Citat:
Kidnappning låter osannolikt. Jag tror det är enklare än så.
Jag tror att något hände, troligen på Gotland, som gjorde att P inte fixade att stanna på skolan. Kanske en fyllegrej, ett övergrepp på eller av honom, eller nåt annat i samma stil.
Väl på tåget känner han att skammen är så stor att han inte orkar möta mamma och pappa heller, han orkar inte leva med det. När tåget står stilla så pass länge så hinner han bestämma sig, om än i sista sekund, tar sin packning och går av. Till en början kanske för att komma bort, men jag tror han sedan valde att ta sitt liv.
Med tanke på hur jäkla täta och snåriga våra små skogar är kan han mycket väl ha missats vid nåt sök.
Jag tror att något hände, troligen på Gotland, som gjorde att P inte fixade att stanna på skolan. Kanske en fyllegrej, ett övergrepp på eller av honom, eller nåt annat i samma stil.
Väl på tåget känner han att skammen är så stor att han inte orkar möta mamma och pappa heller, han orkar inte leva med det. När tåget står stilla så pass länge så hinner han bestämma sig, om än i sista sekund, tar sin packning och går av. Till en början kanske för att komma bort, men jag tror han sedan valde att ta sitt liv.
Med tanke på hur jäkla täta och snåriga våra små skogar är kan han mycket väl ha missats vid nåt sök.
Ja, du måste ju ändå få någon slags magkänsla när du gått i hans fotspår, tänker jag.
Något hände ju på Gotlandsresan. Det kan ju vara utbrändhet som gjorde att depressionen blossade upp, men det kan absolut vara någon annan grej som du säger. Men vi vet ju inget (vet någon överhuvudtaget?) vad som rört sig i Patriks huvud.
Jag tvivlar inte på att Patrik uttryckt att det varit jobbigt på slutet av terminen. Jobbat mycket ambitiöst. Så utbrändhet är ju inte osannolikt. Och jag tror också att något litet annorlunda med Patrik har märkts bland kompisar och lärare på denna resa, något som har varit mer än bara vanlig nedstämdhet.
Här ligger en del av pusslet som jag tror man hade vunnit på om man varit mer öppen med informationen. På vilket sätt betedde sig Patrik på resan? Då kanske lite av de vildaste spekulationerna hade lagt sig och man hade förstått vad man baserat sina slutsatser på.
Det kan absolut vara något som hänt på Gotlandsresan, eller i nära anslutning till det, förutom att det varit jobbigt med skolan.
Annan teori som diskuterats här i tråden tidigare:
Någon som han tyckt om som gjort slut, avvisat honom eller som träffat någon annan. Sådana känslor kan verkligen ta överhanden och göra att livet känns värdelöst. Det är absolut inte säkert att man prata med någon om detta. Kanske inte ens en bästa kompis. Och i så fall verkligen inte föräldrarna.
Kan också vara så att Patrik varit öppen med sin sexuella läggning (detta är ju bara en spekulation om att han skulle kunna vara gay, det vet jag ju inget om), men att föräldrar inte vill gå ut med det offentligt. Och egentligen, det har ju inte med saken att göra, mer än om det är kärleksbekymmer som tyngt honom. Kanske man inte velat gå ut med detta, dels behövs den infon inte för att förstå att Patrik var deprimerad, dels kanske man inte vill skuldbelägga någon person och starta spekulationer runt vem det kunnat handla om.