2017-07-26, 00:50
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Riktigt och viktigt att betona en förälders ansvar och likaväl skyldigheter. Går resonemanget utifrån rädsla för repressalier, att hon ska sluta kramas eller hon är ju deras mamma - så är det bara en förlängning av det hon sysslat med hela sitt liv och att göda det sjuka beteende hon har.

Intressant ordval då stämpling diskuteras..
Ja, bara den meningen ger en inblick i helvetet.

De har föräldrautbildning på Hinseberg.
Men, i hennes fall är allt sånt lönlöst men det kunde ju vara intressant för henne att få lite inblick i vad som förväntas av en förälder, d.v.s allt hon missat och istället gjort allt hon kunnat för att förstöra barnens möjligheter till ett normalt och självständigt liv.
För att hon själv skulle ha det så bra som möjligt.
Citera
2017-07-26, 00:54
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Jag blir lite osäker på i vilken ordning de olika resonemangen förevarit.
Det här är min bild, ungefär:
– JM ringer AB och föreslår att hon ska komma ut till Granliden (ca 8:30).
– JM ringer SOS-alarm och säger att Aki saknas (ca 8:54).
– JM säger först att ingen ska ringas och i synnerhet inte hennes föräldrar, som är på Gotland.
– Så småningom övertalas JM om att ringa någon och ringer då AB. Vilken tid är oklart.
– Om jag minns rätt är det läkaren, som anländer ca 11:45 som avråder JM från att köra själv.
– När de fyra kör från Granliden, kanske ca 13:00 - 13:30, så kör AB den svarta Volvon med JM som passagerare och tvillingarna i barnstolarna i baksätet.

Från FUP:
"Maria får frågan om hon kan minnas att hon reagerade på någonting som verkade konstigt med kvinnan.
Hon nämner då att när kvinnan fick frågan av oss om vi möjligen kunde ringa efter någon, exempelvis hennes föräldrar, så hade hon sagt att man inte kunde ringa till dem. Anledningen till det var att de just då var på semester på Gotland och dem fick man absolut inte ringa och berätta om vad som hänt.
Maria tror att hon eller kollegan Marie som då hade svarat kvinnan att man ändå trodde att de ville komma hem trots att de var på semester, när något sådant här hade hänt, för att stötta henne.
Just detta tycker Maria verkade konstigt.

Hon nämner även att när den ditkallade läkaren påtalade för henne att hon skulle kunna få en chockreaktion om hon skulle köra bilen ensam hem ifrån Granliden, så hade kvinnan svarat att det känns lugnt och att han minsann kunde köra själv därifrån. Kvinnan hade dock verkat ledsen säger Maria."

Tilla_ggsprotokoll_II_2017-04-18__del_1__2_.pdf, sid 92 enligt paginering.

Jo men poliserna är ju kvar tills läkare anlänt för att konstatera dödsfall och tills hämtning skett, det är räddningstjänst som lämnat när läkaren kommer. Den ena polisen hör ju bilsamtalet med JM, då lär väl inte bilen vara nån hemlighet:
"när den ditkallade läkaren påtalade för henne att hon skulle kunna få en chockreaktion om hon skulle köra bil ensam från Granliden så hade kvinnan svarat att det känns lugnt (..)"
Citera
2017-07-26, 01:05
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av why123
Hur mycket pengar fick JM i aktieutdelning och hur mycket ska hon betala i skadestånd? Nu räknar jag med att domen mot Aki håller så att inte hans familj först förlorar pappan/sonen och sen inte får upprättelse och skadestånd.
Alla brukar inte få lika mycket i skadestånd, t ex Anki som är ett direkt BO får väl åtminstone dubbelt. Men hur mycket får Aki:s barn? Det bör inte bli någon skillnad på de stora och små barnen? Likadant när det gäller Ulrika och Aki:s systrar de får väl samma belopp?

JM och LI fick ca 3 mille var i utdelning, troligen minus ca 20% skatt, dvs. ca 2,4 mille efter skatt. Ca en mille hålls inne för skadestånd om alla åtal håller hela vägen. Lite beroende på övriga åtaganden så kan det bli en dryg mille kvar till JM.

Jag har föreslagit att kiosken i Hinseberg ska komplettera sortimentet med hummer och cava, men så blir det nog inte…

Här finns lite om skadeståndskraven:
http://www.expressen.se/nyheter/arbogakvinnans-tillgangar-frysta/

Där nämns siffrorna 575 000 kr för efterlevande till Aki och 378 800 kr för mord och mordförsök på Göran och Anki. Anki är både efterlevande och skadad.

Delbeloppen kanske finns specificerade, men jag hittade dom inte.

Citera
2017-07-26, 01:12
Medlem
why123s avatar
Citat:
JM och LI fick ca 3 mille var i utdelning, troligen minus ca 20% skatt, dvs. ca 2,4 mille efter skatt. Ca en mille hålls inne för skadestånd om alla åtal håller hela vägen. Lite beroende på övriga åtaganden så kan det bli en dryg mille kvar till JM.

Jag har föreslagit att kiosken i Hinseberg ska komplettera sortimentet med hummer och cava, men så blir det nog inte…

Här finns lite om skadeståndskraven:
http://www.expressen.se/nyheter/arbogakvinnans-tillgangar-frysta/

Där nämns siffrorna 575 000 kr för efterlevande till Aki och 378 800 kr för mord och mordförsök på Göran och Anki. Anki är både efterlevande och skadad.

Delbeloppen kanske finns specificerade, men jag hittade dom inte.

Åhh tack! Där står också "korta med lukrativa karriär i asylbranschen". Då stämmer allting mycket bättre. Att det bara var under en kort tid hon tjänade pengar.. Det har varit så tröttande att höra om den framgångsrika företagaren.
Citera
2017-07-26, 01:13
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Jo men poliserna är ju kvar tills läkare anlänt för att konstatera dödsfall och tills hämtning skett, det är räddningstjänst som lämnat när läkaren kommer. Den ena polisen hör ju bilsamtalet med JM, då lär väl inte bilen vara nån hemlighet:
"när den ditkallade läkaren påtalade för henne att hon skulle kunna få en chockreaktion om hon skulle köra bil ensam från Granliden så hade kvinnan svarat att det känns lugnt (..)"

Om bilen var en hemlighet därför att den var varm tidigt på morgonen och möjligen fortfarande vid 09-tiden så är det knappast ett problem vid 10-11-tiden eller senare. Då har den kallnat. Det kan också finnas andra förklaringar som gjorde att den skulle döljas. En sådan kan vara att det fanns hjulspår ner till bryggan som matchade bilen. Det är också möjligt att JM tyckte att det var bra att parkera där bakom hönshuset.

Citera
2017-07-26, 01:24
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Åhh tack! Där står också "korta med lukrativa karriär i asylbranschen". Då stämmer allting mycket bättre. Att det bara var under en kort tid hon tjänade pengar.. Det har varit så tröttande att höra om den framgångsrika företagaren.

Huvuddelen av de 28 miljoner som JM och LI drog in till företaget genom att förmedla ensamkommande som kommuner inte själva klarade av att placera, kom in mellan 2015-11-01 och en bit in i 2016. Sedan avtog inkomsterna efter hand för att nästan upphöra helt när JMs vana att ha sex med ensamkommande presenterats i media. Redan i januari-mars omskrevs JM och LIs verksamhet i långt från smickrande ordalag i bl.a. GP och BBLAT.

GP om Pangea/Pangelius:
http://www.gp.se/nyheter/göteborg/familjehem-tjänar-miljoner-trots-brister-1.7432

BBLAT om Pangea/Pangelius:
http://www.bblat.se/vastmanland/arboga/de-startar-nytt-hvb-hem-efter-tvangsstangningen

Det var nog aldrig aktuellt att nominera "entreprenörerna" JM/LI som drev Pangelius/Pangea till att bli årets företagare...

Citera
2017-07-26, 01:41
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magiciadehex
Ja, bara den meningen ger en inblick i helvetet.

De har föräldrautbildning på Hinseberg.
Men, i hennes fall är allt sånt lönlöst men det kunde ju vara intressant för henne att få lite inblick i vad som förväntas av en förälder, d.v.s allt hon missat och istället gjort allt hon kunnat för att förstöra barnens möjligheter till ett normalt och självständigt liv.
För att hon själv skulle ha det så bra som möjligt.
Rent teoeriskt har hon nog koll "by the book" - men hon står väl högre än allt vad normer, regler, riktlinjer och lagar heter och behöver inte bry sig om sånt tjafs. Hon äger dem ju.
Citera
2017-07-26, 01:43
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ja, jag undrar som sagt om hon dragit öronen åt sig på vårkanten utifrån olika aspekter kopplat till narkotika. Att dö fullproppad utifrån tema arrangerad drogskuld är väl en sak men att drunkna i sådant tillstånd blir väl mer vanskligt.
Har även tittat på detta med kremering. Inledningsvis går JM med på att begrava honom som hans familj önskar. Sen verkar det finnas mycket hätskhet i hennes svar gentemot familjen - det är ju snudd på fullt krig innan han begravs (tjafs om allt från ägodelar till jordfästning) och tvillingarna används som klappträ enligt sedvanlig rutin. Vore kremering högaktuellt så hade hon väl ändå haft detta som krav omgående och absolut aldrig släppt detta krav?
Hon går sen återigen med på gravsättningen och då kommer nästa hätskhet med i bilden - attack mot Nadja. För nog fan ska JM vara dominant till the bitter end...

2015-09-11
" Tuija hade tagit tag i begravningen och först sa Johanna att det gick bra. Sen ändrade sig Johanna om hur begravningen skulle gå till och ville att Aki snabbt skulle kremeras och en öppen kista så att barnen kunde se honom en sista gång.

Del ur sammanfattning mailad till Polis Rogfelt 18/8 2015 från fam Paasila:
" i början sa Johanna att hon inte ville befatta sig med begravningen utan det fick Akis föräldrar ta hand om och begrava honom i Gustavsberg."
" Familjen vill inte ha en begravning innan grundlig obduktion ägt rum som om fallet skulle vara kriminalfall."

mail 17 september till prästen:
"Johanna, änkan, har samtyckt i samtal med mig ikväll att Aki efter sitt dubbelspel kan gärna begravas där hans morsa och farsa skall en gång dela gravplats med honom. Jag citerade ordagrant.
Hon kan se till att minnet av sin pappa får tvillingarna på ett annat sätt än att besöka en grav."
" I gengäld har jag sett till att den så kallade flickvännen ej får närvara vid begravningen imorgon i samspråk med alla inblandade."

Det kanske var efter det att JM läst eller konfererat med obducenten som JM släppte kremeringskravet.......

Och jag är fortfarande övertygad om att Aki drogades.......och att han fick "för mycket"......han var redan död vid ankomsten till Granliden, och andades inte längre, och därför ingen inandning i Hjälmarens vatten........

En felberäkning av JM......min teori.
Citera
2017-07-26, 01:53
Medlem
why123s avatar
Citat:
Huvuddelen av de 28 miljoner som JM och LI drog in till företaget genom att förmedla ensamkommande som kommuner inte själva klarade av att placera, kom in mellan 2015-11-01 och en bit in i 2016. Sedan avtog inkomsterna efter hand för att nästan upphöra helt när JMs vana att ha sex med ensamkommande presenterats i media. Redan i januari-mars omskrevs JM och LIs verksamhet i långt från smickrande ordalag i bl.a. GP och BBLAT.

GP om Pangea/Pangelius:
http://www.gp.se/nyheter/göteborg/familjehem-tjänar-miljoner-trots-brister-1.7432

BBLAT om Pangea/Pangelius:
http://www.bblat.se/vastmanland/arboga/de-startar-nytt-hvb-hem-efter-tvangsstangningen

Det var nog aldrig aktuellt att nominera "entreprenörerna" JM/LI som drev Pangelius/Pangea till att bli årets företagare...

Helt otroligt att de kunde tjäna såna belopp under den korta tiden. De borde tvingas betala tillbaka pengarna, i synnerhet när vi vet hur det gick till.
En Lotto-vinst framstår som fjuttig i jämförelse med vad de tjänat. Det är inte konstigt när man läser FUP att många i familjen/släkten är pigga på att öppna flyktingboende/familjehem.

Ingen kunskap praktiskt taget, anställ släkten, behandla klienterna hur som helst. Vägrar de sex får de stryk helt enkelt. Även om det till slut satte den definitiva spiken i kistan.

Det är väl enda gången Johanna har sagt en sant ord när hon jämför flyktingbranschen med narkotikahantering. Nu har det väl blivit något bättre men det är f*n chockerande att läsa.

Sen när Johanna pratar om att köpa Granliden för aktieutdelningen, det är så man mår illa..

Sen att hon dessutom framställs som kreativ och företagsam, jag saknar ord. Det är inte så konstigt att när hon saknade plats till en flykting sa "han kan sova på golvet". Det är fruktansvärt att det ens har fått förekomma i några månader..
Citera
2017-07-26, 02:09
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
Det kanske var efter det att JM läst eller konfererat med obducenten som JM släppte kremeringskravet.......

Och jag är fortfarande övertygad om att Aki drogades.......och att han fick "för mycket"......han var redan död vid ankomsten till Granliden, och andades inte längre, och därför ingen inandning i Hjälmarens vatten........

En felberäkning av JM......min teori.
Ja, man kan vara så övertygad att det är allt från spetsade cocktail, nån sort mystisk drog som injicerats till nåt oidentifierat "för mycket" som poff gått ur kroppen.
Men då RMV-svaret säger nåt helt annat och tills det inte framkommer nåt mer övertygande än subjektiva personliga övertygelser, önskningar eller generella klyschor så håller jag det inte för troligt.
Utöver detta tittar rätten på sakfakta vid en bedömning; utgår från den råkfakta som finns.
Men visst underlättar det en gärningsbeskrivning.

Jag tror som sagt att hon haft det som mål att döda honom i Egypten, att framställa honom som en knarkare så att hennes verbala argument fått stöd, njuta parallellt av det övergrepp hon begått och känna makt och skadeglädje.
Men övergett ursprungsplanen då Aki anmäler henne för droginnehav som hänger över henne fram till 16 juni och byter då till tema "tragiskt olycksfall på familjeweekend".
Tills dess du kommer med mer sakfakta än prickar i meningarna så får det vara så.
Senast redigerad av develi 2017-07-26 kl. 02:13.
Citera
2017-07-26, 02:25
Medlem
develis avatar
Citat:
Helt otroligt att de kunde tjäna såna belopp under den korta tiden. De borde tvingas betala tillbaka pengarna, i synnerhet när vi vet hur det gick till.
En Lotto-vinst framstår som fjuttig i jämförelse med vad de tjänat. Det är inte konstigt när man läser FUP att många i familjen/släkten är pigga på att öppna flyktingboende/familjehem.

Ingen kunskap praktiskt taget, anställ släkten, behandla klienterna hur som helst. Vägrar de sex får de stryk helt enkelt. Även om det till slut satte den definitiva spiken i kistan.

Det är väl enda gången Johanna har sagt en sant ord när hon jämför flyktingbranschen med narkotikahantering. Nu har det väl blivit något bättre men det är f*n chockerande att läsa.

Sen när Johanna pratar om att köpa Granliden för aktieutdelningen, det är så man mår illa..

Sen att hon dessutom framställs som kreativ och företagsam, jag saknar ord. Det är inte så konstigt att när hon saknade plats till en flykting sa "han kan sova på golvet". Det är fruktansvärt att det ens har fått förekomma i några månader..
Mycket bra sammanfattning/reflektioner. Det är helt vidrigt hur ett privat företag kan skötas på en höft.
Om pengar/omsättning är det som anses avgörande i begrepp som framgångsrik, kreativ, företagsam är det mycket skrämmande när det handlar om människor.
Hon påminner mig snarare och jämförelsevis om vedervärdig djurhantering där effektiv överproduktion är det viktigaste. Hur de mår och hanteras är det mindre noga med.
Det rent av äcklar mig att detta förekommer år 2017, ett grymt förlegat arbetsätt när det gäller människor.
Citera
2017-07-26, 02:47
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Hur mycket pengar fick JM i aktieutdelning och hur mycket ska hon betala i skadestånd? Nu räknar jag med att domen mot Aki håller så att inte hans familj först förlorar pappan/sonen och sen inte får upprättelse och skadestånd.
Alla brukar inte få lika mycket i skadestånd, t ex Anki som är ett direkt BO får väl åtminstone dubbelt. Men hur mycket får Aki:s barn? Det bör inte bli någon skillnad på de stora och små barnen? Likadant när det gäller Ulrika och Aki:s systrar de får väl samma belopp?

Nu kommer jag inte ihåg vilket fall det var men jag minns att dottern ansågs för liten för att få skadestånd. Det låter inte klokt men hon var ca 7-8 månader och de ansåg att hon inte skulle ha några minnen av mamman därför blev hon helt utan skadestånd. Mamma och brodern fick men inte dottern

Närstående till mördad brukar enligt schablon få 50.000kr vardera. Det har varit en del diskussioner om detta belopp, som legat på samma nivå i flera år, ska höjas. Ex har anhöriga i rättegångar flera gånger yrkat på högre belopp, men det har vanligen ändå stannat på schablonbeloppet. Som anhöriga räknas vanligen syskon, föräldrar, barn och maka/e.

Förutom skadeståndsersättningen till var och en av de anhöriga brukar även den dömde mördaren få betala kostnaden för begravningen och därmed förknippade kostnader. Ovanpå alla belopp läggs ränta.

Aki hade väl två eller tre systrar, föräldrar och fyra barn, därtill kommer begravnings/boupptäkningskostnad + ränta. Det kanske stämmer med 575.000kr?
JM hade väl också fått ut en kvarts miljon från Akis AFA försäkring via hans jobb. Ska detta också återbetalas blir det ju en slant till inkl ränta.

Om JM inte kan dömas för mord eller anstiftan av mord på Aki kommer hon inte att behöva betala eller återbetala något av denna summa på 850.000- 900.000 kr. Dock har tvillingarna rätt till kanske 350.000(?) av pengarna.

Döms JM för inblandning i Akis död får hans övriga anhöriga förutom tvillingarna ca 1/2 miljon att dela på. Blir hon inte dömd (och ingen annan heller) får de ingenting.
Senast redigerad av Solglittret 2017-07-26 kl. 03:08.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in