2017-07-21, 19:37
Medlem
arbetets avatar
Här är lite utdrag ur en bok skriven av an galning som tillhör dem som påstår att Assad ligger bakom ISIL. Hans namn är Charles Lister:

Citat:
Below is chapter 3 (17 pages) of the Syrian Jihad by pro-Saudi Qatar chicken hawk shill for regime change Charles Lister. In this chapter he frames his fanciful theory that Assad is responsible for ISIS.

From this alone you will deduce that this longiloquent stream of verbiage is a fairy tale spawned from collated references to newspaper articles of his peers and "interviews" (detailed in the footnotes appended) of whom many are Islamist insurgents and also one assumes, conducted in Arabic. A language he is so accomplished in that he does not even list it as a skill on his online profiles.

Lister's blatantly partisan perspective of this period is perfectly summarized by his closing quote from an aide to General Petraeus, who along with Colonel James Steele were responsible for the Shia death squad "surge" that, along with the idiotic policy of disbanding the Iraq Army, was irrevocably the seed of ISIS.

Oh the irony.

https://justpaste.it/ListerTSJChap3
Citera
2017-07-21, 20:13
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Har varit inne på detta förut men nu verkar det vara spikat:

Russia’s military to remain in Syria for another 49 years

Fastlåsta i ett sönderbombat land i sönderfall på obestämd tid, med omfattande militära resurser som belastar en redan ansträngd ekonomi. Ingen exit strategy. Ryssarna har inte lärt sig ett skit av historien.
Citera
2017-07-21, 20:22
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaEzz
Fastlåsta i ett sönderbombat land i sönderfall på obestämd tid, med omfattande militära resurser som belastar en redan ansträngd ekonomi. Ingen exit strategy. Ryssarna har inte lärt sig ett skit av historien.
Jag tycker tvärtom att det låter som en utmärkt idé och där de kan visa upp sina nya vapen in action som Kalibr för vilket USA inte har något motförsvar för närvarande:

http://nationalinterest.org/blog/the-buzz/why-russias-enemies-fear-the-kalibr-cruise-missile-19129
Citera
2017-07-21, 20:47
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:
Jag tycker tvärtom att det låter som en utmärkt idé och där de kan visa upp sina nya vapen in action som Kalibr för vilket USA inte har något motförsvar för närvarande:

Läs på om kriget i Afghanistan och vilka katastrofala följder detta strategiska haveri fick för Sovjetunionen. Parallellerna till Rysslands nutida engagemang i Syrien är uppenbara.

Och även om Ryssland "vinner" (vad nu det betyder) så tvingas de bli ockupationsmakt på obestämd tid, i ett land som är totalförstört - vare sig de vill eller inte.
Senast redigerad av DaEzz 2017-07-21 kl. 20:59.
Citera
2017-07-21, 20:57
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Läs på om Rysslands krig i Afghanistan och vilka katastrofala följder detta strategiska haveri fick för Sovjetunionen. Parallellerna till engagemanget i Syrien är uppenbara.

Och även om Ryssland "vinner" (vad nu det betyder) så tvingas de bli ockupationsmakt på obestämd tid, i ett land som är totalförstört - vare sig de vill eller inte.
DU får ursäkta mig men nu blandar du ihop Sovjet med Ryssland.
Citera
2017-07-21, 21:00
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:
DU får ursäkta mig men nu blandar du ihop Sovjet med Ryssland.

Jepp, fixat nu tack för påpekandet.
Citera
2017-07-21, 21:06
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Jepp, fixat nu tack för påpekandet.
Åter till ämnet: jag tror till skillnad från dig att Putin kommer att ha framgång i Syrien. Han har ju lite erfarenheter från att ha rensat upp bland jihadister i Tjetjenien. Så jag är inte orolig.
Citera
2017-07-21, 21:12
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Åter till ämnet: jag tror till skillnad från dig att Putin kommer att ha framgång i Syrien. Han har ju lite erfarenheter från att ha rensat upp bland jihadister i Tjetjenien. Så jag är inte orolig.
Jag tror inte att stödet till tjetjenska jihadister är i samma proportion som till de syriska. Syrien är ett oerhört strategiskt område, varför alla angränsande länder har blandat sig in och har därför en betydande roll i spelet. Det är fel och naivt att tro att stödet till rebellerna kommer att upphöra tills dessa inblandade aktörer får sina intressen tillgodosedda.
Citera
2017-07-21, 21:18
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:

Militär framgång möjligen, i det fall att Väst backar ur. Åtminstone en temporär sådan. Och man får ha i minnet att pacificeringen av Tjetjenien kostade tiotusentals döda soldater för Rysslands del.

Men då blir Putin också sittande med Svarte Petter dvs Assadregimen, som naturligtvis inte kommer att vilja ha en överrock från Kreml i sina palats och sitt land på obestämd tid när väl Assads fiender är besegrade.

Och ska Ryssland dessutom betala för uppbyggnaden av landet efter att man "vunnit", eller nöja sig med att sitta som ockupationsmakt över ruinhögarna och miljoner av svältande Syrier?
Citera
2017-07-21, 21:28
Medlem
Zeta9s avatar
CIA mouth piece David Ignatius brags in WaPo that CIA is responsible for killing or wounding 100,000 Syrian soldiers.

https://twitter.com/JulianAssange/status/888408842186485760

http://archive.is/EL1Su#selection-1947.199-1947.358
Citera
2017-07-21, 21:30
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Militär framgång möjligen, i det fall att Väst backar ur. Åtminstone en temporär sådan. Och man får ha i minnet att pacificeringen av Tjetjenien kostade tiotusentals döda soldater för Rysslands del.

Men då blir Putin också sittande med Svarte Petter dvs Assadregimen, som naturligtvis inte kommer att vilja ha en överrock från Kreml i sina palats och sitt land på obestämd tid när väl Assads fiender är besegrade.

Och ska Ryssland dessutom betala för uppbyggnaden av landet efter att man "vunnit", eller nöja sig med att sitta som ockupationsmakt över ruinhögarna och miljoner av svältande Syrier?
Man kanske skulle ha varit mer skoningslös i Tjetjenien och haft ihjäl större andel av terroristerna där så kanske man hade haft mindre problem med tjetjener idag i Daesh. Varför skulle Assad ha emot att ha sitt land som skådeplats för den senaste ryska militära vapenteknologin? Vad jag hört utvecklar nu ryssarna bl.a. en kryssningsrobot som flyger flera gånger ljudhastigheten redan från start. Den kommer nog bra till nytta i framtiden.
Citera
2017-07-21, 21:35
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hopes.N.Dreams
Det är fel och naivt att tro att stödet till rebellerna kommer att upphöra tills dessa inblandade aktörer får sina intressen tillgodosedda.

Ja. Man får dessutom ha i minnet att Ryssland faktiskt inte kan dra sig ur Syrien, vilket är ett strategiskt vapen i händerna på det geopolitiska planet för Rysslands antagonister.

Ryssland pågående insats i Syrien kostar miljontals dollar varje dag och försvagar ytterligare Rysslands krympande ekonomi. Och ju längre tid kriget pågår så kommer även inhemskt opinionsstöd att försvagas.

Det finns alltså ett egenintresse i både Väst och andra regionala makter i att låsa fast Ryssland i ett långvarigt och kostsamt engagemang utan Exit strategy i Syrien.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in