Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-07-22, 19:45
  #37
Medlem
fluffypuffys avatar
När detta hände var jag sedan ett par år ganska nyvaken gällande hur världen snurrar och grävde såklart djupt i alla tänkbara konspirationsvinklar.
Jag minns att jag medan det hela uppdagades tänkte "jaha, ännu ett 9/11".
Att Norge några dagar innan erkänt Palestina som stat bekräftade mer eller mindre konspirationsvinkeln.
Tills idag har vi fortfarande inte fått några vettiga svar på Breiviks kopplingar till Frimurarorden, varför han ringde ett specifikt nummer till polisen och deklarerade att "jobbet är utfört, nästa order tack", vittnesuppgifterna om den andra gärningsmannen, eller varför Breivik själv valt att hålla tyst under dessa år. Bland mycket annat.
Antingen var han en ensam galning, eller så finns det precis som med 9/11 en hund begraven.
Jag tvivlar på om vi någonsin kommer få svaret på vilket.
Citera
2017-07-22, 20:13
  #38
Medlem
Vossevangens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NorthPort
Minns att ordföranden för ungdomspartiet, han den där blonde, homosexuella snubben, pep i väg i öns enda båt tillsammans med ett fåtal andra, för att fort som attans bege sig till nåt hotell, där han glatt tillkännagav att han var okej. Detta samtidigt som barnen sprang och simmade för sina liv på och runt ön.

Han raderade tweetsen/facebook senare och hävdade att han inte alls flytt utan blev knuffad i båten av någon annan.

Hur har hans karriär gått sedan dess, nån som vet?
Her har vi "ordføreren for ungdomspartiet" - Eskil Pedersen - intervjuet samme ettermiddag/kveld på hotellet alle fra Utøya fikk tilbud om å være på samme kveld.

Eskil ferge-tyv (han og 7 andre + kaptenen) tok den store metallbåten på øya få minutter etter at skytingen begynte). Ditt poeng dukker opp ca 1.04 ute i videoen:

https://www.youtube.com/watch?v=8liQyYUQYuI

Han ble skjermet at PK-pressen og Stoltenberg i 2-3 år. Fikk så en jobb som informasjonssjef i samvirkeselskapet Nortura høsten 2014 (landbruksprodukter).

Mange i Norge forakter Eksil Pedersen.

Her på Flashback finns egen tråd om Utøya-massakren.

(FB) Tråden om skotten på Utøya (Utbruten och sammanfogad)

Dersom du åpner den tråden og søker på "Eskil Pedersen" får du 90 treff.
Disse 90 postene gir et bra materiale for å huske/forstå hva som skjedde.
__________________
Senast redigerad av Vossevangen 2017-07-22 kl. 20:42.
Citera
2017-07-22, 20:30
  #39
Medlem
takfirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
6 år, isses vad åren går.
Jag kom ihåg datumet, men inte året.

Minns att ringde upp min norske vän, om jag kunde vara till något stöd för den händelse att han mist någon av de sina.
Det hade han, tack och lov, inte.
Ja åren går. Undrar hur många år korsriddaren kommer att sitta?
Citera
2017-07-22, 20:31
  #40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vossevangen
Her har vi "ordføreren for ungdomspartiet" - Eskil Pedersen - intervjuet samme ettermiddag/kveld på hotellet alle fra Utøya fikk tilbud om å være på samme kveld.

Eskil ferge-tyv (han og 7 andre + kaptenen) tok den store metallbåten på øya få minutter etter at skytingen begynte). Ditt poeng dukker opp ca 1.04 ute i videoen:

https://www.youtube.com/watch?v=8liQyYUQYuI

Han ble skjermet at PK-pressen og Stoltenberg i 2-3 år. Fikk så en jobb som informasjonssjef i samvirkeselskapet Nortura høsten 2014 (landbruksprodukter).

Mange i Norge forakter Eksil Pedersen.

Nu kommer jag också ihåg att de flydde. Jag hade gömt bort det. Efter det var han Eskil med precis överallt.
Citera
2017-07-22, 20:45
  #41
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Ruzskisuzki
Hur fan ska vi komma ihåg vad vi gjorde då? Det var 6år sen.

Ja, tiden flyger. Synd att herr Breivik sitter inne, han hade kunnat göra en del grovgöra i Sverige.
now you talking
Citera
2017-07-22, 21:05
  #42
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av takfir
Ja åren går. Undrar hur många år korsriddaren kommer att sitta?
Om du med korsriddaren menar Breivik (som nu heter något annat), så kan man nog aldrig släppa ut honom igen.
Citera
2017-07-22, 21:14
  #43
Medlem
moretothiss avatar
Minns att jag satt på flashback och häckade i vanlig ordning (hade en annan användare på den tiden) och den här tråden startades , så jag var med i händelseförloppet från första början. På sätt och vis var jag lite exalterad över att det äntligen hände något spännande, ända till de första rapporterna om skottlossning och allt som följde därefter. Var ganska deprimerad på den tiden och det hela tog ganska hårt på mig.

Här på FB fördömdes det först och den första syndabocken var muslimerna (även jag antog att det var ett islamist-dåd), när det sakta började visa sig att det inte rörde sig om muslimer lades skulden på judarna och när Breivik slutligen greps så gjorde många här på FB en helomvändning och valde att hylla hans gärningar.

Det sjuka är att rasister och annat pack väljer att hylla den största rasförrädaren genom tiderna? Majoriteten av hans offer var vita ungdomar av nordisk ras och Breivik skrev själv i sitt manifest att han stod på judarnas sida. Men rasister kan ju inte tänka särskilt bra, så jag är inte förvånad.

Minns även att Breiviks mamma dog bara några år efter dådet och hon var inte särskilt gammal. Så stressen över sonens bravader måste tagit kål på henne. Så man kan säga att han dödade henne också. Hoppas han får sitta isolerad och bortglömd i resten av sitt miserabla lilla liv.
Citera
2017-07-22, 21:50
  #44
Medlem
Incendios avatar
Jag minns att jag var gravid och i en känslig period, men ändå inte kunde låta bli att läsa om alla hemska historier.
Citera
2017-07-22, 22:14
  #45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kEybase
Jag satt antagligen i humorforumet och skrattade gott åt skämten som haglade om denna tillställning. Försökte väl hitta bilder och videos i MGB forumet också.

Vad en äkta flashbackare skulle gjort.
Citera
2017-07-22, 22:51
  #46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ruzskisuzki
Hur fan ska vi komma ihåg vad vi gjorde då? Det var 6år sen.

Ja, tiden flyger. Synd att herr Breivik sitter inne, han hade kunnat göra en del grovgöra i Sverige.
Mördat barn i Sverige också menar du?
Citera
2017-07-22, 23:01
  #47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SituationStockholm
Hejsan!

2011 så skakade Norge av en fruktanssvärd tragedi! VG minns händelsen i liten dokument nedan.

http://www.vgtv.no/#!/video/42564/do...t-22-juli-2011




Vad gjorde ni då? Hur minns ni händelsen.

Jag själv följde utvecklingen i media hela dagen efter att en vän ringde och berättade om händelsen.

Satt på beachen i Grekland. Skulle bara gå upp och vila kroppen från solen genom att inta en lunch. På restauranggatan står massa människor mitt på ljusa dagen och ser på nyheter.
Kollade lite kort, förstod inte hur stort och hemskt det faktiskt var utan käkade min lunch och gick sedan ner till stranden igen.

Först när jag kom hem några dagar senare förstod jag vidden av detta och läste ikapp allt jag kunde för att greppa det ofattbara
Citera
2017-07-22, 23:55
  #48
Medlem
Psykosams avatar
Jag minns att jag åt chips med min dåvarande tjej som för övrigt är krympling och sitter i rullstol (hon har inga ben). Vi skratta en del åt spektaklet samtidigt som vi knarka. Om jag minns rätt så fortsatte vi med strypsex, hon brukade strypa mig med ett bälte.

Dagen efter klarna det väl vad som hade hänt och man tyckte faktiskt synd om offren, till jag hörde att de va sossar, då skratta vi hysteriskt och hade sex igen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback