Citat:
Ursprungligen postat av
micro113
Jo, det är den. Undantagen kan enbart användas positivt för förövaren - inte negativt.
Han är inte oskyldig - han har varit med en underårig.
Det är rent ut sagt obegripligt.....domen gör klart att 13-åringen är välutvecklad och kan tas som jämnårig till sina kamrater, 13-åringen var synnerligen provokativ i sitt uppträdande då hon upprepade gånger tjoade att hon villa "knulla" med R, tog själv av sig brallorna och hon fick som hon ville.
Hon var aktiv i sitt agerande, hon sökte sex med R. Att ena minuten vara utåtagerande och provocera fram sex med en person för att nästa minut räknas som utslagen och utnyttjad........
Enbart att hon de facto är 13 år gör ju inte R till en brottsling. Ditt fyrkantiga sätt att se på saken är inte bara osund utan även skrämmande.
Citat:
Ursprungligen postat av
micro113
Jag föreslår att du läser på bättre -- för det du beskriver var inte vad vare sig 13-åringen eller hennes kompis hade att rätta sig efter.
Vi lever i olika världar? Eller så har vi olika moraliska kompasser och värderingar? För mig så är flickans beteende, supande, röjande på natten, etc. inte att räkna som normalt för en 13-åring. Men jag ser henne som ett offer, men inte ett offer för R utan ett offer för föräldrar som inte är tillräckligt närvarande.
Hon medicinerade, om jag har förstått med ganska så starka saker. Och visst, att blanda drogen (drogerna?) med alkohol kanske får sina mindre lustiga effekter? Vems fel är det i sådana fall....flickans, R's eller flickans föräldrar?
I det stora hela så borde 13-åringens föräldrar tvingas stå vid skampålen!
Citat:
Ursprungligen postat av
micro113
I det här fallet har R som var klart mindre berusad än 13-åringen, dessutom var R med och fixade spriten - inte 13-åringen.
Det är också 13-åringen som i alla avseenden är underårig - inte R och inte A.
I det här fallet utnyttjade de inte bara en berusad, utan ett berusat barn.
Du hävdar "klart mindre berusad", då kan du ju meddela var gränsen går för att räknas som ett offer?
Båda var kraftigt berusade, båda fick berättat dagen efter vad de hade gjort under natten då båda hade minnesluckor, var går gränsen?
Eller skall vi göra det så enkelt att när ett synnerligen berusat par har sex så tar vi helt enkelt och mäter promillehalterna och den som har lägst promillehalt klassar vi som brottsling och den med högst halt som offer? För det är ju den linjen som du är inne på.