2017-07-24, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
När media informerades är väl oklart, men nyheten kom inte ut förrän i tisdagsnumret (16 juni) av det som då hette TSL (idag Mariestads-Tidningen).

Om ingen utom polisen kände till att sko nr 1 hittats, kan det möjligen förklara varför gm vågade lägga ut sko 2 natten mot måndag.
Citera
2017-07-24, 14:44
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Propparn
Om ingen utom polisen kände till att sko nr 1 hittats, kan det möjligen förklara varför gm vågade lägga ut sko 2 natten mot måndag.

Jag tror inte att så var fallet (att någon tog risken att placera ut ett spår - snarare i så fall att någon försökte plocka bort spår). Dessutom visste ju den närvarande församlingen (Helenas familj, vänner med flera) att en sko hade hittats på söndagskvällen.
Citera
2017-07-24, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lubbe75
Omöjligt att veta om syskonen hade en liten bil stående som kgm kunde låna men knappast otroligt. Vet du någon som bodde där? Två (delvis lite udda) systrar i samma Lgh borde man kanske minnas.
Nån som har bilder på dom omkring -92 ?
Bodde där -92
Citera
2017-07-24, 15:16
Medlem
Citat:
Jag tror inte att så var fallet (att någon tog risken att placera ut ett spår - snarare i så fall att någon försökte plocka bort spår). Dessutom visste ju den närvarande församlingen (Helenas familj, vänner med flera) att en sko hade hittats på söndagskvällen.

Under söndagen innan polis menade jag, i mitt förra inlägg att ev gm var med och sökte ( för att plocka bort ). Efter att polis fann skon på kvällen, återvände gm för att placera ut resterande vid passande tillfälle under natten/gryningen.
Som min tidigare spekulation påstår jag att oavsett när polis avbröt så fortsatte anhöriga och vänner, eftersom fyndplatsen blir av stor vikt när någon saknas. Dessutom var den belägen nära hemmet. Där vid något tillfälle under resterande timmarna beblandas gm. I den situation när det råder sådan spridd känslomässig kaos blir det lätt att smälta in, för ingen är som de brukar att vara.
Du behöver heller inte vara rädd att bli sedd på platsen under små timmarna för det ses som otänkbart att du är där av någon annan anledning än att söka. Eftersom du dessutom medverkat större delen av dagen.

Finns ingen annan förklaring på hur alla människor har missat resterande saker/skon, oavsett när/om polisen avbröt. Min personliga uppfattning, finner ingen annan förklaring hittills.
Tror därför att det är någon/några de anhöriga kände väl. Som nära vän är man känslosrytd i sin uppfattning och svårt att se det otänkbara. Kanske kan någon tänka tillbaka och se det idag?
Senast redigerad av exsist 2017-07-24 kl. 15:22.
Citera
2017-07-24, 15:17
Medlem
[quote=Ugglan.|61272064]KGM kommer ursprungligen från Hasslerör.

Gick ET (el/tele) på Vadsbo
Citera
2017-07-24, 15:24
Medlem
Två systrar? Spekulerar.

Det låter troligt att han ringt sin tjej;
- går till syrrorna på efterfest.

Går med Helena...

Kan ni se om systrarna ägde en liten bil?
Han springer dit och de hämtar kroppen.
Det är mgm och hans två systrar varav den ena säger: Nej, så får ni inte göra!
Citera
2017-07-24, 15:24
Medlem
[quote=Brada2|61295954]Jag hoppas att dimman klarnar om det blir bekräftat att KM är pilot.

Det är ganska troligt att han isf vet något.
Eller att han var med men passiv när dådet utfördes.
Det intressanta är vad han hade för umgänge på den här tiden?
Det finns i mina ögon några intressanta personer som har diskuterats här inne Bl.a. PU och PN.

Om jag har förstått saken rätt så bodde PN vägg i vägg med den först anhållne dansken EA ? Ett lite märkligt sammanträffande. Kan det varit så att det falska vittnet blev hotat att ta tillbaka sitt vittnesmål? Ren spekulation[/QUOTE EA och PN var ju bästa vänner till en början bägge två var danskar , bodde i höghuset på vasavägen 3
Citera
2017-07-24, 15:28
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exsist
Under söndagen innan polis menade jag, i mitt förra inlägg att ev gm var med och sökte ( för att plocka bort ). Efter att polis fann skon på kvällen, återvände gm för att placera ut resterande vid passande tillfälle under natten/gryningen.
Som min tidigare spekulation påstår jag att oavsett när polis avbröt så fortsatte anhöriga och vänner, eftersom fyndplatsen blir av stor vikt när någon saknas. Dessutom var den belägen nära hemmet. Där vid något tillfälle under resterande timmarna beblandas gm. I den situation när det råder sådan spridd känslomässig kaos blir det lätt att smälta in, för ingen är som de brukar att vara.
Du behöver heller inte vara rädd att bli sedd på platsen under små timmarna för det ses som otänkbart att du är där av någon annan anledning än att söka. Eftersom du dessutom medverkat större delen av dagen.

Finns ingen annan förklaring på hur alla människor har missat resterande saker/skon, oavsett när/om polisen avbröt. Min personliga uppfattning, finner ingen annan förklaring hittills.

Men varför skulle någon vilja placera ut spår? Vad är vitsen/vinsten med det? Att öka chansen/risken att åka fast? Knappast.

Men en förklaring till varför alla missade resterande saker/skon är ju att det trots allt var natt - även om det var vid midsommartid. Det är lätt att tro att allt är så ljust, men faktum är att platsen då var en mindre skog och därinne blev det faktiskt ganska mörkt även vid denna årstiden. Kom också ihåg att de små ringarna där i sanden på lekplatsen knappast syntes som fyrar.

För några veckor sedan var jag ute och körde en ganska lång sträcka med bilen. Jag blev trött och stannade på en p-plats gott och väl efter midnatt. När jag stod där kom jag att tänka på Helena-fallet. Jag gick då ut i den skogsmiljö som fanns där intill p-platsen för att testa hur mycket jag kunde se. Faktum är att det var mörkare än vad jag kunde tro. Jag såg inte mycket, inte. Hoppet för de som sökte efter Helena stod i så fall till ficklampor, men dåtidens ficklampor - långt innan LED fanns - var en sorglig historia, drivna av två eller tre A-/AA-batterier med kort livslängd och dåligt ljus. Jag tror inte att vi ska ha en alltför stor övertro på vad som kunde uträttas där i mörkret i Kohagen den där juninatten.
Senast redigerad av Ugglan. 2017-07-24 kl. 15:31.
Citera
2017-07-24, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fundersammy
Två systrar? Spekulerar.

Det låter troligt att han ringt sin tjej;
- går till syrrorna på efterfest.

Går med Helena...

Kan ni se om systrarna ägde en liten bil?
Han springer dit och de hämtar kroppen.
Det är mgm och hans två systrar varav den ena säger: Nej, så får ni inte göra!

Om och vilken bil de hade 92 är högvaluta OM kgm är pilot. Så kom igen nu tråden, hjälps åt!! Nu tror jag inte systrarna behöver ha nåt med det att göra ändå men en bil...
Citera
2017-07-24, 15:56
Medlem
Xeitums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exsist

Tror därför att det är någon/några de anhöriga kände väl. Som nära vän är man känslosrytd i sin uppfattning och svårt att se det otänkbara. Kanske kan någon tänka tillbaka och se det idag?

Det där är nog rent snömos är jag rädd, om nu inte GM är mer lr mindre imbecill.

Området var BETYDLIGT mer tätbevuxet o skogsaktigt än nu. De som letade var smått chockade o stressade lekmän som inte riktigt visste vad de letade efter, förutom Helenas kropp, att hitta en sko till var kanske inte första prioritet. Familj o övriga närstående visste att sko ett hade hittats och området borde alltså redan ha ansetts som möjlig brottsplats, fanns ingen anledning att riskera bli påkommen smygandes med sko 2 i bakfickan.
Citera
2017-07-24, 15:57
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Twiggygirl
Uppenbarligen inte. Jag satt med här hela kvällen och en bra bit in på natten och läste "maniskt". När jag går tillbaka nu så är MINST TVÅ inlägg borttagna. Jag misstänkte att det skulle tas bort.....

Är det dina egna inlägg som är borta, eller är det andras inlägg?

Man har ju en timme på sig att redigera sitt eget inlägg. Om man då väljer att ta bort det man har skrivit så kanske det blir ett tomt inlägg. Det var inte så det var?
Citera
2017-07-24, 15:57
Medlem
Citat:
Men varför skulle någon vilja placera ut spår? Vad är vitsen/vinsten med det? Att öka chansen/risken att åka fast? Knappast.

Men en förklaring till varför alla missade resterande saker/skon är ju att det trots allt var natt - även om det var vid midsommartid. Det är lätt att tro att allt är så ljust, men faktum är att platsen då var en mindre skog och därinne blev det faktiskt ganska mörkt även vid denna årstiden. Kom också ihåg att de små ringarna där i sanden på lekplatsen knappast syntes som fyrar.

För några veckor sedan var jag ute och körde en ganska lång sträcka med bilen. Jag blev trött och stannade på en p-plats gott och väl efter midnatt. När jag stod där kom jag att tänka på Helena-fallet. Jag gick då ut i den skogsmiljö som fanns där intill p-platsen för att testa hur mycket jag kunde se. Faktum är att det var mörkare än vad jag kunde tro. Jag såg inte mycket, inte. Hoppet för de som sökte efter Helena stod i så fall till ficklampor, men dåtidens ficklampor - långt innan LED fanns - var en sorglig historia, drivna av två eller tre A-/AA-batterier med kort livslängd och dåligt ljus. Jag tror inte att vi ska ha en alltför stor övertro på vad som kunde uträttas där i mörkret i Kohagen den där juninatten.
Håller med. Dessutom så ska man nog ha i åtanke att det var oroliga vänner som gick ut för att leta efter Helena och då tror jag inte att man gjorde detaljerad sökning efter pinaler utan att man borde väl rimligtvis ha sökt brett efter henne.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in