Citat:
Ursprungligen postat av
HgF
Nu till Gud.
Gud är en litterär figurant i den kristna urkunden Bibeln, alltså en litterär figur skapad och författad av människan d v s ingen Gud existerar utan människan. Men denna litterära Gud finns som ett uttryck för människans medfödda disposition - religiositeten.
Religionen funkar också som en quick-fix-förklaring till alltings uppkomst och funktion - alltså ett svar på frågan: varifrån - varför och varthän?.
Vissa frågetecken måste man resa. I skapelseberättelsen står att Gud skapade människan den sjätte dagen - som en avbild av sig själv. Hade (Har) verkligen Gud fortplantningsorgan (fanns det en fru Gud?), och har Gud så systematiska inre organ med blodomlopp, tarm- och matsmältningssystem som människan har?
Blanda nu inte ihop Gud och tro med religion och Bibeln.
Citat:
Ursprungligen postat av
Augenblick
När man är barn kan man tro på tomten, gud eller kanske tandfen. De flesta människor växer sedan upp och börjar tänka logiskt och rationellt, andra gör det inte...
Eller så är man 47 år gammal och får en oväntad och plötslig andlig upplevelse som man på en millisekund (finns nollsekund som uttryck?) förstår att det är en koppling till det som kallas Gud (nu har jag "lärt mig" att ordet Gud bör skrivas med STORT G. Jag tycker att det kan stå vad som. Det är samma härliga kraft ändå.
Jag har en del obesvarade inlägg i tråden som jag ska ta tag i. Det kommer. Jag gillar diskussionen som är i tråden. Den är utvecklande.