2017-07-24, 12:19
Medlem
[quote=Ugglan.|61295351

Att Helena kände gärningsmannen vill jag påstå att vi har vetat hela tiden.[/QUOTE]
Helt sant! Annars så hade han/de inte haft så oerhört bra lokalkännedom.
Citera
2017-07-24, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Absolut att en möjlig förklaring är att mannen bodde i motsatt riktning i staden men hittade på en någorlunda trovärdig anledning att få följa Helena på vägen hem. Då skulle det kunna vara så att mannen också bara hade ett håll att ta vägen efter överfallet och det var tillbaka mot stan. Väl där hade han tillgång till telefon (kanske ringde han flickvännen för att skaffa sig något slags alibi?) och fick tag i någon nära vän/släkting som han lyckades få med tillbaka och röja upp? En bekant skulle möjligen ha kunnat ställa upp om mannen lyckades tuta i vederbörande en "det-är-inte-så-farligt"-historia.

Tyvärr finns det de gärningsmän som saknar samvete och empati och faktiskt tycker att offret får "skylla sig själv". Men jag vill ändå tro att mannen har haft kraftig ångest över det som hände, men lyckats att ta sig samman efter attackerna.

Men resonemanget om skador då? BB hade skador, bodde nära Helena, har hög status i staden & åklgaren (som för övrigt är från samma stad) backar. Man skyddar de sina.
Citera
2017-07-24, 12:44
Medlem
Xeitums avatar
[quote=Ugglan.|61294978]När det gäller det här med att den andra skon inte hittades förrän på måndagen kan ju ha någon av de följande förklaringarna:

- Polisens "sökhund" var ingen riktig spårhund och kanske var det mer tur än skicklighet att hunden hittade den första skon.
- Det var kanske inte hunden som hittade den första skon utan polismannen själv.
- Den andra skon kan ju ha hamnat så olyckligt i till exempel ett tätt brännässlebuskage att den helt enkelt var väldigt svår att se.
- Den andra skon kan ha fastnat lite halvhögt upp i en tät buske och de som letade tittade bara ner i marken.

Att skon hade placerats ut i efterhand ter sig för mig som fullständigt osannolikt. Varför i hela friden ta risken? Och nog vill man väl att det ska finnas så få spår som möjligt?[/QUOTE]

Har även jag mkt svårt att se varför man skulle göra sig besvär med ett sådant märkligt förfarande.
Citera
2017-07-24, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nikasi
Men resonemanget om skador då? BB hade skador, bodde nära Helena, har hög status i staden & åklgaren (som för övrigt är från samma stad) backar. Man skyddar de sina.

Detta är rätt väl ältat om du söker i tråden, bl.a. mig själv. Har släppt det.
Citera
2017-07-24, 13:06
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Ett tänkbart scenario?

Helena dansar och har roligt på Stadt. Hon är glad och har en trevlig kväll, delvis med killen som hon är "glad i". Mannen med pilotglasögon är attraherad av Helena och visar henne detta, men hon är inte intresserad av honom och avvisar honom flera gånger under kvällen. Mannens frustration stiger under kvällens/nattens gång - både av att han blir avvisad ett flertal gånger samt att hon visar intresse för en annan kille - en kanske snyggare och mer populär kille, än vad han själv är.

Killen som Helena är intresserad av är dock inte intresserad av Helena på samma sätt som hon är av honom. (Om denne kille är den jag tror det kan vara, så verkar det vara på det viset.) Detta visar han genom att undvika henne efter Stadts stängning. Helena börjar därför gå själv, och killen hon är intresserad av går med en kompis till en efterfest.

Killen som varit på Helena på ett negativt sätt under kvällen/natten ser sin chans och går efter Helena - trots att han inte bor åt samma håll - alternativt så frågar han om de ska gå tillsammans, för han påstår att han ska till en efterfest, har sin/en bil parkerad åt det hållet el. dyl. Eftersom Helena känner denne kille och inte kan tro något elakt om honom, så går hon (i alternativ 2) med på att promenera hemåt med honom. Mannen kanske säger att han ska på efterfest vid badet/campingen och föreslår därför att de ska gå ner till höger efter bron. Kanske har han sagt att han har bilen parkerad där nere, för att han "har varit" på förfest där innan Stadt. Han har dock en annan tanke i huvudet, något som Helena inte har. Han blir därför avvisad/ratad åter igen. Det "slår runt" för mannen och någonting inte planerat händer.

Efteråt

1. tar han sin bil som han har parkerad i området.

2. tar han sig hem och hämtar tillgänglig bil.

3. tar han sig till/möter en vän/familjemedlem, som han får att hjälpa honom med "efterarbetet. Om detta är fallet, så bör detta ha varit en god vän eller familjemedlem, då en enbart bekant knappast torde vilja hjälpa till vid en sådan här händelse.

4. ringer han efter hjälp.

5. Annat alternativ.

Oavsett, han torde ha haft en medhjälpare i "efterarbetet", även om han var ensam i inledningsskedet. Var det hjälp han ordnade genom telefonsamtal från torget? Ringde han även någon annan än flickvännen, eller var det bara till henne?

Händelsen var inte planerad eller med vilje, och mannen har i alla år haft ångest över det som hände.

Han kan också vara en man utan samvete och empati, och kan då ha rationaliserat det som skedde med att hon fick "skylla sig själv" som avvisade honom osv.

Vad tror ni andra?

Jag tror att det du beskriver ligger väldigt nära sanningen, tror även att GM kan ha agerat helt ensam.
Att händelsen inte är planerad eller orsakad med vilje låter jag däremot vara osagt.
Senast redigerad av Pudelfrillan 2017-07-24 kl. 13:39.
Citera
2017-07-24, 13:08
Medlem
Ugglan.s avatar
Rent allmänt om den där historien om BB och påkörningen kan man ju konstatera att det just den natten måste ha varit väldigt mycket trafik på den där cykelvägen. Tidigare i tråden har det framkommit att någon observerade en bil vid 23:30 till 24:00. Killarna på Hällristningsvägen ser en bil runt 02:30 till 02:45. BB blir påkörd (eller om det var på cykelvägen som löper utmed Ekuddenvägen). Och så då den där bilen som stod parkerad på cykelvägen vid 03:30 och framåt.

Det som jag kan tycka är det märkligaste är just den där bilen som det nya vittnet och hennes man såg som stod parkerad på cykelvägen vid 03:30, precis intill BB:s tomt. Den bilen faller ju fullständigt utanför de hittills diskuterade tidsramarna samt faller ju helt utanför det hittills allmänt diskuterade händelseförloppet. Varför står den bilen där? Och så då önsketänkandet: Tänk om kvinnan hade tagit registreringsnumret ... Jag menar, hon kikade ju till och med in i bilen!
Senast redigerad av Ugglan. 2017-07-24 kl. 13:21.
Citera
2017-07-24, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lubbe75
Detta är rätt väl ältat om du söker i tråden, bl.a. mig själv. Har släppt det.
Svårt och släppa nåt ! När fokus på ev gärningsmän byts mer än en gång i veckan , och gjorts sen 92 ! Vi får verkligen hoppas att dom är rätt ute den "här" gången gällande pilotglasögonmannen , har levt i den här staden i mer än 50 år och hört lika många rykten som jag är gammal , så det är inte lätt att uttala sig om vad som är fakta, vad är riktig fakta i detta mål ? Att Helena är försvunnen !! Och sen då ? Vi kan bara spekulera tills dom släpper namnet på Pilotglasögonmannen
Citera
2017-07-24, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fighter83
Svårt och släppa nåt ! När fokus på ev gärningsmän byts mer än en gång i veckan , och gjorts sen 92 ! Vi får verkligen hoppas att dom är rätt ute den "här" gången gällande pilotglasögonmannen , har levt i den här staden i mer än 50 år och hört lika många rykten som jag är gammal , så det är inte lätt att uttala sig om vad som är fakta, vad är riktig fakta i detta mål ? Att Helena är försvunnen !! Och sen då ? Vi kan bara spekulera tills dom släpper namnet på Pilotglasögonmannen

Iofs sant men vi borde kunna dementera eller bekräfta kgm med lite arbete. BB ser minst tärd ut av alla, nya projekt vid 83års ålder. Men men... håller med dig generellt
Citera
2017-07-24, 13:31
Medlem
[quote=fundersammy|61291509]Så gjordes det ju i Lisa Holmfallet. Spreds ut i omgångar[/QUOTEr

Ja HA-fallet är en råkopia på LH-fallet. Idag vet vi hur de hade "löst" mordet på HA. Kroppen hade inte alls behövt försvinna. Valfri pundare/avvikare hade blivit gm.
Citera
2017-07-24, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Nu hör inte detta till ämnet, men jag förstår inte hur ni resonerar om Lisa Holm. Lisa Holm placerades intryckt med våld i klädskåpet på Martorp redan på söndagskvällen. Alla de sju föremålen som hittades återfanns ju redan på söndagskvällen eller om det var tidigt på måndagen utmed en grusväg några hundra meter ifrån litauernas bostad. Det bästa sättet att "köpa sig tid" måste väl ändå vara att inte lämna några spår alls?

Så var det inte. Däremot "snitslades" föremål och upphittades på underliga sätt. Tycker nog du ska hålla
dig ifrån att kommentera LH-fallet. Hoppas att du inte lika lättvindigt sprider desinfo om HA-fallet.
Citera
2017-07-24, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lugnås
Hej.

Håller med dig, Lisa har inget med detta att göra förutom "köpa" tid, Lisa placerades förmodligen ganska omgående efter gärningen och GM gör vad han kan med att placera ut föremål för att förvilla sökning men missar att MP kommer.
MP kommer i hundra/tusentals och försenar omplacering av henne och åtalas/döms.

Man kan köpa sig tid med att placera/missplacera saker som kan ha betydelse i en utredning.

//lugnås

LH-fallet har allt mer det här fallet att göra. Det är samma oheliga allians mellan lokala journalister och lokalpolis. HA-fallet har faktiskt skapat mer förståelse för vad som medialt hände i LH-fallet.
Jag har funderat så varför PW och MÖ betedde sig som de gjorde i LH-fallet men svaren finns i HA-dokumentären och i deras, främst PW:s, beteende efteråt.
Citera
2017-07-24, 13:38
Medlem
Jag hoppas att dimman klarnar om det blir bekräftat att KM är pilot.

Det är ganska troligt att han isf vet något.
Eller att han var med men passiv när dådet utfördes.
Det intressanta är vad han hade för umgänge på den här tiden?
Det finns i mina ögon några intressanta personer som har diskuterats här inne Bl.a. PU och PN.

Om jag har förstått saken rätt så bodde PN vägg i vägg med den först anhållne dansken EA ? Ett lite märkligt sammanträffande. Kan det varit så att det falska vittnet blev hotat att ta tillbaka sitt vittnesmål? Ren spekulation
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in