2017-07-26, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Torsus
Ja ett systemfel kan det mycket väl vara. Men var det inte Kjell Olof Feldt som på sin tid sa: man kan aldrig skylla på oppositionen för regeringens misstag. Det gällde sedan som en grundsanning i decennier. Men tydligen inte nu när sossarna själva regerar

Nej det ska man inte göra, det jag fortfarande inte fattat är hur högt upp det sträcker sig. Ygeman informerade inte riksdagen och Löfven. OK, och eftersom Löfven inte är beredd att sparka Ygeman så bör Löfven också ryka.
Det köper jag. Och IT-säkerheten kan nog ha brister oavsett om det outsourcas eller inte.

Hur som, uppgifterna är väl redan ute och cirkulerar, vad gör främmande makt med dem tror ni?
Hur undviks det här i framtiden?
Kanske viktigare frågor än partipolitiken just nu.

Edit: nej jag vill inte försvara S, tänker mest praktiskt: vad är det viktigaste, jo att se till att det aldrig inträffar igen och att de direkt ansvariga ställs till svars. Men nyval? Känns inte helt motiverat tycker jag.
Senast redigerad av Butter200 2017-07-26 kl. 16:42.
Citera
Medlem
crillecrilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teasardig
Besök i serverhallar loggas. Transportstyrelsens data låg i en serverhall. Det hade varit möjligt för en serbisk it-tekniker att sno en av Transportstyrelsens hårddiskar innehållandes känslig data. Det hade varit obra. Jag förutsätter att Transportstyrelsen/IBM har koll på sina hårddiskar och vet om att ingen har blivit stulen.
Du har alltså inte en enda källa till något av dina tidigare påståenden att redovisa? Vidare verkar du inte ha läst FUP vilket sänker din trovärdighet ytterligare. De omtalade teknikerna som beviljats administratörs-rättigheter har såvitt jag har kunnat utläsa inte varit på plats utan läckorna har skett över lina. Då undrar man ju varför du pratar om fysiska diskar, vad är det du vet som ingen annan förefaller ha fått reda på?
Citera
Medlem
kermiths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Internhumor
Vad tror ni om Vänsterpartiets chanser att förhandla till sig en ministerpost om de drar tillbaka sin misstroendeförklaring? Nu har de ju KU-anmält alliansen för deras privatiseringspolitik.

Fast det är ju inget parti som vill ta VPK med tång, likaså SD (utom AKB lite grann).
Citera
Medlem
teasardigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Torsus
Ja, och försöka vända pilspetsen 180 grader och försöka få det till att det egentligen är Alliansens fel. Typisk sossetaktik.

Det är väl jag som är "shillen" då. Jag jobbar inte för sossarna, jag är bara väldigt engagerad i it-säkerhetsfrågor. Jag är förbittrad över att när väl en läcka uppdagas (det har varnats i två årtionden om problemen...) då väljer politikerna att plocka personliga poäng istället för att åtgärda systemfelen.
Citera
2017-07-26, 16:41
Medlem
Citat:
Besök i serverhallar loggas. Transportstyrelsens data låg i en serverhall. Det hade varit möjligt för en serbisk it-tekniker att sno en av Transportstyrelsens hårddiskar innehållandes känslig data. Det hade varit obra. Jag förutsätter att Transportstyrelsen/IBM har koll på sina hårddiskar och vet om att ingen har blivit stulen.
Om man kan sno den kan man väl kopiera den, och sätta tillbaka den. Det är inga duvungar som pysslar med sådant.
Citera
2017-07-26, 16:42
Medlem
Mittpunkts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MentosFruitcore
Hur fungerar det, och vilket är i nuläget mest troligt givet att Löfven faktiskt avgår?

Löfven avgår och utlyser nyval där SD blir andra största parti och bildar ihop med M en majoritesregering på över 50% med andra allianspartier.
Citera
2017-07-26, 16:42
Medlem
Svärjes avatar
Ni som stödjer Putin och Ryssland, varför kommenterar ni inte detta förräderi mot svenska folket??? Ni bryr er inte om ryssarna fått de hemliga uppgifterna!

"Nu kan Nyheter Idag presentera nya uppgifter om faran mot rikets säkerhet ur Säpos förundersökning. Av totalt 17 IT-tekniker, som i strid med svensk lag fick tillgång till IT-systemet, var 13 serber. I ett förhör berättar tjänsteansvarig för IT-säkerhet David Heed på Transportstyrelsen att det handlade om ”kritisk infrastruktur”.

En av serberna var yrkesmilitär i 10 år
Tidigare kunde Nyheter Idag avslöja att en av de serber som i strid mot svensk lag fick tillgång till Transportstyrelsens IT-nätverk var Aleksandar Vulovic. Han har arbetat som yrkesmilitär på den serbiska flygbasen Batajnica i Belgrad. Det är Serbiens största flygbas och används idag för gemensamma militärövningar med Ryssland."

http://www.nyheteridag.se/sapo-utred...-infrastruktur
Citera
2017-07-26, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Det är bara att hålla med. Detta har SÄPO och FRA vetat om länge nu så det är inget nytt. Banker och myndigheter lägger ut drift och data till höger och vänster och dom stora IT-jättarna mörkar var data och system hamnar bara för att tjäna ännu mera på låglöneländer och arbete.

Det är så förbannat enkelt att systemen ska drivas och utformas av en speciell myndighet för andra myndigheter och landsting. Operativsystem ska vara öppet med så få "bakdörrar" och usel kod som möjligt. Det är bara en tidsfråga innan våra sjukjournaler ligger ute på internet för allmän beskådan, lika illa inom landstinget.

Sen kan man ju fråga sig hur myndigheter gör uppköp av dessa skittjänster och varför dom anser det är ok att det kostar minst 10 gånger mer än att driva och utveckla det själva. Det är trots allt bara systemprogrammering och drift och inget alltför komplicerat för dom som fattar (jo, jag vet, jag är en del av IT-bluffen). Det måste helt enkelt vara mutor bakom så det borde granskas istället för detta trams runt regeringen ett år innan nytt val.

Fullt så enkelt är det inte. Statens servicecenter erbjuder bland annat hjälp med ekonomisystem och tidrapporteringssystem till olika myndigheter och där har kostnaderna för myndigheterna ökat nämnvärt samtidigt som kvalitén på produkten har försämrats.

Att man ska ha ett it-system som drivs av en enda myndighet där samtliga myndigheter är ansluta ser jag som otänkbart i dagsläget med hänvisning till hur hårt Statens servicecenter misslyckas med sitt eget uppdrag.

Oftast beror outsourcingen på personalbrist hos myndigheten. Tänker inte outa mig själv men på flera myndigheter så finns det enbart 1-3 personer som sitter på IT med närmare hundra eller fler medarbetare. Myndigheterna ser oftast inte själva hur många som i verkligen behövs för att driva ett eget IT-system och därmed nöjer man sig med att låta en annan leverantör sköta hela IT-driften.

Ramavtalet IT-drift är för övrigt överklagad. Utvärderingen av ramavtalet skulle ha blivit klart tredje alternativt fjärde kvartalet 2016. Det är än så länge inte klart på grund av överprövan från en leverantör som inte ämnar lämna anbud men som anser att tiden för tecknandet av avtal är för lång tid då man kan tänka sig erbjuda tjänsterna i framtiden.
Det är smockfullt med sådana regelverk som snarare stjälper än hjälper IT-verksamheten ute på landets myndigheter. Närmast patetiskt när man tänker efter.
Senast redigerad av Nokthal 2017-07-26 kl. 16:46.
Citera
2017-07-26, 16:44
Medlem
teasardigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Vad är din källa angående dessa accessloggar?

Se tidigare inlägg. TS databas är flera terabyte stor. Om någon väljer att kopiera den då märks det i accessloggar och annat. Om inte TS/IBM noterat något, då har inte en sådan kopiering skett.
Citera
2017-07-26, 16:44
Medlem
kermiths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svärje
Ni som stödjer Putin och Ryssland, varför kommenterar ni inte detta förräderi mot svenska folket??? Ni bryr er inte om ryssarna fått de hemliga uppgifterna!

"Nu kan Nyheter Idag presentera nya uppgifter om faran mot rikets säkerhet ur Säpos förundersökning. Av totalt 17 IT-tekniker, som i strid med svensk lag fick tillgång till IT-systemet, var 13 serber. I ett förhör berättar tjänsteansvarig för IT-säkerhet David Heed på Transportstyrelsen att det handlade om ”kritisk infrastruktur”.

En av serberna var yrkesmilitär i 10 år
Tidigare kunde Nyheter Idag avslöja att en av de serber som i strid mot svensk lag fick tillgång till Transportstyrelsens IT-nätverk var Aleksandar Vulovic. Han har arbetat som yrkesmilitär på den serbiska flygbasen Batajnica i Belgrad. Det är Serbiens största flygbas och används idag för gemensamma militärövningar med Ryssland."

http://www.nyheteridag.se/sapo-utred...-infrastruktur

Herrejävlars!!
Citera
2017-07-26, 16:45
Medlem
Citat:
Det är väl jag som är "shillen" då. Jag jobbar inte för sossarna, jag är bara väldigt engagerad i it-säkerhetsfrågor. Jag är förbittrad över att när väl en läcka uppdagas (det har varnats i två årtionden om problemen...) då väljer politikerna att plocka personliga poäng istället för att åtgärda systemfelen.

Det här skriver jag under på. IT-säkerheten är en stor fråga och det kommer varningar hela tiden.

Kan inte låta bli att tänka på Hesa Fredrik som rockade loss i Stockholm häromsistens. Men
INGEN JÄVEL AVGICK ändå
Citera
2017-07-26, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Problemet är att vi har en statsminister som inte kan tänka strategiskt och inte är en stark ledare.

Men vad får vi i stället?

Jag ser inget ledarskap, bara politiker som bryr sig om kleinkariertes klein-klein
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in