Citat:
Ursprungligen postat av
boldogg
På din glob åker man i en båge gyrokompassen inte känner av, men den känner av om man avviker från den räta bågen. När du gör en sträcka som över Atlanten vet du inte med dina bara sinnen vilket håll som är vad och följaktligen åka i en cirkel utan att veta om det.
Jag vet inte riktigt vad dina sinnen säger dig men gyrokompassen, stjärnhimlen, kompassen och GPS:en är ganska tydliga med att vi inte åker omkring i cirklar utan att veta om det.
Citat:
Ursprungligen postat av
boldogg
Du har fått det omtalat för dig att månen hålls på plats med, ja med vad hålls den på plats. Gravitation är det ju inte för då hade den väl "daskat in i jorden" som någon uttryckte det.
Det är definitivt inget vi har fått "
omtalat" för oss utan det är något vi har lärt oss med genom observationer, kunskap och en smula logiskt tänkande.
Och självklart hålls månen på plats av gravitation - eller "
ned är ned kraften" som du kallar den. Kärt barn har många namn men inte ens du kan väl förneka att föremål har en tendens att trilla ned mot jorden.
Anledningen till att den inte daskar in i jorden är att det samtidigt finns en utåtriktad kraft: centrifugalkraften. De två krafterna är lika stora vilket betyder att månen cirkulerar i en stationär bana.
Om du vill så kan jag in i minsta detalj förklara hur det funkar. Jag kan förklara dess hastighet och omloppstid. Jag kan förklara månens avstånd, storlek, tyngd och varför den snurrar runt exakt där den är. Samtidigt så vet vi att du å andra sidan inte har någon som helst koll på vad månen är eller hur den håller sig uppe. Du har ingen förklaring och du vet ingenting.
Känns det inte ens lite halvpatetiskt att vetenskapen har alla svar samtidigt som du inte har någon som helst aning?