2017-07-17, 22:01
Avstängd
TwoThousands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 80231
Blanda nu inte ihop Gud och tro med religion och Bibeln.

Ska vi inte blanda ihop Gud med hans egna ord? Du förstår nog inte riktigt det!
Citera
2017-07-17, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TwoThousand
Du kanske inte förstår att bibeln inte behöver vara Guds ord?
Citera
2017-07-17, 22:18
Medlem
Citat:
Blanda nu inte ihop Gud och tro med religion och Bibeln.

Eller så är man 47 år gammal och får en oväntad och plötslig andlig upplevelse som man på en millisekund (finns nollsekund som uttryck?) förstår att det är en koppling till det som kallas Gud (nu har jag "lärt mig" att ordet Gud bör skrivas med STORT G. Jag tycker att det kan stå vad som. Det är samma härliga kraft ändå.

Jag har en del obesvarade inlägg i tråden som jag ska ta tag i. Det kommer. Jag gillar diskussionen som är i tråden. Den är utvecklande.
Det som kallas Gud är ju tusentals olika beskrivningar. Vilken var det du kände? Och hur utesluter du andra förklaringar?
Citera
2017-07-17, 22:36
Medlem
Honey.B.Blues avatar
[quote=80231|61239144]

Citat:
Eller så är man 47 år gammal och får en ...
...saftig självuppfyllande profetia

... när många får det, ackumuleras det till "tro och trossats" till slut - det fungerar som masspsykos, samma fenomen för stora idoler.. med världsomspänd fanclub som gör allt för att förhärliga den aura som bli när "hjälten" röner hyllandets egen natur : som blir självuppfyllande

Gud är en stjärna i helt egen kategori, likväl en mental atrapp.. som du hakar fast dig vid... för att kä'nna förhärligandet (i ditt ego.. som blåses upp.. och som du vill namna till att vara *frälsning)

.. frälsningen i sig, har varit fruktansvärt attraktiv genom hela historien, man får säga att det där heliga anförvanter, prästerskap o.dyl kunde marknadsföringsprinciperna långt innan de visste ens vad de ordade om.. för att bevisa guds existens, har då aldrig gjorts och inte har man ens lagt manken till att ens försöka. Vilket är en mental lathet som tar-för-givet.. att man verkligen har något att komma med, vid marknadsföringen av den "store helige". (som ju saknar åtmionstonde sinensnärvaro, totalt)

Det räcker ju liksom med frälsnings-svallen... som ska väcka det emotionella.. sökandet... och att vilja ge (ödmjuka sig, framförallt ekonomiskt samt att investera.. i diverse agendor... ) helt i det totalt dunkelt fördolda..

så gud kan inte bevisas, men inte heller kan du bevisa att din känsla för gud, verkligen har med gud ens att göra!

(det är allt lite tragikomiskt i det hela)

Citat:
Jag har en del obesvarade inlägg i tråden som jag ska ta tag i. Det kommer. Jag gillar diskussionen som är i tråden. Den är utvecklande.
Mm.. kan vara utvecklande att komma till insikt, när du nu kommer dit, eventuellt.
Senast redigerad av Honey.B.Blue 2017-07-17 kl. 22:39.
Citera
2017-07-17, 23:20
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Eller så är man 47 år gammal och får en oväntad och plötslig andlig upplevelse som man på en millisekund (finns nollsekund som uttryck?) förstår att det är en koppling till det som kallas Gud (nu har jag "lärt mig" att ordet Gud bör skrivas med STORT G. Jag tycker att det kan stå vad som. Det är samma härliga kraft ändå.

Visst; sån subjektiv och anekdotisk information finns överallt. Men vad har det med "bevis" att göra?
Citera
2017-07-17, 23:23
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TwoThousand

Det finns inget att "förstå" i din cirkelargumentaion.
Citera
2017-07-19, 03:28
Medlem
Jag tror "Gud" är en uppfattning av verkligheten som Jesus ville ha det som. Dvs han ville väl ändra på hela samhället/världen eller nått. Jesus som profet uppenbarligen predikade kraftiga förändringar och "Gud" var väl nått han kunde bygga upp och få fler att tänka som han. Tror jesus bara var en jävligt smart snubbe som hade en bra syn på hur världen borde vara men kan tänka mig att han inte kunde säga "För att jag säger det" för att få folket att lyssna därför skapade han "Gud". Han gav väl folket nått att tro på som verkade verkligt och han tog det så långt att han dog för skiten. Gick på vatten ja eller ställde han sig i en vattenpöl inte så djup framför nån riktigt korkad jävel och sa "Sprid nu detta för alla" eller nått liknande. Bara min åsikt och syn på det hela, skulle kunna fördjupa ännu mer men men.
Citera
2017-07-19, 06:34
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katt1n
Jesus som profet uppenbarligen predikade kraftiga förändringar och "Gud" var väl nått han kunde bygga upp och få fler att tänka som han. Tror jesus bara var en jävligt smart snubbe som hade en bra syn på hur världen borde vara men kan tänka mig att han inte kunde säga "För att jag säger det" för att få folket att lyssna därför skapade han "Gud".

Jo, det är nog så som den första tanken på en gud uppkom, dvs att någon drog slutsatsen att andra nog lättare skulle följa vad han sa om han påstod att det var någon annan mycket mäktig (påhittad) person som sagt att det skulle vara på det viset.
Men det var däremot inte Jesus som var den personen. Den gud som Jesus talar om var judarnas gud, som då redan funnits beskriven i texter under ett par hundra år. Jesus ville däremot förändra gudsbilden till en mer kärleksfull gud och inte lika hotfull, hämndlysten, blodtörstig och långsint som gud beskrivs i judarnas texter.
Citera
2017-07-19, 06:55
Medlem
[quote=80231|61239144]Blanda nu inte ihop Gud och tro med religion och Bibeln. [/QUOTE

Någon (kristen) Gud utanför Bibeln existerar inte. Detta på samma sätt som att Pippi Långstrump endast existerar i Astrid Lindgrens böcker. Men en skillnad, nämligen att den Gud som diskuteras här (alltid versalt G) är skapad av människans medfödda religiositet. Gud är alltså skapad av den religiösa människan, och Gud är genom den av människan författade Bibeln en central gestalt för den kristna religionens alla viktiga passager - och i egentlig mening högsta hönset i den kristna religionen.

Andra religioner (jmf t ex Islam) kan ha andra urkunder (jmf t ex Koranen) med andra gudar (jmf t ex Allah) m fl i samma stil - etc. Dessa gudar, urkunder etc, är skapade ur samma hos människan medfödda religiositet som den kristna Guden.
Citera
2017-07-19, 07:30
Medlem
Citat:
Eller så är man 47 år gammal och får en oväntad och plötslig andlig upplevelse som man på en millisekund (finns nollsekund som uttryck?) förstår att det är en koppling till det som kallas Gud (nu har jag "lärt mig" att ordet Gud bör skrivas med STORT G. Jag tycker att det kan stå vad som. Det är samma härliga kraft ändå. .

Den "härliga kraften" som du förnimmer är hormoner från ditt endokrina system. Jag förnimmer samma reaktion då jag ibland ber min kvällsbön - dock endast som ett experiment utan att exploatera någon religiös attityd.
Citera
2017-07-19, 09:45
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HgF

Någon (kristen) Gud utanför Bibeln existerar inte. Detta på samma sätt som att Pippi Långstrump endast existerar i Astrid Lindgrens böcker. Men en skillnad, nämligen att den Gud som diskuteras här (alltid versalt G) är skapad av människans medfödda religiositet. Gud är alltså skapad av den religiösa människan, och Gud är genom den av människan författade Bibeln en central gestalt för den kristna religionens alla viktiga passager - och i egentlig mening högsta hönset i den kristna religionen.

Andra religioner (jmf t ex Islam) kan ha andra urkunder (jmf t ex Koranen) med andra gudar (jmf t ex Allah) m fl i samma stil - etc. Dessa gudar, urkunder etc, är skapade ur samma hos människan medfödda religiositet som den kristna Guden.

Vilket iofs inte är ett "bevis" för nånting.
Citera
2017-07-20, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Vilket iofs inte är ett "bevis" för nånting.

Vad skulle vara ett bevis för dig att Gud existerar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in