2017-07-18, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av x1ofdewm
Varför är min publika nyckel/adress inte densamma varje dag?
Om polaren har den(publika) adress jag hade för 5 dagar sen och skickar bitcoin till den, dyker pengarna då upp i min plånbok? Använder Jaxx.
Din vän kan skicka till samma adress utan problem. Du kan ha flera adresser som alla leder till samma publika nyckel. Det har sina fördelar att skapa en ny adress för varje överföring när det kommer till anonymitet osv men ska du bara ta emot småsummor från vänner så kan han lika gärna skicka till samma adress som innan.
Senast redigerad av TjuckaTjuck 2017-07-18 kl. 18:33.
Citera
2017-07-18, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Guz
Jag har skickat coins till pappersplånböcker i dag.
En försändelse har fortfarande - efter ett halvt dygn - noll bekräftelser. Det är en minimal testförsändelse (1 dollar), MEN men med aningen högre transaktionsavgift än de större transaktioner som utan problem gått igenom under dagen.
Fråga: borde inte transaktionsavgiften vara avgörande för hur snabbt en transaktion verifieras, eller finns det något annat som gör att små transaktioner är långsamma?
Bara för att det är en dollar betyder det inte att det är en liten transaktion. Det är antalet in- och utgångar som räknas. Alltså storleken i byte. En miljon dollar med en ingång och en utgång är alltså mycket billigare att skicka än en transaktion på en dollar med hundra ingångar och hundra utgångar.
Citera
2017-07-18, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TjuckaTjuck
Din vän kan skicka till samma adress utan problem. Du kan ha flera adresser som alla leder till samma publika nyckel. Det har sina fördelar att skapa en ny adress för varje överföring när det kommer till anonymitet osv men ska du bara ta emot småsummor från vänner så kan han lika gärna skicka till samma adress som innan.
För att vara lite petig vill jag påpeka att det är en publik nyckel som skrivs ut som din bitcoinadress. Ofta beskrivs publik nyckel och bitcoinadress lite slarvig som samma sak. Men flera adresser kan iallafall aldrig leda till samma nyckel, varken publik eller privat. Det du tänker på är nog en HD-plånbok som genererar nya nyckelpar för varje avsändare och som kan säkerhetskopieras med en lista med ord. Dock har varje adress fortfarande varsin publik och privat nyckel.
I övrigt har du helt rätt.
Citera
2017-07-19, 10:39
Medlem
Guzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TDKii
Bara för att det är en dollar betyder det inte att det är en liten transaktion. Det är antalet in- och utgångar som räknas. Alltså storleken i byte. En miljon dollar med en ingång och en utgång är alltså mycket billigare att skicka än en transaktion på en dollar med hundra ingångar och hundra utgångar.

Vad innebär in- och utgång?

För att konkretisera min fråga:

Om jag gör två transaktioner samtidigt...

A) 2 btc, med transaktionsavgift 0,0001 btc
B) 0,0005 btc med transaktionsavgift 0,0002 btc

...borde inte B i snitt gå igenom snabbare, pga den högre avgiften?
Eller är det alltså här som "in- och utgångarna" (som jag måste erkänna att jag inte har koll på) kommer in? Har det nåt att göra med hur poster på kedjan förenas och splittas för att skapa summan?
Citera
2017-07-19, 22:35
Medlem
Varje transaktion du tar emot hamnar i din plånbok som en "outnyttjad utgång" (UTXO). När du ska spendera dessa måste du använda hela UTXO:er som "ingångar" (inputs). Om du tagit emot tre transaktioner på 1, 2 och 3 Bitcoin och sedan ska skicka vidare 3 Bitcoin kan du använda en ingång med 3 Bitcoin eller två med 1+2 Bitcoin. Det första valet blir billigare eftersom det tar mindre plats i blockkedjan. Om du istället skulle skicka 0,5 Bitcoin så måste du använda en hel ingång, t.ex den med 3 Bitcoin och skicka 2,5 Bitcoin tillbaka till dig själv som växel.
Att skicka 0,00000001 Bitcoin med en ingång kostar alltså lika mycket som att skicka 100 Bitcoin med en ingång.
Citera
2017-07-20, 02:02
Medlem
Guzs avatar
Citat:
Varje transaktion du tar emot hamnar i din plånbok som en "outnyttjad utgång" (UTXO). När du ska spendera dessa måste du använda hela UTXO:er som "ingångar" (inputs). Om du tagit emot tre transaktioner på 1, 2 och 3 Bitcoin och sedan ska skicka vidare 3 Bitcoin kan du använda en ingång med 3 Bitcoin eller två med 1+2 Bitcoin. Det första valet blir billigare eftersom det tar mindre plats i blockkedjan. Om du istället skulle skicka 0,5 Bitcoin så måste du använda en hel ingång, t.ex den med 3 Bitcoin och skicka 2,5 Bitcoin tillbaka till dig själv som växel.
Att skicka 0,00000001 Bitcoin med en ingång kostar alltså lika mycket som att skicka 100 Bitcoin med en ingång.

Okej, tack. Men när du skriver "kostar alltså lika mycket", syftar du då på kostnaden jag betalar, eller på det jobb som nätverket måste göra för att verifiera min transaktion?

För det som alltså hände var att jag betalat mer i avgift för den mindre transaktionen, men den var trots det mycket långsammare.

Beror det på att minersen är mer intresserade av att, låt säga, sköta en transaktion med endast en utgång för ersättningen 0,0001 btc än en transaktion med tre utgångar för ersättningen 0,0002 btc?
Citera
2017-07-20, 21:13
Avslutad
Sjukt som den stiger nu. Svårt att sålla bland nyheterna om varför... Japan?

Det var inte min fråga men men... någon som har en schysst vuxenseriös chat för btc svensk/engelsk spelar ingen roll
Citera
2017-07-20, 21:18
Medlem
Precis, de kostar lika mycket eftersom det är samma arbete att bekräfta transaktionerna och därmed får du betala samma avgift.

Du har rätt i ditt sista påstående. Miners tar hellre tre transaktioner med en utgång vardera för 3*0,0001 BTC istället för en transaktion med tre utgångar för 1*0,0002 BTC
Citera
2017-07-21, 01:37
Medlem
Oldberrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eggshells
Sjukt som den stiger nu. Svårt att sålla bland nyheterna om varför... Japan?

Det var inte min fråga men men... någon som har en schysst vuxenseriös chat för btc svensk/engelsk spelar ingen roll

Det är för Segwit håller på att aktiveras. Det verkar inte som att det blir någon Hardfork och allt är guld och gröna skogar ungefär.

Fråga mig inte om vad Segwit är för jag har väldigt svårt att begripa mig på det
Citera
2017-07-21, 18:05
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Oldberry
Det är för Segwit håller på att aktiveras. Det verkar inte som att det blir någon Hardfork och allt är guld och gröna skogar ungefär.

Fråga mig inte om vad Segwit är för jag har väldigt svårt att begripa mig på det

mm ja ok. jag har 60k investerat i btc (avana cert) och blir så jävla nervös så snart den dippar :P men men nu ser läget bra ut men man vet aldrig imorgon...

förstår inte man sitter på 60k och inte ens fattar vad man sysslar och hur/varför kursen ändras - kan väl inte bara vara utbud/efterfrågan - med kan jag förstå låter idiotiskt men det är iaf pengar jag känner jag förlora utan att gråta för mycket ;p'

Fortfarande inga tips på en btc-trading chat?
Citera
2017-07-22, 20:29
Medlem
Guzs avatar
Citat:
Precis, de kostar lika mycket eftersom det är samma arbete att bekräfta transaktionerna och därmed får du betala samma avgift.

Du har rätt i ditt sista påstående. Miners tar hellre tre transaktioner med en utgång vardera för 3*0,0001 BTC istället för en transaktion med tre utgångar för 1*0,0002 BTC

Utmärkt, tack för föklaringen.

Jag lyssnar ganska mycket på btc- och kryptopoddar, men de konkreta, tekniska detaljerna är jag inte väldigt insatt i (om de inte råkat diskuteras i en podd hehe).
Citera
2017-07-26, 14:17
Medlem
Jag tänker så här. Cash är ju mer eller mindre dödsdömt. Smatidigt som cash alltid kommer finnas kvar. Det är så lång historik.
Men man kan ju mer eller mindre kalla Dollar eller Euro för en virituell valuta? Mer pengar finns i alla system än vad som finns i sedlar.

Varför ska valutor som bitcoin utan historik vara värd mer än pumpakärnor?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in