Citat:
Ursprungligen postat av
why123
Hur mycket pengar fick JM i aktieutdelning och hur mycket ska hon betala i skadestånd? Nu räknar jag med att domen mot Aki håller så att inte hans familj först förlorar pappan/sonen och sen inte får upprättelse och skadestånd.
Alla brukar inte få lika mycket i skadestånd, t ex Anki som är ett direkt BO får väl åtminstone dubbelt. Men hur mycket får Aki:s barn? Det bör inte bli någon skillnad på de stora och små barnen? Likadant när det gäller Ulrika och Aki:s systrar de får väl samma belopp?
Nu kommer jag inte ihåg vilket fall det var men jag minns att dottern ansågs för liten för att få skadestånd. Det låter inte klokt men hon var ca 7-8 månader och de ansåg att hon inte skulle ha några minnen av mamman därför blev hon helt utan skadestånd. Mamma och brodern fick men inte dottern
Närstående till mördad brukar enligt schablon få 50.000kr vardera. Det har varit en del diskussioner om detta belopp, som legat på samma nivå i flera år, ska höjas. Ex har anhöriga i rättegångar flera gånger yrkat på högre belopp, men det har vanligen ändå stannat på schablonbeloppet. Som anhöriga räknas vanligen syskon, föräldrar, barn och maka/e.
Förutom skadeståndsersättningen till var och en av de anhöriga brukar även den dömde mördaren få betala kostnaden för begravningen och därmed förknippade kostnader. Ovanpå alla belopp läggs ränta.
Aki hade väl två eller tre systrar, föräldrar och fyra barn, därtill kommer begravnings/boupptäkningskostnad + ränta. Det kanske stämmer med 575.000kr?
JM hade väl också fått ut en kvarts miljon från Akis AFA försäkring via hans jobb. Ska detta också återbetalas blir det ju en slant till inkl ränta.
Om JM inte kan dömas för mord eller anstiftan av mord på Aki kommer hon inte att behöva betala eller återbetala något av denna summa på 850.000- 900.000 kr. Dock har tvillingarna rätt till kanske 350.000(?) av pengarna.
Döms JM för inblandning i Akis död får hans övriga anhöriga förutom tvillingarna ca 1/2 miljon att dela på. Blir hon inte dömd (och ingen annan heller) får de ingenting.