Citat:
Ursprungligen postat av
Ugglan.
Men varför skulle någon vilja placera ut spår? Vad är vitsen/vinsten med det? Att öka chansen/risken att åka fast? Knappast.
Men en förklaring till varför alla missade resterande saker/skon är ju att det trots allt var natt - även om det var vid midsommartid. Det är lätt att tro att allt är så ljust, men faktum är att platsen då var en mindre skog och därinne blev det faktiskt ganska mörkt även vid denna årstiden. Kom också ihåg att de små ringarna där i sanden på lekplatsen knappast syntes som fyrar.
För några veckor sedan var jag ute och körde en ganska lång sträcka med bilen. Jag blev trött och stannade på en p-plats gott och väl efter midnatt. När jag stod där kom jag att tänka på Helena-fallet. Jag gick då ut i den skogsmiljö som fanns där intill p-platsen för att testa hur mycket jag kunde se. Faktum är att det var mörkare än vad jag kunde tro. Jag såg inte mycket, inte. Hoppet för de som sökte efter Helena stod i så fall till ficklampor, men dåtidens ficklampor - långt innan LED fanns - var en sorglig historia, drivna av två eller tre A-/AA-batterier med kort livslängd och dåligt ljus. Jag tror inte att vi ska ha en alltför stor övertro på vad som kunde uträttas där i mörkret i Kohagen den där juninatten.
Detsamma, har upplevt försommarnatt i skogsmiljö. Det är förvånande ljust speciellt i anslutning till varmt och fint väder. 92 var det riktig värmebölja innan midsommar som fortsatte....men det mörknar snabbt efter midsommar. Den aktuella natten var ljus.
Det tog knappt en halvtimma för polis med hund att finna första skon enligt U.
Betänk då att de sökte på måfå där det var sagt att systrarna brukade gå hem efter en utekväll.
När fyndplatsen är känd blir det lättare. Då koncentreras söket i en area kring första fyndet och ut.
Tänk vad många som utgick senare från fyndplatsen och söket blev mer centrerat. Den andra skon låg i närheten på andra sidan av stigen. Hunden triggas i gång och får nosa på första skon. Markerar sannolikt att det finns mer.
Jag är långt ifrån övertygad att med de förutsättningarna och omständigheterna, att den andra skon och övrigt missades.
Sedan varför gm tar risken att placera ut, är svårare att få någon rimlighet i.
Tror att det var
Viktigt från början att få bort Helena därifrån. För att inte avslöja att man kände henne väl och visste var hon brukade gå. Bättre att hon försvunnit spårlöst efter statt pga en främling. När en sko blev kvar blev det konstigt. Varför låg en sko där och inget annat. Fixa så det ser ut som ett överfall på plats. Varför en öppen ring med halsband behölls är en gåta.