2017-07-13, 01:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PsychoticAlien
Anser du att det är skitsnack att jorden värms upp?
Det skulle inte förvåna mig, men det är en bra mycket rimligare hypotes att jorden värms upp överhuvudtaget. Det är sannerligen möjligt, kanske till och med troligt.

Sen vad det gäller konsekvenserna av uppvärmning, prognoser på uppvärmningens amplitud och utsträckning, och liknande detaljer, så misstänker jag att kanske 5% av det som sägs (inom public domain eller vad man ska kalla det) har något med verkligheten att göra, om ens det.

Bara som en sidnotering angående detaljprognoserna: Att det som sägs inte nödvändigtvis stämmer kan förstås betyda att det inte finns något allvarligt hot, men också att det finns allvarliga hot som ingen tänkt på. Detsamma gäller eventuella fördelar. Den som lever får se.
Senast redigerad av BuggaMigInte 2017-07-13 kl. 01:56.
Citera
2017-07-13, 01:50
Medlem
PsychoticAliens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BuggaMigInte
Mja, det är en intressant hypotes. Kommer du göra samma självrannsakning ifall det inte händer något märkvärdigt?

Sen så ser jag inga problem med att vara förberedd. Men om det inte är manmade climate change så är det extremt korkat att dra ner på sånt som bidrar till samhällets tillväxt. Dumt om teknologiska framsteg, som ofta kan vara hjälpsamma vid hot, får lida, bara som exempel.

Inte händer något märkvärdigt? Med vad? Enbart klimatet eller? Det är väl klart att vårt ohållbara leverne påverkar jorden på ett icke önskvärt sätt i längden oavsett om klimatet påverkas eller inte.
Ska försöka att inte dra alla er klimatskeptiker över en kam.. men ett misstag som nog de allra flesta av er gör är att tro att bara för att ert leverne inte påverkar klimatet så är det fritt fram att bete er hur ni vill och förstöra jorden på andra sätt.
Här några exempel från Wiki på typer av miljöförstöring som ni verkar se som helt ok att bidra med:

"Förstörelse av färskvatten
Försämrad hälsa och förtida död
Överbefolkning
Havsförsurning
Markförsurning
Ozonförtunning
Sargade naturlandskap
Skador på grödor
Skador på konstverk och byggnader och andra anläggningar
Smog
Utarmning av den biologiska mångfalden (biotoper, arter och genetisk mångfald).
Övergödning (kvävegödning mm)"

Det står inget om klimatet, då är det fritt fram att bara köra på, eller hur?
Senast redigerad av PsychoticAlien 2017-07-13 kl. 02:15.
Citera
2017-07-13, 01:52
Citat:
Ursprungligen postat av peertop
Vi utnyttjar vår "intelligens" fullt ut.

Suveränt, sant svar.
Citera
2017-07-13, 02:05
Medlem
PsychoticAliens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hee4r
Suveränt, sant svar.

Det finns två huvudsakliga sätt att se på det som jag ser det.

1. Vi utnyttjar till stor del inte vår fulla intelligens. Vi har alltså exempel på människor som sitter hemma och slösar bort sina liv framför datorn, högintelligenta individer som skulle kunna påverka ordentligt där det verkligen behövs.. men potentialen slösas bort i låtsasvärldar.

2. Vi alla utnyttjar faktiskt vår fulla intelligens och vissa av oss är helt enkelt inte så smarta. Även om vi är högintelligenta så var vi uppenbarligen inte intelligenta nog att hålla oss borta från onlinespelen, eller hålla oss borta från att sprida våra rasistiska eller mobbande tendenser/agendor omkring oss till våra medmänniskors stora förtret.

https://www.metro.se/artikel/rasism-...r-forskning-xr
Senast redigerad av PsychoticAlien 2017-07-13 kl. 02:19. Anledning: korrigering
Citera
2017-07-13, 02:06
Medlem
Citat:
Inte händer något märkvärdigt? Med vad? Enbart klimatet eller?
Ja, jag har utgått från att det var det vi diskuterade.

Citat:
Det är väl klart att vårt ohållbara leverne påverkar jorden på ett katastrofalt sätt i längden oavsett om klimatet påverkas eller inte.
Ska försöka att inte dra alla er klimatskeptiker över en kam.. men ett misstag som nog de allra flesta av er gör är att tro att bara för att ert leverne inte påverkar klimatet så är det fritt fram att bete er hur ni vill och förstöra jorden på andra sätt.
Här några exempel från Wiki på typer av miljöförstöring som ni verkar se som helt ok att bidra med:

"Förstörelse av färskvatten
Försämrad hälsa och förtida död
Överbefolkning
Havsförsurning
Markförsurning
Ozonförtunning
Sargade naturlandskap
Skador på grödor
Skador på konstverk och byggnader och andra anläggningar
Smog
Utarmning av den biologiska mångfalden (biotoper, arter och genetisk mångfald).
Övergödning (kvävegödning mm)"

Det står inget om klimatet, då är det fritt fram att bara köra på, eller hur?
Ingen aning, jag är inte speciellt insatt i nåt av det du pratar om nu. Ja, överbefolkning har jag för mig är ett påhittat problem, men i övrigt kan jag inte uttala mig. Personligen tycker jag man ska bete sig vettigt, vad nu det innebär, men jag skulle aldrig tvinga någon annan att följa mitt vett eller brist därav.

Jag är inte så bra på den här typen av diskussion som det hela gått mot nu, så jag tror jag lämnar diskussionen tills vidare. Min enda egentliga riktlinje är "anything goes" eftersom det är det enda som är sant. Det utesluter förstås inte att folk kommer överens om att sluta med allting som vissa tycker är dåligt.

Jag hoppas åtminstone att alla resurser har använts till fullo innan solen slukar jorden, men det är ju en bit bort, så det är nog inget att oroa sig för.

God natt.
Citera
2017-07-13, 02:43
Medlem
PsychoticAliens avatar
Citat:
Ja, jag har utgått från att det var det vi diskuterade.

Du skrev innan:
"Men om det inte är manmade climate change så är det extremt korkat att dra ner på sånt som bidrar till samhällets tillväxt. Dumt om teknologiska framsteg, som ofta kan vara hjälpsamma vid hot, får lida, bara som exempel."

Med det så säger du att så länge inte klimatet påverkas negativt så kan vi bara köra på och skita ner och förstöra jorden bäst vi vill och döda dess invånare om så krävs, så länge det bidrar till samhällets tillväxt. Det är t om. "extremt korkat" att inte göra så enligt dina egna ord.

Men sen så kommer det fram vad det egentligen handlar om. Du är helt enkelt inte så insatt ens när det gäller det mest fundamentala...

Citat:
Ingen aning, jag är inte speciellt insatt i nåt av det du pratar om nu. Ja, överbefolkning har jag för mig är ett påhittat problem, men i övrigt kan jag inte uttala mig. Personligen tycker jag man ska bete sig vettigt, vad nu det innebär, men jag skulle aldrig tvinga någon annan att följa mitt vett eller brist därav.

Du har alltså inte så bra koll på vad vår miljöpåverkan innebär för jorden mer än att du är kritisk till att vi påverkar klimatet. Men det är "extremt korkat" att inte följa dina råd???

Om du nu inte orkar slita dig för länge från dataspelet eller vad som nu uppehåller dig så skumma iaf igenom den här sidan som snabbast.

http://www.wwf.se/wwfs-arbete/klimat...kvenser-klimat

Citat:
Jag är inte så bra på den här typen av diskussion som det hela gått mot nu

Du menar att vi plötsligt pratar om något annat än invandring och att det finns miljöpåverkan mot annat än enbart klimatet? Testa delta i såna diskussioner också. Det är nyttig träning för framtiden.

Citat:
, så jag tror jag lämnar diskussionen tills vidare. Min enda egentliga riktlinje är "anything goes" eftersom det är det enda som är sant.

Kör på det, återkom gärna sen om det känns bättre. Under tiden, fundera vidare på hur smart din riktlinje "anything goes" är. Titta dig omkring i världen - utanför pojkrummen och rockkonserterna, finns det ens något ställe där allting verkligen går an?
Citera
2017-07-13, 16:49
Medlem
Citat:
Du skrev innan:
"Men om det inte är manmade climate change så är det extremt korkat att dra ner på sånt som bidrar till samhällets tillväxt. Dumt om teknologiska framsteg, som ofta kan vara hjälpsamma vid hot, får lida, bara som exempel."

Med det så säger du att så länge inte klimatet påverkas negativt så kan vi bara köra på och skita ner och förstöra jorden bäst vi vill och döda dess invånare om så krävs, så länge det bidrar till samhällets tillväxt. Det är t om. "extremt korkat" att inte göra så enligt dina egna ord.
Fast du pratar om det du tolkar att jag skriver, vilket verkar vara i ett onödigt negativt ljus av någon anledning. Om manmade climate change inte är på riktigt, så är det extremt korkat att göra åtgärder för att bekämpa manmade climate change.

Citat:
Men sen så kommer det fram vad det egentligen handlar om. Du är helt enkelt inte så insatt ens när det gäller det mest fundamentala...
Snark, pajkastning i en diskussion, undrar vem det är som inte har koll på det mest grundläggande?

Citat:
Du har alltså inte så bra koll på vad vår miljöpåverkan innebär för jorden mer än att du är kritisk till att vi påverkar klimatet. Men det är "extremt korkat" att inte följa dina råd???
Se ovan, jag tror att även en person med din agenda kan förstå att det är extremt korkat att motverka nåt som inte finns (om det nu är så, vilket mycket tyder på).

Citat:
Om du nu inte orkar slita dig för länge från dataspelet eller vad som nu uppehåller dig så skumma iaf igenom den här sidan som snabbast.

http://www.wwf.se/wwfs-arbete/klimat...kvenser-klimat
Förstår inte varför du tror att dina intressen är det minsta viktigare än mina intressen.

Citat:
Kör på det, återkom gärna sen om det känns bättre. Under tiden, fundera vidare på hur smart din riktlinje "anything goes" är. Titta dig omkring i världen - utanför pojkrummen och rockkonserterna, finns det ens något ställe där allting verkligen går an?
Ja, precis överallt. Det är förstås folk som kommit överens om att "nu gör vi si eller så och är snälla mot varandra, vad nu det betyder." Jag har absolut ingenting emot det, anything goes som sagt. Det betyder förstås inte att en elev inte kan ta med sig pistolen när han går till skolan, eller hur? Undrar vem det är som lever i sin egen värld.

Nä, nu ska jag åka och bada. Tvivlar på att jag kommer delta mer i den här "diskussionen" eller vad man ska kalla det, jag sväljer inte samma bete flera gånger, men ha så kul, det är säkert andra som ställer upp på dramat som du (och nästan alla andra) är ute efter!
Citera
2017-07-13, 16:58
Medlem
Enklare att bli kommunist, bidragspatrask och vänster. Då slipper man göra något och man följer bara de andra patrasken och fåren. En inavlad har en åsikt och alla de andra kommunisterna följer bara med. Då slipper man tänka själv. Enklast så. Vems fel är det?

Det är pedofilen Stefan Löfvén som vill ha det så. Han klarade ju inte ens av att gå ut de allra enklaste utbildningarna.
Citera
2017-07-14, 00:32
Medlem
PsychoticAliens avatar
Citat:
Om manmade climate change inte är på riktigt, så är det extremt korkat att göra åtgärder för att bekämpa manmade climate change.

De åtgärderna skulle främst vara att dra ner på användandet av fossila bränslen, och nej, det skulle inte ha varit ett extremt korkat val om det i efterhand visade sig vara lönlöst just för klimatets skull. Det finns som sagt andra väldigt allvarliga problem med användandet av fossila bränslen än uppvärmningen. T ex. försurning av marker och hav och många typer av hälsoproblem.

Citat:
Snark, pajkastning i en diskussion, undrar vem det är som inte har koll på det mest grundläggande?

Det var du själv som sa att du inte var insatt i det jag på väldigt grundläggande nivå sa om hur naturen påverkas av vår miljöförstöring. Hänger du med? Det är inte pajkastning om du själv meddelar alla hur dåligt insatt du är och jag sen belyser det i mitt svar och visar på vad det är för en destruktiv livsstil du omedvetet förespråkar.

Citat:
Se ovan, jag tror att även en person med din agenda kan förstå att det är extremt korkat att motverka nåt som inte finns (om det nu är så, vilket mycket tyder på).

Du är oinsatt enligt dig själv men vägrar släppa dina starka åsikter som talar emot vetenskapen. Det visar på att du har med för mycket ego i frågan och inte är på jakt efter sanningen utan väljer att tro på det som bekräftar din nuvarande världsbild, vilket såklart kittlar skönare i belöningscentrat än att erkänna för sig själv att man verkligen har noll koll.
Hade du iaf varit insatt och tänkt till ordentligt och haft argument som talar emot de där 97 procenten av klimatforskarna som alla säger samma sak - vi påverkar klimatet negativt - så hade det varit lättare att respektera dina åsikter.

Nä, du har inte valt sida helt men du lutar så mycket åt klimatförnekelse att du t om. kämpar emot och dumförklarar mänskligheten när den försöker göra det som 97% av forskarna säger att den borde göra. För tänk om de där 3 procenten har rätt... Lika bra att hänga upp livet på det och att förhindra de miljöräddande åtgärderna för säkerhets skull..! Annars är man extremt korkad.

Citat:
Förstår inte varför du tror att dina intressen är det minsta viktigare än mina intressen.

Det är inte mina intressen. Det här är ett forum där vi byter tankar och ibland hjälper varandra på traven när vi tycker att det kan behövas. Du förklarade för mig att du är oinsatt när det gäller det mest grundläggande i hur vår miljöförstöring påverkar planeten och jag visade då en länk där du kan läsa mer om det.
Men nu låter du egot prata igen och går på tvären direkt, du vill inte ens lära dig mer. Det är såklart bara PK-skit och fake news.. eller hur? Talar något emot din önske-världsbild så lär det ju vara fake..

Citat:
Nä, nu ska jag åka och bada. Tvivlar på att jag kommer delta mer i den här "diskussionen" eller vad man ska kalla det, jag sväljer inte samma bete flera gånger, men ha så kul, det är säkert andra som ställer upp på dramat som du (och nästan alla andra) är ute efter!

Jag startar tråden och ställer en massa frågor men får knappt något svar alls på de huvudsakliga frågorna utan får mest en väldig massa konspirationsliknande arga och attackerande inlägg som svar, kryddat med lite personangrepp. Jag svarar lugnt och sakligt och nu säger du att det är jag som är ute efter drama. Återigen väljer du att tro på det som passar din egna världsbild. Du vill att jag ska ha fel och väljer då att jag har fel. Tyvärr höll inte argumenten.
Senast redigerad av PsychoticAlien 2017-07-14 kl. 00:42.
Citera
2017-07-19, 04:41
Medlem
Tänk om jorden fungerar som kroppen gör när vi får feber, höjer temperaturen för att "döda". Så som vi skött den så kanske men det låter lite tokigt. Dom säger ju dom starkaste överlever och dom låg intelligenta tror fortfarande det handlar om muskler när vi talar om det.
Citera
2017-07-22, 10:06
Medlem
Kanske för att några dumskallar styr och alla andra tvingas lyda dem.
Citera
2017-07-22, 11:09
Medlem
PsychoticAliens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smartainsekter
Kanske för att några dumskallar styr och alla andra tvingas lyda dem.

Hur skulle du hellre vilja ha det? Är du emot ett samhälle med lagar och regler att "tvingas lyda"?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in