2017-07-28, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Känns väl inte som socialtjänsten har gjort något fel. Skiter man i att betala hyran så ska man vräkas så enkelt är det. Möjligen så skulle socialen tvångsomhändertagit barnen i ett tidigare skede men av tradition så görs inte speciellt många omhändertagande då det saknas fosterhem för de 100 000 barn som inte borde bo hos sina vårdnadshavare. Och bostadsbolaget borde sett till att en vräkning skedde redan när andra hyran var obetald.

Om nu tre barn blivit mördade av sin mamma (eller pappa) och familjen haft kontakt med socialtjänsten så är det fullt rimligt att anta att de kan ha gjort fel. Att som du mena på motsatsen är bara beklagligt.
Citera
2017-07-28, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av molliesmille
I mitten av 60-talet tog en pappa ett barn i varje hand och hoppade från Nyponet; ett högt studentboende i Stockholm. I bakgrunden lär det ha funnits en separation. Tror inte pappan var naken.

En bekant flöt upp i vattnet vid Grand hotell ett år i juni. Hon hade varit försvunnen sedan 15 mars det året. Inte gick hon ut på Västerbron - man anar att hon hoppade därifrån - från lägenheten på söder helt avklädd.
Ja jag har oxå svårt för att tro att man vill bli hittad naken liksom.
Citera
2017-07-28, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
Just denna dag när han jobbade? Du verkar ju veta mer än mig. Jobbade han bara en dag per månad eller nåt?

Vad är din teori? Att mamman är oskyldig och pappan också? Han är ju minimalt misstänkt på mordet på kvinnan enligt åklagaren. Tror du fortfarande han är skyldig eller tror du på någon annan? Kanske en ninja dödat dom och låst ytterdörren utifrån. Vad har du för teori?

Jag vet faktiskt inte. Jag bara antar att kvinnans tillstånd inte plötsligt förändrats efter att mannen lämnat bostaden.
Hon har dött av branden men har andra skador som är icke-brandrelaterade. Barnen verkar också ha skador som är orsakade av något annat än brand.

Om mannen först låst dörren när han gick, sen har kvinnan gått in till barnens sovrum, skadat barnen allvarligt i sömnen och sen tänt på sovrummet och stängt dörren och sist skadat sig själv är det oerhört märkligt. Lika märkligt som att inte hyran betalats in på 2 år.
Citera
2017-07-28, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lanternlight
Socialtjänsten i Angered har gjort en Lex Sarah-anmälan om sin egen hantering av ärendet.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/socialtjansten-anmaler-sig-sjalv-efter-misstankta-morden-i-gardsten
Ja det va det jag menade tidigare när jag skrivit.
Sen är vissa andra på en här att soc gör så bra arbete. Jag är säker på att dom inte blivit erbjudna nåt annat boende.
Fruktansvärt tragiskt. Det gör ont i hjärtat
Citera
2017-07-28, 12:31
Medlem
Citat:
Känns väl inte som socialtjänsten har gjort något fel. Skiter man i att betala hyran så ska man vräkas så enkelt är det. Möjligen så skulle socialen tvångsomhändertagit barnen i ett tidigare skede men av tradition så görs inte speciellt många omhändertagande då det saknas fosterhem för de 100 000 barn som inte borde bo hos sina vårdnadshavare. Och bostadsbolaget borde sett till att en vräkning skedde redan när andra hyran var obetald.
Nja då kan nån undra vf dom omhändertar barn som inte borde bli omhändertagna...sånt händer bra mycket mer än man kan tro
Citera
2017-07-28, 12:40
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lanternlight
Det här måste ha tagit de inblandade som haft med familjen att göra väldigt hårt. Inte kul att undra på vad man kunde/skulle ha gjort annorlunda.

Vid vissa situationer är det rutin att göra en t.ex Lex Sara anmälan. Det betyder inte automatiskt att någon anser sej ha gjort något fel.
Citera
2017-07-28, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Vid vissa situationer är det rutin att göra en t.ex Lex Sara anmälan. Det betyder inte automatiskt att någon anser sej ha gjort något fel.

Det har jag ju heller inte sagt. De som jobbat med familjen är ju människor. Det vore väldigt konstigt om det här inte har påverkat dem djupt. Jag skulle vara helt bedrövad om jag hade haft med familjen att göra. Tre barn är borta för alltid. Jag tror att det är mänskligt att undra vad man skulle ha kunnat gjort annorlunda.
Citera
2017-07-28, 13:08
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av murare
Ja jag har oxå svårt för att tro att man vill bli hittad naken liksom.

När man står i begrepp att begå självmord så tror inte jag att man funderar över hur man ser ut när man hittas. Finns nog inte plats för sådana tankar. Eller man bör kanske snygga till sej först, kamma sej osv.
Citera
2017-07-28, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kermith
Citat:
Ursprungligen postat av Bella23
Du vet väl att det kommer aldrig att hända Bosnien hade en egen religion under medeltiden, sk. den Bosniska Kyrkan, som tillhörde samma gnostiska rörelse som Katarerna i Languedoc. Många studier och böcker har skrivits om detta. Bosnier ansågs som kättare från både påven i Rom och den ortodoxa religionen i öst. Inkvisitionen ledde fler korståg mot Bosnien och dess “kättare”.Till viss del håller jag med dig och det är att de blev påtvingade den kristna religionen genom korståg,eller hur
LOL. De var kristna in i roten under denna period. Om man skulle följa ditt sätt och tänka så är även Church of England kättare och det var väl på vippen att de också skulle läxas upp av påven. Finns mycket skrivet om detta också dumsnut .

Det beror på hur du ser på det, Bosniska kyrkan hade ingen kors eller treenighet. Man hade jesus som central figur men de fanns ingen treenighet eller kors som symbol. Detta var oacceptabelt för påven och ortodoxa lärosätena. Påven kallade till och med Bosniska kyrkan för icke kristen. Man vägrade betala skatt dessutom. Så den Bosniska kyrkan var aldrig en del av något Europeiskt gemenskap utan en helt egen separat instans, kättar kyrka.
Efter att den Bosniska kyrkan dog ut slutligen under 1400 talet började en ny form av protestantism dyka upp i Europa, denna gång i centraleuropa, närmare sagt i Tyskland.
Citera
2017-07-28, 14:43
Medlem
mazdarikards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Furorem
Om nu tre barn blivit mördade av sin mamma (eller pappa) och familjen haft kontakt med socialtjänsten så är det fullt rimligt att anta att de kan ha gjort fel. Att som du mena på motsatsen är bara beklagligt.
Det som skett är en tragedi så helt rimligt med en Lex Sarah-anmälan och ordentlig utredning. Frågan är vad soc kunde gjort mer när mannen arbetat heltid samt "mycket övertid" och kvinnan dragit på sig stora hyresskulder. Hyreskontraktet stod på kvinnan och hennes skuldberg växte för varje månad. Hon kan ju inte varit helt tyst på alla soc-möten som hon medverkade i tillsammans med mannen. Vad gjorde familjen med alla pengarna? En teori kan vara att mannen är kriminell och att någon kriminell affär gått snett vilket ledde till att han drog på sig stora skulder till grovt kriminella som inte tvekade att skada mannen allvarligt om skulden inte återbetalades. Med dödshot hängande över sig betalade mannen desperat av sina skulder och satte kvinnan som ekonomisk gisslan, hon fick ta på sig hyresskulderna och ljuga om familjens situation på soc-mötena.
Citera
2017-07-28, 14:48
Medlem
Minst 10 % av alla barn i Sverige borde vara omhändertagna av socialtjänsten. Till exempel så är väldigt många 9-14 åringar ute på nätterna och stjäl, röker, dricker och knarkar. De borde omhändertas på grund av att föräldrarna inte är kapabla att ta hand om sina barn. I varje skolklass är det faktiskt 3-4 barn som troligen skulle behöva stöd från andra vuxna än sina föräldrar pga missbruk eller annat. Socialtjänsten borde även omhänderta barn som är tjocka och inte tränar. Många föräldrar dödar sina barn i förtid genom att barnen äter fel och rör sig för lite. Socialtjänsten har inte kapacitet att ta hand om alla och då är det försvarligt att de kanske inte hade resurser till att omhänderta barnen i detta fall.
Senast redigerad av Mynicname 2017-07-28 kl. 14:54.
Citera
2017-07-28, 15:12
Medlem
Citat:
Minst 10 % av alla barn i Sverige borde vara omhändertagna av socialtjänsten. Till exempel så är väldigt många 9-14 åringar ute på nätterna och stjäl, röker, dricker och knarkar. De borde omhändertas på grund av att föräldrarna inte är kapabla att ta hand om sina barn. I varje skolklass är det faktiskt 3-4 barn som troligen skulle behöva stöd från andra vuxna än sina föräldrar pga missbruk eller annat. Socialtjänsten borde även omhänderta barn som är tjocka och inte tränar. Många föräldrar dödar sina barn i förtid genom att barnen äter fel och rör sig för lite. Socialtjänsten har inte kapacitet att ta hand om alla och då är det försvarligt att de kanske inte hade resurser till att omhänderta barnen i detta fall.

Eller så borde man satsa mer tid och resurser på förebyggande insatser som t.ex. att stötta upp, vägleda och utbilda föräldrar så att de själva kan ta hand om sina barn. Kanske med stöd av mindre insatser som kontaktfamilj eller dylikt. Statistiken för placerade barn är dessvärre mycket dyster..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in