2017-07-18, 12:38
Medlem
menpallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Det är ju det jag har gjort. Solen skyms av horisonten varje gång.
Det har aldrig hänt att den ser mindre och mindre ut.
Det är tvärtom ganska vanligt att solen blir mindre och mindre vartefter att den försvinner längre bort.
Citera
2017-07-18, 12:40
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av menpalla
Det är tvärtom ganska vanligt att solen blir mindre och mindre vartefter att den försvinner längre bort.
Nej, det händer nästan aldrig då jag tittar på en solnedgång.
Citera
2017-07-18, 13:37
Medlem
madtops avatar
Citat:
Jag är inte din grundskollärare, lär dig om buoyancy. Varför tror du båtar flyter?

Flytkraft innebär att en kropp som sänks ned i en vätska påverkas av en lyftkraft som är lika stor som den undanträngda vätskans tyngd.

Vad är tyngd och hur får den sin riktning?

Du kan få ett litet tips:
Tyngd är den kraft som verkar på kroppar i ett gravitationsfält.
Senast redigerad av madtop 2017-07-18 kl. 13:40.
Citera
2017-07-18, 14:02
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Jag är inte din grundskollärare, lär dig om buoyancy. Varför tror du båtar flyter?
Ett rätt modigt uttryck från någon som skolkat alla naturvetenskapliga ämnen i skolan.

Varför tror du båtarna flyter rättvända?
Flytkraften är riktad uppåt, alla krafter har en lika stor motkraft om föremålet är i vila, vilken motstående kraft är det som drar båten neråt motsvarande flytkraften som vi vet motsvarar undanträngda vattenmassans tyngd?

Kom nu med ett vetenskapligt svar och inte youtubeuniversitetets pseudovetenskap.
Citera
2017-07-18, 14:07
Medlem
sonny crockets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av estone
Hur menar du? Du kan sätta centrum till centrum på det platta. Och sedan har du alla väderstrecken du vill. Både norr och söder.

Citat:
Följer du kompassen och beger dig västerut ut kommer du att komma tillbaka till samma plats till sist, väst och öst är i förhållande till nordpolen, västerut och österut är inte i en exakt rak linje. Likadant på en fotboll, flyger du åt exakt samma håll skulle du snabbt hamna ute i rymden eftersom jorden påstås böja sig neråt. Väldigt enkelt egentligen, kolla klippet.

Nej, om jorden var platt och man tog ut öst med kompassen så skulle man behöva gå i en cirkel för att komma tillbaka till utgångspunkten. Om man tar ut öst och bara går rakt fram så kommer man till kanten (sydpolen).
Citera
2017-07-18, 14:09
Medlem
menpallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Därför vi med hjälp av gyrokompassen, ringlaser eller annat tröghetsnavigeringssystem vet att vi färdas i en rät kurs. Kompassen visar med all tydlighet att vi inte färdas utefter en cirkel.

Du hävdar att vi 2017 åker omkring i cirklar utan att veta om det. Inser du inte själv hur urbota korkat det framstår?
Rät kurs? lol, jo man får skratta gott åt alla dessa omvägar flygen tar om jorden hade varit en fotboll. Från San Paolo i Brasilien till sydafrika till exempel åker dom via London! Ta en titt på din jordglob och säg om du tycker det verkar förnuftigt. Med Gleasons map är det raka vägen. Och så här ser det ut precis hela tiden. Flygrutterna är raka sträck på Gleasons map men är sanslösa omvägar på en glob.
Citera
2017-07-18, 14:10
Medlem
menpallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sonny crocket
Nej, om jorden var platt och man tog ut öst med kompassen så skulle man behöva gå i en cirkel för att komma tillbaka till utgångspunkten. Om man tar ut öst och bara går rakt fram så kommer man till kanten (sydpolen).
Tror varken du förstod vad jag menade eller kollade på klippet.
Citera
2017-07-18, 14:26
Medlem
sonny crockets avatar
Citat:
Tror varken du förstod vad jag menade eller kollade på klippet.
Han visade ju precis vad jag sa. Vad menar du händer om man tar ut öst på kompassen och sedan går rakt fram, kommer man tillbaka till utgångspunkten eller var hamnar man?
EDIT: i min fråga menar jag inte på en teoretisk platt jord eller teoretisk rund jord, jag menar på den verkliga jorden som vi försöker reda ut om den är platt eller rund.
Senast redigerad av sonny crocket 2017-07-18 kl. 14:33.
Citera
2017-07-18, 14:33
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Rät kurs? lol, jo man får skratta gott åt alla dessa omvägar flygen tar om jorden hade varit en fotboll. Från San Paolo i Brasilien till sydafrika till exempel åker dom via London! Ta en titt på din jordglob och säg om du tycker det verkar förnuftigt. Med Gleasons map är det raka vägen. Och så här ser det ut precis hela tiden. Flygrutterna är raka sträck på Gleasons map men är sanslösa omvägar på en glob.
Gissa varför de flyger via London? De har ingen direktlinje mellan Sao Paulo och Johannesburg. London är ett nav man flyger via för internationella förbindelser. Det är vanligt att en del flygbolag gör så, t.ex. Qatar och Emirates.

Storcirkeln mellan Sao Paulo och Johannesburg ser annars ut så här.

TAM Linhas Aereas och South African Airways har båda en direktlinje mellan Sao Paulo och Johannesburg, en resa på c:a 9 timmar. Sök på flygresor.se om du vet hur man använder internet.
Senast redigerad av RostigHink 2017-07-18 kl. 14:37.
Citera
2017-07-18, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sonny crocket
Han visade ju precis vad jag sa. Vad menar du händer om man tar ut öst på kompassen och sedan går rakt fram, kommer man tillbaka till utgångspunkten eller var hamnar man?
EDIT: i min fråga menar jag inte på en teoretisk platt jord eller teoretisk rund jord, jag menar på den verkliga jorden som vi försöker reda ut om den är platt eller rund.
Hur ska du ha det? Går du rakt fram eller går du efter kompassen.
Om nu teorin stämmer. Så menar de att nordpolen är en magnetisk punk i mitt det platta. Och Sydpolen är en magnetiskt runt kanten.
Om du då tar ut öst och går efter kompassen, så ja. Då kommer du att gå i cirkel och komma tillbaka till där du startade.
Citera
2017-07-18, 14:45
Medlem
sonny crockets avatar
Citat:
Hur ska du ha det? Går du rakt fram eller går du efter kompassen.
Om nu teorin stämmer. Så menar de att nordpolen är en magnetisk punk i mitt det platta. Och Sydpolen är en magnetiskt runt kanten.
Om du då tar ut öst och går efter kompassen, så ja. Då kommer du att gå i cirkel och komma tillbaka till där du startade.
Jag menar att om man tar ut öst på kompassen och sedan lägger undan kompassen och bara går rakt fram så kommer man tillbaka till utgångspunkten. Åtminstone på ekvatorn måste det ju vara så, men på en platt jord kan det aldrig vara så.
Citera
2017-07-18, 14:48
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Hur fungerar det om man går österut med en gyrokompass, som inte använder jorden magnetfält?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in