2017-07-24, 16:05
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av divadnil
Håller med. Dessutom så ska man nog ha i åtanke att det var oroliga vänner som gick ut för att leta efter Helena och då tror jag inte att man gjorde detaljerad sökning efter pinaler utan att man borde väl rimligtvis ha sökt brett efter henne.

Dessutom var ju skon en svart sandal - inte en chans att någon kunde observera den där i skogsmörkret.

Sedan ska man nog fundera lite på vad polisen menade med att skorna kan ha varit "utplacerade". Jag vill inte tro att man menade att de placerats ut i efterhand utan att man menade att de "medvetet kastats iväg" från en plats till en annan.
Senast redigerad av Ugglan. 2017-07-24 kl. 16:09.
Citera
2017-07-24, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Men varför skulle någon vilja placera ut spår? Vad är vitsen/vinsten med det? Att öka chansen/risken att åka fast? Knappast.

Men en förklaring till varför alla missade resterande saker/skon är ju att det trots allt var natt - även om det var vid midsommartid. Det är lätt att tro att allt är så ljust, men faktum är att platsen då var en mindre skog och därinne blev det faktiskt ganska mörkt även vid denna årstiden. Kom också ihåg att de små ringarna där i sanden på lekplatsen knappast syntes som fyrar.

För några veckor sedan var jag ute och körde en ganska lång sträcka med bilen. Jag blev trött och stannade på en p-plats gott och väl efter midnatt. När jag stod där kom jag att tänka på Helena-fallet. Jag gick då ut i den skogsmiljö som fanns där intill p-platsen för att testa hur mycket jag kunde se. Faktum är att det var mörkare än vad jag kunde tro. Jag såg inte mycket, inte. Hoppet för de som sökte efter Helena stod i så fall till ficklampor, men dåtidens ficklampor - långt innan LED fanns - var en sorglig historia, drivna av två eller tre A-/AA-batterier med kort livslängd och dåligt ljus. Jag tror inte att vi ska ha en alltför stor övertro på vad som kunde uträttas där i mörkret i Kohagen den där juninatten.

Detsamma, har upplevt försommarnatt i skogsmiljö. Det är förvånande ljust speciellt i anslutning till varmt och fint väder. 92 var det riktig värmebölja innan midsommar som fortsatte....men det mörknar snabbt efter midsommar. Den aktuella natten var ljus.

Det tog knappt en halvtimma för polis med hund att finna första skon enligt U.
Betänk då att de sökte på måfå där det var sagt att systrarna brukade gå hem efter en utekväll.
När fyndplatsen är känd blir det lättare. Då koncentreras söket i en area kring första fyndet och ut.
Tänk vad många som utgick senare från fyndplatsen och söket blev mer centrerat. Den andra skon låg i närheten på andra sidan av stigen. Hunden triggas i gång och får nosa på första skon. Markerar sannolikt att det finns mer.
Jag är långt ifrån övertygad att med de förutsättningarna och omständigheterna, att den andra skon och övrigt missades.

Sedan varför gm tar risken att placera ut, är svårare att få någon rimlighet i.
Tror att det var
Viktigt från början att få bort Helena därifrån. För att inte avslöja att man kände henne väl och visste var hon brukade gå. Bättre att hon försvunnit spårlöst efter statt pga en främling. När en sko blev kvar blev det konstigt. Varför låg en sko där och inget annat. Fixa så det ser ut som ett överfall på plats. Varför en öppen ring med halsband behölls är en gåta.
Citera
2017-07-24, 16:11
Medlem
BlurryFace69s avatar
Jobbar KGM som elektriker idag?
Citera
2017-07-24, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av exsist
Detsamma, har upplevt försommarnatt i skogsmiljö. Det är förvånande ljust speciellt i anslutning till varmt och fint väder. 92 var det riktig värmebölja innan midsommar som fortsatte....men det mörknar snabbt efter midsommar. Den aktuella natten var ljus.

Det tog knappt en halvtimma för polis med hund att finna första skon enligt U.
Betänk då att de sökte på måfå där det var sagt att systrarna brukade gå hem efter en utekväll.
När fyndplatsen är känd blir det lättare. Då koncentreras söket i en area kring första fyndet och ut.
Tänk vad många som utgick senare från fyndplatsen och söket blev mer centrerat. Den andra skon låg i närheten på andra sidan av stigen. Hunden triggas i gång och får nosa på första skon. Markerar sannolikt att det finns mer.
Jag är långt ifrån övertygad att med de förutsättningarna och omständigheterna, att den andra skon och övrigt missades.

Sedan varför gm tar risken att placera ut, är svårare att få någon rimlighet i.
Tror att det var
Viktigt från början att få bort Helena därifrån. För att inte avslöja att man kände henne väl och visste var hon brukade gå. Bättre att hon försvunnit spårlöst efter statt pga en främling. När en sko blev kvar blev det konstigt. Varför låg en sko där och inget annat. Fixa så det ser ut som ett överfall på plats. Varför en öppen ring med halsband behölls är en gåta.
Öppen ring med halsband?
Citera
2017-07-24, 16:33
Medlem
Citat:
Rent allmänt om den där historien om BB och påkörningen kan man ju konstatera att det just den natten måste ha varit väldigt mycket trafik på den där cykelvägen. Tidigare i tråden har det framkommit att någon observerade en bil vid 23:30 till 24:00. Killarna på Hällristningsvägen ser en bil runt 02:30 till 02:45. BB blir påkörd (eller om det var på cykelvägen som löper utmed Ekuddenvägen). Och så då den där bilen som stod parkerad på cykelvägen vid 03:30 och framåt.

Det som jag kan tycka är det märkligaste är just den där bilen som det nya vittnet och hennes man såg som stod parkerad på cykelvägen vid 03:30, precis intill BB:s tomt. Den bilen faller ju fullständigt utanför de hittills diskuterade tidsramarna samt faller ju helt utanför det hittills allmänt diskuterade händelseförloppet. Varför står den bilen där? Och så då önsketänkandet: Tänk om kvinnan hade tagit registreringsnumret ... Jag menar, hon kikade ju till och med in i bilen!

Den där storyn om BB med skador efter en påkörning kl 3 på natten hoppas jag polisen har kollat noga, för den ger mej sjukt dåliga vibbar. Vad gör man ute kl 3 och just den natten när H försvinner så kommer man hem med skador. Hmm...
Citera
2017-07-24, 16:41
Medlem
Om man lyssnar på P4 dokumentär del 1 där Fd Polis P Jenven intervjuas , när dom går på stigen som leder fram till Helenas gata hällristningsvägen , så berättar han att på stigen mitt inne i skogen ca 8 till 10 meter in från stigen hittades första skon redan efter ca en halvtimma av polis m hund , och att på den tiden var vegetationen vid stigen såpass tät att ingen kan ha gått in dit o lagt den där , utan den måste ha kastats dit .
Senast redigerad av Fighter83 2017-07-24 kl. 16:42. Anledning: Tillägg
Citera
2017-07-24, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -big kahuna-
Den där storyn om BB med skador efter en påkörning kl 3 på natten hoppas jag polisen har kollat noga, för den ger mej sjukt dåliga vibbar. Vad gör man ute kl 3 och just den natten när H försvinner så kommer man hem med skador. Hmm...

Mogendans både på Hembygden och i Olstorp (Tidan). Vardagsmat en lördagsnatt för BB när han var i sin glans dagar. Absolut inget avvikande.
Citera
2017-07-24, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fighter83
Om man lyssnar på P4 dokumentär del 1 där Fd Polis P Jenven intervjuas , när dom går på stigen som leder fram till Helenas gata hällristningsvägen , så berättar han att på stigen mitt inne i skogen ca 8 till 10 meter in från stigen hittades första skon redan efter ca en halvtimma av polis m hund , och att på den tiden var vegetationen vid stigen såpass tät att ingen kan ha gått in dit o lagt den där , utan den måste ha kastats dit .

Att placera ut något säger inte om du lägger, slänger, eller kastar ut.
Man kan säga sprida ut. Medvetet låtit något hamna på vissa ställen, kanske mer tydligt.
Senast redigerad av exsist 2017-07-24 kl. 16:48.
Citera
2017-07-24, 16:53
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:

Precis vad jag har varit inne på i mina tidigare inlägg: Skon var så pass gömd att den helt enkelt var svår att hitta. Inget konstigt med detta. Jag är säker på att båda skorna låg på plats redan från början.
Citera
2017-07-24, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av exsist
Att placera ut något säger inte om du lägger, slänger, eller kastar ut.
Man kan säga sprida ut. Medvetet låtit något hamna på vissa ställen, kanske mer tydligt.
Jenven säger iaf kastar ut
Citera
2017-07-24, 16:58
Medlem
Citat:
Precis vad jag har varit inne på i mina tidigare inlägg: Skon var så pass gömd att den helt enkelt var svår att hitta. Inget konstigt med detta. Jag är säker på att båda skorna låg på plats redan från början.
Dom kan givetvis ha missat den ena skon , dom är ju inte mer än människor .
Citera
2017-07-24, 17:03
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Jenven säger iaf kastar ut

Det kan ju vara så att man i alla fall gjorde den iakttagelsen att gräset inte var nertrampat fram till skorna och drog den slutsatsen att skorna hade just kastats dit.
Senast redigerad av Ugglan. 2017-07-24 kl. 17:05.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in