Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-07-22, 10:23
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Fast jag pratar ju om hur DU resonerar, att domstolen valde att fria RN har jag redan sagt att jag kan se skälen till. Däremot går ju deras resonemang rakt emot det du försöker hävda --- att lagen är skriven för att tolkas till nackdel för förövarna... Det är ju precis tvärtom - den tolkas till fördel för förövare som är straffmyndiga och ger sig i lag med underåriga...

Fakta är att domstolens frikort till RN inte gör BO till jämnårig med RN .. HON är fortfarande den som är barn i alla avseenden ... Så nej, den argumentationen faller på att ditt argument förutsätter att rätten kan skriva upp hennes ålder för att fria honom ..

HON var 13 - HAN var 15.. Det är skillnad i vad man kan förvänta sig och kräva av en trettonåring jämfört med en femtonåring.

Jaha, men nu diskuterade vi för ögonblicket utifrån de givna förutsättningarna att det inte handlade om en femtonåring och en trettonåring utan gällde det särskilt utsatta tillståndet enbart, därför att det var det rätten utgick från och friade femtonåringen. Kommer man att skriva upp åldern blir förutsättningarna andra.

Om vi utgår från helt skilda parametrar blir en diskussion inte meningsfull och din kritik av mina slutsatser också utan värde eftersom du då kritiserar något jag aldrig påstått.

Jag kan alltså inte ge något vidare svar på de premisserna, tyvärr.
Citera
2017-07-22, 11:47
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Jaha, men nu diskuterade vi för ögonblicket utifrån de givna förutsättningarna att det inte handlade om en femtonåring och en trettonåring utan gällde det särskilt utsatta tillståndet enbart, därför att det var det rätten utgick från och friade femtonåringen. Kommer man att skriva upp åldern blir förutsättningarna andra.

Om vi utgår från helt skilda parametrar blir en diskussion inte meningsfull och din kritik av mina slutsatser också utan värde eftersom du då kritiserar något jag aldrig påstått.

Jag kan alltså inte ge något vidare svar på de premisserna, tyvärr.
Men vad är detta för babbel?

De givna förutsättningarna som också rätten utgått ifrån är att hon är tretton år och han är femton år.

Han frias för en kombination av berusning och sin ungdom ... INTE för att hon på något sätt skulle varit medveten, kunnat fatta beslut och annat du babblat om.
Rätten är tydlig på den punkten.

Du kan inte i ena sekunden diskvalificera rättens bedömningar för att den berättar om ett BO som har utsatts för ett brott - för att i nästa stödja dig på dem för att det talar till förövarens fördel.
Bestäm dig.
Citera
2017-07-22, 17:47
Medlem
ponnylover99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
Nej ATB har nog sysslat med langning ett bra tag och de mängder som det rör sig kan knappast nallas från föräldrarnas barskåp trots deras naivitet och ointelligents. Jag tippar på att ATB har en kontakt som får import från troligtvis Polen. Köper in halvlitersflaskor OK vodka för strax under hundralappen och säljer för typ 150:-.

Jag måste bara säga att jag beundrar hur du rakryggat och emfatiskt sätter du fingret på vad som är det stora problemet: ungdomars fria tillgång på sprit. Man kan ju bara föreställa sig hur det ser ut i Polen. Redlösa 13-åringar som suger kuk i varenda gathörn. Så vill vi ju inte ha det i Sverige. Här behövs det helt klart lagändring och mer resurser till polis och rättsväsende. https://www.youtube.com/watch?v=jsNNng7whkA
Citera
2017-07-22, 21:51
Medlem
karlsoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ponnylover99
Jag måste bara säga att jag beundrar hur du rakryggat och emfatiskt sätter du fingret på vad som är det stora problemet: ungdomars fria tillgång på sprit. Man kan ju bara föreställa sig hur det ser ut i Polen. Redlösa 13-åringar som suger kuk i varenda gathörn. Så vill vi ju inte ha det i Sverige. Här behövs det helt klart lagändring och mer resurser till polis och rättsväsende. https://www.youtube.com/watch?v=jsNNng7whkA

Sådana som Antonio Toledano och hans kompisar kommer alltid hitta vägar att droga och gruppvåldta barn och unga tjejer. Tyvärr
Citera
2017-07-22, 23:00
Medlem
hängballens avatar
Varför skriver inte tidningarna något om detta? Är hon en helig ko denna Anna fläskpankaka Book?
Citera
2017-07-22, 23:28
Medlem
SvartaBjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hängballen
Varför skriver inte tidningarna något om detta? Är hon en helig ko denna Anna fläskpankaka Book?
En gissning är att domen inte vunnit laga kraft, ATB är inte (ö)känd själv samt att det rör sig om minderåriga.
Tror detta ligger ganska nära sanningen.
Citera
2017-07-22, 23:52
Medlem
LeonaHelmsleys avatar
Citat:

Stoppa Pressarna hade en artikel om "Anna Books hemska familjetragedi", men där får man mest intrycket om att det skulle handla om en mer avlägsen släkting, inte hennes egen son.

Både Aftonbladet och Expressen har, senast idag, efter detta avslöjandet om att hennes son är en barnvåldtäktsman publicerat nya artiklar om fettsäcken precis som om ingenting hänt, det är skamligt att dom gör så här, speciellt efter fettsäckens uttalanden på sociala medier där denne uttalar stöd för barnvåldtäktsmannen och baktalar offret!
Citera
2017-07-23, 01:47
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Han frias för en kombination av berusning och sin ungdom ... INTE för att hon på något sätt skulle varit medveten, kunnat fatta beslut och annat du babblat om.
Rätten är tydlig på den punkten.
Viktare är nog att rätten fan det troligt att R inte hade någon vetskap om flickans riktiga ålder, att rätten fann flickan vara välutveklad för sin ålder och att flickan o.o.m. detta kunde tros vara jämnårig med sina tjejkompisar.

Och handen på hjärtat Micro, inte fasen betedde hon sig som en typisk 13-åring....eller?
Citera
2017-07-23, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad
Viktare är nog att rätten fan det troligt att R inte hade någon vetskap om flickans riktiga ålder, att rätten fann flickan vara välutveklad för sin ålder och att flickan o.o.m. detta kunde tros vara jämnårig med sina tjejkompisar.

Och handen på hjärtat Micro, inte fasen betedde hon sig som en typisk 13-åring....eller?

Handen på hjärtat Utflyttad!

Du som annars brukar vara så klok, har missat att göra en avgränsning mellan hur lagstiftningen ser ut, och hur du tycker den borde vara!

Lagen är tydlig att sex med barn är NO,NO, aja baja, se men inte röra!

Bevisvärderingen är inget att klaga på i denna sak utifrån dina aspekter, om den ena killen kommer undan med att låtsas ovetande om flickas ålder.

Är det en smygande islamisering vi ser i debatten om en flicka uppfattas som en inte typisk 13- åring?
Citera
2017-07-23, 10:08
Medlem
hängballens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeonaHelmsley
Stoppa Pressarna hade en artikel om "Anna Books hemska familjetragedi", men där får man mest intrycket om att det skulle handla om en mer avlägsen släkting, inte hennes egen son.

Både Aftonbladet och Expressen har, senast idag, efter detta avslöjandet om att hennes son är en barnvåldtäktsman publicerat nya artiklar om fettsäcken precis som om ingenting hänt, det är skamligt att dom gör så här, speciellt efter fettsäckens uttalanden på sociala medier där denne uttalar stöd för barnvåldtäktsmannen och baktalar offret!
Ja att dom fortsätter sktiva om fläsket är ju helt sjukt när hon kastat skit på 13åriga offret, det minsta dom kunde göra är ju att bojkotta paddan.
Citera
2017-07-23, 12:40
Medlem
Citat:
Nej hon är ingen helig ko, pressen driver med henne hela tiden. Alla fattar det utom Anna. Sonen har inget nyhetsvärde för tidningarna.
Citera
2017-07-23, 12:44
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad
I den delen gällande barnvåldtäkt - ja, där handlade det om ålder.
I den delen om vanlig §1 våldtäkt handlade det inte om det för hennes del.
Och återigen - lagen är skriven med utrymme att tolkas till fördel för förövarna, inte tvärtom som någon försökt låta påskina här.

Citat:
Hur beter sig en "normal" trettonåring menar du?
Jag finner det fullt normalt att en trettonåring blir asberusad om denna häller i sig vodka ,och att en trettonåring som är asberusad blir utslagen och därmed befinner sig i en särskilt utsatt situation.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in