2017-07-28, 08:46
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OldFashioned
Ja, vi köper olja från Ryssland, men vi är inte i lika stor utsträckning beroende av rysk olja. 30% av total energitillförsel kommer från olja och 40% av den kommer från Ryssland, det är 12%. Vi kan hantera ett bortfall av 12%, speciellt med tanke på att vi knappt använder oljeprodukter inom tillverkningsindustrin eller för uppvärmning. Ett bortfall av oljeprodukter kan vi, tills det att vi fått ordning på alternativa leverantörer, kompensera med prishöjningar. Vårt beroende av naturgas är obefintligt.

Jag står på Sveriges sida.
Vill du då förklara på hur ökade sanktioner ökar Sveriges säkerhet? Kanske vi ska blockera handel helt och på så vis öka säkerheten ännu mer. Och när vi ändå håller på, ställa oss på neocons och neoliberalernas sida och köra igång ett storkrig i MÖ. Förklara gärna för mig på vilket sätt vi kommer att vara mer trygga när vi gjort det och sedan varit med om att tvinga Europa att köpa dyr och miljövidrig skiffergas från USA. För det är det det handlar om och inte någon jävla inblandning av ryssarna i USA.s val.

Så frågan är fortfarande: står du på neocons och neoliberals sida eller Europas och Sveriges?
2017-07-28, 09:03
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Vill du då förklara på hur ökade sanktioner ökar Sveriges säkerhet? Kanske vi ska blockera handel helt och på så vis öka säkerheten ännu mer. Och när vi ändå håller på, ställa oss på neocons och neoliberalernas sida och köra igång ett storkrig i MÖ. Förklara gärna för mig på vilket sätt vi kommer att vara mer trygga när vi gjort det och sedan varit med om att tvinga Europa att köpa dyr och miljövidrig skiffergas från USA. För det är det det handlar om och inte någon jävla inblandning av ryssarna i USA.s val.

Så frågan är fortfarande: står du på neocons och neoliberals sida eller Europas och Sveriges?

Vårt säkerhetsläge förbättras inte av att Ryssland får göra lite som de vill, enbart för att delar av Europa bygger sin energisektor på fossilt bränsle från ryssarna. Det här är en sits som Ryssland försatt sig i helt på egen hand.

Resten av dina halmgubbar passar jag på.
2017-07-28, 09:18
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OldFashioned
Vårt säkerhetsläge förbättras inte av att Ryssland får göra lite som de vill, enbart för att delar av Europa bygger sin energisektor på fossilt bränsle från ryssarna. Det här är en sits som Ryssland försatt sig i helt på egen hand.

Resten av dina halmgubbar passar jag på.
Nej, det är realpolitik.
  1. För det första är jag kapitalist och tror på fria marknaden även som ett sätt att hantera konflikter. Du verkar tro på något annat.
  2. Det sista Europa behöver är en försvagad ekonomi och ett sönderfallande Ryssland med sina islamistiska satellitstater.
  3. Ryssland klarar sig nog bra ur det här ändå tillsammans med Kina. Speciellt nu när de går mot en guldmyntfotad valuta.
  4. USA har just förlorat ett proxykrig i MÖ. Har det undgått dig? Räkna inte med dem och som sagt, det är inte det det handlar om utan det är det att de vill sälja gas till Europa.

Så jag upprepar: Det ska bli kul hur framförallt svensk MSM och fjantar som du kommer att hantera USA:s beslut om ökade sanktioner mot Ryssland, och Iran inte att förglömma. Det sistnämnda med tanke på att Macron har skrivit på ett jätteavtal med Iran om att exploatera världens största gasfält tillsammans med Qatar som USA:s allierade förklarat krig mot av någon konstig jävla anledning.
2017-07-28, 09:55
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
Så jag upprepar: Det ska bli kul hur framförallt svensk MSM och fjantar som du kommer att hantera USA:s beslut om ökade sanktioner mot Ryssland, och Iran inte att förglömma. Det sistnämnda med tanke på att Macron har skrivit på ett jätteavtal med Iran om att exploatera världens största gasfält tillsammans med Qatar som USA:s allierade förklarat krig mot av någon konstig jävla anledning.

Antar att det återstår att se, jag känner mig inte speciellt orolig.
2017-07-28, 10:26
Medlem
(fel tråd)
Senast redigerad av HepCat-X 2017-07-28 kl. 10:42.
2017-07-29, 00:53
Medlem
0rganets avatar
Vilket svar kommer Donald ge till denna aggressivitet från Ryssland?
The Russian government is ordering a number of American diplomats to leave the country and seized two U.S. properties in retaliation for new proposed sanctions against Russia.

Tja de är ju rätt bra kompisar så jag tror inget kommer hända vilket är minst sagt ovanligt..
2017-07-29, 03:30
Medlem
Kvasiintellektuells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 0rganet
Vilket svar kommer Donald ge till denna aggressivitet från Ryssland?
The Russian government is ordering a number of American diplomats to leave the country and seized two U.S. properties in retaliation for new proposed sanctions against Russia.

Tja de är ju rätt bra kompisar så jag tror inget kommer hända vilket är minst sagt ovanligt..
Med en massa sanktioner behöver man inte lika många diplomater eller ska de vara kvar och ägna sig åt spioneri? Ingen ville ha det så här.
2017-07-29, 07:31
Medlem
Citat:
Nej, det är realpolitik.

Citat:

Om du ska tala om "realpolitik", d.v.s vad som faktiskt pågår i stället för haschpipeinducerade visioner så kan du inte samtidigt påstå att det pågår ett krig mot Qatar. För det gör nämligen inte det.

Ökade sanktioner mot Ryssland och Iran kanske innebär att USA säljer mer olja. Jag ser hellre att Sverige och Europa är "beroende" av USA än Ryssland och Iran. Ryssland kan väl sälja olja till Kina om de vill.
2017-07-29, 08:18
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av experten10
Om du ska tala om "realpolitik", d.v.s vad som faktiskt pågår i stället för haschpipeinducerade visioner så kan du inte samtidigt påstå att det pågår ett krig mot Qatar. För det gör nämligen inte det.

Ökade sanktioner mot Ryssland och Iran kanske innebär att USA säljer mer olja. Jag ser hellre att Sverige och Europa är "beroende" av USA än Ryssland och Iran. Ryssland kan väl sälja olja till Kina om de vill.
Jag tror att Macron och Merkel är av en annan uppfattning. Ge upp och ställ ner groggen och nyktra till och inse att USA inte längre är den supermakt det en gång var.
Senast redigerad av arbetet 2017-07-29 kl. 08:20.
2017-07-29, 08:51
Medlem
Citat:
Jag tror att Macron och Merkel är av en annan uppfattning. Ge upp och ställ ner groggen och nyktra till och inse att USA inte längre är den supermakt det en gång var.

Du tror att Merkel inbillat sig att det pågår ett krig mot Qatar? Ok....

Obama är inte kvar. Det är Trump vid makten och då kommer du att se att USA:s supermakt status är intakt. Merkel har stora problem med invandring och finansiering av övriga Europa. Hon är fullt upptagen.
2017-07-29, 09:02
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av experten10
Du tror att Merkel inbillat sig att det pågår ett krig mot Qatar? Ok....

Obama är inte kvar. Det är Trump vid makten och då kommer du att se att USA:s supermakt status är intakt. Merkel har stora problem med invandring och finansiering av övriga Europa. Hon är fullt upptagen.
Jaså, handlar diskussionen om det är krig i Qatar? Herre Gud nu får du allt nyktra till så du kan tänka åtminstone ett varv till. Jag ser nog Trump som USA:s räddare men det handlar inte om att USA ska fortsätta som världspolis. De jag angriper är neocons och neoliberalerna och deras agenda. Som nu mycket tydligt har havererat.
2017-07-29, 10:18
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Jaså, handlar diskussionen om det är krig i Qatar? Herre Gud nu får du allt nyktra till så du kan tänka åtminstone ett varv till. Jag ser nog Trump som USA:s räddare men det handlar inte om att USA ska fortsätta som världspolis. De jag angriper är neocons och neoliberalerna och deras agenda. Som nu mycket tydligt har havererat.
Inget har havererat, USA är inte på väg att falla. Trump försöker få in lite besinning men oavsett så finns det oändligt med tid för återtag för neocon efter trump.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in