Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-07-22, 09:52
  #1
Medlem
SituationStockholms avatar
Hejsan!

2011 så skakade Norge av en fruktanssvärd tragedi! VG minns händelsen i liten dokument nedan.

http://www.vgtv.no/#!/video/42564/do...t-22-juli-2011

Citat:
Dokument Terrorangrepet 22. juli 2011


Vad gjorde ni då? Hur minns ni händelsen.

Jag själv följde utvecklingen i media hela dagen efter att en vän ringde och berättade om händelsen.
Citera
2017-07-22, 09:55
  #2
Medlem
Ruzskisuzkis avatar
Hur fan ska vi komma ihåg vad vi gjorde då? Det var 6år sen.

Ja, tiden flyger. Synd att herr Breivik sitter inne, han hade kunnat göra en del grovgöra i Sverige.
Citera
2017-07-22, 10:02
  #3
Medlem
Merwinnas avatar
Detta var väl en av de händelser som man fick veta omfattningen av gradvis, d.v.s. det blev inte samma chock som när man vaknade på morgonen, slog på radion för morgonnyheterna och möttes av att Palme var död eller att Estonia låg på Östersjöns botten.

Jag kände redan då, så snart som gärningsmannens motiv stod klart, att jag förstod hur han tänkte. Naturligtvis utan att försvara själva gärningen.
Citera
2017-07-22, 10:28
  #4
Medlem
Ducadreams avatar
Sjukt att det har gått hela 6 år redan. Känns som igår det hände. Minns också att Amy Whinehouse dog samma vecka.

Och han har mage att fråga efter lyxfängelse.
Citera
2017-07-22, 10:34
  #5
Medlem
Till och börja med stod det överallt på sociala medier att det var muslimer som var i farten. Då kände folk bara till attacken mot regeringskvarteren. Sedan kom nyheten om att det pågick en attack mot Utöya. Då höjdes rösterna ännu mer mot muslimer. Sedan visade det sig vara en etnisk norrman och då blev de mest högljudda tysta ett tag.
Citera
2017-07-22, 10:53
  #6
Medlem
Kom inte ihåg vad jag gjorde då, 9/11 dagen kom jag dock ihåg exakt vad jag gjorde.
Citera
2017-07-22, 10:54
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lanternlight
Till och börja med stod det överallt på sociala medier att det var muslimer som var i farten. Då kände folk bara till attacken mot regeringskvarteren. Sedan kom nyheten om att det pågick en attack mot Utöya. Då höjdes rösterna ännu mer mot muslimer. Sedan visade det sig vara en etnisk norrman och då blev de mest högljudda tysta ett tag.

Dessa tankegångar går väl på automatik då det svenska folket inte toppar listan när det gäller
brott. I våra fängelser är det ca 20% som är svenskar, och det gör ju att tankarna, och gissningarna,
går år ett visst håll.
Citera
2017-07-22, 11:08
  #8
Medlem
MoaLjungs avatar
Vi var ute i sommarstugan. Tyckte väl att det var hemskt att massa var döda, men förstod inte riktigt vad det handlade om egentligen. Kommer ihåg att det var det enda mamma och pappa pratade om under kvällsmaten.
Citera
2017-07-22, 11:09
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sabrina56
Dessa tankegångar går väl på automatik då det svenska folket inte toppar listan när det gäller
brott. I våra fängelser är det ca 20% som är svenskar, och det gör ju att tankarna, och gissningarna,
går år ett visst håll.

De sociala medier som jag följde mest var internationella och de mest aktiva efter att dådet skett var naturligtvis norrmän.
Citera
2017-07-22, 11:23
  #10
Medlem
Mr.J.Pilvikukkas avatar
Jag var på jobb då. Med risk att outa mig är jag på dagen lika gammal som han. Jag brukar kalla honom min onda tvilling. Jag som den gode funderade trots jobbet mycket på en lite större ganjaodling jag hade på gång. Ur ett svenskt perspektiv är vi förstås lika onda bägge två, men själv tycker jag ändå att jag är lite mindre ond.
Citera
2017-07-22, 11:51
  #11
Medlem
franges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lanternlight
Till och börja med stod det överallt på sociala medier att det var muslimer som var i farten. Då kände folk bara till attacken mot regeringskvarteren. Sedan kom nyheten om att det pågick en attack mot Utöya. Då höjdes rösterna ännu mer mot muslimer. Sedan visade det sig vara en etnisk norrman och då blev de mest högljudda tysta ett tag.

Vilket ju inte minskade då Al-Qaida tog på sig dådet och islamister hyllade det på sociala medier med Allahu ackbar - i vanlig ordning...
Citera
2017-07-22, 12:06
  #12
Medlem
GekkoBleus avatar
Jag kommer ihåg sorgceremonin och Jens Stoltenbergs tårdrypande tal.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback