2017-07-24, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Jag förstår hur du tänker. Men enligt radioserien så ska ju mannen med pilotglasögonen vara den som hängde efter Helena inne på Stadt + mannen som syntes med Helena efter bron, när de gick ner till höger. Och enligt samma program ska inte den efterhängsne mannen och den Helena var "glad i" att se inte vara samme kille.

Ja just så va de ja...tänkte inte hela vägen..;(
Citera
2017-07-24, 11:12
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fundersammy
Enligt mina frågor igår som Ugglan besvarade.

1. DNA var väldigt nytt -92 och gm kanske inte ens hade en aning att man kunde spåra honom via DNA.

Om han följt med henne, slagit henne eller stryper henne till döds hade det väl varit enklast att springa därifrån? Lämna kroppen och smyga därifrån. Frakta iväg hennes kropp anser jag borde varit en större risk att ta 1992.
Nä, lämna henne och snabbast möjligt ta sig därifrån.
DET gjorde han INTE.

Varför? Nån som kan spekulera i det?

Jag har två tänkbara scenarier på den frågan:

Kanske var Helena inte död och därför inte kunde lämnas kvar (för då hade det ju gått åt helvete för gärningsmannen om aldrig förr).

Kanske anade gärningsmannen att han hade lämnat spår på hennes kropp (till exempel under hennes naglar) och att hon därför måste tas bort från området.
Citera
2017-07-24, 11:15
Medlem
Citat:
Ett tänkbart scenario?

Helena dansar och har roligt på Stadt. Hon är glad och har en trevlig kväll, delvis med killen som hon är "glad i". Mannen med pilotglasögon är attraherad av Helena och visar henne detta, men hon är inte intresserad av honom och avvisar honom flera gånger under kvällen. Mannens frustration stiger under kvällens/nattens gång - både av att han blir avvisad ett flertal gånger samt att hon visar intresse för en annan kille - en kanske snyggare och mer populär kille, än vad han själv är.

Killen som Helena är intresserad av är dock inte intresserad av Helena på samma sätt som hon är av honom. (Om denne kille är den jag tror det kan vara, så verkar det vara på det viset.) Detta visar han genom att undvika henne efter Stadts stängning. Helena börjar därför gå själv, och killen hon är intresserad av går med en kompis till en efterfest.

Killen som varit på Helena på ett negativt sätt under kvällen/natten ser sin chans och går efter Helena - trots att han inte bor åt samma håll - alternativt så frågar han om de ska gå tillsammans, för han påstår att han ska till en efterfest, har sin/en bil parkerad åt det hållet el. dyl. Eftersom Helena känner denne kille och inte kan tro något elakt om honom, så går hon (i alternativ 2) med på att promenera hemåt med honom. Mannen kanske säger att han ska på efterfest vid badet/campingen och föreslår därför att de ska gå ner till höger efter bron. Kanske har han sagt att han har bilen parkerad där nere, för att han "har varit" på förfest där innan Stadt. Han har dock en annan tanke i huvudet, något som Helena inte har. Han blir därför avvisad/ratad åter igen. Det "slår runt" för mannen och någonting inte planerat händer.

Efteråt

1. tar han sin bil som han har parkerad i området.

2. tar han sig hem och hämtar tillgänglig bil.

3. tar han sig till/möter en vän/familjemedlem, som han får att hjälpa honom med "efterarbetet. Om detta är fallet, så bör detta ha varit en god vän eller familjemedlem, då en enbart bekant knappast torde vilja hjälpa till vid en sådan här händelse.

4. ringer han efter hjälp.

5. Annat alternativ.

Oavsett, han torde ha haft en medhjälpare i "efterarbetet", även om han var ensam i inledningsskedet. Var det hjälp han ordnade genom telefonsamtal från torget? Ringde han även någon annan än flickvännen, eller var det bara till henne?

Händelsen var inte planerad eller med vilje, och mannen har i alla år haft ångest över det som hände.

Han kan också vara en man utan samvete och empati, och kan då ha rationaliserat det som skedde med att hon fick "skylla sig själv" som avvisade honom osv.

Vad tror ni andra?

Mycket intressant. Tillägg: I min värld är enda anledningen att vika höger vid fängelset knuten till att gå till campingen/badet. Han kanske tom hade husvagn på sommaren?
Citera
2017-07-24, 11:15
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ja, det var passiva bloddroppar. Det borde tyda på att Helena stod upp. En inledande "käftsmäll"/slag mot näsan med näsblod som följd? Jag kan tänka mig, om jag spekulerar, att det var den smällen, och att det var en smäll som fick Helena tyst/passiv/förvånad, som gjorde att gm kunde ta "nästa steg". Hade hon slagits mycket och med något, borde det då inte ha hittats mer blod (om man utgår ifrån att attacken skedde vid skogsstigen)?

Håller helt med dig, och jag har skrivit det tidigare, att jag inte heller tror att man hinner ta av sig skorna vid en "flykt-situation"; jag tror inte att man hinner tänka på det. Dessutom hade Helena på sig skorna när hon fick den ev. käftsmällen, och det betyder att gm stod intill henne. I det läget kan hon inte ha kommit sig för att slita av sig skorna, kasta ut dem i skogen och springa. Det skulle ta för lång tid. Om överfallet skedde på plats vid skogsstigen, så tror jag att gm efter käftsmällen omgående kunde oskadliggöra Helena.

Inledningsvis sade ju polisen att sökande avbröts efter det att den första skon hittades. Och det har väl varit den officiella utsagan till nu? Det faktum att det inte spärrades av direkt, är ju något som Leif GW Persson kritiserat. Det är som jag förstår det, först nu i samband med dokumentären, som en ny utsaga givits av polisen. Märkligt! Vilken är rätt? Var den första rätt, och att polisen nu ville "förbättra" sin image? Sades det fel inledningsvis, men man lät det stå kvar som den korrekta beskrivningen av arbetet? Men varför då denna kritik från GW? Han borde väl känna till hur det gick till?

Det finns så många frågor och så få svar...

Min fetning: Håller helt med dig. Obegripligt att det ska behöva råda osäkerhet om något så banalt. Men jag tror säkert att polisen har känt att den måste bättre på imagen. Hur som helst plågas det här fallet av Kling och Klang något alldeles hemskt.
Citera
2017-07-24, 11:16
Medlem
13579111317s avatar
Citat:

1. DNA var väldigt nytt -92 och gm kanske inte ens hade en aning att man kunde spåra honom via DNA.

Om han följt med henne, slagit henne eller stryper henne till döds hade det väl varit enklast att springa därifrån? Lämna kroppen och smyga därifrån. Frakta iväg hennes kropp anser jag borde varit en större risk att ta 1992.
DET gjorde han INTE.

DNA-test började användas runt 1985, så helt nytt var det inte, men det var kanske inte allmänt känt som metod. Jag håller med om att frågan är relevant. Varför gjorde man sig besvär att gömma kroppen? Och var? Det är relativt ovanligt att kvarlevor inte återfinns ens efter så lång tid.

Jag skulle inte utesluta att HA fördes levande från platsen, i den vita bilen, och mördades på annan plats. Skulle kunna förklara vissa saker/fynd i detta märkliga fall.
Senast redigerad av 13579111317 2017-07-24 kl. 11:20. Anledning: Tillägg
Citera
2017-07-24, 11:21
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exsist
Här finns svaren. Vilka uppehöll sej i området under natten till morgonen? Det kan polisen svara på om de var på plats som de senast påstod.
Anhöriga och vänner kan delge vilka som befann sej kring området under natten.
Viken är din uppfattning kring varför andra skon inte återfanns?
Tror du att någon inblandad befann sej där tillsammans med polis, anhöriga och vänner?

Det beror ju på vilken version som är den rätta. Polisen kan ju ha avbrutit sökandet efter att skon hittades och visades för familjen. Varför? Jag vet inte. Mörker kan man kanske inte skylla på, för det blev ju aldrig beckmörkt och det finns ju faktiskt ficklampor. Resursbrist? Märkligt även det, då ett försvinnande borde vara prioriterat. (Om de nu inte inledningsvis utgick ifrån att det var ett möjligt frivilligt försvinnande. Men - utan skor... Nej, de borde ha insett allvaret här!) Om området inte var avspärrat - och ingen sökning från polishåll pågick - så finns ju möjligheten att en gm kan ha placerat ut skon senare. Eller så kan skon ha legat där redan när den första skon hittades, men att sökningen inte fortsatte tillräckligt länge för att hitta den. Jag fick uppfattningen från början att sökningen avbröts när skon hittades, och då polismannen tog skon hem till familjen för identifikation.

Om sökning av polis skedde hela natten, som är den senaste versionen, så bör ingen gm ha kunnat befinna sig i området samtidigt. Men märkligt - igen - att skon i så fall inte hittades under natten. På bilden på skon på plats i skogsdungen så ser den inte gömd ut, utan den ser ut att ligga relativt öppet.
Citera
2017-07-24, 11:27
Medlem
Ugglan.s avatar
När det gäller det här med att den andra skon inte hittades förrän på måndagen kan ju ha någon av de följande förklaringarna:

- Polisens "sökhund" var ingen riktig spårhund och kanske var det mer tur än skicklighet att hunden hittade den första skon.
- Det var kanske inte hunden som hittade den första skon utan polismannen själv.
- Den andra skon kan ju ha hamnat så olyckligt i till exempel ett tätt brännässlebuskage att den helt enkelt var väldigt svår att se.
- Den andra skon kan ha fastnat lite halvhögt upp i en tät buske och de som letade tittade bara ner i marken.

Att skon hade placerats ut i efterhand ter sig för mig som fullständigt osannolikt. Varför i hela friden ta risken? Och nog vill man väl att det ska finnas så få spår som möjligt?
Senast redigerad av Ugglan. 2017-07-24 kl. 11:30.
Citera
2017-07-24, 11:28
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lubbe75
Mycket intressant. Tillägg: I min värld är enda anledningen att vika höger vid fängelset knuten till att gå till campingen/badet. Han kanske tom hade husvagn på sommaren?

Ja, det låter som något "bra" att skylla på för att ta den vägen ner. (Om den uppgiften stämmer att de gick ner där.) Jag för min del tror det är mycket sannolikt att gm kände/kände till Helena och hade lokalkännedom, så då tvivlar jag på att han hade husvagn där (om han bodde i själva Mariestad). Men om gm kom från någon kranskommun, så är det möjligt. Det brukade väl dock vara efterfester där?
Citera
2017-07-24, 11:40
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:

DET gjorde han INTE.

Jag tror att det dels kan ha varit för att "vinna tid". Skulle Helena ha legat kvar (om överfallet skedde vid skogsstigen), skulle någon ha hittat henne väldigt fort. Nu fick gm tid att gömma kroppen + att han/de kanske tänkte att hon ev. "enbart" skulle uppfattas som försvunnen en tid - och inte död - om hon inte hittades direkt.

Sedan tror jag att gm var rädd att kunna kopplas till Helena genom spår. Det tyder på att det fanns en koppling mellan gm och Helena. DNA började väl användas i USA i mitten av 80-talet. Trots att det inte var utvecklat här -92, så kan gm ha känt till fenomenet ändå.

Kanske var det en ren panikåtgärd. Chockad av det som hänt. En tanke om att bara få "bort" henne.

Jag vet inte.
Citera
2017-07-24, 11:42
Medlem
Citat:
Ja, det låter som något "bra" att skylla på för att ta den vägen ner. (Om den uppgiften stämmer att de gick ner där.) Jag för min del tror det är mycket sannolikt att gm kände/kände till Helena och hade lokalkännedom, så då tvivlar jag på att han hade husvagn där (om han bodde i själva Mariestad). Men om gm kom från någon kranskommun, så är det möjligt. Det brukade väl dock vara efterfester där?

Ja till efterfester men även även många mstadare har häckat där på sommaren genom åren.
Citera
2017-07-24, 11:43
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
När det gäller det här med att den andra skon inte hittades förrän på måndagen kan ju ha någon av de följande förklaringarna:

- Polisens "sökhund" var ingen riktig spårhund och kanske var det mer tur än skicklighet att hunden hittade den första skon.
- Det var kanske inte hunden som hittade den första skon utan polismannen själv.
- Den andra skon kan ju ha hamnat så olyckligt i till exempel ett tätt brännässlebuskage att den helt enkelt var väldigt svår att se.
- Den andra skon kan ha fastnat lite halvhögt upp i en tät buske och de som letade tittade bara ner i marken.

Att skon hade placerats ut i efterhand ter sig för mig som fullständigt osannolikt. Varför i hela friden ta risken? Och nog vill man väl att det ska finnas så få spår som möjligt?

Om man ser på polisens foto på skon (och om den i så fall var den andra som hittades), så såg den ut att ligga någorlunda "öppet" i skogsdungen. Det såg inte ut att vara ett brännässel-buskage, inte heller i någon buske, utan på marken.
Citera
2017-07-24, 11:44
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ett tänkbart scenario?

Helena dansar och har roligt på Stadt. Hon är glad och har en trevlig kväll, delvis med killen som hon är "glad i". Mannen med pilotglasögon är attraherad av Helena och visar henne detta, men hon är inte intresserad av honom och avvisar honom flera gånger under kvällen. Mannens frustration stiger under kvällens/nattens gång - både av att han blir avvisad ett flertal gånger samt att hon visar intresse för en annan kille - en kanske snyggare och mer populär kille, än vad han själv är.

Killen som Helena är intresserad av är dock inte intresserad av Helena på samma sätt som hon är av honom. (Om denne kille är den jag tror det kan vara, så verkar det vara på det viset.) Detta visar han genom att undvika henne efter Stadts stängning. Helena börjar därför gå själv, och killen hon är intresserad av går med en kompis till en efterfest.

Killen som varit på Helena på ett negativt sätt under kvällen/natten ser sin chans och går efter Helena - trots att han inte bor åt samma håll - alternativt så frågar han om de ska gå tillsammans, för han påstår att han ska till en efterfest, har sin/en bil parkerad åt det hållet el. dyl. Eftersom Helena känner denne kille och inte kan tro något elakt om honom, så går hon (i alternativ 2) med på att promenera hemåt med honom. Mannen kanske säger att han ska på efterfest vid badet/campingen och föreslår därför att de ska gå ner till höger efter bron. Kanske har han sagt att han har bilen parkerad där nere, för att han "har varit" på förfest där innan Stadt. Han har dock en annan tanke i huvudet, något som Helena inte har. Han blir därför avvisad/ratad åter igen. Det "slår runt" för mannen och någonting inte planerat händer.

Efteråt

1. tar han sin bil som han har parkerad i området.

2. tar han sig hem och hämtar tillgänglig bil.

3. tar han sig till/möter en vän/familjemedlem, som han får att hjälpa honom med "efterarbetet. Om detta är fallet, så bör detta ha varit en god vän eller familjemedlem, då en enbart bekant knappast torde vilja hjälpa till vid en sådan här händelse.

4. ringer han efter hjälp.

5. Annat alternativ.

Oavsett, han torde ha haft en medhjälpare i "efterarbetet", även om han var ensam i inledningsskedet. Var det hjälp han ordnade genom telefonsamtal från torget? Ringde han även någon annan än flickvännen, eller var det bara till henne?

Händelsen var inte planerad eller med vilje, och mannen har i alla år haft ångest över det som hände.

Han kan också vara en man utan samvete och empati, och kan då ha rationaliserat det som skedde med att hon fick "skylla sig själv" som avvisade honom osv.

Vad tror ni andra?

Absolut att en möjlig förklaring är att mannen bodde i motsatt riktning i staden men hittade på en någorlunda trovärdig anledning att få följa Helena på vägen hem. Då skulle det kunna vara så att mannen också bara hade ett håll att ta vägen efter överfallet och det var tillbaka mot stan. Väl där hade han tillgång till telefon (kanske ringde han flickvännen för att skaffa sig något slags alibi?) och fick tag i någon nära vän/släkting som han lyckades få med tillbaka och röja upp? En bekant skulle möjligen ha kunnat ställa upp om mannen lyckades tuta i vederbörande en "det-är-inte-så-farligt"-historia.

Tyvärr finns det de gärningsmän som saknar samvete och empati och faktiskt tycker att offret får "skylla sig själv". Men jag vill ändå tro att mannen har haft kraftig ångest över det som hände, men lyckats att ta sig samman efter attackerna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in