Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2017-07-26, 08:09
Citat:
Ursprungligen postat av pref69

Flera har tillgång till FUP men har tack och lov inte postat den i tråden. Se ovan.

Ok. Är det verkligen jättejobbigt att maska BO själv då, och sedan lägga upp den så att fler kan diskutera den?
Hur många sidor är Fup på?
Citera
2017-07-26, 10:00
Medlem
FFL88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad
Det är rent ut sagt obegripligt.....domen gör klart att 13-åringen är välutvecklad och kan tas som jämnårig till sina kamrater, 13-åringen var synnerligen provokativ i sitt uppträdande då hon upprepade gånger tjoade att hon villa "knulla" med R, tog själv av sig brallorna och hon fick som hon ville.
Hon var aktiv i sitt agerande, hon sökte sex med R. Att ena minuten vara utåtagerande och provocera fram sex med en person för att nästa minut räknas som utslagen och utnyttjad........

Enbart att hon de facto är 13 år gör ju inte R till en brottsling. Ditt fyrkantiga sätt att se på saken är inte bara osund utan även skrämmande.

Vi lever i olika världar? Eller så har vi olika moraliska kompasser och värderingar? För mig så är flickans beteende, supande, röjande på natten, etc. inte att räkna som normalt för en 13-åring. Men jag ser henne som ett offer, men inte ett offer för R utan ett offer för föräldrar som inte är tillräckligt närvarande.

Hon medicinerade, om jag har förstått med ganska så starka saker. Och visst, att blanda drogen (drogerna?) med alkohol kanske får sina mindre lustiga effekter? Vems fel är det i sådana fall....flickans, R's eller flickans föräldrar?

I det stora hela så borde 13-åringens föräldrar tvingas stå vid skampålen!

Du hävdar "klart mindre berusad", då kan du ju meddela var gränsen går för att räknas som ett offer?
Båda var kraftigt berusade, båda fick berättat dagen efter vad de hade gjort under natten då båda hade minnesluckor, var går gränsen?

Eller skall vi göra det så enkelt att när ett synnerligen berusat par har sex så tar vi helt enkelt och mäter promillehalterna och den som har lägst promillehalt klassar vi som brottsling och den med högst halt som offer? För det är ju den linjen som du är inne på.
Den ende som "borde stå vid skampålen" är mongot Antonio Book.
Citera
2017-07-27, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps3.5
Ok. Är det verkligen jättejobbigt att maska BO själv då, och sedan lägga upp den så att fler kan diskutera den?
Hur många sidor är Fup på?
FUP är på 349 sidor. Du har rätt i att det inte är jobbigt att maska själv. Men då finns även risken att man missat maska BO på något ställe.

Någon som vet när fettot Anna, våldtäktsdömda idioten Antonio och den svartjobbande väktarpappan väntas hem? Jag hör att en grupp människor i Solna är väldigt intresserade av hemkomsten. Kommer säkert blir trevligt för Antonio som är dömd för våldtäkt mot barn....
Citera
2017-07-27, 22:08
Medlem
Tim Sebastians avatar
Citat:
FUP är på 349 sidor. Du har rätt i att det inte är jobbigt att maska själv. Men då finns även risken att man missat maska BO på något ställe.

Ctrl F borde lösa problemet. Om man nu har arkeologikunskaperna som krävs för att redigera i stenåldersformatet PDF. Nu låter det mest som en bortförklaring för att döma någon i lönndom. Och hur ser sekretesslagstiftningen ut? Borde inte det här kunna leda till en separat skadeståndsprocess?
Citera
2017-07-28, 00:21
Medlem
karlsoons avatar
Citat:
Det är rent ut sagt obegripligt.....domen gör klart att 13-åringen är välutvecklad och kan tas som jämnårig till sina kamrater, 13-åringen var synnerligen provokativ i sitt uppträdande då hon upprepade gånger tjoade att hon villa "knulla" med R, tog själv av sig brallorna och hon fick som hon ville.
Hon var aktiv i sitt agerande, hon sökte sex med R. Att ena minuten vara utåtagerande och provocera fram sex med en person för att nästa minut räknas som utslagen och utnyttjad........

Enbart att hon de facto är 13 år gör ju inte R till en brottsling. Ditt fyrkantiga sätt att se på saken är inte bara osund utan även skrämmande.

Vi lever i olika världar? Eller så har vi olika moraliska kompasser och värderingar? För mig så är flickans beteende, supande, röjande på natten, etc. inte att räkna som normalt för en 13-åring. Men jag ser henne som ett offer, men inte ett offer för R utan ett offer för föräldrar som inte är tillräckligt närvarande.

Hon medicinerade, om jag har förstått med ganska så starka saker. Och visst, att blanda drogen (drogerna?) med alkohol kanske får sina mindre lustiga effekter? Vems fel är det i sådana fall....flickans, R's eller flickans föräldrar?

I det stora hela så borde 13-åringens föräldrar tvingas stå vid skampålen!

Du hävdar "klart mindre berusad", då kan du ju meddela var gränsen går för att räknas som ett offer?
Båda var kraftigt berusade, båda fick berättat dagen efter vad de hade gjort under natten då båda hade minnesluckor, var går gränsen?

Eller skall vi göra det så enkelt att när ett synnerligen berusat par har sex så tar vi helt enkelt och mäter promillehalterna och den som har lägst promillehalt klassar vi som brottsling och den med högst halt som offer? För det är ju den linjen som du är inne på.

Hon hade givetvis inte gjort så utan en massa sprit och det visste grabbarna. Antonio har ju själv sagt att dom skulle knulla henne till sina kompisar så det var mycket välplanerat och fruktansvärt fult gjort! Hur vet vi att Antonio inte spetsade drickat med andra droger?
Citera
2017-07-28, 00:31
Medlem
karlsoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Tack för ett klargörande inlägg med kloka ord.

Vi är på samma sida beträffande den ruttna i den brottsliga gärningen som saken handlar om.

Om vi vore domare, så skulle vår bevisvärdering vara helt olika. Jag skulle inte finna det trovärdigt att R var ovetandes om flickans ålder. Det betyder att man vet inte altid hur det kan gå i en domstol.

Vi får hoppas att åklagaren lyckas få fram i hovrätten att R. måste ha vetat flickans ålder.

Är man osäker på ålder frågar man.
Annars har man varit likgiltig och obrydd om man knullar ett barn eller inte. Thats it
Citera
2017-07-28, 08:23
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlsoon
Hon hade givetvis inte gjort så utan en massa sprit och det visste grabbarna. Antonio har ju själv sagt att dom skulle knulla henne till sina kompisar så det var mycket välplanerat och fruktansvärt fult gjort! Hur vet vi att Antonio inte spetsade drickat med andra droger?
Jo, men hon var inte ensam om en "massa sprit". Att A är misstänkt är en sak, han visste ju att flickan var 13 år.
Med R resonerar tingsrätten annorlunda, och det var vad jag kommenterade.

Till syvende och sist så måste det handla om rättssäkerhet. Då rättssäkerheten får ge vika för känslor, medlidande och tyckande så är samhället inne på en farlig väg.
Citera
2017-07-28, 08:25
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlsoon
Är man osäker på ålder frågar man.
Annars har man varit likgiltig och obrydd om man knullar ett barn eller inte. Thats it
Har du läst domen?
Om en person ser ut att vara vuxen, måste man trots detta kontrollera åldern innan man har sex?
Citera
2017-07-28, 09:41
Medlem
Citat:
Har du läst domen?
Om en person ser ut att vara vuxen, måste man trots detta kontrollera åldern innan man har sex?
Rent juridiskt är svaret ja. Enligt FUP så visste Robin om att BO var 13 år. Man kan kanske argumentera att Robin "glömde bort" att BO var 13 år pga av sin berusning?
Citera
2017-07-28, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tim Sebastian
Ctrl F borde lösa problemet. Om man nu har arkeologikunskaperna som krävs för att redigera i stenåldersformatet PDF. Nu låter det mest som en bortförklaring för att döma någon i lönndom. Och hur ser sekretesslagstiftningen ut? Borde inte det här kunna leda till en separat skadeståndsprocess?
Jag är ingen novis gällande IT men du kanske då kan ge mig råd hur man då enklast går tillväga? FUP delades ut i ett flertal olika PDF filer som jag sedan kombinerat till en fil i Acrobat Pro. Hela FUP är dessutom scannad så man kan inte söka som vanligt. Man kan göra om dokumentet så att texten känns igen men felmarginalen är hög.

Jag har hittat namn på BO på en sida men den kan finnas på fler platser och det vore trist att missa i maskningen.
Citera
2017-07-28, 10:41
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Rent juridiskt är svaret ja. Enligt FUP så visste Robin om att BO var 13 år. Man kan kanske argumentera att Robin "glömde bort" att BO var 13 år pga av sin berusning?
Då verkar det som om du inte har läst domen?
Tingsrätten finner det troligt att R inte visst flickans ålder. Tingsrätten vidimerar att flickan är välutvecklad för sin ålder och kan tas för en jämnårig till sina kamrater.

Flickan är ett offer, men inte för R utan för usla föräldrar.

R var så förbannat berusad att han inte visste vad som hade hänt under natten, likadant med flickan. Båda var skitfulla, de hade sex och de fick berättat dagen efter av sina kamrater vad de hade gjort under natten.
Flickan var synnerligen utåtagerande och provokativ. Hon tjoade upprepade gånger att hon ville "knulla" med R. Hon tog även av sig sina byxor.
Vad är det som säger att flickan inte utnyttjade R's berusning?
Citera
2017-07-28, 11:00
Medlem
Citat:
Då verkar det som om du inte har läst domen?
Tingsrätten finner det troligt att R inte visst flickans ålder. Tingsrätten vidimerar att flickan är välutvecklad för sin ålder och kan tas för en jämnårig till sina kamrater.

Flickan är ett offer, men inte för R utan för usla föräldrar.

R var så förbannat berusad att han inte visste vad som hade hänt under natten, likadant med flickan. Båda var skitfulla, de hade sex och de fick berättat dagen efter av sina kamrater vad de hade gjort under natten.
Flickan var synnerligen utåtagerande och provokativ. Hon tjoade upprepade gånger att hon ville "knulla" med R. Hon tog även av sig sina byxor.
Vad är det som säger att flickan inte utnyttjade R's berusning?
Jag har läst domen och även FUP. Och enligt FUP så visste Robin mycket väl om att BO var 13. Robin visste även enligt Antonio precis vad han gjorde och berättade för Antonio dagen efter.

Från FUP, sidan 321

FL: Kan du beskriva Robins berusnings grad?

A: Han är som mig och är fullt medveten vad han gör när han är full. Han minns varenda sak dagen efter, han dricker med måtta, dricker tills han vet vad han själv tål. Robin visste exakt vad han gjorde, han viste exakt var XXX var, han visste var han hade sina saker, han visste vad de andra var, han visade inte på några sega reaktioner när man försökte ta hans hatt.

FL: Hur vet du att han var medveten om allt?

A: Därför att jag ställde frågor till honom dagen efter som han svarade på. Han sa att han och legat med varandra. Jag låtsades bli förvånad.

När det gäller att BO har usla föräldrar så håller jag självklart med. Ofattbart dåliga. Inte på samma nivå som fettot Anna och den svartjobbande väktaren Roberto men ändå ofattbart värdelösa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in