2017-07-22, 21:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Det kan inte vara lätt när man blandar äpplen med päron.
Det här är vad jag svarade på från dig:

Jo, det är unikt svarade jag.
Dess innehåll med krav på barnen är det inte är nån som toppar. Det är således ingen som kommunicerat i klass med JM.
Hennes brev, budskap i böcker, lappar i Lypsylkorkar är det är fritt fram att återge.
Att hon är kåt på uppmärksamhet råder ingen tvivel, hon har sig själv att skylla där hon sitter och fladdrar med block till journalister.

Så snyfta vidare du om fårskallen JM men tyvärr har hon satt sig själv i skiten via sitt retarderade skrivande. Hon vill uppenbart kommunicera så din omsorg lär hon betacka sig.
Nej det är inte unikt säger jag. Sker titt som tätt. Misstänkta skyller på sina medmisstänkta, mgm skyller på alternativa gm, vid barnmord skyller föräldrarna på varann, syskon skyller på syskon, fyllemord skylls på "fyllegästerna" osv och det händer att det lyckas lite nu som då eftersom man inte når upp till "medgärningsmannaskap". Lindomefallet med efterföljande lagförändringen är ingen garanti för att "gemensamt och i samråd" blir aktuellt i varje fall. Du får fortsätta snacka lypsylkorkar jag diskuterar brevet t TR. JM kommer med nytt material och det skall sekretessas inte läggas upp i media, åk har skillnad på vad som sekretessas. rajabi är på samma nivå som JM han skyller på allt och alla och får stora horder som medmisstänkta i fallet med sitt drogsvammel men skillnade på honom och JM är att man sekretessar hans skitsnack så långt det bara går. Förundersökningssekretess skall råda åt båda håll, thats it.
Citera
2017-07-22, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Uppgifter som redan finns i FUP är ju offentliga och kan redan därigenom inte röjas av JM. Jag tror till att börja med att det mesta i breven är sådant stoff.

Förundersökningssekretess riktar sig i första hand mot myndighetspersoner och andra aktörer, såsom advokater. Yttrandefriheten har mycket starkt stöd, speciellt när det gäller den tilltalade. Hon har ju frihet att ljuga och berätta vilka skrönor som helst i en öppen förhandling, varvid yttrandena blir offentliga. I den mån något nytt framkommit i breven, som inte redan ingår i FUP eller framkommit inför öppna dörrar i förhandlingen, och som skulle vara resultatet av en fortsatt förundersökning, kunde man tänka sig att hon förbjudits att ge offentlighet åt dem, i så fall uttryckligen. Jag har inte i breven sett någon ny uppgift – skulle det finnas någon, så är det sannolikt hennes egna funderingar och inte resultatet av polisens utredande. T ex påstår hon att hon nu minns vittnet som skulle ha sett henne vid inköpet av en Colaburk (s k flashback), men nämner inte namnet på denne. Detta är knappast ett utredningsresultat. Yttrandefriheten är värd att måna om, även om man tycker yttrandena är felaktiga, pinsamma, avslöjande. Den är ju huggen i sten för att klara riktigt dåliga regimskiften i en oviss framtid. Tänk tanken att någon anklagas för mord och hålls häktad, medan ”brottet” i själva verket består i trots mot regimen – inte så tokigt om denne då tillätes skrika ut sin förtvivlan !

JMs skrivande i form av lappar och ibland lyckade försök att smuggla ut brev (ett skall ha nått Julia) har ofta bestått av påverkan på framförallt DB, JJ och JB. Om jag fattat allt rätt. Sedan blandar hon korten med förolämpningar åt olika håll.

I den sista skriften tolkar jag det som att det också kan innehålla en "order".

"Nu kommer jag ihåg vad vittnet på Statoilmacken heter. Jag har ett vittne!" (fritt ur minnet).

Min tolkning är "Skaffa fram ett vittne NU!"

Möjligen har min tolkningen ingen bäring och oavsett så påverkar det knappast livstidsdomen, oavsett form av straff som utdöms. Men det tyder på en desperat JM som uttömt alla andra möjligheter och nu åter klamrar sig fast vid Coca-Cola burken.
Citera
2017-07-22, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lekatt
Det var inte pengar utan ATP som var poängen.

ATP är avskaffat sedan länge, de som kan ha något att hämta från det systemet är födda 1953 eller tidigare.
Citera
2017-07-22, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pethuglin
JM skriver i ett av sina många brev eller vad man nu ska kalla hennes skrivelser:
"Jag har aldrig läst så mycket elakhet, lögner som nu i vittnesförhören.....
Jag ser verkligen fram emot att träffa dessa personer"
http://sv.tinypic.com/r/o5wavo/9

Jag hoppas innerligt att hon blir inspärrad väldigt länge så alla vittnen slipper få besök av psykot.
Jag blir helt utmattad bara av att läsa dessa oändliga brev som hon har skrivit. När man läser alla i följd så får man en liten glimt av hennes galna hjärna. Det är nog ett virrvarr därinne.
Det vore intressant om en grafolog tittar på hennes handskrift.
Citera
2017-07-22, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
JMs skrivande i form av lappar och ibland lyckade försök att smuggla ut brev (ett skall ha nått Julia) har ofta bestått av påverkan på framförallt DB, JJ och JB. Om jag fattat allt rätt. Sedan blandar hon korten med förolämpningar åt olika håll.

I den sista skriften tolkar jag det som att det också kan innehålla en "order".

"Nu kommer jag ihåg vad vittnet på Statoilmacken heter. Jag har ett vittne!" (fritt ur minnet).

Min tolkning är "Skaffa fram ett vittne NU!"

Möjligen har min tolkningen ingen bäring och oavsett så påverkar det knappast livstidsdomen, oavsett form av straff som utdöms. Men det tyder på en desperat JM som uttömt alla andra möjligheter och nu åter klamrar sig fast vid Coca-Cola burken.
Ja, ett yttrande/meddelande kan tjäna ett av två syften: att upplysa eller att påverka. Upplysandet kan vara sant eller lögnaktigt. JM har ofta ett påverkanssyfte, så även i detta fall. Bedömningen av sådana utspel faller i en annan kategori än upprätthållandet av sekretess. Yttrandefriheten är ju stor, så det handlar väl om att avgöra om påverkansförsöket är otillbörligt. Tydligen var det förenligt med yttrandefriheten att skicka ett otrevligt brev till Anki. Hot skulle säkert stoppas. I det här fallet kan man misstänka att hon fiskar efter ett alibivittne. Åklagaren kan ju tycka, att detta är lönlöst m h t bevisläget, att hon inbjuder till mened, som den tilltänkte inte kan se lättvindigt på. Men åklagaren ska också vara opartisk - har hon verkligen erinrat sig ett sant alibivittne, så ska hon ju få lov att söka detta. Till slut är hennes skriverier så yviga, att de kan ge inblickar i hennes tankevärld, därmed vara till gagn för utredningen.
Citera
2017-07-22, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
"Vad gjorde du, eller ni, den kvällen det hände?
"Vi var hemma."

"Det blir spännande att se vem dom plockar in här näst eftersom dom inte har nåt att gå på så är dom ute och fiskar."

"Jag verkar vara en väldigt attraktiv person att skriva om. Och det kan jag förstå i och för sig."

http://tv.aftonbladet.se/abtv/articles/220272

Vad hon kommenterar "sociala medier hela tiden" i inslaget.
Citera
2017-07-22, 22:44
Medlem
andrewcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Darrar
Vad hon kommenterar "sociala medier hela tiden" i inslaget.
Hon tycker nog de låter jävligt bra och trovärdigt helt enkelt.
Citera
2017-07-22, 22:49
Medlem
andrewcs avatar
[quote=stativera|
Synd att både Hikes och åkl har tagit semester och låter JM skicka "bevis" till TR på egen hand utan chans att utreda på ett vettigt vis.[/QUOTE]

bevis? syftar du på ett synundersökningsrecept?
Citera
2017-07-22, 23:08
Medlem
Citat:
Ja, ett yttrande/meddelande kan tjäna ett av två syften: att upplysa eller att påverka. Upplysandet kan vara sant eller lögnaktigt. JM har ofta ett påverkanssyfte, så även i detta fall. Bedömningen av sådana utspel faller i en annan kategori än upprätthållandet av sekretess. Yttrandefriheten är ju stor, så det handlar väl om att avgöra om påverkansförsöket är otillbörligt. Tydligen var det förenligt med yttrandefriheten att skicka ett otrevligt brev till Anki. Hot skulle säkert stoppas. I det här fallet kan man misstänka att hon fiskar efter ett alibivittne. Åklagaren kan ju tycka, att detta är lönlöst m h t bevisläget, att hon inbjuder till mened, som den tilltänkte inte kan se lättvindigt på. Men åklagaren ska också vara opartisk - har hon verkligen erinrat sig ett sant alibivittne, så ska hon ju få lov att söka detta. Till slut är hennes skriverier så yviga, att de kan ge inblickar i hennes tankevärld, därmed vara till gagn för utredningen.
Är det inte polisens/utredarnas sak att söka vittnet enligt hennes uppgift?
Citera
2017-07-22, 23:13
Medlem
Citat:

Definitivt. Hon gräver effektivt och nitiskt sin väg via egen hand, direkt till långvarig vistelse på anstalt.
Citera
2017-07-22, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Är det inte polisens/utredarnas sak att söka vittnet enligt hennes uppgift?

Exakt vad polisen noggrant gjort. JM har uppgett ett 13-tal olika uppgifter för ett alibi(s) för vad hon gjorde aktuell tid. Inget har kunnat verifieras av polisens utredare.
Citera
2017-07-22, 23:22
Medlem
develis avatar
Citat:
Attributet attraktiv är ju tacksamt löjeväckande, men jag tror att hon menar eftertraktad - någon stor stilist är hon ju inte. Media kan begå många fel, en del riktigt skadliga. Ett vore att göra henne till en pajas, ett annat att, som DP, göra henne till en visserligen gränsöverskridande men spännande kvinna, när hon först och främst är en farlig människa, som begått hemska dåd.
Det vete tusan. Hon lägger av ett häxskratt och kastar med huvudet som om hon anspelar på att hon är läcker.
Den enda som ställer till det är JM själv via sin hybris i full blom. Framstår hon som en pajas har hon skapat det själv. Det ses redan i FUP om det så är förhör, brev eller lappar. Fortsättningsvis har hon gjort utspel under rättegången på egen maskin.
Att det sen finns idioter som DP som tolkar henne som spännande säger mer om DP själv...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in