2017-07-22, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av putteo
Ska jag fylla i dina kunskapsluckor? Gå om grundskolan, finns säkert massor av annat som du missat...
Lär mig hur en omloppsbana blir till. Lär mig hur man får ett objekt att snurra runt ett annat objekt i en elliptisk bana samtidigt som båda objekten har en annan elliptisk omloppsbana kring ett tredje objekt? Månen har ju dessutom två elliptiska omloppsbanor.

Du som har gått ut grundskolan med utmärkta betyg borde kunna det här.
Citera
2017-07-22, 23:52
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av menpalla
Här ser du rutten. https://media3.ausbt.com.au/1500,1500-chris-oneworld-award-map.gif
Jag får bara upp "Error 1011 Ray ID: 38299ee41e453d19 • 2017-07-22 21:51:19 UTC
Access denied" då jag klickar på länken tyvärr så jag vet inte hur du menar att rutten går.
PS Jag får upp rutten och rutten Santiago-Sydney går ju där precis som den borde göra på globjorden. Den borde ju visa först sydväst, sedan väst och till slut nordväst. Sedan kan det finnas vissa avvikelser pga att den magnetiska syd resp nordpolen avviker från den geografiska men på Gleasons mapp borde man flyga rakt norrut mot nordpolen och sedan rakt syd mot Australien.
Senast redigerad av Jonas1968 2017-07-22 kl. 23:59.
Citera
2017-07-23, 00:18
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Ta de fem första för enkelhetens skull. Min utmaning till dig: gör det med vårdat språk.

Vilka är de fem första?
Beskriv dem i text och komplettera gärna med en subjektiv kommentar varför du anser de är ett bevis.

För övrigt är jag fullständigt ointresserad av din personliga åsikt om vad som är ett vårdat språk.
Citat:
Ellil vill inte du att fortsälls dig'
Vad som är vårdat språk är högst subjektivt - vissa hetsar upp sig över ett ord som satan medan andra lägger mer vikt vid det substantiella innehållet och grammatiken.
Citera
2017-07-23, 00:25
Medlem
Sadomans avatar
Citat:
Berätta gärna om den elliptiska omloppsbanan? Den som bara återfinns i rymden.
Berätta gärna hur den bundna rotationen med en hastighet av 16km/h fungerar samtidigt som den ligger i omloppsbana kring solen? Den som bara återfinns i rymden, förutom boomerangen då.

Omloppsbana = ellips. Ellips = cirkulär. Ellips ≠cirkel.
Sätt en tyngd i ena änden av ett långt gummiband och svinga tyngden runt dig. Tyngden rör sig i en cirkulär bana. En ellips. Men det är svårt att svinga tyngden i en perfekt cirkel. Tyngdkraften har rollen som gummiband. Systemet är stabilt så länge ingen kropp förlorar, eller får mer, rörelsemängd. Så enkelt fungerar en omloppsbana.
Citera
2017-07-23, 00:43
Medlem
KlausSteins avatar
Citat:
Säg bara att du inte vet.

Vad menar du att jag inte skulle veta? Jag har gett dig förklaringen på varför månen roterar kring jorden ett flertal gånger nu: centripetalkraften. Vad är egentligen ditt problem?
Citera
2017-07-23, 02:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Shuffles
Jag tänkte skriva sluta leka dum, men sen kom jag ihåg vad denna tråd handlar om. Plocka upp en bok om partikel-fysik, den kan knappast göra dig dummare.
Än en gång, hur vet vi att det tar 8 min för ljuset från solen att nå oss?
Citera
2017-07-23, 02:42
Medlem
Shuffless avatar
Köp ett teleskop och kolla på månen, Jupiter och Mars i olika perioder under året. (Månen kollar man 1 gång)

Om man slog ihop de tafatta hjärnceller från alla flat-earthers i den här tråden så kan ni väl iaf lyckas skita fram ett argument som får ett G utav en mellanstadie-lärare

I want to believe maan, make the shit easier to swallow.
Senast redigerad av Shuffles 2017-07-23 kl. 02:45.
Citera
2017-07-23, 02:56
Medlem
Shuffless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snall
Om du faktiskt är öppen för diskussion och är villig att lära dig, varsegod. Om du är ute efter billiga poäng så är jag inte intresserad. (Verkar för övrigt som om billiga poäng är allt ni har)

På 1600-talet så triangulerade man Venus positioner i olika faser och kunde med hjälp av det beräkna avståndet till Solen.
Citera
2017-07-23, 02:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sadoman
Omloppsbana = ellips. Ellips = cirkulär. Ellips ≠cirkel.
Sätt en tyngd i ena änden av ett långt gummiband och svinga tyngden runt dig. Tyngden rör sig i en cirkulär bana. En ellips. Men det är svårt att svinga tyngden i en perfekt cirkel. Tyngdkraften har rollen som gummiband. Systemet är stabilt så länge ingen kropp förlorar, eller får mer, rörelsemängd. Så enkelt fungerar en omloppsbana.
Klipp av gummibandet, vad händer nu?
Citera
2017-07-23, 03:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlausStein
Vad menar du att jag inte skulle veta? Jag har gett dig förklaringen på varför månen roterar kring jorden ett flertal gånger nu: centripetalkraften. Vad är egentligen ditt problem?
Nej, du har inte förklarat hur det fungerar. Du har name droppat Newton och centripetalkraften och lämnat det därvid.
Intressant video om centripetalkraft. https://www.youtube.com/watch?v=KElsHGPxN5E
Citera
2017-07-23, 04:26
Medlem
Sadomans avatar
Citat:
Klipp av gummibandet, vad händer nu?

Tyngden fortsätter att färdas i en tangent till kurvan. Skulle månen också göra om jorden försvann (efter 1,2 sekunder).
Citera
2017-07-23, 04:28
Medlem
Sadomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snall

Vi vet ljusets hastighet och avståndet till solen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in