Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-07-18, 19:00
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CelenoII
Nej;

A runway can normally be used in both directions, and is named for each direction separately

https://en.wikipedia.org/wiki/Runway#Naming

Det han menar är förmodligen att alla startar åt samma håll.
Dvs att oavsett om man ska ner till Rom eller upp till Kiruna så startar man åt det håll som är lämpligast sett ur vindriktning osv.
Inte att man aldrig någonsin kan köra åt andra hållet.
Citera
2017-07-18, 19:02
  #14
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stegbil
Det han menar är förmodligen att alla startar åt samma håll.
Dvs att oavsett om man ska ner till Rom eller upp till Kiruna så startar man åt det håll som är lämpligast sett ur vindriktning osv.
Inte att man aldrig någonsin kan köra åt andra hållet.
Så tolkar inte jag "rätt säker på att landningsbanor är enkelriktade" men visst.
Citera
2017-07-18, 19:03
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CelenoII
Nu måste du väl ändå driva med mig?

Saknar du grundläggane läsförståelse? Det är givetvis korrekt som C.R.M.114 skrev

Citat:
Ursprungligen postat av CelenoII
Dessutom är jag rätt säker på att landningsbanor är enkelriktade, så alla måste röra sig i samma riktning oberoende av vart de är på väg.
Citera
2017-07-18, 19:05
  #16
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av voodoodaddy
Saknar du grundläggane läsförståelse? Det är givetvis korrekt som C.R.M.114 skrev
Nej, jag saknar inte grundläggande läsförståelse.
Citera
2017-07-18, 20:48
  #17
Medlem
Rullbanor opereras enkelriktat, olika håll olika tider. Endast när riktningen ändras (pga vindar) händer det att ett plan landar över från det håll ett plan har lyfts. Om det inte är en extrem nödsituation.

Det har dels att göra med att det är både bättre att landa och lyfta i motvind. En flygplats skulle behöva ändra rätt mycket rutiner för att plocka ned och skyffla upp flygplan beroende på destination, även om vindarna inte skulle spela någon roll.

Vissa flygplatser opererar dock utifrån aspekten att de föredrar att lyfta i en viss riktning beroende på buller och liknande. Att de förutsatt ej för grava omständigheter tullar lite på optimala vindar.
Citera
2017-07-18, 21:29
  #18
Medlem
spyder123s avatar
Kort svar; flygledare bestämmer vilken flygbana plan ska lyfta ifrån och hur planet ska flyga. Oftast är det samma startbana oavsett vilket håll planet ska senare. I de flesta fall finns också färdiga procedurer ut från flygplatsen som gör att planet får svänga lite innan det kommer in på sin riktiga rutt mot sin slutdestination.
Citera
2017-07-18, 23:41
  #19
Moderator
Neksnors avatar
Raderat diverse inlägg på temat storcirkel. Omläsning av trådstart rekommenderas innan postande av nya inlägg som handlar om att jorden är rund.

De som undrar vad en storcirkel är kan läsa här: https://sv.wikipedia.org/wiki/Storcirkel
/Mod
Citera
2017-07-18, 23:49
  #20
Moderator
Neksnors avatar
Vid vindstilla kan man, bortsett från terränghinder och liknande, landa från valfritt håll, men om alla skulle få starta och landa åt valfritt håll så skulle kapaciteten antagligen minska rejält. Eftersom banor är dyra att bygga blir de ofta en kapacitetsbegränsning.

Vad gäller terränghinder så har jag för mig att någon bana i sydostasien har ett berg placerat så att man måste köra åt fel håll ett tag om man inte ska köra in i berget.
Citera
2017-07-19, 00:09
  #21
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Vid vindstilla kan man, bortsett från terränghinder och liknande, landa från valfritt håll, men om alla skulle få starta och landa åt valfritt håll så skulle kapaciteten antagligen minska rejält. Eftersom banor är dyra att bygga blir de ofta en kapacitetsbegränsning.

Vad gäller terränghinder så har jag för mig att någon bana i sydostasien har ett berg placerat så att man måste köra åt fel håll ett tag om man inte ska köra in i berget.
Du fick mig att börja googla på svåra landningsbanor. Hittade inte den du tänker på men jag vet vilken du menar. Om du kommer på det så skriv, retar mig på sånt.
Citera
2017-07-19, 00:25
  #22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffemedaffe
Du fick mig att börja googla på svåra landningsbanor. Hittade inte den du tänker på men jag vet vilken du menar. Om du kommer på det så skriv, retar mig på sånt.
Ni tänker nog på Kai Tak i Hong Kong som numera är stängd.

https://www.youtube.com/watch?v=bKqO6gdJIz8
Citera
2017-07-19, 01:02
  #23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av C.R.M.114
Dessutom är jag rätt säker på att landningsbanor är enkelriktade, så alla måste röra sig i samma riktning oberoende av vart de är på väg.

Hur funkar det på flygplatser med bara 1 landningsbana?


Red: glöm det jag skrev, för sent på dygnet för att tänka klart...
__________________
Senast redigerad av Rexus 2017-07-19 kl. 01:05.
Citera
2017-07-19, 08:24
  #24
Medlem
Floridasidans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rexus
Hur funkar det på flygplatser med bara 1 landningsbana?


Red: glöm det jag skrev, för sent på dygnet för att tänka klart...

Hmmm, det optimala vore en start och landningsbana på en stor vändplatta så man alltid kan vända den rakt mot vinden och slippa de farliga sidovindarna. Patentbyrån nästa :-)
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2856686

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback