2017-07-21, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av evaveva
Nu vet jag vad som är mystiskt med detta...alla är så kolugna. Om jag skulle vara förälder till Patrik skulle jag inte prata i termerna "värsta storyn"osv.
Jag skulle vara hejdlöst ledsen,banka på polisernas dörr,gråtandes tala om för folk att om vi inte skyndar oss nu så kommer han dö....och ja, betee mig på det sättet.
De här personerna beteer sig som "skyltdockor"eller robotar eller något åt det hållet.Förstår de inte att han är ju halvt ""uppäten"vid det här laget, utav diverse skalbaggar och annat knytt som rensar i skog och mark,vid sommarvärme.
Ursäkta mina hårda ord, men varför reagerar de inte på normalt sätt?
Med insikt och sorg ?Känns som om vi härinne sitter och sörjer mer än vad de gör, och att de ser ner på oss för just det....hmm.....

Vad väntar de på ? Att han kommer gående på perrongen litet förläget ursäktande sig med att han satt i skogen i 2 månader för att skapa en ny låt.....

Jag är så ledsen., det här forsvinnandet är så hemskt....

Samtidigt måste man ha överseende med omständigheterna. Jag tror det är svårt att säga vad normalt beteende är i ett sånt här läge. Folk har försvunnit förr men då antingen haft helt andra förutsättningar (minderårig, mysko kontakter/umgänge, droger, misstanke om brott...) och antingen då klarats upp direkt eller aldrig skapat lika stort engagemang. Nu har vi väldigt lite att gå på, och jag tror att många desperat fiskar efter ledtrådar i allt.

Tyvärr ligger föräldrarnas (främst då pappans) beteende för alla att granska i minsta detalj. Dom har en roll i rampljuset och man märker att deras inlägg alltid väckt mer känslor än övriga admins. På gott och ont. Man ser öppet vad dom tänker om polisen, medlemmar, sökinsatser och till och med kändisar. Det finns mycket att analysera, som i andra fall aldrig skulle vara offentligt.

Att vara anhörig är inget man väljer, däremot har det gjorts ett aktivt val att vara admin i gruppen. Därför tänker jag att det måste vara öppet att kritisera hur de hanterat situationen. Jag anser att större nytta hade gjorts om de tagit ett steg tillbaka för att endast flika in när det är avgörande. Att istället lämna över ansvaret till personer som har erfarenhet av eftersök, samordning och kommunikation hade nog varit bättre.
Citera
2017-07-21, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Piavik
Jag är också blockad där.
De måste öppna för ideer,spekulationer osv.
Och ska man inte kunna fråga en sak utan att bli utslängd?
Om syftet var hitta Patrik skulle de väl ha öppna armar fr alla som vill hjälpa till!

Ja, det var det jag menade också. De skulle ju verkligen ta emot den hjälpen med öppna armar, istället sparkar de ut folk som vill hjälpa
Citera
2017-07-21, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av evaveva
Nu vet jag vad som är mystiskt med detta...alla är så kolugna. Om jag skulle vara förälder till Patrik skulle jag inte prata i termerna "värsta storyn"osv.
Jag skulle vara hejdlöst ledsen,banka på polisernas dörr,gråtandes tala om för folk att om vi inte skyndar oss nu så kommer han dö....och ja, betee mig på det sättet.
De här personerna beteer sig som "skyltdockor"eller robotar eller något åt det hållet.Förstår de inte att han är ju halvt ""uppäten"vid det här laget, utav diverse skalbaggar och annat knytt som rensar i skog och mark,vid sommarvärme.
Ursäkta mina hårda ord, men varför reagerar de inte på normalt sätt?
Med insikt och sorg ?Känns som om vi härinne sitter och sörjer mer än vad de gör, och att de ser ner på oss för just det....hmm.....

Vad väntar de på ? Att han kommer gående på perrongen litet förläget ursäktande sig med att han satt i skogen i 2 månader för att skapa en ny låt.....

Jag är så ledsen., det här forsvinnandet är så hemskt....

Precis, de känns som robotar och är inte särskilt mänskliga. Även jag reagerade på JL när han skrev att det kommer att bli "världens story", kändes bisarrt
Citera
2017-07-21, 22:05
Medlem
57Emmas avatar
Nu är jag återigen tillbaka till den påstådda psykosen. Någon citerade vissa av pappans uttalanden bl a
detta

Citat:
– Om det är en minderårig eller en dement person drar de ju på försvaret och hemvärdet. De fick information om att Patrik mådde väldigt dåligt och till och med kan ha drabbats av en psykos. Så varför sätter man inte in resurser oavsett om det är ett barn, en pensionär eller en 22-årig kille? Vi tycker inte att det ska kvitta.
slut citat.

Han säger detta iom att det tog 2 dygn innan polisen började söka, vilka jag tror är helt normalt när en myndig person försvinner. Det som slår mig är att det verkar som om pappan drar till med detta för att polisen skall dra igång alla resurser direkt
Citera
2017-07-21, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Nu är jag återigen tillbaka till den påstådda psykosen. Någon citerade vissa av pappans uttalanden bl a
detta

Citat:
– Om det är en minderårig eller en dement person drar de ju på försvaret och hemvärdet. De fick information om att Patrik mådde väldigt dåligt och till och med kan ha drabbats av en psykos. Så varför sätter man inte in resurser oavsett om det är ett barn, en pensionär eller en 22-årig kille? Vi tycker inte att det ska kvitta.
slut citat.

Han säger detta iom att det tog 2 dygn innan polisen började söka, vilka jag tror är helt normalt när en myndig person försvinner. Det som slår mig är att det verkar som om pappan drar till med detta för att polisen skall dra igång alla resurser direkt

Precis det är ingen polis expert som kommit på Patriks ev psykos utan de har säkert bara svarat på pappa Js frågor. Kan P ha en psykos? Är det möjligt osv...
Senast redigerad av Piavik 2017-07-21 kl. 22:18.
Citera
2017-07-21, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Piavik
Precis det är ingen polis expert som kommit på Patriks ev psykos utan de har säkert bara svarat på pappa Js frågor. Kan P ha en psykos? Är det möjligt osv...

Från HP gruppen så skriver mamman så här:
Carina Linfeldt
den 21 juni
Jag har tagit bort flera kommentarer idag där jag har tyckt att spekulationerna urartat.
Vi är innerligt tacksamma för ert engagemang och vilja att hjälpa.
Det vi behöver hjälp med är: sprida efterlysningen , kolla om ni ser Patrik där ute, var han nu är och se till att han blir omhändertagen och får hjälp.
Det är vi föräldrar och polisen som gör utredningen.
Det som spekulationerna handlar om är personligt och inte något man behöver veta för att hjälpa oss att finna honom. Men…jag ska än en gång berätta:
Patrik var utbränd efter att ha arbetat enormt hårt. Han blev deprimerad. Vi ville att han snabbt skulle komma hem så att vi skulle kunna hjälpa honom.
HADE VI VETAT HUR ILLA DET VAR HADE VI ALDRIG LÅTIT HONOM ÅKA TÅGET SJÄLV UTAN KÖRT UPP OCH HÄMTAT HONOM!!!!!!!!!!!!!
Ja Patrik har åkt denna tågresa mellan Falun och Malmö mååånga gånger. Måndagen den 22/5 kl.11.30 åkte han med tåget från Falun. Jag pratade med honom länge. Han var nedstämd.
Pengarna tog slut på hans kontantkort och han fick låna en mobil av en mycket vänlig kvinna. Jag laddade sen hans mobil med mer pengar.
Tåget stod still 15 minuter i Hallsberg, då trodde Patrik att han var i Mjölby där han skulle byta tåg. Detta har räknats ut med hjälp av noggrann granskning av telefonloggar och SJ:s tågtider. Det är bekräftat med vittne och övervakningskameror att Patrik steg av där.
Efter försvinnandet pratade vi med Patriks lärare och kompisar. Då förstod vi att han gått in i en trolig psykos och blivit förvirrad. Vi har även pratat med expertis om detta.
Någon undrade vad vi hade pratat om på tåget. Jag kan nog tycka att det bara är privat och endast angår mig och Patrik. Men för all del…jag ska berätta… Vi pratade om att vi skulle hjälpa Patrik när han kom hem, vi pratade om att vi skulle vandra i skogen, laga mat tillsammans, ta en dag i taget. Ja allt sånt som man mår bra av och som man läker av.
ALLA NI SOM HAR HJÄLPT OSS ATT SÖKA, SPRIDA EFTERLYSNINGEN, SÄTTA UPP LAPPAR, ORDNA MED MAT OCH BOENDE TILL SÖKANDE, SPÅRA MED HUNDAR, TRYCKA UPP FLYGBLAD, SÄTTA UPP FLYGBLAD, INFORMERA OCH SPRIDA EFTERLYSNINGEN PÅ RESTAURANGER, AFFÄRER, BUSSHÅLLPLATSER, BYGGA UPP FB-SIDAN ”HITTA PATRIK”, SKÖTA DEN, GE OSS TIPS, VARMA ORD OCH KRAMAR, RINGA IN OBS TILL POLISEN ETC. ETC. NI ÄR OVÄRDERLIGA, NI ÄR VÅRA HJÄLTAR OCH NI GER OSS HOPP.
Detta är en mardröm utan dess like och vi längtar efter att få hem vår älskade Patrik!!!!!!
Citera
2017-07-21, 22:28
Medlem
NinaBes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
detta

Citat:
slut citat.

OM pappan tycker, att det inte spelar någon roll vem det är, som försvinner skulle han ha sagt:"Vi tycker, att det skall kvitta!"
Citera
2017-07-21, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spunkankan
Från HP gruppen så skriver mamman så här:
Carina Linfeldt
den 21 juni
Jag har tagit bort flera kommentarer idag där jag har tyckt att spekulationerna urartat.
Vi är innerligt tacksamma för ert engagemang och vilja att hjälpa.
Det vi behöver hjälp med är: sprida efterlysningen , kolla om ni ser Patrik där ute, var han nu är och se till att han blir omhändertagen och får hjälp.
Det är vi föräldrar och polisen som gör utredningen.
Det som spekulationerna handlar om är personligt och inte något man behöver veta för att hjälpa oss att finna honom. Men…jag ska än en gång berätta:
Patrik var utbränd efter att ha arbetat enormt hårt. Han blev deprimerad. Vi ville att han snabbt skulle komma hem så att vi skulle kunna hjälpa honom.
HADE VI VETAT HUR ILLA DET VAR HADE VI ALDRIG LÅTIT HONOM ÅKA TÅGET SJÄLV UTAN KÖRT UPP OCH HÄMTAT HONOM!!!!!!!!!!!!!
Ja Patrik har åkt denna tågresa mellan Falun och Malmö mååånga gånger. Måndagen den 22/5 kl.11.30 åkte han med tåget från Falun. Jag pratade med honom länge. Han var nedstämd.
Pengarna tog slut på hans kontantkort och han fick låna en mobil av en mycket vänlig kvinna. Jag laddade sen hans mobil med mer pengar.
Tåget stod still 15 minuter i Hallsberg, då trodde Patrik att han var i Mjölby där han skulle byta tåg. Detta har räknats ut med hjälp av noggrann granskning av telefonloggar och SJ:s tågtider. Det är bekräftat med vittne och övervakningskameror att Patrik steg av där.
Efter försvinnandet pratade vi med Patriks lärare och kompisar. Då förstod vi att han gått in i en trolig psykos och blivit förvirrad. Vi har även pratat med expertis om detta.
Någon undrade vad vi hade pratat om på tåget. Jag kan nog tycka att det bara är privat och endast angår mig och Patrik. Men för all del…jag ska berätta… Vi pratade om att vi skulle hjälpa Patrik när han kom hem, vi pratade om att vi skulle vandra i skogen, laga mat tillsammans, ta en dag i taget. Ja allt sånt som man mår bra av och som man läker av.
ALLA NI SOM HAR HJÄLPT OSS ATT SÖKA, SPRIDA EFTERLYSNINGEN, SÄTTA UPP LAPPAR, ORDNA MED MAT OCH BOENDE TILL SÖKANDE, SPÅRA MED HUNDAR, TRYCKA UPP FLYGBLAD, SÄTTA UPP FLYGBLAD, INFORMERA OCH SPRIDA EFTERLYSNINGEN PÅ RESTAURANGER, AFFÄRER, BUSSHÅLLPLATSER, BYGGA UPP FB-SIDAN ”HITTA PATRIK”, SKÖTA DEN, GE OSS TIPS, VARMA ORD OCH KRAMAR, RINGA IN OBS TILL POLISEN ETC. ETC. NI ÄR OVÄRDERLIGA, NI ÄR VÅRA HJÄLTAR OCH NI GER OSS HOPP.
Detta är en mardröm utan dess like och vi längtar efter att få hem vår älskade Patrik!!!!!!
Mmm och expertisen är?
Borde inte mamman som pratat med P under hela tågresan och säkert innan han åkte uppfattat ett märkligt udda beteende.
Så bra känner jag ju iallafall mina egna barn att jag skulle hört att något inte stämde!
Citera
2017-07-21, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NinaBe
OM pappan tycker, att det inte spelar någon roll vem det är, som försvinner skulle han ha sagt:"Vi tycker, att det skall kvitta!"

Du får också ha i åtanke att det kan vara en felcitering, vilket nog - tyvärr - ofta händer. Tro inte på allt som står i media..
Citera
2017-07-21, 22:39
Medlem
CallePhilles avatar
Då var möjligheten att kommentera stängd för idag på Hitta Patrik. Två lugna dagar, förutom lite hysteri över "Norrköpings-Patrik" någon timme. Det borde väl vara dags att dra igen en ny hysteritråd vilken dag som helst nu, det brukar ju ske med några dagars mellanrum. Lugnet före stormen...
Citera
2017-07-21, 23:01
Medlem
Det står så här om mannen som hittats i Garphyttan, Örebro:

http://www.na.se/orebro-lan/orebro/man-i-60-arsaldern-omkom-i-kalkbrott-utanfor-garphyttan
Citera
2017-07-21, 23:04
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spunkankan
..........Jag pratade med honom länge. Han var nedstämd.
Tåget stod still 15 minuter i Hallsberg, då trodde Patrik att han var i Mjölby där han skulle byta tåg. Detta har räknats ut med hjälp av noggrann granskning av telefonloggar och SJ:s tågtider..........

Men för i helvete människa, så mycket text och detta korta stycke är det enda av intresse, och ändå får vi inte veta det som är väsentligt.

Vad var de sista orden de sade till varandra och hur kan man räkna ut att P trodde att han var i Mjölby?

Mamman måste vara konkret, dravel duger inte, hon kan leta efter sin son på egen hand då hon inte är behjälplig för fem öre.

Vad i det sists samtalet var så privat att det inte kan hoppas?

Känns som om mamman döljer något som kan bringa förståelse för vad som hände.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in