2017-07-25, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xeitum
Var det inte en Toyota Camry. PU hade ju en sådan vid den tiden och känslan var ju att det just då i tråden gjordes försök att knyta ihop säcken kring just PU s.a.s. Vore intressant om någon vet mer säkert om det finns "officiella" uppgifter på dessa Trädgårdsskolevittnen och deras uppgifter.
Har läst på lite bakåt i tråden.
Där talas det om att HA och pilot skulle vänt på bron och sedan gått till bilen vid Trädgårdsskolan.
Kan det inte vara så att HA börjar gå hemåt men pilot går ikapp och säger
"Jag kan följa dig för jag ska ändå sova hos syrran eftersom jag har druckit, jag ska bara hämta en sak i bilen"
De går då först till bilen och hämtar något sedan över bron.
Efter de svängt vid fängelset så blir pilot avvisad vilket han har svårt att ta
Han går därefter tillbaka, hämtar bilen vid trädgårdsskolan och möter upp HA vid lekplatsen. Efter dådet parkerar han vid sjukhuset och springer mot Lockerud.
Detta motsäger dock att det var flera gärningsmän.
Citera
2017-07-25, 15:53
Medlem
Ugglan.s avatar
Ursprungligen postat av Brada2
Mycket intressant! Vet du vilken tid de sågs på trädgårdsskolans parkering?
Vet du vilket bilmärke och modell?
Ljusklädd stämmer fortfarande på pilot.
De kanske var i bilen bara för att hämta något, sen gick över bron.

Citat:
Ursprungligen postat av Xeitum
Du får leta i tråden, tror det kan finnas uppgifter på detta där. Angående tiden så ska det ha varit tidsmässigt i linje med övriga vittnesuppgifter.

Minns faktiskt inte om jag själv läst lr hört om dessa "Trädgårdsskolevittnen" från officiellt håll s.a.s, jag har för mig att det framfördes av en trådskribent som verkade ha "forskat" i fallet. Någon annan kanske minns?

Det här med att ett vittne skulle ha gjort intressanta iakttagelser om en vit bil på Trädgårdsskolans parkering kom från "Bickan". Först lät "Bickan" ganska säker på sin sak, men vacklade lite under påtryckningar, vill jag minnas.
Citera
2017-07-25, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M.Marple
Den då misstänkte, alltså 1996, PR är ju avskriven. Han har till och med fått en ursäkt (och en middag!) av LGWP. Men jag håller med, det skulle vara intressant att få reda på exakt vad saken gällde. Om inte annat för att definitivt avskriva den delen av den här jäkla soppan.

Ok, det finns ju alltid spånskallar som erkänner brott de ej begått, men, hur vanligt är det?! Varför blev han avförd & ursäktad? Alibi? Vilket?
Citera
2017-07-25, 15:59
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rattugglan
Ljus Toyota Corolla, 198X.
Var användaren "Bickan" som påstod detta. Har inte hört om det från annat håll vad jag minns.
Nagelfar gärna dessa uppgifter!

Toyota Corolla kan ha nämnts i sammanhanget, men märk att PU för sin del har angett att han hade en Toyota Camry. Om PU sedan var sanningsenligt kan vi inte veta.
Citera
2017-07-25, 16:01
Medlem
Twiggygirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FedupFlorence
Ser det som att polis med hjälp av media * försöker få allmänheten att röka ut gm.
När vittnen och indicier inte varit tillräckligt återstår bara erkännanden. Nu 'i samband' med medierapportering anhålls en man men släpps för att han inte medger något, och för att han inte bedöms vara någon säkerhetsrisk eller att det finns risk för att han flyr.
Nu står hoppet till att detektiven allmänheten röker ut honom. Vi får se.

*Eller media mha polis

Detta tror jag också. Lite "utmattningsmetod" från polisiärt håll, med hjälp av media, och kanske lite hjälp av flaschback.
Citera
2017-07-25, 16:02
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Jag tycker man ska respektera uppgiftslämnares önskningar. När det gäller de personer som var med på båten den aktuella dagen, så har jag lämnat de uppgifter som jag kan. Om andra personer har namnuppgifter och vill skriva ut dem, så är det upp till dem. Jag vill i alla fall inte svika mina källor, för då kan de ju inte lita på mig med ev. andra uppgifter senare heller.

Sedan kanske det inte finns svar hos postare här på alla frågor som ställs i tråden? Man kan ju inte skriva saker man inte fått info om. Jag tycker att vi som fått uppgifter har lämnat en hel del genom åren, av det vi fått. Det är trots allt en hel del som kommit fram.

Helt riktigt!

Det går inte att bara dra ut allt här i tråden hur som helst. Tipsare och andra ber om anonymitet.

Precis så, det kanske inte finns svar på många av de frågor som ställs. Vilka som åkte i taxin kan ju bara Ulrika och - som jag har förstått det - två killar svara på. Jag har inte svaret på den här frågan, men det är fritt fram att ringa Ulrika för den som vill.
Citera
2017-07-25, 16:05
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Om jag får spekulera, så kan det vara så att systrarna, PW och MÖ fått direktiv från polisen om vad de får och inte får berätta. Det kanske kan vara till men för utredningen om vissa saker kommer ut. Det är ju svårt att sia om, när man inte vet vad polisen har för uppgifter.

Något jag tycker är lite märkligt dock, är att uppgiften om mannen med pilotglasögonen inte kom ut förrän nu. Det är inte omöjligt att folk skulle kunna minnas mer, om de fått information om detta -98, när polisen hittade rätt på detta tips. Kanske hade någon kunnat erinra sig ha sett mannen och Helena tidigare (närmare torget) eller senare. Nu har det gått drygt 25 år, och folk kanske inte kommer ihåg lika mycket nu som då, när det låg närmare i tiden.

Håller med, varför har uppgiften om mannen med pilotglasögonen inte kommit ut förrän nu? Tänk så mycket mer folk hade kunnat minnas redan 1998! Samma sak med den "nya" bilen som en kvinna och hennes man ser på cykelvägen vid BB:s trädgård runt 03:30. Varför har den uppgiften hållits hemlig? Obegripligt. Återigen finns det anledning att såga polisens arbete.

Och angående den "nya" bilen som en kvinna och hennes man ser på cykelvägen vid BB:s trädgård runt 03:30: Kan det vara den bilen som sedan körs till sjukhusparkeringen?
Citera
2017-07-25, 16:23
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brada2
Har läst på lite bakåt i tråden.
Där talas det om att HA och pilot skulle vänt på bron och sedan gått till bilen vid Trädgårdsskolan.
Kan det inte vara så att HA börjar gå hemåt men pilot går ikapp och säger
"Jag kan följa dig för jag ska ändå sova hos syrran eftersom jag har druckit, jag ska bara hämta en sak i bilen"
De går då först till bilen och hämtar något sedan över bron.
Efter de svängt vid fängelset så blir pilot avvisad vilket han har svårt att ta
Han går därefter tillbaka, hämtar bilen vid trädgårdsskolan och möter upp HA vid lekplatsen. Efter dådet parkerar han vid sjukhuset och springer mot Lockerud.
Detta motsäger dock att det var flera gärningsmän.

Kvinnan som såg HA tillsammans med "pilot" på Marieholmsbron, noterade 3 saker: Helenas "snygga" byxor, att mannen hade pilotglasögon samt att dom svängde av till höger direkt efter bron och in på stigen som leder mot fängelset. Vittnet har däremot inte sett HA och "pilot" vända på bron och gå tillbaka för då hade givetvis även detta nämnts i radiodokumentären.

Jag har ingen aning om vart uppgiften att "pilot" skulle ha haft en bil parkerad vid Trädgårdsskolan kommer ifrån? det är väl bara ett rykte eller finns det andra vittnen som säger sig har sett detta?
I sådant fall kan man ju undra varför Pernilla W. inte tar upp en så pass viktig iakttagelse när hon berättar om "pilot" i radioföljetongen? Jag tror man kan bortse från den uppgiften.
Senast redigerad av Pudelfrillan 2017-07-25 kl. 16:27.
Citera
2017-07-25, 16:25
Medlem
FedupFlorences avatar
När vi nu pratar om "Mannen med pilotglasögon" ska vi minnas att det är journalisternas dop av ett vittnes iakttagelse. Han kan kanske med en annan bedömning ha kunnat kallas "Mannen med Toyota c...n"
Benämningen är efter journalisternas lyft av i deras syn det mest intressanta vittnet.
Det kan vara 1 man eller inte.
Citera
2017-07-25, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Kvinnan som såg HA tillsammans med "pilot" på Marieholmsbron, noterade Helenas "snygga" byxor, att mannen hade pilotglasögon samt att dom svängde av till höger direkt efter bron och in på stigen som leder mot fängelset. Vittnet har däremot inte sett HA och "pilot" vända på bron och gå tillbaka för då hade givetvis även detta nämnts i radiodokumentären.

Jag har ingen aning om vart uppgiften att "pilot" skulle ha haft en bil parkerad vid Trädgårdsskolan kommer ifrån? det är väl bara ett rykte eller finns det andra vittnen som säger sig har sett detta?
I sådant fall kan man ju undra varför Pernilla W. inte tar upp en så pass viktig iakttagelse när hon berättar om "pilot" i radioföljetongen? Jag tror man kan bortse från den uppgiften.
Det står en del om det bakåt i tråden. Bl.a påstår PK att PU skulle ha parkerat en bil där. Bickan säger att det finns vittnen.
Men om det inte är officiellt vittnesmål kan man nog, som du säger, bortse från det.
Citera
2017-07-25, 16:29
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FedupFlorence
När vi nu pratar om "Mannen med pilotglasögon" ska vi minnas att det är journalisternas dop av ett vittnes iakttagelse. Han kan kanske med en annan bedömning ha kunnat kallas "Mannen med Toyota c...n"
Benämningen är efter journalisternas lyft av i deras syn det mest intressanta vittnet.
Det kan vara 1 man eller inte.

Vad menar du med att det kan vara 1 man eller inte?
Citera
2017-07-25, 16:32
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Kvinnan som såg HA tillsammans med "pilot" på Marieholmsbron, noterade 3 saker: Helenas "snygga" byxor, att mannen hade pilotglasögon samt att dom svängde av till höger direkt efter bron och in på stigen som leder mot fängelset. Vittnet har däremot inte sett HA och "pilot" vända på bron och gå tillbaka för då hade givetvis även detta nämnts i radiodokumentären.

Min fetning: Det har aldrig förekommit någon uppgift om att "pilotmannen" skulle ha haft en bil parkerad på Trädgårdsskolans parkering. Det har däremot postats information i tråden om att PU ska ha haft sin bil parkerad där, en vit sådan. En fråga som då är intressant är om den nu påstådde "pilotmannen" hade något samröre med PU som en möjlighet att få in en vit (ljus) bil i sammanhanget.
Senast redigerad av Ugglan. 2017-07-25 kl. 16:35.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in