2017-07-05, 20:38
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sebban
Vad är det mest övertygande beviset på att jorden är en snurrande glob, enligt dig?

Och när då ändå håller på så får du gärna förklara hur båtar och flygplan navigerar. Det verkar ju faktiskt vara så att de hittar fram trots att de använder sig av tröghetsnavigering och kartor som bygger på den sfäriska jorden.

Hur fungerar egentligen en gyrokompass och varför fungerar wgs84 på den platta jorden?

https://en.m.wikipedia.org/wiki/World_Geodetic_System
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Gyrocompass
Senast redigerad av madtop 2017-07-05 kl. 20:40.
Citera
2017-07-05, 20:46
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Plattjordarna tror väl att Polstjärnan liksom solen och månen bara är ett antal mil upp och därför flyttar sig men ingen av dem har lyckats förklara varför stjärnor, solen och månen då inte blir mindre när dom närmar sig horisonten.

Att Polstjärnan flyttar sig falsifieras väldigt enkelt genom att mäta dess riktning från 3 olika punkter samtidigt.

Så antingen finns det flera polstjärnor eller så är det något väldigt knasigt med den platta jorden.
Jag lutar åt det senare...
Citera
2017-07-05, 21:13
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sebban
Vad är det mest övertygande beviset på att jorden är en snurrande glob, enligt dig?
Nu är det förvisso inte jag som är "dig" men för mig är det två saker:

Varför snurrar stjärnhimlen åt olika håll nära nordpolen och sydp... eh menar "isväggen"?

Var finns den magnetiska sydpolen? (Som kanske bekant existerar inte magnetiska monopoler).
Citera
2017-07-05, 21:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av benditist
Efterfrågar bilder på jordklotet som bevisar att tellus är rund.
Alla bilder man hittar på nätet är manipulerade.

är du fullständigt rudis eller trollar du? hur skulle jorden kunna vara platt? hur fan skulle det fungera rent fysiskt? vad skulle någon vinna på att lura dig att jorden är rund? påståendet att det inte stämmer samt att mindre än 0.1% tror detsamma lägger ju givetvis bevisbördan i dina händer.

jag har flugit till både australien och usa och har då fan inte sett nån kant, jag hoppas med hela mitt hjärta att du skojar, såvida du inte är efterbliven, går på droger eller både och
Citera
2017-07-05, 21:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Att Polstjärnan flyttar sig falsifieras väldigt enkelt genom att mäta dess riktning från 3 olika punkter samtidigt.

Så antingen finns det flera polstjärnor eller så är det något väldigt knasigt med den platta jorden.
Jag lutar åt det senare...

polstjärnan flyttar sig på himlen lite eftersom den inte riktigt ligger direkt över polen, nordpolen då och inte därifrån polacker kommer
Citera
2017-07-05, 21:44
Medlem
benditists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Finns massor med bevis för att jorden är rund. Att solen går ner med oförändrad storlek, flygtider på södra halvklotet (skulle inte vara möjliga på plattjorden om man inte har flygplan som går i typ trippla ljudhastigheten men ljudbangarna från dessa skulle knappast gå att dölja), Att man inte kan se över stora hav oavsett hur mycket man zoomar osv. Inga bevis har däremot publicerats för plattjorden. Går ju heller knappast att dölja en isvägg runt hela världen. Fanns den så skulle det gå åt hundratusentals vakter för att dölja den och förr eller senare skulle någon "Snowden" smuggla ut en film.

Den runda platta jorden är debunkad, där kan jag bara hålla med. Ingen isring, skumma flyg osv.
Just den modellen har florerat ute länge och är som du redan förstått, helt obegriplig.

Har ingen aning om vad för slags form vårt hem har, bara att den verkar vara platt.

Att vi skulle färdas runt på en boll i drygt 100.000km/h, roterandes drygt 1600km/h vid ekvatorn är för mig än mer konstigt.
Citera
2017-07-05, 21:53
Medlem
benditists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Vilka övertygande bevis är det som saknas?

Att solen går ned bakom horisonten är ett övertygande bevis.

Jo, jag kan bara hålla med. Har sett många fina sol/upp-gångar och det ser onekligen ut som att solen liksom faller ned bakom horisonten.

Finns en Pac-Man teori om solens bana som skulle kunna förklara plattjorden men orkar inte flumma om sådant nu.
Citera
2017-07-05, 21:55
Medlem
Citat:
Den runda platta jorden är debunkad, där kan jag bara hålla med. Ingen isring, skumma flyg osv.
Just den modellen har florerat ute länge och är som du redan förstått, helt obegriplig.

Har ingen aning om vad för slags form vårt hem har, bara att den verkar vara platt.

Att vi skulle färdas runt på en boll i drygt 100.000km/h, roterandes drygt 1600km/h vid ekvatorn är för mig än mer konstigt.

Vad är problemet md den runda, roterande jorden?

Vad är det som är mindre problematiskt med en platt jord kontra en rund och roterande?

Detta är saker du borde har riktigt bra förklaringsmodeller för när du väljer att förkasta all känd kunskap och vetenskap och kastar dig över fe/plattjord.

Angående hastighet så är det ganska långsamt om man jämför med ljuset, skulle nästan kunna säga att vi står still....
Citera
2017-07-05, 22:01
Medlem
benditists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Du behöver inte jaga bevis, det finns hundratals bevis för att jorden är en sfär.

Och eftersom du inte vill ta till dig något av alla bevis så är det fullständigt meningslöst för dig att fortsätta jakten. Du kommer oavsett vilket bevis det gäller blunda för dess betydelse.

Problemet är med andra ord inte brist på bevis utan din förmåga att ta till dig bevisen.

Hmm...
Kan hända att jag har tappat den förmågan
Försöker intala mig att det är kritiskt tänkande. Inte svälja allt med hull och hår, ifrågasätta sådant som man tycker verkar vara konstigt etc etc.
Citera
2017-07-05, 22:05
Medlem
madtops avatar
Citat:

Det kanske blir lite mindre konstigt om du betänker att hastighet är ett relativt begrepp samt att vi människor upplever krafter och inte hastighet.

Om du går i mittgången i ett passagerarplan upplever du att du går i 5 km/h - inte 905 km/h. Din hastighet är relativ till din omgivning flygplanet - inte till jorden. Och står du på jorden är din hastighet relativ till jorden - inte till solen, månen eller någon annan punkt.

Att referera din hastighet till en punkt i universum är lika knasigt som att relatera bilens hastighet till den mötande bilens. Din bil går i 70km/h relativt marken - att den går 170 relativt den mötande bilen och 99930 km/h relativt solen hör liksom inte hit.

Och räknar du på centrifugalkraften du utsätts för pga jordens rotation är den dels försumbar och dels riktad i motsats riktning mot den mycket större nedåtriktade kraften. Det hela handlar om din vikt är 90 eller 90,001kg, att slå en drill påverkar din vikt mycket mer än jordens rotation.

För mig som kan grundläggande fysik inklusive Newtons rörelselagar är det självklart att du bara känner av förändringar av hastighet, kraften som din kropp utsätts för är proportionell mot förändringen av hastigheten. Ändras inte hastigheten är kraften noll, förändringen i rörelsemängd är noll. Påverkan på din kropp är noll om inte hastigheten förändras.
Senast redigerad av madtop 2017-07-05 kl. 23:00.
Citera
2017-07-05, 22:20
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Jo, jag kan bara hålla med. Har sett många fina sol/upp-gångar och det ser onekligen ut som att solen liksom faller ned bakom horisonten.

Finns en Pac-Man teori om solens bana som skulle kunna förklara plattjorden men orkar inte flumma om sådant nu.
Pac-Man teori!? Jag kan knappt vänta!

Återkom när du samlat krafter nog att flumma vidare
Citera
2017-07-05, 22:27
Medlem
Citat:
Hmm...
Kan hända att jag har tappat den förmågan
Försöker intala mig att det är kritiskt tänkande. Inte svälja allt med hull och hår, ifrågasätta sådant som man tycker verkar vara konstigt etc etc.

Så, kritiskt tänkande är att titta på något och säga "vad konstigt det ser ut", sen bryr man sig inte om att kolla och lära sig varför det ser så ut utan istället så bestämmer man sig för att det borde vara något helt annat utan tillstymmelse till bevis?
Den var ny.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in