena cash?

Du är säker så länge du (och endast du) kontrollerar dina privata nycklar, vilket du gör i samtliga wallets. Du behöver inte sälja BTC, men som någon sa ovan så kommer det nog bli en omskakande tid för bitcoin. Personligen tror jag på sikt att detta kommer gynna bitcoin och att BCC tillslut kommer att ta över och bli den riktiga kedjan.

Dock kan det ta några månader/år innan vi ser. Eller så dör ena kedjan på någon vecka. Ingen som vet än hur det kommer gå. Mycket beror på hur många miners och pooler av miners som byter och stödjer men även vad "marknaden" tycker. Allt jag läst om SegWit (som kommer på andra kedjan) så är det helt emot vad bitcoin står för, det är mer låsa in folk på stora exchanges och inte peer 2 peer cash. Jag tror och hoppas att folk kommer inse detta och därför handla mer med BCC än BTC.

Men ingen vet, och om någon säger sig veta så ljuger de. Så beroende på vad du själv anser har du några val.
  • Sälja allt nu före forken till fiat/någon annan crypto, risken är då att värdet på BTC+BCC (kom ihåg att du får båda 1:1) efter forken kommer vara mycket mer än vad du fick ut nu.
  • Ha dina pengar på en exchange, det är dock inget jag rekomenderar då det är upp till vad exchanget stöder och inte vad du vill. De kan helt skita i BCC eller säga att du inte får tradea med BTC/BCC på några dagar etc.
  • Ha det som du har nu med pengarna i en wallet, efter forken kan du då spendera på bägge chains. Tror du att BCC inte kommer bli något kan du sälja av det, eller iaf konvertera det till BTC eller tvärtom. Risken här är ju naturligtvis som alltid att både BTC och BCC kan gå ner, för det är några oklara månader framöver.

Jag har inte så mycket bitcoin men jag använde ett fjärde alternativ, vet inte om de fortfarande har det eller till vilken ratio. Men ViaBTC öppnade BTC=>BCC trading för några dagar sen. Varför skulle man då göra det om man efter forken ändå får BTC & BCC? Jo, för det var bättre ratio där. När jag tradade var det ca 4.5x, dvs för varje BTC man gav fick man 4.5 BCC. Jag tror helt på BCC-kedjan så jag tradea mina BTC för BCC. Det är dock en risk, som allt annat. Om BCC-kedjan inte blir något så har man kastat bort sina bitcoins.

Nu har jag inte alls mycket (då jag tycker om tekniken, men inte har det som sparande eller dyl) men tog ändå allt jag hade och konverterade till BCC, sen köpte jag lite extra BTC för att vara med på forken också, men troligtvis kommer jag konvertera dessa till BCC några dagar efter forken om det ser ut som den kommer överleva.

Hur som helst så är det intressanta tider framöver för Bitcoin. Första riktigt stora stormen, men det är så här dispyter SKA lösas. En grupp vill göra X, en grupp vill göra Y. Dessa är inte kompatibla med varandra, därför blir det en fork. Sen får marknaden avgöra vilken av dessa kedjor som är bättre.
Citera
2017-07-28, 13:31
Medlem
Guzs avatar
Citat:
Har en wallet från Electum, vad menas med privat nyckel? Jag har ju en nyckel som är knyten till plånboken som jag använder till överföringar

Jag har aldrig använt Electrum.

Däremot använder jag Blockchain.info. Observera att lösenordet till sajten inte är någon privat nyckel.

På bl.a. Blockchain.info kan man däremot, då man loggar in, se 12 ord som man ska skriva ner och gömma, och som bör ge en tillgång till innehavet om nåt inträffar. (Man ska kunna, med de 12 orden, återskapa innehavet på en annan sajt om man vill.)

Jag använder även växlingssajten Coinbase. Sajten har nåt slags "vault"-funktion, dit man kan flytta sitt innehav, men jag har aldrig använt den funktionen så jag vet inte om den genererar nycklar/ord för att återskapa innehavet.
Men det jag vet är att om man låter sina coins ligga på ens vanliga bitcoinkonto i Coinbase så har man inte tillgång till några privata nycklar, utan innehavet är bara skyddat av själva lösenordet till sajten, vilket inte skyddar coinsen i sig om t.ex. sajten skulle försvinna.

Har du alltså Bitcoin XBT på Avanza?
Senast redigerad av Guz 2017-07-28 kl. 14:02.
Citera
2017-07-28, 13:48
Medlem
Citat:

Har du skrivit upp de orden du fick när du skapade din wallet? Om inte så se till att du gör det omgående. Med de orden kan du få din privata nyckel. Observera att om någon annan får tillgång till dina ord så kan de få tillgång till din wallet. Skriv upp orden på en lapp och göm undan, ta inte foto och skriv absolut inte ner dem i mobilen/datorn.
Citera
2017-07-28, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheZoig
Försökt överföra från Länsförsäkringar till Bitstamp men misstänker att LF har svartlistat Bitstamps IBAN... Någon som känner till en bank som godkänner överföringar till Bitstamp, alternativt Kraken?

mvh

När jag valde Storbritannien som land fick jag "fel IBAN" men om jag valde Slovenien som land så verkar överföringen fungera från LF. Får se om överföringen dyker upp på Bitstamp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in