2017-07-26, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PiusXIII
Det larmades om branden på morgonen enligt vad som står i tidningarna. Jag vet inte vilken tid.

Skulle han alltså ha hunnit döda sin familj och tända eld på lägenheten innan han gick till arbetet?

Men läs vad som skrivs. Han är släppt. Allt pekar mot att det är ett så kallat utvidgat självmord.
Citera
2017-07-26, 23:12
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av murare
Ja förmodligen, så inte barnens pappa skulle veta vad hon gjort.
Så fruktansvärt!
Kan tänka mig att det måste brista i skallen av en vräkning med barn inblandade, men denna reaktion tar priset.
Stackars man och sen många här på sidan kommer med en massa om hedersmord och muslimsnack...

Det döljer sig nog en depression hos mamman, som till slut inte såg någon annan väg ut. En stor tragedi från början till slut – och för pappan är det förstås inte slut

Man undrar ju om det här hade kunnat undvikits och vad som var roten till deras kontinuerliga ekonomiska moras. Pappan skall ju ha jobbat hårt, men pengar till hyran fans det aldrig. Så vart tog pengarna vägen?

Någon form av blandmissbruk?
Citera
2017-07-26, 23:23
Medlem
PiusXIIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lanternlight
Men läs vad som skrivs. Han är släppt. Allt pekar mot att det är ett så kallat utvidgat självmord.

Men det är ju min poäng din dumma djävul. Han skulle inte ha suttit häktad öht.
Citera
2017-07-26, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tarek90
Ja det är väl kommunen som äger den är inte privat direkt.

Allmännyttiga bostadsbolag måste bedriva sin verksamhet i enlighet med affärsmässiga principer, det är reglerat i kommunlagen, dvs dom kan inte låta folk bo i lägenheterna gratis. Har inte en susning om socialen skulle kunna lösa deras situation då åtminstone farsan har en inkomst, sedan kanske han super upp pengarna osv... vem vet.

Bolagen är reala tillgångar, och i GBGs fall, så värderade B Richard Ellis (CBRE) och NAI Svefa fastigheterna som GBGs allmännytta äger till ca 92-93 miljarder förra året.
Citera
2017-07-26, 23:33
Medlem
tarek90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eaglesandshit
Allmännyttiga bostadsbolag måste bedriva sin verksamhet i enlighet med affärsmässiga principer, det är reglerat i kommunlagen, dvs dom kan inte låta folk bo i lägenheterna gratis. Har inte en susning om socialen skulle kunna lösa deras situation då åtminstone farsan har en inkomst, sedan kanske han super upp pengarna osv... vem vet.

Bolagen är reala tillgångar, och i GBGs fall, så värderade B Richard Ellis (CBRE) och NAI Svefa fastigheterna som GBGs allmännytta äger till ca 92-93 miljarder förra året.
Klar man inte kan låta dom bo gratis men nu var det mamman som stod på kontraktet och ändå så borde socialen rycka in med någon sorts hjälp när det gäller barn!
Oavsett om de skulle bli vräkta så skulle soc va tvungen att skaffa ett boende till familjen vilket förmodligen soc skulle betala så vf inte betala den lägenhet dom skulle vräkas från?
Citera
2017-07-26, 23:36
Medlem
Citat:
Klar man inte kan låta dom bo gratis men nu var det mamman som stod på kontraktet och ändå så borde socialen rycka in med någon sorts hjälp när det gäller barn!
Oavsett om de skulle bli vräkta så skulle soc va tvungen att skaffa ett boende till familjen vilket förmodligen soc skulle betala så vf inte betala den lägenhet dom skulle vräkas från?

Nu är jag inte så insatt i när någon är berättigad hjälp från socialen, men om dom var sambos/gifta, så har väl den personen som har en inkomst ett försörjningsansvar, då tror jag det i princip är omöjligt för socialen att gå in och betala hyran.
Citera
2017-07-26, 23:39
Medlem
tarek90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eaglesandshit
Nu är jag inte så insatt i när någon är berättigad hjälp från socialen, men om dom var sambos/gifta, så har väl den personen som har en inkomst ett försörjningsansvar, då tror jag det i princip är omöjligt för socialen att gå in och betala hyran.
Ja hursomhelst nu har det hänt men är lite förtvivlad över soc faktist att dom inte rycker in i familjer där det behövs hjälp utan ägnar sig åt att omhänderta barn från vanliga familjer utan grunder!
Citera
2017-07-26, 23:46
Medlem
Gift44s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trapizo
Har du en tillförlitlig källa på att han verkligen hade ihop det med henne sedan hon bara var 15 år???? Dom kan väl ha känt varandra så länge men inte på det sättet som du menar! Hon var 25 år när första barnet föddes i alla fall, vet du något annat, eller vräker du bara ut dig en sån vidrig anklagelse bara för att....
Stolpskottet syftade väl på åldersskillnaden och menar att 15 års skillnad pekar på pedofili. Vilket det självklart inte gör.
Citera
2017-07-26, 23:48
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lanternlight

Jag tycker man bör undvika den termen då den är missvisande och inte respekterar brottsoffren. Det är givetvis inte ditt fel, men man bör kalla det för ett trippelmord, vilket det är. Med åtföljande självmord av gärningsmannen.
Citera
2017-07-26, 23:54
Medlem
Citat:
Ja hursomhelst nu har det hänt men är lite förtvivlad över soc faktist att dom inte rycker in i familjer där det behövs hjälp utan ägnar sig åt att omhänderta barn från vanliga familjer utan grunder!

Hela händelsen är förstås väldigt tragisk, men som sagt, det finns lagar och regler, är dock inte insatt i socialtjänstlagen så kan inte uttala mig så mycket mer om vad socialen kan eller inte kan göra, men jag är ganska säker på att min flickvän inte skulle fått försörjningsstöd om hon inte hade lyckats paxa ett sommarkneg, då hade jag fått pröjsa för henne under sommaren(hon pluggar), då vi är sambos.
Citera
2017-07-27, 00:02
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
Har aldrig märkt någon större skillnad mellan serber, kroater eller muslimska bosnier i Sverige.

Samma sak när det gäller personer från Mellanöstern eller Afrika.
Har ingen betydelse om araben eller negern är muslim eller kristen, alla är ungefär lika missanpassade!
Du umgås väl inte med folket tydligen...

Att ens försöka jämställa jugoslaver med mena berättar om hur okunnig du är...
Citera
2017-07-27, 00:03
Medlem
Citat:

Jag har inte läst tråden så noga men framgår det om/vilken hjälp paret har sökt hos soc?

Om de inte hade kunnat lösa sitt boende på annat sätt (genom släkt/vänner/kontakter) är soc skyldiga att hjälpa dem att få tak över huvudet. Det behöver förvisso inte innebära en lägenhet utan kan vara på ex. vandrarhem. Det förutsätter självklart att varken mamman eller pappan kan betala för det.
Om ingen har anmält situationen gällande barnen, eller om inte föräldrarna aktivt sökt hjälp, är det svårt för soc att veta att de behöver hjälp.
Hemskt hursomhelst att det kan gå så långt 😔
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in