Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2017-07-23, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xer0
Det är ju kostigt att inte flickan fälls, hon var ju medveten om sitt eget tillstånd. Varför skulle hon ut supa med de äldre grabbarna? Lite korkat kan man tycka.

Hon kunde väl varit hemma och läst en bok i stället, för att hålla på med en massa dumheter, och se hur det gick..
Varför ska tjejen fällas för? Nej 13 åriga tjejer och killar ska inte vara ute och supa. Nu är det så att en straffmyndig gjorde något olagligt.
Citera
2017-07-23, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Volvo123
Varför ska tjejen fällas för? Nej 13 åriga tjejer och killar ska inte vara ute och supa. Nu är det så att en straffmyndig gjorde något olagligt.

Frågan är relevant, vart är målsägandens vårdnadshavare? Hen medverkade inte ens under rättegången.
Citera
2017-07-23, 13:46
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jbeach
Frågan är relevant, vart är målsägandens vårdnadshavare? Hen medverkade inte ens under rättegången.
På vilket sätt skulle mamman inte ha medverkat menar du?

Har du ens läst domen?

ÅBEROPAD BEVISNING
[...]Vittnesförhör har hållits med [...] målsägandens mamma,

Sitter du bara och diktar ihop saker allt eftersom?
Citera
2017-07-23, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
På vilket sätt skulle mamman inte ha medverkat menar du?

Sitter du bara och diktar ihop saker allt eftersom?

Ja men det är klart, detta är ju Flashback ;-) Nej, men hon står inte som närvarande i en del andra sammanhang jag hade förväntat mig.
Citera
2017-07-23, 14:57
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jbeach
Ja men det är klart, detta är ju Flashback ;-) Nej, men hon står inte som närvarande i en del andra sammanhang jag hade förväntat mig.
I vilka "andra" sammanhang då?
Citera
2017-07-23, 16:50
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Handen på hjärtat Utflyttad!

Du som annars brukar vara så klok, har missat att göra en avgränsning mellan hur lagstiftningen ser ut, och hur du tycker den borde vara!

Lagen är tydlig att sex med barn är NO,NO, aja baja, se men inte röra!

Bevisvärderingen är inget att klaga på i denna sak utifrån dina aspekter, om den ena killen kommer undan med att låtsas ovetande om flickas ålder.

Är det en smygande islamisering vi ser i debatten om en flicka uppfattas som en inte typisk 13- åring?

Hela den här debatten låter sig allt för ofta styras av känslor som i sin tur är till men för rättssäkerheten.

Jag tillhör alla de kloka människor som anser att sex med barn är ruttet, "aja baja" och allt du vill. Av synnerligen viktiga principskäl så anser jag det minst lika viktigt att en oskyldig inte får straffas.

Sanningen är ju att det inte finns något som helst bevis på att R låtsas ovetande om flickans låga ålder. R nekar till att han hade vetskap om hennes låga ålder, domstolen finner det trovärdigt att han trodde att hon var äldre och i.o.m. detta så skall fanskapet skinnflås då flickan de facto var 13 år.

Såjag är "nöjd" med att R "kommer undan", inte därför att jag hävdar att R är helt oskyldig utan därför att jag inte låter känslorna styra och istället ställer krav på rättssäkerheten.
Citera
2017-07-23, 17:26
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
I den delen gällande barnvåldtäkt - ja, där handlade det om ålder.
I den delen om vanlig §1 våldtäkt handlade det inte om det för hennes del.
Och återigen - lagen är skriven med utrymme att tolkas till fördel för förövarna, inte tvärtom som någon försökt låta påskina här.

Vi skulle säkert kunna ge oss in på en allmän debatt om lagstiftningen i sig, men det skulle bli väldigt mycket OT och deviera från trådens intentioner. Annars så har jag ganska så mycket att säga om den senaste varianten av våldtäktslagstiftningen.

Men inte fasen är lagstiftningen skriven till förmån för förövaren. Om en lagstiftning är utförmad till förmån för rättssäkerheten så blir jag jäkligt glad. En lagstiftning som syftar till att oskyldiga inte skall straffas, det är inte till förmån för förövaren utan till förmån för rättssäkerheten.

Citat:
Hur beter sig en "normal" trettonåring menar du?
Jag finner det fullt normalt att en trettonåring blir asberusad om denna häller i sig vodka ,och att en trettonåring som är asberusad blir utslagen och därmed befinner sig i en särskilt utsatt situation.

Nu så leks det med orden och inget annat.
Även jag blir asberusad om jag häller i mig 0.5L vodka.
Men, jag anser inte att en "normal" 13-åring äre ute och ränner på natten utan någon vuxens närvaro. Och inte fasen är det normalt att 13-åringe på nattkröken, på en avskild plats, frivilligt häller i sig 0.5L vodka, tar av sig brallorna, skriker att hon vill "knulla" och med egen vilja har sex.
Det finns inget i det beteendet som jag kan acceptera som vanligt för en "normal" 13-årig tjej.

I det här specifika fallet med R och 13-åringen så har vi ju faktiskt 2 asberusade ungdomar, två med minnesluckor som fick berättat "dagen efter" vad de hade gjort, och 13-åringen som bevisligen sökte sex med R.
Kanske de båda var i "en särskilt utsatt situation", eller kanske R igentligen är ett offer eftersom vi vet med all klarhet att 13-åringen aktivt sökte sex med den synnerligen berusade R?

Ja visst ja, jag glömde ju, Sverige är ett feministiskt land! Då blir ju mannan per automatik den som utnyttjat kvinnans berusning, även om båda skitfulla!
Citera
2017-07-23, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad
Hela den här debatten låter sig allt för ofta styras av känslor som i sin tur är till men för rättssäkerheten.

Jag tillhör alla de kloka människor som anser att sex med barn är ruttet, "aja baja" och allt du vill. Av synnerligen viktiga principskäl så anser jag det minst lika viktigt att en oskyldig inte får straffas.

Sanningen är ju att det inte finns något som helst bevis på att R låtsas ovetande om flickans låga ålder. R nekar till att han hade vetskap om hennes låga ålder, domstolen finner det trovärdigt att han trodde att hon var äldre och i.o.m. detta så skall fanskapet skinnflås då flickan de facto var 13 år.

Såjag är "nöjd" med att R "kommer undan", inte därför att jag hävdar att R är helt oskyldig utan därför att jag inte låter känslorna styra och istället ställer krav på rättssäkerheten.

Tack för ett klargörande inlägg med kloka ord.

Vi är på samma sida beträffande den ruttna i den brottsliga gärningen som saken handlar om.

Om vi vore domare, så skulle vår bevisvärdering vara helt olika. Jag skulle inte finna det trovärdigt att R var ovetandes om flickans ålder. Det betyder att man vet inte altid hur det kan gå i en domstol.

Vi får hoppas att åklagaren lyckas få fram i hovrätten att R. måste ha vetat flickans ålder.
Citera
2017-07-23, 20:27
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad
Vi skulle säkert kunna ge oss in på en allmän debatt om lagstiftningen i sig, men det skulle bli väldigt mycket OT och deviera från trådens intentioner. Annars så har jag ganska så mycket att säga om den senaste varianten av våldtäktslagstiftningen.

Men inte fasen är lagstiftningen skriven till förmån för förövaren. Om en lagstiftning är utförmad till förmån för rättssäkerheten så blir jag jäkligt glad. En lagstiftning som syftar till att oskyldiga inte skall straffas, det är inte till förmån för förövaren utan till förmån för rättssäkerheten.
Jo, det är den. Undantagen kan enbart användas positivt för förövaren - inte negativt.

Han är inte oskyldig - han har varit med en underårig.

Citat:
Nu så leks det med orden och inget annat.
Även jag blir asberusad om jag häller i mig 0.5L vodka.
Men, jag anser inte att en "normal" 13-åring äre ute och ränner på natten utan någon vuxens närvaro. Och inte fasen är det normalt att 13-åringe på nattkröken, på en avskild plats, frivilligt häller i sig 0.5L vodka, tar av sig brallorna, skriker att hon vill "knulla" och med egen vilja har sex.
Det finns inget i det beteendet som jag kan acceptera som vanligt för en "normal" 13-årig tjej.
Jag föreslår att du läser på bättre -- för det du beskriver var inte vad vare sig 13-åringen eller hennes kompis hade att rätta sig efter.

Citat:
I det här specifika fallet med R och 13-åringen så har vi ju faktiskt 2 asberusade ungdomar, två med minnesluckor som fick berättat "dagen efter" vad de hade gjort, och 13-åringen som bevisligen sökte sex med R.
Kanske de båda var i "en särskilt utsatt situation", eller kanske R igentligen är ett offer eftersom vi vet med all klarhet att 13-åringen aktivt sökte sex med den synnerligen berusade R?
I det här fallet har R som var klart mindre berusad än 13-åringen, dessutom var R med och fixade spriten - inte 13-åringen.
Det är också 13-åringen som i alla avseenden är underårig - inte R och inte A.

Citat:
Ja visst ja, jag glömde ju, Sverige är ett feministiskt land! Då blir ju mannan per automatik den som utnyttjat kvinnans berusning, även om båda skitfulla!
I det här fallet utnyttjade de inte bara en berusad, utan ett berusat barn.
Citera
2017-07-24, 00:24
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Men vad är detta för babbel?

De givna förutsättningarna som också rätten utgått ifrån är att hon är tretton år och han är femton år.

Han frias för en kombination av berusning och sin ungdom ... INTE för att hon på något sätt skulle varit medveten, kunnat fatta beslut och annat du babblat om.
Rätten är tydlig på den punkten.

Du kan inte i ena sekunden diskvalificera rättens bedömningar för att den berättar om ett BO som har utsatts för ett brott - för att i nästa stödja dig på dem för att det talar till förövarens fördel.
Bestäm dig.

Åldern spelade inte in vad gällde det särskilt utsatta tillståndet eftersom R.N enligt förutsättningarna inte visste åldern.

Förvirringen i diskussionen skapas av att du inte håller isär de olika scenarierna och logiska följderna av dem. Återigen beklagar jag att jag inte kan ge något svar under de förutsättningarna. Det går inte att argumentera när du för att vinna debatten eller något sådant svarar om äpplen när jag talar om päronen.
Citera
2017-07-24, 04:15
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Åldern spelade inte in vad gällde det särskilt utsatta tillståndet eftersom R.N enligt förutsättningarna inte visste åldern.
Åldern spelar roll när man ser på hur du diskuterar, dina argument, och hur du genom dem framställer flickan som ansvarig och RN som "oskyldig".

Vad han visste om åldern vet vi inte. Enligt flera uppgifter så var han medveten om hennes ålder, vad vi däremot vet är att RN inte var lika berusad och var med och skaffade fram spriten som hon fylldes med.

Citat:
Förvirringen i diskussionen skapas av att du inte håller isär de olika scenarierna och logiska följderna av dem. Återigen beklagar jag att jag inte kan ge något svar under de förutsättningarna. Det går inte att argumentera när du för att vinna debatten eller något sådant svarar om äpplen när jag talar om päronen.
Tvärtom, du kan inte vinna en debatt där du blandar päron och äpplen, och inte ens kan bestämma dig för vilka slutsatser en rätt kan dra utifrån vittnesuppgifter.
Citera
2017-07-24, 10:05
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Jo, det är den. Undantagen kan enbart användas positivt för förövaren - inte negativt.
Han är inte oskyldig - han har varit med en underårig.
Det är rent ut sagt obegripligt.....domen gör klart att 13-åringen är välutvecklad och kan tas som jämnårig till sina kamrater, 13-åringen var synnerligen provokativ i sitt uppträdande då hon upprepade gånger tjoade att hon villa "knulla" med R, tog själv av sig brallorna och hon fick som hon ville.
Hon var aktiv i sitt agerande, hon sökte sex med R. Att ena minuten vara utåtagerande och provocera fram sex med en person för att nästa minut räknas som utslagen och utnyttjad........

Enbart att hon de facto är 13 år gör ju inte R till en brottsling. Ditt fyrkantiga sätt att se på saken är inte bara osund utan även skrämmande.

Citat:
Jag föreslår att du läser på bättre -- för det du beskriver var inte vad vare sig 13-åringen eller hennes kompis hade att rätta sig efter.

Vi lever i olika världar? Eller så har vi olika moraliska kompasser och värderingar? För mig så är flickans beteende, supande, röjande på natten, etc. inte att räkna som normalt för en 13-åring. Men jag ser henne som ett offer, men inte ett offer för R utan ett offer för föräldrar som inte är tillräckligt närvarande.

Hon medicinerade, om jag har förstått med ganska så starka saker. Och visst, att blanda drogen (drogerna?) med alkohol kanske får sina mindre lustiga effekter? Vems fel är det i sådana fall....flickans, R's eller flickans föräldrar?

I det stora hela så borde 13-åringens föräldrar tvingas stå vid skampålen!

Citat:
I det här fallet har R som var klart mindre berusad än 13-åringen, dessutom var R med och fixade spriten - inte 13-åringen.
Det är också 13-åringen som i alla avseenden är underårig - inte R och inte A.

I det här fallet utnyttjade de inte bara en berusad, utan ett berusat barn.

Du hävdar "klart mindre berusad", då kan du ju meddela var gränsen går för att räknas som ett offer?
Båda var kraftigt berusade, båda fick berättat dagen efter vad de hade gjort under natten då båda hade minnesluckor, var går gränsen?

Eller skall vi göra det så enkelt att när ett synnerligen berusat par har sex så tar vi helt enkelt och mäter promillehalterna och den som har lägst promillehalt klassar vi som brottsling och den med högst halt som offer? För det är ju den linjen som du är inne på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in