2017-07-21, 20:31
Medlem
Merwinnas avatar
[quote=QueenKorall|61273258]
Citat:
Ursprungligen postat av jongari
Jag tänkte också precis samma sak.
Man har ju läst i media att efter missat betala hyran några månader så blir man vräkt.

Det händer ju tyvärr att människor ligger avlidna i sina lägenheter både 6 och 12 månader utan att någon reagerar, trots att hyran inte betalas, så det kan nog gå länge innan det händer saker..

Då brukar det bero på att hyran betalas via autogiro. Och om det är en pensionär så kommer pensionen in på samma konto månad efter månad, utan att han behöver ansöka någonstans. Så det kan gå flera år då pensionen kommer in och hyran dras, utan att någon märker att personen är avliden.
Citera
2017-07-21, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zemfira
Det är inte alls samma sak. Alla tycker synd om någon som har cancer, ingen tycker synd om en man som spelar bort pengar istället för att betala hyran.

Men han kan inte försörja familjen. Det är det jag menar.

Eller rättare sagt. Det var du som sa det. Han kan väl välja endast självmord. Men nu valde han tvärtom.
Senast redigerad av werdo 2017-07-21 kl. 20:35.
Citera
2017-07-21, 20:34
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av werdo

Sjukdom och invaliditet kan ju ingen hjälpa. Det är inte ALLS samma sak.
Citera
2017-07-21, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jigglypuff
Åtminstone bostadsbidrag betalas ut direkt till familjen, så om de vill lägga pengarna på droger och nätpoker (obs! exempel!) är det inget som hindrar. Jag är ganska säker på att det är samma sak med försörjningsstöd (socialbidrag).

Kanske för att hyresvärden inte ska känna till att det handlar om bidrag?
Citera
2017-07-21, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Sjukdom och invaliditet kan ju ingen hjälpa. Det är inte ALLS samma sak.

Men du skrev att han som jugge blir kränkt när han inte kan försörja sin familj. inte du. Jag snackar med zemfira.

Kan stämma mycket väl. Han anses inte vara en man längre om han inte kan försörja sin familj enligt juggar. Fasaden sprack helt enkelt.

Juggar skrev. okej.
Senast redigerad av werdo 2017-07-21 kl. 20:41.
Citera
2017-07-21, 20:38
Medlem
Jigglypuffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lanternlight
Kanske för att hyresvärden inte ska känna till att det handlar om bidrag?

Precis. Det är ju något mellan försäkringskassan och den som har bostadsbidrag.
Citera
2017-07-21, 20:39
Medlem
Man kan ju tycka att socialtjänsten kanske kunde ha tagit hand om barnen dagen innan den planerade vräkningen. Man vill väl ändå inte att barnen ska vara med om det. Lätt att vara efterklok i och för sig.
Citera
2017-07-21, 20:40
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Men du skrev att han som muslim blir kränkt när han inte kan försörja sin familj.

Inte som muslim, som jugoslavisk man. Och det var inte JAG som skrev det, det var en person i tråden som säger sig vara insatt i jugoslaver (och mycket väl kan vara det).
Citera
Medlem
kermiths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ja, då har vi väl motivet där. Jag tycker att myndigheterna måste bli mer noga mer att upplysa människor om vilken hjälp de kan få ÄVEN om de blir vräkta. Det är möjligt att han, som invandrare och inte helt insatt i vårt samhälle, trodde att barnen skulle omhändertas till något hemskt fosterhem där de misshandlas, svälts och våldtas (sådant har man ju läst om i tidningarna), medan han och frun skulle bli uteliggare och få slåss om platserna på härbärgen varje kväll. Han på ett för män och hon för ett på kvinnor. Om det är denna bild han hade i huvudet så kan man nästan förstå honom...

I verkligheten skulle ju soc ha betalat någon form av akutboende, t.ex. vandrarhem, för en barnfamilj. Men VISSTE föräldrarna det? Var var soc i det här fallet; alltid när en hyresvärd säger upp en barnfamilj, så måsta han meddela soc samtidigt. (Samma gäller när ett elbolag stänger av elen för en barnfamilj för övrigt.) Soc har en stor skuld i det här misstänker jag, de har inte varit aktiva nog att nå fram till föräldrarna och erbjuda hjälp i god tid före själva vräkningen.

Yes, här kom den här kommentaren som man bara väntade på. Felet är ju naturligtvis samhällets.

Tog det lång tid för dig att komma fram till det här eller tog du god tid på dig att tänka till ordentligt? Eller rann det ut helt automatiskt ut ur skitrännan?

Naturligtvis har du helt rätt var fanns all hjälp från staten som är de egentliga till de hemska morden som får håret att stå upp på hela kroppen.
Citera
Medlem
Jigglypuffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jigglypuff
Precis. Det är ju något mellan försäkringskassan och den som har bostadsbidrag.

... och rättar mig själv och säger att det GIVETVIS är så att försörjningsstöd betalas ut direkt till den som beviljats det. Sisådär! Då var det avklarat
Citera
2017-07-21, 20:41
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:

Eller rättare sagt. Det var du som sa det. Han kan väl välja endast självmord. Men nu valde han tvärtom.

Ja, men var skulle det bli av frun och barnen då? Om han lämnade dem i livet? Jag kan tänka mig att han inte litade på att soc skulle ta hand om dem.
Citera
2017-07-21, 20:42
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kermith
Yes, här kom den här kommentaren som man bara väntade på. Felet är ju naturligtvis samhällets.

Tog det lång tid för dig att komma fram till det här eller tog du god tid på dig att tänka till ordentligt? Eller rann det ut helt automatiskt ut ur skitrännan?

Naturligtvis har du helt rätt var fanns all hjälp från staten som är de egentliga till de hemska morden som får håret att stå upp på hela kroppen.

När tre små barn är döda i ett välfärdsland som Sverige, så HAR samhället i alla fall en del i skulden. Håller du inte med om det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in