2017-07-25, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Ja, men det är ju privata pengar det. Sanktionerna har med framförallt neocons krigande att göra. Om USA ska ha någon som helst ekonomisk framtid får de sluta med det och då får man allt börja se världen ur ett annat perspektiv. Jag är dock inte orolig, dit kommer USA så småningom.

Försök att se de stora sambanden!

Nej, du har fel. Sanktionerna innebär inte något krig. Inget större krig är på gång i vilket fall som helst.
2017-07-25, 19:49
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av experten10
Nej, du har fel. Sanktionerna innebär inte något krig. Inget större krig är på gång i vilket fall som helst.
Tror du att de vill införa sanktioner mot Ryssland för att de har blandat sig in i USA:s val? Eller tror du att de gör det för deras ockupation av Krim? Nej du, det har att göra med att USA vill bli ensamleverantör av skiffergas till Europa och på så sätt klara sin ekonomi. Nu har de dock förlorat på så många fronter att det ser riktigt illa ut, och det förklarar en hel del av etablissemangets agerande just nu. Totalförlust i MÖ (Iran och ryssen vann), förlust i Afghanistan (Kina har köpt upp alla mineralrättigheter). Merkel köper gas av Putin och Macron satsar på att hjälpa Iran och Qatar att utvinna världens största gasfyndighet. Det närmaste åren är kritiska för USA när det gäller deras utrikespolitik, och utifrån det, hur de ska klara sin inrikespolitik, för valet är mellan världskrig eller samarbete med Ryssland och Kina på resten av världens villkor.

Medan folket skriker efter Universal Health Care!
2017-07-26, 10:55
Medlem
baggebo1s avatar
Trump visar sin stora utrikespolitiska kunskap:

In press conference, Trump says Lebanon at the "front line of fighting [...] Hezbollah".

https://twitter.com/tobiaschneider/status/889933937690251265

Samtidigt, i den verkliga världen:

WATCH: Syrian army, Hezbollah hit terrorists along Syrian-Lebanese border

https://twitter.com/PressTV/status/889667649696825344
2017-07-27, 07:26
Medlem
Tyskland och Frankrike morrar över USAs sanktioner mot Ryssland. Tyskland beskyller USA för att använda sanktioner som täckmantel för handelskrig. Jag har sagt detta hela tiden. Därför var jag emot TTIP också. Amerikaner är sluga. Och nu är det inte Trumps fel heller. Kul.

Den tyske regering "kan ikke acceptere" en praksis, hvor man fører industripolitik under dække af sanktioner.

http://jyllands-posten.dk/international/ECE9746514/eulande-vil-ikke-acceptere-usas-sanktioner-mod-rusland/?utm_source=dlvr.it&utm_medium=twitter
2017-07-27, 13:48
Avstängd
konstapels avatar
Inga kommentarer på Trumps senaste beslut om att förbjuda transpersoner i den amerikanska militären?

https://www.nytimes.com/2017/07/26/us/politics/trump-transgender-military.html?

Vet inte riktigt vad jag ska tycka om det. Ur ett strikt militärt perspektiv kan det vara vettigt. Trots allt är det inte meningen att transpersoner ska kunna signa upp i militären och sedan få de medicinska kostnaderna för det betalda.

Dessutom har Trump under valkampanjen påstått att han "står upp för HBTQ-personers rättigheter" och det här beslutet rimmar väl lite illa med det.
Homo-lobbyn i USA reagerar som förutsätt, de ser förmodligen det här som ett första steg att också förbjuda bögar i militären, som det var förr.
2017-07-27, 13:50
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
Inga kommentarer på Trumps senaste beslut om att förbjuda transpersoner i den amerikanska militären?

Vet inte riktigt vad jag ska tycka om det. Ur ett strikt militärt perspektiv kan det vara vettigt. Trots allt är det inte meningen att transpersoner ska kunna signa upp i militären och sedan få de medicinska kostnaderna för det betalda.

Dessutom har Trump under valkampanjen påstått att han "står upp för HBTQ-personers rättigheter" och det här beslutet rimmar väl lite illa med det.
Homo-lobbyn i USA reagerar som förutsätt, de ser förmodligen det här som ett första steg att också förbjuda bögar i militären, som det var förr.

Republikanska partiet verkar inte ställa sig bakom honom vilket inte är 100% chockerande då partiet verkar vända sig emot honom nu och vill hitta så många anledningar som helst oavsett vad man har tyckt innan valet 2016.

Dock så hör väl militären mer till inrikespolitiska delen?
2017-07-27, 13:53
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Dock så hör väl militären mer till inrikespolitiska delen?

Jag trodde jag postade i den tråden. Så blir det när man klickar fram och tillbaka. Postar där istället och anmäler mitt inlägg här.
2017-07-28, 00:51
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel

Jag tycker det är ett bra beslut! Statistiken för transpersoner är verkligen inte smickrande. Extremt mycket psykisk ohälsa och självmord. Om man inte får gå med i militären om man har adhd eller depression så varför ska man få gå med om man är förvirrad kring sitt eget kön? Att sätta dessa sköra individer i krigssituationer är nog ingen bra ide. Homolobbyn och feministmaffian får gärna skrika sig hesa om dom vill. Jag är även motståndare till kvinnliga soldater.
2017-07-28, 07:08
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Tyskland och Frankrike morrar över USAs sanktioner mot Ryssland. Tyskland beskyller USA för att använda sanktioner som täckmantel för handelskrig. Jag har sagt detta hela tiden. Därför var jag emot TTIP också. Amerikaner är sluga. Och nu är det inte Trumps fel heller. Kul.

Den tyske regering "kan ikke acceptere" en praksis, hvor man fører industripolitik under dække af sanktioner.

http://jyllands-posten.dk/international/ECE9746514/eulande-vil-ikke-acceptere-usas-sanktioner-mod-rusland/?utm_source=dlvr.it&utm_medium=twitter
Nu gäller det för framförallt svensk MSM vilken sida man ska ställa sig på. Vi står kanske inför ett framtida handelskrig mellan EU och USA som det ser ut, och då håller det inte längre att köra artiklar från WaPo, CNN och NYT genom Google Translate:

Vita huset: Kanske veto, kanske inte

Citat:
Med även senatens godkännande kan USA:s kongress nu skicka ett färdigt lagpaket om nya sanktioner mot Kreml till president Donald Trump för godkännande. Men Vita huset ger inga tydliga besked om hur Trump ställer sig.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/k5jvA/vita-huset-kanske-veto-kanske-inte

Ute i Europa har man dock insett allvaret och kör inte med Trumpbashing-narrativet:

France24: EU and Russia condemn proposed new US sanctions on Moscow

Citat:
Russia and the European Union condemned the USA on Wednesday after the US House of representatives on Tuesday voted overwhelmingly to impose new sanctions against Russia.

The US sanctions aim to punish Russia by damaging key sectors of its economy, such as energy, natural resources and shipping.

“Under Vladimir Putin, Russia has invaded its neighbour Ukraine, seizing its territory and destabilising its government," said US House Foreign Affairs Committee chairman Ed Royce, lauding the sanctions.

http://www.france24.com/en/20170726-eu-russia-condemn-proposed-new-us-sanctions-moscow-trump-putin

DW: Germany wary of US sanctions against Russia

Citat:
Policymakers and economic organizations in Germany are getting increasingly nervous about the latest round of sanctions against Russia that the US administration looks set to implement. Energy sector firms are alarmed.

http://www.dw.com/en/germany-wary-of-us-sanctions-against-russia/a-39852055

Sanktionerna kommer att bli ett hårt slag för EU, mindre för Ryssland, speciellt för tyskarna med sitt "Energiewende" och tysk bilindustri om de vägrar att följa sanktionerna. Nu ställs saker på sin spets; Trump är faktiskt på vår sida i det här, och det ska bli intressant att följa utvecklingen framöver. Ur flera perspektiv s.a.s.
2017-07-28, 07:56
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad

Tyskarna sitter i knäet på Ryssland, självklart vill de inte att ryssarna ska drabbas av fler sanktioner. Så går det när man panikavveklar sin energimarknad och förlitar sig på en aggressiv, fientligt inställd granne.
2017-07-28, 08:18
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OldFashioned
Tyskarna sitter i knäet på Ryssland, självklart vill de inte att ryssarna ska drabbas av fler sanktioner. Så går det när man panikavveklar sin energimarknad och förlitar sig på en aggressiv, fientligt inställd granne.
Vill bara kolla en sak: du vet att Sverige köper 40% av den olja vi gör av med från Ryssland, eller? Vi är också i allra högsta grad exportberoende av Tyskland. Så vems sida står du på? USA:s neocons och neoliberals eller Sverige och Europa?
2017-07-28, 08:38
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Vill bara kolla en sak: du vet att Sverige köper 40% av den olja vi gör av med från Ryssland, eller? Vi är också i allra högsta grad exportberoende av Tyskland. Så vems sida står du på? USA:s neocons och neoliberals eller Sverige och Europa?

Ja, vi köper olja från Ryssland, men vi är inte i lika stor utsträckning beroende av rysk olja. 30% av total energitillförsel kommer från olja och 40% av den kommer från Ryssland, det är 12%. Vi kan hantera ett bortfall av 12%, speciellt med tanke på att vi knappt använder oljeprodukter inom tillverkningsindustrin eller för uppvärmning. Ett bortfall av oljeprodukter kan vi, tills det att vi fått ordning på alternativa leverantörer, kompensera med prishöjningar. Vårt beroende av naturgas är obefintligt, till skillnad från i Tyskland och stora delar av Europa där man använder gas för uppvärmning.

Jag står på Sveriges sida.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in