[quote=80231|61239144]
Citat:
Eller så är man 47 år gammal och får en ...
...saftig självuppfyllande profetia
... när många får det, ackumuleras det till "tro och trossats" till slut - det fungerar som masspsykos, samma fenomen för stora idoler.. med världsomspänd fanclub som gör allt för att förhärliga den aura som bli när "hjälten" röner hyllandets egen natur : som blir självuppfyllande
Gud är en stjärna i helt egen kategori, likväl en mental atrapp.. som du hakar fast dig vid... för att kä'nna förhärligandet (i ditt ego.. som blåses upp.. och som du vill namna till att vara *frälsning)
.. frälsningen i sig, har varit fruktansvärt attraktiv genom hela historien, man får säga att det där heliga anförvanter, prästerskap o.dyl kunde marknadsföringsprinciperna långt innan de visste ens vad de ordade om.. för att bevisa guds existens, har då aldrig gjorts och inte har man ens lagt manken till att ens försöka. Vilket är en mental lathet som tar-för-givet.. att man verkligen har något att komma med, vid marknadsföringen av den "store helige". (som ju saknar åtmionstonde sinensnärvaro, totalt)
Det räcker ju liksom med frälsnings-svallen... som ska väcka det emotionella.. sökandet... och att vilja ge (ödmjuka sig, framförallt ekonomiskt samt att investera.. i diverse agendor... ) helt i det totalt dunkelt fördolda..
så gud kan inte bevisas, men inte heller kan du bevisa att din känsla för gud, verkligen har med gud ens att göra!
(det är allt lite tragikomiskt i det hela)
Citat:
Jag har en del obesvarade inlägg i tråden som jag ska ta tag i. Det kommer. Jag gillar diskussionen som är i tråden. Den är utvecklande.
Mm.. kan vara utvecklande att komma till insikt, när du nu kommer dit, eventuellt.