Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2017-07-19, 14:05
  #25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Floridasidan
Hmmm, det optimala vore en start och landningsbana på en stor vändplatta så man alltid kan vända den rakt mot vinden och slippa de farliga sidovindarna. Patentbyrån nästa :-)

Äldre flygplatser hade rullbanor i en mängd olika riktningar. Bättre flygplan gjorde att det inte vore lika känsligt. Plus att med större flygplan krävs större bana; markåtgången för att kunna starta och landa jumbojettar i rätt riktning är svår att motivera.
Citera
2017-07-19, 14:16
  #26
Medlem
Floridasidans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hellcrime
Äldre flygplatser hade rullbanor i en mängd olika riktningar. Bättre flygplan gjorde att det inte vore lika känsligt. Plus att med större flygplan krävs större bana; markåtgången för att kunna starta och landa jumbojettar i rätt riktning är svår att motivera.

Större flygplatser har ju banor i olika riktningar men mitt förslag var ju inte riktigt seriöst menat, trodde inte att någon skulle tro det
Citera
2017-07-19, 14:21
  #27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Floridasidan
Större flygplatser har ju banor i olika riktningar men mitt förslag var ju inte riktigt seriöst menat, trodde inte att någon skulle tro det
Det vet man aldrig...
Citera
2017-07-19, 21:31
  #28
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Floridasidan
Större flygplatser har ju banor i olika riktningar men mitt förslag var ju inte riktigt seriöst menat, trodde inte att någon skulle tro det
Jag tycker snarare att det verkar bli vanligare med banor i en enda riktning, den huvudsakliga vindriktningen. Det gör att fler samtidigt användbara banor ryms på en mindre yta. Kastrup (CPH) funderar på att fimpa sin tvärbana (12/30). Enligt en modell av flygplatsens framtid i A-piren samt deras framtidsplaner på webben (cph.dk).
Citera
2017-07-20, 10:53
  #29
Medlem
Floridasidans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Jag tycker snarare att det verkar bli vanligare med banor i en enda riktning, den huvudsakliga vindriktningen. Det gör att fler samtidigt användbara banor ryms på en mindre yta. Kastrup (CPH) funderar på att fimpa sin tvärbana (12/30). Enligt en modell av flygplatsens framtid i A-piren samt deras framtidsplaner på webben (cph.dk).

Jo, jag sa inget om ifall det blir vanligare eller ovanligare utan att de ofta har, men du får min idé om vändplatta gratis ;-)

Köpenhamn har två parallella banor (man kan alltså växla och få väldig effektivitet här), den tvärgående är ensam och jag tror inte den klarar t.ex. A380 så alternativen är antagligen att avskaffa eller bygga en till större parallellt med denna vilket nog inte är realistiskt, dessutom ligger denna bana med riktning mot både centrala Köpenhamn och Malmö, knappast populärt när huvudbanorna har i princip perfekt läge.
Citera
2017-07-20, 13:45
  #30
Medlem
Wal1bergs avatar
Här står en hel del som förklarar omvägarna, självklart så startar och landar alla plan även i motvind, som kan lägga till extra distans.

https://en.wikipedia.org/wiki/Flight_planning
__________________
Senast redigerad av Wal1berg 2017-07-20 kl. 14:00. Anledning: tillägg
Citera
2017-07-20, 19:38
  #31
Medlem
Phantom042s avatar
På mindre flygplatser om det inte blåser så mycket kan man ofta landa från ett håll och starta åt det andra när man ska hem igen. Detta förutsätter att flygplanet är ganska ensamt.
Banriktningen beror annars på vinden som redan skrivits, man vill alltid starta i motvind. En B737 kan starta och landa i 15 knops medvind (7,7m/s) men det är väldigt ovanligt, sällan man går över 10knop om det inte är absolut nödvändigt.
Citera
2017-07-20, 21:06
  #32
Medlem
Wal1bergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Phantom042
På mindre flygplatser om det inte blåser så mycket kan man ofta landa från ett håll och starta åt det andra när man ska hem igen. Detta förutsätter att flygplanet är ganska ensamt.
Banriktningen beror annars på vinden som redan skrivits, man vill alltid starta i motvind. En B737 kan starta och landa i 15 knops medvind (7,7m/s) men det är väldigt ovanligt, sällan man går över 10knop om det inte är absolut nödvändigt.

Så här gick det för en AA 737 som landade med 14 knops medvind.
https://en.wikipedia.org/wiki/Americ...nes_Flight_331
__________________
Senast redigerad av Wal1berg 2017-07-20 kl. 21:53. Anledning: tillägg
Citera
2017-07-20, 21:26
  #33
Medlem
NickeNicknames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CelenoII
Nu måste du väl ändå driva med mig?

Ja, det är riktigt att man bara kan använda en bana åt ett håll åt gången.
Nej du måste retardera för att komma in på rätt bana om du startar från en nord nordriktning speciellt om du ska åka long haul,,, då måste piloterna tänka hela vägen hur ma kommer in på rätt bana
Citera
  • 2
  • 3
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2856686

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback