2017-07-22, 21:35
Medlem
Stor-Hakans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirk.Douglas
Kollade på avsnitt 15 i säsong 6 (sista) där Tony och Pauli besöker Beansie i Miami (tror jag). Förstår dock inte allt är så familjärt mellan Tony och Beansie. Slog inte Tony (eller någon av hans män) halvt ihjäl Beansie i säsong 1? Jag trodde Beansie bara vara en random underhuggare och inte hade så stort inflytande som han nu verkar ha? Det gjorde mig lite förvirrad.

Mycket välskrivna avnitt när Johnny Sacks var på fängelsesjukhuset och hans sista tid där. Fångade verkligen ögonblicket när någon cancersjuk dör, då jag själv har erfarenhet av det.
Nej så gick det inte till.

Beansie är en associate till Di Meo-familjen (Sopranos) och kände både Tonys pappa och Tony. Beansie var inblandad i något, minns ej vad, som renderade pengar. Bland de inblandade i det var Richie Aprile (Jackie Apriles brorsa). När Richie friges från fängelset så söker han upp Beansie och anklagar denne för att inte ha hållit någon kontakt under åren i fängelset och Richie menar att han äger delar av Beansies restauranger eftersom Beansie investerat sin del i restaurangerna.

Richie misshandlar Beansie ordentligt och Tony, Paulie och i princip samtliga tar Beansies parti. Tony tvingar bland annat Richie att bygga en handikappramp åt Beansie och annat.

Scenen där Beansie träffar Richie efter frigivningen: https://www.youtube.com/watch?v=ccXjveaW40w
Citera
2017-07-23, 07:34
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Jag har börjat se om serien igen. När jag såg första avsnittet, så noterade jag för första gången att skylten utanför köttaffären (som senare omnämns som ''Satriale's'') lyder ''Centanni's.'' När jag googlar, så hittar jag information om att ''Centanni's'' var det riktiga namnet på ''Satriale's.'' Affären har till och med en egen artikel på engelska Wikipedia:

''In the pilot, Satriale's was originally known as Centanni's Meat Market, a real butchery located at 815 2nd Avenue in Elizabeth, New Jersey. The meat market was supposed to be a recurring location but because it was a real business it could not keep closing for shooting. After the show was picked up by HBO, the producers leased a building with a store front in Kearny, New Jersey, a former automotive-parts business, which housed Satriale's throughout the series. The exterior and decor of Satriale's is based on that for Centanni's. The filming location was at 101 Kearny Ave in Kearny, NJ. In October 2007, the building was demolished and remains vacant. It is used as a public parking lot.''
Citera
2017-07-23, 22:49
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stor-Hakan
Nej så gick det inte till.

Beansie är en associate till Di Meo-familjen (Sopranos) och kände både Tonys pappa och Tony. Beansie var inblandad i något, minns ej vad, som renderade pengar. Bland de inblandade i det var Richie Aprile (Jackie Apriles brorsa). När Richie friges från fängelset så söker han upp Beansie och anklagar denne för att inte ha hållit någon kontakt under åren i fängelset och Richie menar att han äger delar av Beansies restauranger eftersom Beansie investerat sin del i restaurangerna.

Richie misshandlar Beansie ordentligt och Tony, Paulie och i princip samtliga tar Beansies parti. Tony tvingar bland annat Richie att bygga en handikappramp åt Beansie och annat.

Scenen där Beansie träffar Richie efter frigivningen: https://www.youtube.com/watch?v=ccXjveaW40w
Just det så var det! Hade nästan glömt bort Richie Aprile säkert 1,5 år sen jag såg just dem avsnitten.
Citera
2017-07-24, 01:53
Medlem
Stor-Hakans avatar
Citat:
Just det så var det! Hade nästan glömt bort Richie Aprile säkert 1,5 år sen jag såg just dem avsnitten.
Det framgår i serien att Beansie sålt heroin åt Richie och hans bror Jackie och att Beansie säger att han varit smart och investerat sin andel medan Richie och Jackie spritt pengarna överallt (dvs spenderat på skit) och att han tycker att det är fel att Richie ska ha en andel av de tre restaurangerna som Beansie äger. Beansie säger att han inte är vem som helst (och det har han ju rätt i) och han kommer "gå högre upp" (dvs till Tony).

Richie är dock en invigd (made guy) och det är inte Beansie. Tony kan aldrig hämnas på Richie för vad han gjorde mot Beansie, det enda som Tony kan göra är att beordra Richie att lämna Beansie ifred och det gör Tony. Richie lyder dock inte och attackerar och kör på Beansie så denne hamnar i rullstol. Tony gör ändå inget trots att han både gillar Beansie och trots att Beansie är bra för Tonys affärer då Beansie hanterar mycket kontanter, vilket möjliggör penningtvätt, och antagligen redan ger Tony en bit av kakan.

Richie är intressant för om man sätter sig in i hans situation så agerar han inte helt orimligt. När han åkte in så var han på toppen i Di Meo-familjen. Vi vet inte, kanske åkte Richie in redan när gamle Di Meo var boss. Tony och Jackie var bara upcomers när Richie åkte in, och Richie hade dessutom räddat livet på och antagligen hjälpt in sin bror och Tony in i familjen. Åren innan han muckar så är hans yngre bror, Jackie, boss över Di Meo-familjen och när Richie kommer ut så förväntar han sig självklart att allt ska återgå till det vanliga, dvs att de yngre, dvs Tony och andra, respekterar honom och tar order från honom. Tony var ju en springpojke som inte ens var made man när Richie åkte in. Richie kan därför inte se Tony som boss, lägger man därtill att Richies bror skulle varit boss om inte han avled av cancer så blir det självklart konflikter när Richie kommer ut. Särskilt som det är helt uppenbart att Tony ser Richie som en föredetting som det egentligen inte finns plats för. Vi såg samma problematik med Feech LaManna - men där hade Tony lärt sig av misstaget med att låta Richie hållas för länge och Tony såg därför till att Feech åkte in i fängelset igen.
Citat:
Ursprungligen postat av ZlatanMania
Påtal om scenen du har i din spoiler så är det nog en av dom sämst utförda jag sett alla kategorier inom film/serie.
Jag tycker inte den är så dålig.
Citat:
1: Att Jackie inte kunde se en grovt överviktig Vito på ett avstånd som handlar om kanske 2-3 meter.
Man får ju faktiskt inte se vad som händer innan. Det kan ju vara så enkelt som att Vito suttit och väntat i en bil på en tvärgata, Jackie passerar gatan, Vito går upp bakom. Förutsatt att Jackie inte hela tiden vänder sig om och tittar så upptäcker han ju inte någon bakom honom oavsett vikt, man låter ju inte mer när man går utomhus även om man väger över 100kg.
Citat:
2: Kolla pistolen samt skottet som avfyras från Vitos chorizofingrar.
Det är rör sig om en liten fickpistol i en liten kaliber. Utmärkt eftersom den inte låter så mycket och är lätt att dölja. Vito skjuter ju Jackie i huvudet så då spelar inte kalibern så stor roll.
Citat:
3: Att Jackie landar i en snöhög flera meter framför honom och så är snön rödtäckt innan han ens landat.
Det är en miss dock men inte särskilt allvarlig i mitt tycke. Underligare saker har man sett när folk skjuts på film.
Citat:
4: Att Vito vandrar som världens fetaste pingvin in i bilen och ingen ö.h.t reagerar över vad som hänt.
Det är i slummen och vi ser inga andra på gatan när det händer. Vi ser heller inte vad som händer efteråt.
Citat:
För en serie av Sopranos dignitet är det under all kritik. Så ofattbart dåligt.
Det är en av de mer lustiga avrättningarna och lite skrattretande just för Vitos storlek men om du hade tänkt dig Chris eller Paulie glida upp bakom på samma sätt och skjuta Jackie Jr i huvudet med en liten fickpistol så hade du antagligen inte tyckt det varit konstigt.
Senast redigerad av Stor-Hakan 2017-07-24 kl. 02:05.
Citera
2017-07-24, 23:15
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Jahapp då har man sett klart sista säsongen av denna fantastiska tv-serie. Har inte sett speciellt många tv-serier i mina dar (gillar filmer bättre) men Sopranos är solklart den bästa. Kvalité med engagerande story och karaktärer rakt igenom. Detta tror jag hände i slutscenen:
Citera
2017-07-25, 07:46
Bannlyst
Jag håller med dig i det mesta. Framförallt i att bra tv-serier behöver bra manus och skådisar och mycket pengar att lägga på produktionen. Då blir det bra. HBO har visat sig vara fantastiskt duktiga på kvalitets-tv!

Vad gäller det lite abrupta slutet. Jag tror att skaparen av serien var så trött på familjen Soprano i den sista säsongen så han beslöt att bara släcka ner. Han kunde inte göra annat heller.

Citat:
Jahapp då har man sett klart sista säsongen av denna fantastiska tv-serie. Har inte sett speciellt många tv-serier i mina dar (gillar filmer bättre) men Sopranos är solklart den bästa. Kvalité med engagerande story och karaktärer rakt igenom. Detta tror jag hände i slutscenen:
Citera
2017-07-26, 07:48
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Citat:

Ja, det är den uppenbara tolkningen. Jag såg det sista avsnittet när det sändes på TV 2007 och förstår inte människors svårigheter att förstå vad som sannolikt inträffade. De flesta verkade bli totalt förvirrade när
Däremot, så tror jag ändå att det är en form av öppet slut (oavsett vad Chase säger i nedan citerade kommentar). Det finns ingenting definitivt över de signaler, som scenen sänder ut till tittarna. Det är möjligt att Chase var trött på Sopranos, men genom att se till att scenen framställdes som den gjorde, så lämnade han ändå kvar möjligheten till en fortsättning. Engelska Wikipedia har en välskriven artikel om avsnittet (eng. Wiki har förövrigt välskrivna artiklar om alla Sopranos-avsnitt).
Här kan du läsa om olika tolkningar av slutscenen. Citat från artikeln:

David Chases egna kommentarer om slutscenen:

Citera
2017-07-26, 17:09
Medlem
Coffeemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FromAnotherPlace
Ja, det är den uppenbara tolkningen. Jag såg det sista avsnittet när det sändes på TV 2007 och förstår inte människors svårigheter att förstå vad som sannolikt inträffade. De flesta verkade bli totalt förvirrade när
Däremot, så tror jag ändå att det är en form av öppet slut (oavsett vad Chase säger i nedan citerade kommentar). Det finns ingenting definitivt över de signaler, som scenen sänder ut till tittarna. Det är möjligt att Chase var trött på Sopranos, men genom att se till att scenen framställdes som den gjorde, så lämnade han ändå kvar möjligheten till en fortsättning. Engelska Wikipedia har en välskriven artikel om avsnittet (eng. Wiki har förövrigt välskrivna artiklar om alla Sopranos-avsnitt).
Här kan du läsa om olika tolkningar av slutscenen. Citat från artikeln:

David Chases egna kommentarer om slutscenen:

Det var ju snack om en film så det var ju ett smart och bra slut som jag tycker fungerar på flera plan. Själv gillar jag det skarpt, ett typiskt slut för en människa med ett så våldsamt liv - en dag är det ens egen tur, man vet aldrig när utan det blir bara svart.
Citera
2017-07-26, 18:40
Bannlyst
Det finns ett engelskt talesätt. "What goes around, comes around".

Sopranos, om jag får yttra mig är en av de bästa tv-serierna någonsin! Tillsammans med Twin Peaks så tillhör dom de klassiska tv-serierna!

Citat:
Ursprungligen postat av Coffeeman
Det var ju snack om en film så det var ju ett smart och bra slut som jag tycker fungerar på flera plan. Själv gillar jag det skarpt, ett typiskt slut för en människa med ett så våldsamt liv - en dag är det ens egen tur, man vet aldrig när utan det blir bara svart.
Senast redigerad av Nassegorang 2017-07-26 kl. 18:45.
Citera
2017-07-27, 00:10
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Coffeeman

Djupt. Och sant.

Jag hoppas dock fortfarande på en fortsättning med Soprano-barnen i huvudrollerna. Synd att Jackie dog, annars kunde han och Meadow styra upp något maffigt.
Citera
2017-07-28, 03:43
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Ska faktiskt tilägga att min första tanke när jag såg sista Sopranos-avsnittet var just det att "life goes on". Men sedan tänkte jag tillbaka på den skumme typen. Desto mer jag funderar lutar jag mig åt "life goes on"-spåret eller kanske rättare sagt hoppas allt löste sig för familjen Sopranos. Men den abrupta slutet passade perfekt som avslutning till hela serien oavsett och välkommet när det gäller amerikanska filmer/TV-serier där allting måste utredas med en happy ending.

Har redan började kolla på säsong 1 nu. Piloten har av förklarlig anledning lite annorlunda stämning än övriga serien och speciellt Gandolfini har inte riktigt kommit in sin hårdföra rolltolkning av Tony (lite för snäll och mjuk). Och Jeez Louis vad alla ser unga ut. Dem enda som ser ungefär likadana ut från 1999 till 2007 är Hesh och Artie (fast dem såg gamla ut redan på 90-talet). Samt var det inte så trovärdigt att Chris och Tony skulle spöa upp en kille mitt bland en massa folk.
Citera
2017-07-28, 20:35
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Citat:
Samt var det inte så trovärdigt att Chris och Tony skulle spöa upp en kille mitt bland en massa folk.

Jag har precis sett om s. 1 och det där reagerade jag på också. Att göra en sådan sak inför massvis med civila vittnen (och möjligtvis övervakningskameror, med tanke på platsen för misshandeln) är ingenting som åtminstone Tony skulle vara impulsiv nog att syssla med senare i serien.

En annan sak som jag reagerar på är att vissa skådespelare skiljer sig åt om man jämför pilotavsnittet med de senare avsnitten. Detta beror troligtvis på att pilotavsnittet spelades in redan 1997 och resten av säsongen något senare, vilket är varför de troligtvis - på grund av tidsglappet - fick tillsätta nya skådespelare för vissa roller. Fader Intintola och Tonys ryska älskarinna är två exempel på roller som tillsattes av nya skådespelare efter pilotavsnittet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in