2017-07-26, 17:13
Medlem
greyhounds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lantarbetaren
Nu lägger sig Mikael Odenberg också i krisen. Fel, säger han, att väcka misstroendevotum mot tre ministrar. Odenberg kan fortfarande inte smälta att han tvingades begära avsked ur Reinfedlts regering. Odenberg vill tillbaks till makten, helst som partiledare för Moderaterna. Därför skulle ett maktövertagande nu med Kindberg Batra som Statsminister sätta en käpp i hjulet på hans planer. Därför hans ställningstagande nu.

Han stödjer ju missförtroendeförklaringarna i fallen Ygeman och Johansson. Det är bara i fallet med Hultquist han ifrågasätter. Så du får nog tagga ner lite när det gäller de vilda spekulationerna om hans dolda motiv...
Citera
Medlem
KeithRichardss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teasardig
I det skedet skulle upphandlingen avbrutits. Det håller jag med om.

Ingenting tyder på att regeringen var inblandad. Vad har du som tyder på motsatsen? Sedan svarade du inte på frågan "Om du anser att det spelat roll [om Löfven blivit informerad], berätta då vilken roll det spelat?"
Då skulle ju ansvaret för att upphandlingen skulle avbrutits, legat på honom.
Men jag vet inte om regeringen varit iblandad, precis som du inte vet om känslig info kommit i orätta händer:
Citat:
Jag förutsätter att Transportstyrelsen/IBM har koll på sina hårddiskar och vet om att ingen har blivit stulen.
Men att fel har begåtts någonstans, behöver vi knappast tvista om.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Torsus
Nej du har inte helt fel. Men det finns heller inget regelverk som säger att det MÅSTE vara så

OK tack för info. Men det verkar stämma att det är ovanligt att man hoppar över KU-förhör.

Och då tycker jag att Alliansen är för heta på gröten här.
Så jag håller med Ingvar Carlsson, senil eller ej.
Citera
2017-07-26, 17:14
Medlem
Citat:
Skummat FUP:en.

Du tror inte det märks om man kopierar hundratals terabyte med data ut från ett datacenter?

Vad någon här på Flashback tror är irrelevant. Det väsentliga är vad Säkerhetspolisen tror. Och det de vet är att folk med administrativ behörighet även har full kontroll över loggarna och därmed kan sopa spåren efter sig.

Resten är spekulationer från din sida.
Citera
2017-07-26, 17:14
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Du tror inte det märks om man kopierar hundratals terabyte med data ut från ett datacenter?

Vem säger att de måste kopiera allt?

Har man idéer om vad man ska söka efter blir datamängden betydligt mindre. Exempelvis kan man söka efter alla som har ett pilotcertifikat. Det är väldigt intressant information.
Citera
2017-07-26, 17:15
Medlem
teasardigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mack-Bolan
Du skriver självsäkert, men har uppenbarligen inte läst FUP.
Där framgår från IT-experter att man inte kan kolla om någon data kopierats i.o.m. att de har haft full axess till servrarna och också kunnat radera loggarna (dvs. vilka aktiviteter som utförts på servrarna)
Du är inte trovärdig och ditt postande är patetiskt.

Som sagt. Dessa 17 (?) it-tekniker måste ha arbetat i maskopi för att inte intrånget skulle ha märkts. Det är ganska osannolikt.

Notera att även om loggarna manipulerats så mäts mängden bandbredd som använts. Den bandbredd som krävs för att kopiera TS databas över internet är gigantisk. Man kan lika det vid elförbrukning. Försöker du pumpa ut 100 kWh/mån kommer förr eller senare elbolaget att bli lite sur på dig eftersom du överbelastar elnätet. På exakt samma sätt fungerar det om du försöker tanka ut mängder med terabyte från ett datacenter.
Senast redigerad av teasardig 2017-07-26 kl. 17:21.
Citera
2017-07-26, 17:15
Medlem
greyhounds avatar
Citat:
Jag är ganska säker på att du har fel här. Det är nästan alltid någon insider som kopierar informationen (som Snowden gjorde). Exempelvis är det så som alla piratgrupper lyckas releasa filmer månader innan filmbolagen själva gör det. De har någon insider som hjälper dem.

Jag tror du missade min poäng. Jag talade om att stjäla data genom att överföra den från ett ställe till ett annat vs att stjäla den faktiska fysiska datalagringsenheten.
Citera
2017-07-26, 17:16
Medlem
MeMajks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Butter200
Nej tamefan ju mer jag tänker på det ju mer lack blir jag på Alliansen.

Jag håller med Ingvar Carlsson. Japp han är sosse, inte opartisk på nåt sätt men jag tycker nog att det hade kunnat få dras genom KU först.
Nu är ju IT gate inget nypåkommet utan har pågått en längre tid, därför anser jag att det är helt rätt av alliansen att kräva att de statsråd som inte har skött sig och de som inte haft full kontroll på sina myndigheter tar sitt picka och pack och drar
Senast i går uttalade sig Svetar`n om att han hade fortsatt fullt förtroende för samtliga dessa, och om en statschef är så in i helvete naiv och blåögd så tycker jag det är helt rätt av alliansen
Citera
2017-07-26, 17:17
Medlem
okok1s avatar
Hur länge har regeringen haft möte nu?
Citera
2017-07-26, 17:17
Medlem
Eurypteridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av isakat
Mycket intressant.
Det ska ju ganska mycket till för att Alliansen ställer mistroendeförklaring mot tre ministrar, varav två tungviktare och därmed ev får ett nyval.
De lär ha en hel del kött på benen.

Ja de har en dålig historia som de kommit på för att rädda sitt eget skinn.

De har väl blivit informerade om att det är säkrast att köra olovligt och falskskyltat ?
Citera
2017-07-26, 17:18
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Se tidigare inlägg. TS databas är flera terabyte stor. Om någon väljer att kopiera den då märks det i accessloggar och annat. Om inte TS/IBM noterat något, då har inte en sådan kopiering skett.
Du gissar alltså enbart.
Citera
2017-07-26, 17:18
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Som sagt. Dessa 17 (?) it-tekniker måste ha arbetat i maskopi för att inte intrånget skulle ha märkts. Det är ganska osannolikt.

Nej. Det måste de inte. Det räcker med en enda person.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in