2017-07-25, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hemma97322
Mycket möjligt, eller inte. När jag var i hans ålder hade jag egen familj med barn att ta hand om. Jag var inte intresserad av min mamma o pappa...

Jo det klart ,i de åren är det en väldig skillnad på hur mogen man är. ....
Citera
2017-07-25, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av senicen
Ja det blir vara värre och värre, så invecklat eller välplanerat av Patrik, från början sa föräldrarna att han antagligen hamnat i en psykos i samband med Gotlandsresan, nu så har hamnat i psykos när han går av tåget i Hallsberg, man undrar ju vem som är i psykos.

Och varför skulle han säga till en främmande kvinna att vi ses i Mjölby......

Ja det är konstigt,att han helt plötsligt blir näst intill familjär med hundkvinnan.Men okej., han kanske var otroligt glad över att hon lånade honom sin telefon. Kan va det....
Och att hon förstod att det var viktigt för honom att nå sin mamma omkring påfyllning utav mobilpengar.Han kãnde nog att hon hade samma ombryddhet som en mamma har omkring att hjälpa de som hamnat i knipa.
Antar att de började småprata om vart de var på väg,och genom att hon hade hund blir det ju ofta lätt att börja samtala om just hunden.
Senast redigerad av evaveva 2017-07-25 kl. 21:30.
Citera
2017-07-25, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Millior
Det bli bara mer o mer obegripligt..... antar polisen inte har rätt att kolla datorn så länge brott inte misstänks heller. Är det någon som vet om han kan ha fått sitt stipendium o tillgång till de pengarna redan nu? Med tillgång till dator har han ju kunnat styra om de pengarna till ett nytt konto. Det kan väl inte föräldrarna ha rätt att kolla när han är myndig.
Datorn har väl föräldrarna fått tillbaka, det är genom den de lyckats hålla på och greja inne på P's Facebook (P är 22 år gammal = olaglig handling av föräldrarna).
Polisen kollade kontot i början av fallet, när de sedan skrev av misstänkt brott har de ingen rätt att kolla hans konto, det kan alltså ha hänt vad som helst på kontot senaste månaden.
Citera
2017-07-25, 21:31
Medlem
Tror inte killarna hade det minsta att göra med Patrik. De antog väl att djurkupen va tom på folk - det brukar den vara, sen satt en tant och en ung kille där, såklart de väljer att sitta bredvid killen.
Citera
2017-07-25, 21:32
Medlem
Hur var det egentligen med kvinnans telefon, hade Patrik lånat den enbart för att smsa eller var det ett samtal? Har hört båda varianterna nu - någon som vet?
Citera
2017-07-25, 21:46
Medlem
Citat:
Hur var det egentligen med kvinnans telefon, hade Patrik lånat den enbart för att smsa eller var det ett samtal? Har hört båda varianterna nu - någon som vet?

Samtal
Citera
2017-07-25, 21:46
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Datorn har väl föräldrarna fått tillbaka, det är genom den de lyckats hålla på och greja inne på P's Facebook (P är 22 år gammal = olaglig handling av föräldrarna).
Polisen kollade kontot i början av fallet, när de sedan skrev av misstänkt brott har de ingen rätt att kolla hans konto, det kan alltså ha hänt vad som helst på kontot senaste månaden.

Spontant känns det som om du har rätt (det fetade).
Hittade dock en artikel från 2011 när jag googlade.
Här har polisen på enträgen begäran från en släkting gått in och kontrollerat kontot på en försvunnen kvinnas konto. Detta trots att polisen ansåg att det var ett frivilligt försvinnande. Den anhörige trodde inte på detta. Tyvärr hittades kvinnan avliden sedan.

Citat:
- De sa till mig att man har rätt att försvinna. Jag fick tjata på polisen att kolla hennes bankkonton. När de slutligen gjorde det, var kontona orörda.
http://www.helagotland.se/nyheter/vi-bad-polisen-ta-var-oro-pa-allvar-6890399.aspx

Vet inte om det var på grund av att släktingen verkade ana att något inte stod rätt till med försvinnandet som gjorde att polisen hade möjlighet att gå in och kolla kontot ändå.
Citera
2017-07-25, 21:49
Medlem
Citat:
Tror inte killarna hade det minsta att göra med Patrik. De antog väl att djurkupen va tom på folk - det brukar den vara, sen satt en tant och en ung kille där, såklart de väljer att sitta bredvid killen.

Ja precis, så synd att han inte kunde känna lite gemenskap med dem istället för att ge sig iväg....
Hade ju kunnat bli riktigt trevligt, kramkalas med hund och lite trãning på att samtala om djur med medelålders kvinna.
Inte illa det., hade varit bra träning för killarna som faktiskt valde djurkupe'n .
Citera
2017-07-25, 21:53
Moderator
OYs avatar
Citat:

Hade polisen rätt att överlämna P:s dator till föräldrarna då?
Citera
2017-07-25, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Spontant känns det som om du har rätt (det fetade).
Hittade dock en artikel från 2011 när jag googlade.
Här har polisen på enträgen begäran från en släkting gått in och kontrollerat kontot på en försvunnen kvinnas konto. Detta trots att polisen ansåg att det var ett frivilligt försvinnande. Den anhörige trodde inte på detta. Tyvärr hittades kvinnan avliden sedan.

http://www.helagotland.se/nyheter/vi-bad-polisen-ta-var-oro-pa-allvar-6890399.aspx

Vet inte om det var på grund av att släktingen verkade ana att något inte stod rätt till med försvinnandet som gjorde att polisen hade möjlighet att gå in och kolla kontot ändå.

Kan polisen ha lãrt av sina misstag tro.? Och därför kolla upp konton utifrån de närståendes oro?
Vad tror ni., kan det vara så.?
Citera
2017-07-25, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av senicen
Och varför skulle han säga till en främmande kvinna att vi ses i Mjölby......

Detta blir bara värre och värre ju mer som kommer fram. Eller mer invecklat är kanske mer rätt

Har också tänkt på varför han skulle säga så till kvinnan. Har de pratat en stund och hon varit givmild med att låna ut sin telefon är det inte konstigt att man säger mer än "hejdå" när man går. Men att han sa just "Vi ses i mjölby" låter mer som att han tänkt ta sig till mjölby men inte med detta tåget, men ändå så pass fort att han hinner på samma tåg som kvinnan ska åka vidare med (antar här att kvinnan också ska byta tåg i mjölby).

Patrik pratade med någon i sin egna telefon efter han lånat damens (är i denna tråden jag läst det), kan han pratat med någon han skulle möta upp i hallsberg, och åka med denne till mjölby i bil så han ändå kommer med det bokade tåget till malmö?

Känns som ett långskott men det där med "vi ses i mjölby" är inte helt logiskt.

2h 50 min med tåg mellan hallsberg-mjölby och 1h 20 min med bil samma sträcka enligt google maps, så tidsmässigt funkar det.
Citera
2017-07-25, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nik145
Detta blir bara värre och värre ju mer som kommer fram. Eller mer invecklat är kanske mer rätt

Har också tänkt på varför han skulle säga så till kvinnan. Har de pratat en stund och hon varit givmild med att låna ut sin telefon är det inte konstigt att man säger mer än "hejdå" när man går. Men att han sa just "Vi ses i mjölby" låter mer som att han tänkt ta sig till mjölby men inte med detta tåget, men ändå så pass fort att han hinner på samma tåg som kvinnan ska åka vidare med (antar här att kvinnan också ska byta tåg i mjölby).

Patrik pratade med någon i sin egna telefon efter han lånat damens (är i denna tråden jag läst det), kan han pratat med någon han skulle möta upp i hallsberg, och åka med denne till mjölby i bil så han ändå kommer med det bokade tåget till malmö?

Känns som ett långskott men det där med "vi ses i mjölby" är inte helt logiskt.

2h 50 min med tåg mellan hallsberg-mjölby och 1h 20 min med bil samma sträcka enligt google maps, så tidsmässigt funkar det.

Ja det låter ju bra men visst går man väl till framsidan på station om man vill bli upphämtad ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in