2017-07-25, 16:35
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Håller med, varför har uppgiften om mannen med pilotglasögonen inte kommit ut förrän nu? Tänk så mycket mer folk hade kunnat minnas redan 1998! Samma sak med den "nya" bilen som en kvinna och hennes man ser på cykelvägen vid BB:s trädgård runt 03:30. Varför har den uppgiften hållits hemlig? Obegripligt. Återigen finns det anledning att såga polisens arbete.

Och angående den "nya" bilen som en kvinna och hennes man ser på cykelvägen vid BB:s trädgård runt 03:30: Kan det vara den bilen som sedan körs till sjukhusparkeringen?

Jag håller med dig om den "nya" bilen, den på cykelvägen nära BB:s trädgård. Det är ett annat exempel. Var det därför att polisen menade att vittnet sagt att bilen var brun (eller hur det var), och att hon nu säger att den var vit, som det inte "passade in" i "resten", som med den vita/ljusa bilen som killarna i bilen på Hällristningsvägen såg eller den vita bilen på sjukhusparkeringen? Hade de gått ut med den uppgiften tidigare, så kanske fler hade haft minnen av detta? När detta inte nämndes kanske inte folk gjorde en ev. koppling till Helenas försvinnande?

Varför kom inte denna uppgift ut, för även om bilen hade varit ljusbrun, vit eller ljus i annan nyans, så befann sig dock bilen, enligt vittnet, i det aktuella området vid en ev. aktuell tid den aktuella natten.

Det kan vara lätt att missa rätt nyans på en bil, när det inte är dagsljus. Kanske bilen killarna såg t ex inte var vit, den kanske var ljusbrun och den uppfattades som vit? De såg den ju troligen bara någon sekund. De var heller inte beredda på att registrera denna bil i minnet. De visste ju inte att detta senare skulle komma att ha en trolig viktig betydelse i ett försvinnande. Det beror mycket på ljuset och placering, antar jag, hur något upplevs, när det inte är dagsljus.
Citera
2017-07-25, 16:35
Medlem
FedupFlorences avatar
Dålig svenska av mig.
Det kan vara en och samma man som iakttagits av två olika vittnen (är dock inte säker på tidsangivelser) eller två olika män av två olika vittnen.
Citera
2017-07-25, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Kvinnan som såg HA tillsammans med "pilot" på Marieholmsbron, noterade 3 saker: Helenas "snygga" byxor, att mannen hade pilotglasögon samt att dom svängde av till höger direkt efter bron och in på stigen som leder mot fängelset. Vittnet har däremot inte sett HA och "pilot" vända på bron och gå tillbaka för då hade givetvis även detta nämnts i radiodokumentären.

Jag har ingen aning om vart uppgiften att "pilot" skulle ha haft en bil parkerad vid Trädgårdsskolan kommer ifrån? det är väl bara ett rykte eller finns det andra vittnen som säger sig har sett detta?
I sådant fall kan man ju undra varför Pernilla W. inte tar upp en så pass viktig iakttagelse när hon berättar om "pilot" i radioföljetongen? Jag tror man kan bortse från den uppgiften.
Jag har skrivit det förut och skriver det igen. Den uppgiften om att pilot och HA ska ha vänt på bron är ingen uppgift utan en spekulation som gjordes av någon (tror det var Bickan)!!
Citera
2017-07-25, 16:38
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Jag håller med dig om den "nya" bilen, den på cykelvägen nära BB:s trädgård. Det är ett annat exempel. Var det därför att polisen menade att vittnet sagt att bilen var brun (eller hur det var), och att hon nu säger att den var vit, som det inte "passade in" i "resten", som med den vita/ljusa bilen som killarna i bilen på Hällristningsvägen såg eller den vita bilen på sjukhusparkeringen? Hade de gått ut med den uppgiften tidigare, så kanske fler hade haft minnen av detta? När detta inte nämndes kanske inte folk gjorde en ev. koppling till Helenas försvinnande?

Varför kom inte denna uppgift ut, för även om bilen hade varit ljusbrun, vit eller ljus i annan nyans, så befann sig dock bilen, enligt vittnet, i det aktuella området vid en ev. aktuell tid den aktuella natten.

Det kan vara lätt att missa rätt nyans på en bil, när det inte är dagsljus. Kanske bilen killarna såg t ex inte var vit, den kanske var ljusbrun och den uppfattades som vit? De såg den ju troligen bara någon sekund. De var heller inte beredda på att registrera denna bil i minnet. De visste ju inte att detta senare skulle komma att ha en trolig viktig betydelse i ett försvinnande. Det beror mycket på ljuset och placering, antar jag, hur något upplevs, när det inte är dagsljus.

Exakt, och dessutom kan gatubelysningen spela ett spratt - precis som när vi står i en klädbutik och tycker att en tröja har en viss färg under rådande belysning, men som väl hemma i hallen "får en annan färg".
Senast redigerad av Ugglan. 2017-07-25 kl. 16:40.
Citera
2017-07-25, 16:40
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Exakt, och dessutom kan gatubelysningen spela ett spratt - precis som när vi står i en klädbutik och tycker att en tröja har en viss färg, men som väl hemma i hallen "får en annan färg".

Ja, så är det ofta. Dessutom har det ju visat sig att olika personer kan uppfatta samma färg olika.
Citera
2017-07-25, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brada2
Har läst på lite bakåt i tråden.
Där talas det om att HA och pilot skulle vänt på bron och sedan gått till bilen vid Trädgårdsskolan.
Kan det inte vara så att HA börjar gå hemåt men pilot går ikapp och säger
"Jag kan följa dig för jag ska ändå sova hos syrran eftersom jag har druckit, jag ska bara hämta en sak i bilen"
De går då först till bilen och hämtar något sedan över bron.
Efter de svängt vid fängelset så blir pilot avvisad vilket han har svårt att ta
Han går därefter tillbaka, hämtar bilen vid trädgårdsskolan och möter upp HA vid lekplatsen. Efter dådet parkerar han vid sjukhuset och springer mot Lockerud.
Detta motsäger dock att det var flera gärningsmän.
För mig låter det så konstigt att svänga av höger vid fängelset 1992 för att komma till Helena fanns ju inget bakom , ja skattemyndigheten men det var inte ofta nån gick den vägen , och definitivt inte på natten . Det stämmer inte
Senast redigerad av Fighter83 2017-07-25 kl. 16:49. Anledning: Felstavning
Citera
2017-07-25, 16:53
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brada2
Det står en del om det bakåt i tråden. Bl.a påstår PK att PU skulle ha parkerat en bil där. Bickan säger att det finns vittnen.
Men om det inte är officiellt vittnesmål kan man nog, som du säger, bortse från det.

PU kan väl förvisso ha parkerat sin bil vid Trädgårdsskolan den aktuella kvällen, men så länge det inte finns någon vittnesuppgift som placerar HA tillsammans med PU på bron vid den aktuella tidpunkten och den ev. parkerade bil vid trädgårdsskolan så är det inte särskilt intressant, frågan är om uppgiften ens stämmer?

Och eftersom PU INTE är "pilot" så kan han alltså omöjligen ha vänt om med HA på bron och gått tillbaka till en påstådd parkerad bil. Det här kan mycket väl vara rena skrönor som endast skapar förvirring i tråden.

Bickan's uppgifter är heller inte något som man kan lita blint på, vad vet man om Bickan's agenda? uppgifterna måste i sådant fall styrkas.
Citera
2017-07-25, 16:57
Medlem
Twiggygirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KSP
Någon i tråden bör känna KB, pilotmannens sambo 1992 eller ha en vän som känner henne. Det vore bra att få höra hennes syn på att KGM misstänks vara pilot, vad hon minns från 1992 samt kvällen när HA försvann och framförallt tiden direkt efter HA försvinnande.

KB har mycket information som vi i tråden behöver för att komma vidare.

KGM har kanske inte så många nära vänner, men det vore finnas ett antal i M-stad som har - på ett eller annat sätt - med honom att göra som också sitter på värdefull information om KGM som person, om inte annat.

Vilka umgicks KGM med under 1992, klasskamrater eller andra vänner med samma intressen? Dessa personer är naturligtvis också viktiga att kartlägga förutom hans familj.

Hur såg familjesituationen ut 1992? Relation till syskon? Har KGM haft psykiska problem eller någon form av missbruk längre bak i tiden eller på senare år?

Hur mycket information som helst som vi saknar! Jag skulle påstå att i nuläget är ALL information om KGM VIKTIG information.

Ingen som har tillgång till en gammal skolkatalog från 1992 där KGM finns med på bild? Vore bra att se hur han såg ut under den tiden. Den nuvarande bilden ger inte mycket för handen.

Jag skulle kunna ringa en av de äldre systrarna på stört. men jag tänker inte göra det. För det första röjer jag då min identitet för henne. För det andra skulle ni inte bry er ett skvatt om vad jag säger/skriver. Ni är manipulerade. Påminner om en flock vargar. Tlll 99,9 % så är inte Klas pilot. Den sista 100-delen tillkom efter att L.A:s facebook stängdes ner. Att ge sej in i svaromål här, är dessutom meningslöst. Det pågår ett drev för att piska upp och peka ut en "pilot", för att sen efter uträttat ärende, helt enkelt "slå sej till ro". För sen gör flaschback-användarna resten. Bara hakar på. TÄNK LITE!
Citera
2017-07-25, 16:58
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Min fetning: Det har aldrig förekommit någon uppgift om att "pilotmannen" skulle ha haft en bil parkerad på Trädgårdsskolans parkering. Det har däremot postats information i tråden om att PU ska ha haft sin bil parkerad där, en vit sådan. En fråga som då är intressant är om den nu påstådde "pilotmannen" hade något samröre med PU som en möjlighet att få in en vit (ljus) bil i sammanhanget.

Nej, jag tycker inte att den frågan är särskilt intressant, jag tycker att man ska skilja på PU och KGM som misstänkta GM i det här fallet, jag ser dom som 2 helt olika spår i utredningen. Vad som däremot är intressant i är KGM's systrar som bodde på Lockerundsvägen vid denna tidpunkt, alldeles intill sjukhuset dessutom. Någon av systrarna kan ha lånat ut sin bil, det känns betydligt mer trovärdigt tycker jag än att KGM och PU skulle ha agerat tillsammans. Visst kan KGM kan möjligen fått hjälp av någon men i sådant fall är det inte av PU, jag tror f.ö. att han KGM mycket väl kan ha agerat helt ensam.
Senast redigerad av Pudelfrillan 2017-07-25 kl. 17:03.
Citera
2017-07-25, 17:02
Medlem
Jag tänker så här... det viktigaste just nu måste väl vara att få reda på om KGM verkligen är pilot och i så fall ta reda på om han var på stadt, när? Hur länge? Klängde han på Helena? Hjälpte han Helena att ringa. Varför ringde han hem mitt i natten till sambon? Vilka bilar fanns i hans familj/nära? När kom han hem? Var jobbade han? Var han sjukskriven och i så fall varför etc.. om vi får klart för oss att KGM är pilot så kommer vi nog också ha lättare att få ihop händelseförloppet! Nu är det samma spekulationer som varit i flera år.. vad hjälper det?
Citera
2017-07-25, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Twiggygirl
Jag skulle kunna ringa en av de äldre systrarna på stört. men jag tänker inte göra det. För det första röjer jag då min identitet för henne. För det andra skulle ni inte bry er ett skvatt om vad jag säger/skriver. Ni är manipulerade. Påminner om en flock vargar. Tlll 99,9 % så är inte Klas pilot. Den sista 100-delen tillkom efter att L.A:s facebook stängdes ner. Att ge sej in i svaromål här, är dessutom meningslöst. Det pågår ett drev för att piska upp och peka ut en "pilot", för att sen efter uträttat ärende, helt enkelt "slå sej till ro". För sen gör flaschback-användarna resten. Bara hakar på. TÄNK LITE!
Jag lyssnar lika mycket på dig som på någon annan men det finns andra här som ignorerar vissa och håller andra högt. Det är väldigt tydligt. Jag har det du sagt i bakhuvudet och KGM är definitivt inte klargjord som pilot!
Citera
2017-07-25, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Nej, jag tycker inte att den frågan är särskilt intressant, jag tycker att man ska skilja på PU och KGM som misstänkta GM i det här fallet, jag ser dom som 2 helt olika spår i utredningen. Vad som däremot är intressant i är KGM's systrar som bodde på Lockerundsvägen vid denna tidpunkt, alldeles intill sjukhuset dessutom. Någon av systrarna kan ha lånat ut sin bil, det känns betydligt mer trovärdigt tycker jag än att KGM och PU skulle ha agerat tillsammans. Visst kan KGM kan möjligen fått hjälp av någon men i sådant fall är det inte av PU, jag tror f.ö. att han KGM mycket väl kan ha agerat helt ensam.
Det håller jag absolut med om, släpp PU nu och försök fokusera på pilotmannen! Blod är tjockare än vatten och en syster skulle nog kunna vara tyst i 25 år för att skydda sin bror..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in