2017-07-26, 16:46
Medlem
Mack-Bolans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teasardig
Se tidigare inlägg. TS databas är flera terabyte stor. Om någon väljer att kopiera den då märks det i accessloggar och annat. Om inte TS/IBM noterat något, då har inte en sådan kopiering skett.

Du skriver självsäkert, men har uppenbarligen inte läst FUP.
Där framgår från IT-experter att man inte kan kolla om någon data kopierats i.o.m. att de har haft full axess till servrarna och också kunnat radera loggarna (dvs. vilka aktiviteter som utförts på servrarna)
Du är inte trovärdig och ditt postande är patetiskt.
Citera
Medlem
teasardigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fittslem
Men det görs idag så det spelar ingen roll vad du tycker. Många myndigheter outsourcar redan idag till företag som IBM. Skillnaden är att dom följer reglerna som gäller rörande hantering.

Nej det gör de inte. Att den här skandalen är den enda som vi i allmogepöbeln fått reda på betyder inte att det är den enda som har skett. Hundratals rapporter har tidigare varnat om myndigheternas slarv med it-säkerheten. Men ingenting har hänt.
Citera
Medlem
greyhounds avatar
"Tomas Tobé säger att han ser fram emot granskningen som konstitutionsutskottet kommer att göra.
– Vi har fått en del information som vi också har tystnadsplikt om, säger han och förklarar att man till slut kommer till en punkt där man måste komma fram till om man har förtroende för statsråden eller inte. "

Den där påstådda informationen som de har tystnadsplikt om känns rätt intressant. Finns det starkare skäl till missförtroendeförklaringarna än vad som framkommit hittills?
Citera
2017-07-26, 16:47
Medlem
80231s avatar
Citat:
Nej, det är inte skadan som räknas. Det är uppsåtet som räknas. Om det vore skadan som räknades, då skulle inte den här skandalen vara ett faktum eftersom man via accessloggarna sett att ingen data faktiskt läckte. Datan hade kunnat läcka vilket är det skandalen handlar om.
Och, kom igen nu, det är ingen som sett något mord...
Citat:
Ursprungligen postat av 80231
Kom igen. Källa till dina påståenden please! Jag säger inte att du har fel, jag vill bara veta vad det du skriver om baseras på.
Citat:
Besök i serverhallar loggas. Transportstyrelsens data låg i en serverhall. Det hade varit möjligt för en serbisk it-tekniker att sno en av Transportstyrelsens hårddiskar innehållandes känslig data. Det hade varit obra. Jag förutsätter att Transportstyrelsen/IBM har koll på sina hårddiskar och vet om att ingen har blivit stulen.
Sluta nu. Jag vet hur det fungerar på ett IT-företag, då jag suttit i ledningen för ett sådant.

Du påstår att det är belagt att ingen data faktiskt läckte. Jag vill att du uppger en källa för ditt påstående.
Citera
2017-07-26, 16:47
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mittpunkt
Löfven avgår och utlyser nyval där SD blir andra största parti och bildar ihop med M en majoritesregering på över 50% med andra allianspartier.

Fel

SD blir största partiet och tar makten med stöd av M och KD med över 60%

S hamnar strax över spärren 4%
V gör ett kanonresultat på över 10% eftersom många sossar klivit över till någon som visar karaktär.

Lovar att svenska folket är inte nådiga till landsförräderi som S nu kulminerar med.
Citera
2017-07-26, 16:48
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Se tidigare inlägg. TS databas är flera terabyte stor. Om någon väljer att kopiera den då märks det i accessloggar och annat. Om inte TS/IBM noterat något, då har inte en sådan kopiering skett.

Nej.

Exempelvis några av de tjeckiska administratörerna hade så stora rättigheter att de även kunde manipulera loggarna.

Citat:
De som ”fick nycklarna till Kungariket” var tre IBM-administratörer i Tjeckien med full tillgång till alla data och loggar. Det innebar möjlighet att kopiera och sända vidare data och sedan sopa igen spåren.

Datasystemens olika brandväggar och all kommunikation sköttes av ett företag i Serbien där 14 namngivna personer blev administratörer, också de utan säkerhetskontroll.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/sta...rammande-makt/
Citera
Medlem
Grisbrottarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MentosFruitcore
Okej, så om Regeringen med Löfven avgår, vad skulle kunna hända? Blir det inte då automatiskt nyval om Talmannen inte hittar nya kandidater? Hur fungerar det hela? Tar Alliansen bara över, gör Batra till statsminister och bildar regering utan nyval?

Hur fungerar det, och vilket är i nuläget mest troligt givet att Löfven faktiskt avgår?
Avgår Löfven – dvs. upplöser regeringen – går ju bollen tillbaka till talmannen, som ska föra samtal med partiledarna om möjligheten att bilda en ny regering, och då kan ju Löfven komma i fråga igen som statsminister om Alliansen skulle fega ur eller inte kunna hitta parlamentariskt stöd för sin regering. SD får ett stort inflytande som vågmästare, eftersom det i dagsläget inte kan bli tal om en blocköverskridande regering.

Om Löfven avgår, kan han inte utlysa nyval [sic] efteråt, eftersom han inte längre är statsminister. Då är det talmannen som ska ordna nyval [sic] om hans samtal med partiledarna, och deras förhandlingar för majoritet, inte leder någon vart.

Mitt tips är att Löfven avgår utan att utlysa nyval [sic] och försöker bolla över ansvaret till Alliansen och tvinga dem att bilda regering. Det kan bli svårt med de två i opinionen starka C och SD, som syns inkompatibla. Det kan orsaka skada inför valet 2018, som alltså blir av hursomhelst, för de som tvingas sitta ett knappt år med ett svagt mandat, och SAP kan ta över efter valet med nytt friskt och starkare mandat.
Senast redigerad av Grisbrottaren 2017-07-26 kl. 16:50.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Torsus
Tja du, det var inte alliansen som bröt mot lagen
Jo det har de säkert gjort i många fall som detta.
Citera
2017-07-26, 16:49
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Altmeister
Jag ser inget ledarskap, bara politiker som bryr sig om kleinkariertes klein-klein

Nja, idag var första gången jag såg AKB som en ledare. Hon hade samlat Alliansen och de höll ihop.
Intressant.
Citera
2017-07-26, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Nej.

Exempelvis några av de tjeckiska administratörerna hade så stora rättigheter att de även kunde manipulera loggarna.
Hur kan idioterna inom IBM lägga en serverhall för västerländsk information i ..Serbien?

Microsoft har sin största på Irland, om jag inte är helt felunderrättad.
Citera
2017-07-26, 16:50
Medlem
fittslems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Jo det har de säkert gjort i många fall som detta.

Haha vad är det som argument? Kom med konkret fakta istället, annars håll käft.
Citera
2017-07-26, 16:51
Medlem
Nej tamefan ju mer jag tänker på det ju mer lack blir jag på Alliansen.

Jag håller med Ingvar Carlsson. Japp han är sosse, inte opartisk på nåt sätt men jag tycker nog att det hade kunnat få dras genom KU först.

Citat:
Att väcka en misstroendeförklaringar för ministrar i ett så tidigt skede är ansvarslöst, säger han i en intervju med DN.
– Det är helt unikt i Sverige att man gör på det sättet. Då ska man ha väldigt bra på fötterna och ha en väldigt stor fråga och den bör vara ordentligt utredd. Och den är ju inte det. KU har inte börjat behandla den. Det är en väldigt märklig åtgärd, måste jag säga. Det är inte ansvarsfullt att agera på det sättet som oppositionen gör, säger han.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in