2017-07-22, 01:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Seriöst, en latitud är en cirkel. Du kan inte på annat?
påstå.
Citera
2017-07-22, 01:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Nej jag vet att gyrokompassen talar om för mig att ekvatorn och övriga breddgrader inte är cirklar. Gyrokompassen falsifierar din platta jord, gyrokompassen talar om att "åt väster" är en rät linje.

På en platt jord behövs inga projektioner.
Projektioner är bara relevant när du vill avbilda en sfär i 2D.
Återgen, gyrokompassen pekar åt det håll du vill den ska peka+
Citera
2017-07-22, 01:23
Medlem
madtops avatar
Citat:
På din glob åker man i en båge gyrokompassen inte känner av, men den känner av om man avviker från den räta bågen. När du gör en sträcka som över Atlanten vet du inte med dina bara sinnen vilket håll som är vad och följaktligen åka i en cirkel utan att veta om det.

Jag vet inte riktigt vad dina sinnen säger dig men gyrokompassen, stjärnhimlen, kompassen och GPS:en är ganska tydliga med att vi inte åker omkring i cirklar utan att veta om det.

Citat:
Du har fått det omtalat för dig att månen hålls på plats med, ja med vad hålls den på plats. Gravitation är det ju inte för då hade den väl "daskat in i jorden" som någon uttryckte det.

Det är definitivt inget vi har fått "omtalat" för oss utan det är något vi har lärt oss med genom observationer, kunskap och en smula logiskt tänkande.

Och självklart hålls månen på plats av gravitation - eller "ned är ned kraften" som du kallar den. Kärt barn har många namn men inte ens du kan väl förneka att föremål har en tendens att trilla ned mot jorden.

Anledningen till att den inte daskar in i jorden är att det samtidigt finns en utåtriktad kraft: centrifugalkraften. De två krafterna är lika stora vilket betyder att månen cirkulerar i en stationär bana.

Om du vill så kan jag in i minsta detalj förklara hur det funkar. Jag kan förklara dess hastighet och omloppstid. Jag kan förklara månens avstånd, storlek, tyngd och varför den snurrar runt exakt där den är. Samtidigt så vet vi att du å andra sidan inte har någon som helst koll på vad månen är eller hur den håller sig uppe. Du har ingen förklaring och du vet ingenting.

Känns det inte ens lite halvpatetiskt att vetenskapen har alla svar samtidigt som du inte har någon som helst aning?
Senast redigerad av madtop 2017-07-22 kl. 01:46.
Citera
2017-07-22, 01:24
Medlem
madtops avatar
Citat:
Återgen, gyrokompassen pekar åt det håll du vill den ska peka+

Nej, absolut inte.
Gyrokompassen talar om att jorden inte är platt samt att ekvatorn inte är en cirkel.
Citera
2017-07-22, 01:27
Medlem
Citat:
Välj ut enligt dig de fem bästa argumenten så kan vi diskutera dem.

Jag lovar dig att jag kan visa att samtliga är felaktiga och trams.
Ellil vill inte du att fortsälls dig'
Citera
2017-07-22, 01:34
Medlem
madtops avatar
Citat:
Var inte Suez platt då? Du färdades ändå nord till syd utan slussar?

Ovan inlägg visar med all tydlighet att du inte riktigt begriper hur världen ser ut.

Men visst, försök gärna förklara:
Varför i hela världen behövs det slussar? Tror du seriöst att att "norr" på en karta innebär uppåt?
Citera
2017-07-22, 01:40
Medlem
madtops avatar
Citat:

Inte för att jag begriper vad du säger men min uppmaning (och utmaning) är att du ska välja ut, enligt dig, de 5 bästa av de "200 bevisen" så ska jag i gengäld såga dem sönder och samman.

Eric Dubays "200" är enbart trams och osanningar.
Citera
2017-07-22, 02:49
Medlem
Citat:
Nej, absolut inte.
Gyrokompassen talar om att jorden inte är platt samt att ekvatorn inte är en cirkel.

Ekvatorn är i högsta grad en cirkel, dess radie är 6 070 km.
Citera
2017-07-22, 03:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grejhujta
6378 km, jag förstår dock vad du menar.

Men ekvatorn är inte en cirkel på det sätt plattjordingar påstår, med radien 10000 km och i samma plan som nordpolen.
Citera
2017-07-22, 03:34
Medlem
Citat:

Det där inlägget är obegripligt. Det är inte heller första gången som det fattas ord och bokstäver i det du skriver.
Förslag: Tryck alltid på "Förhandsgranska inlägg" innan du postar det.
Om du efteråt upptäcker att något i inlägget är fel, eller om något bör läggas till, så kan du dessutom trycka på "Redigera" och ändra/lägga till det du vill. Det måste du isåfall göra inom en viss tid, jag tror en halvtimme.
Citera
2017-07-22, 03:52
Medlem
sonny crockets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grejhujta
Men man går inte i cirklar om man följer den. Man går alldeles rakt framåt. Det skulle man inte göra om jorden var platt.
Citera
2017-07-22, 06:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sebban
Det är inte undertryck som lyfter ballongen, det är atmosfärstrycket som söker utjämna tryckskillnaden och trycker in luft i ballongen vid brännaren, och därigenom trycker ballongen uppåt.
Hur förklarar du då att ballongen håller sig svävande trots att brännaren är avstängd?

Ballongen och korgen med passagerare har mycket högre densitet än luften omkring.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in