2017-07-22, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rex144
Bosniern muslimen ballade ur, han blev kränkt som man när hans ekonomi rasade samman

Är han straffad i Polen, i så fall för vilket brott? Någon som vet?
Citera
2017-07-22, 12:12
Avstängd
alicia66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av code19
Tragiskt att skicka låssmed och hota med vräkning. Hade kommunen hjälpt familjen med tillfälligt boende så hade barnen kanske levt idag. Istället importerar man våldtäktsafghaner som förses med bostadsrätter och gratis försörjning på skattebetalarnas bekostnad.
Så man har inget eget ansvar då? Man måste ju betala hyran. Han hade jobb men valde att lägga pengar på annat. Betalar man inte hyran blir man vräkt.
Citera
2017-07-22, 12:12
Medlem
Dawkinseans avatar
Har det framkommit något som visar att branden var anlagd? Larmet gick ut efter 08 någon gång, så det skulle ju kunna vara frukostmatlagning utan tillsyn (alltså efter att mamman dödats), som gett upphov till branden.

Eller har en bättre tidsangivelse presenterats? Var det mitt i natten, så faller väl denna teori.
Senast redigerad av Dawkinsean 2017-07-22 kl. 12:13. Anledning: Stavning/Tillägg
Citera
2017-07-22, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barfotalasse
Uppväxt hit och dit. Det är genetiskt. Söndertrasad DNA pga inavel.

Du kan ju fundera på varför andra generationens invandrare är värre än första trots att de fått allt gratis i världens bästa samhällssystem.
Är inavel även orsaken till att svenska män mördar sina fruar? Och för din kännedom så handlar detta inte om andra generationens invandrare.
Citera
2017-07-22, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lanternlight
Gemensamm facebook sida efter vad jag förstått i den här tråden. Han heter Safet.

Numera en minnessida.

https://www.facebook.com/msmakas?fref=ts
OM det nu är mannen som är häktad, så kan jag inte förstå varför de gör Fb-sidan till en minnessida. Han är ju med på i princip alla foton. Gör en egen för henne och barnen i stället
Citera
2017-07-22, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Jag tror att de flesta av oss inser att detta vidriga illdåd inte har med den hederskultur som debatterats, efter Fadime och andra kvinnors brutala död. Det handlar inte alltid om sex och oskulder, när män är svin!

Men. Jag vill ändå framföra att alla människor präglas av sin barndom och uppväxt.

En man som växer upp i en muslimsk familj, men islamiska värderingar i samhället där han växer upp, kommer ha dessa värderingar som en del av sin identitet. Det är mycket dynga som inlärs i en person under en skolgång i Bosnien! Mannen har dessutom växt upp i en krigszon och i kaos, i ett land där man dödar vänner och grannar för just ingenting!

Just för att islam som religion inte är kompatibel med västerländsk tänk så är inte jag förvånad över att en muslimsk mans leverne slutar med en katastrof när han ger sig ut i det sekulära samhället.

Tack för ett välskrivet inlägg! Dock vill jag påpeka att han inte växt upp i en krigszon eller ett kaos. Han var 25 år gammal när kriget i Bosnien bröt ut. Dessutom är Bosnien inte särskilt präglad av islam, och är oerhört mycket mer sekulärt än exempelvis Turkiet. Troligt har han påverkats av kriget i Bosnien, antingen som stridande, eller så har han flytt landet pga kriget. Att killen har en del i bagaget är självklart, men att islam skulle vara en avgörande faktor känns avlägset. Jag tror att han drivits mer av jugge-stoltheten, som handlar om att försörja sin familj på egen hand. Detta har inte fungerat eftersom han haft en blandmissbruksproblematik, samtidigt som han kämpat för att upprätthålla en god fasad utåt. När fasaden krakelerar, så finner han ingen annan utväg än ett utvidgat självmord, som inte blev vad han tänkt. Han "barmhärtighetsdödar" sin familj för att de skall slippa leva i "skam" och "fattigdom". Han ser det som sitt ansvar som "ledare för flocken".
Citera
2017-07-22, 12:18
Medlem
Jigglypuffs avatar
Jag tror knappast att det var nåt rationellt beslut från mannnens sida (eller kvinnans, för den delen). De är apatiska/förtvivlade eller vad de nu är (kolla "Lyxfällan", den som vill se hur till synes normala människor kan förtränga sin ekonomiska situation ända in i kaklet). Han sitter uppe och krökar hela natten (framgår av artiklar - intervju med vän till familjen som satt på balkongen med mannen och tog "några glas" på kvällen, och uppgift om att mannen var kraftigt berusad när han greps på förmiddagen). I detta totalförvirrade tillstånd, där han väntar på att bli vräkt kl 09:00, tiltar det i huvudet på honom.

Det skulle inte förvåna mig om han kommer att påstå att han inte minns någonting. Säkert med viss rätt. (Vilket inte är någon ursäkt rent juridiskt, vad jag vet.)
Citera
2017-07-22, 12:20
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jigglypuff
Jag tror knappast att det var nåt rationellt beslut från mannnens sida (eller kvinnans, för den delen). De är apatiska/förtvivlade eller vad de nu är (kolla "Lyxfällan", den som vill se hur till synes normala människor kan förtränga sin ekonomiska situation ända in i kaklet). Han sitter uppe och krökar hela natten (framgår av artiklar - intervju med vän till familjen som satt på balkongen med mannen och tog "några glas" på kvällen, och uppgift om att mannen var kraftigt berusad när han greps på förmiddagen). I detta totalförvirrade tillstånd, där han väntar på att bli vräkt kl 09:00, tiltar det i huvudet på honom.

Det skulle inte förvåna mig om han kommer att påstå att han inte minns någonting. Säkert med viss rätt. (Vilket inte är någon ursäkt rent juridiskt, vad jag vet.)

Det här får man väl inte säga, men jag tycker faktiskt synd om honom också. Arme sate hur dåligt han ska må nu!
Citera
2017-07-22, 12:23
Medlem
kermiths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Jag tror att de flesta av oss inser att detta vidriga illdåd inte har med den hederskultur som debatterats, efter Fadime och andra kvinnors brutala död. Det handlar inte alltid om sex och oskulder, när män är svin!

Men. Jag vill ändå framföra att alla människor präglas av sin barndom och uppväxt.

En man som växer upp i en muslimsk familj, men islamiska värderingar i samhället där han växer upp, kommer ha dessa värderingar som en del av sin identitet. Det är mycket dynga som inlärs i en person under en skolgång i Bosnien! Mannen har dessutom växt upp i en krigszon och i kaos, i ett land där man dödar vänner och grannar för just ingenting!

Just för att islam som religion inte är kompatibel med västerländsk tänk så är inte jag förvånad över att en muslimsk mans leverne slutar med en katastrof när han ger sig ut i det sekulära samhället.

Javisst. Helt riktigt. Jag visste mycket väl att mitt inlägg skulle helst missförstås. Det som är illa är att folk börjar spåra ur och hålla nivån på blöjstadiet samt blir personliga.

Dessa människor vill helst hålla en monolog inte dialog. De är så övertygade att de har rätt att det till slut inte går att hålla en diskussion.
Citera
2017-07-22, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det här får man väl inte säga, men jag tycker faktiskt synd om honom också. Arme sate hur dåligt han ska må nu!

Om han är den skyldige så tycker jag inte det minsta synd om honom. Aldrig någonsin att jag skulle kunna göra det.
Citera
2017-07-22, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Är inavel även orsaken till att svenska män mördar sina fruar? Och för din kännedom så handlar detta inte om andra generationens invandrare.

Att svenska män mördar sina fruar är inte bra. Brottslighet är inte bra, och något man ska bekämpa i en civilisation, och inte med flit öka på genom att importera folk som garanterat kommer begå en massa brott värre än de brott vi är vana med. Om det beror på inavel eller islam eller en olycklig kombo av dessa faktorer spelar ingen roll när brottet redan begåtts. Det blir dårhuset eller livstids fängelse för denne mördare.

Till en svensk kvinnomördares försvar vill jag påpeka att morden sker inom familjen. Till skillnad från den brottsligheten som nu importeras och drabbar alla utan urskiljning.

Jag undrar vad du vill framföra? Är det att denne mördare blir mindre muslim då han mördar inom familjen med favvovapnet kniv, och inte på IKEA eller Drottninggatan?
Citera
2017-07-22, 12:27
Medlem
Jigglypuffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nellanpellan6
OM det nu är mannen som är häktad, så kan jag inte förstå varför de gör Fb-sidan till en minnessida. Han är ju med på i princip alla foton. Gör en egen för henne och barnen i stället

Kanske kommer, vem vet? Men dagen efter/samma dag har kanske ingen ork till det, däremot krävs det bara några knapptryckningar (och behörighet) för att göra om sidan till en minnessida. Och RIP:en och hjärtana började rassla in rätt snart, har nån i tråden som har dem som Facebook-vän(ner) berättat.

Fast jag håller med om att det känns lite - osmakligt. Dessutom blir jag alltid misstänksam när par har gemensamt Facebook-konto. Rätt eller fel - jag tänker alltid att den ena har ett enormt kontrollbehov, eller att de är osunt symbiotiska.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in