2017-07-16, 00:48
Medlem
Superlistigs avatar
Felpost: Lasternas summa visade sig vara xxx
Senast redigerad av Superlistig 2017-07-16 kl. 00:51.
Citera
2017-07-16, 12:11
Medlem
skogshuggar3ns avatar
Nikolov och Zeller's teori har väl som kortast varit uppe på tapeten här tidigare? De beskriver ett antal planeters temperatur i solsystemet som en funktion av instrålning och atmosfäriskt tryck. Några kommentarer???

Vissa hävdar att det bara är kurvanpassning. De beskriver mig veterligen inte någon mekanism för hur den extra uppvärmningen går till. Kanske en rent konduktiv och konvektiv förklaringsmodell...?
Citera
2017-07-16, 13:07
Medlem
Trumpetflugans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skogshuggar3n
Nikolov och Zeller's teori har väl som kortast varit uppe på tapeten här tidigare? De beskriver ett antal planeters temperatur i solsystemet som en funktion av instrålning och atmosfäriskt tryck. Några kommentarer???

Vissa hävdar att det bara är kurvanpassning. De beskriver mig veterligen inte någon mekanism för hur den extra uppvärmningen går till. Kanske en rent konduktiv och konvektiv förklaringsmodell...?
Är det denna Du tänker på?

Jag har inte läst den, men kan nämna att "OMICS" som verkar ha publicerat den är en rovtidsskrift. Den finns med på bealls lista:
http://beallslist.weebly.com/

Och även wikipedia skriver:

Citat:

OMICS Publishing Group*is a publisher ofopen access journals*that is widely regarded as*predatory.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/OMICS_Publishing_Group

Inget att lita på om det är den artikeln du tänkte på. Jag har dock inte läst den.
Citera
2017-07-16, 13:39
Medlem
skogshuggar3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trumpetflugan
Är det denna Du tänker på?

Jag har inte läst den, men kan nämna att "OMICS" som verkar ha publicerat den är en rovtidsskrift. Den finns med på bealls lista:
http://beallslist.weebly.com/

Och även wikipedia skriver:

https://en.m.wikipedia.org/wiki/OMICS_Publishing_Group

Inget att lita på om det är den artikeln du tänkte på. Jag har dock inte läst den.

Japp, den!

Tror att bottenslam och Xenonen har nämnt den teorin tidigare, men bara i yttersta förbifarten.
Citera
2017-07-16, 13:49
Medlem
Trumpetflugans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skogshuggar3n
Japp, den!

Tror att bottenslam och Xenonen har nämnt den teorin tidigare, men bara i yttersta förbifarten.
Ok! Det finns lite kommentarer kring artikeln här och var, där den verkar gås igenom någorlunda sakligt. Här finns en diskussion:

https://earthscience.stackexchange.com/questions/10511/is-the-unified-theory-of-climate-nikolov-zeller-compatible-with-the-agw-ghg
Citera
2017-07-16, 15:00
Medlem
Rekordkyla och snö i Chile

https://www.svd.se/macron-trump-kan-andra-sig-om-parisavtalet

Rekordkyla i Norrbotten. Ett 150-årigt köldrekord krossades vid kusten.

http://www.kuriren.nu/nyheter/rekordkylan-jul-i-juli-nm4593074.aspx

Det är kommande kylan ni ska vara rädd för, inte någon påhittad global uppvärmning som bara varit en del av en naturlig cykel. Nu går vi mot kallare tider igen.
Citera
2017-07-18, 06:28
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helofin
Rekordkyla och snö i Chile

https://www.svd.se/macron-trump-kan-andra-sig-om-parisavtalet

Rekordkyla i Norrbotten. Ett 150-årigt köldrekord krossades vid kusten.

http://www.kuriren.nu/nyheter/rekordkylan-jul-i-juli-nm4593074.aspx

Det är kommande kylan ni ska vara rädd för, inte någon påhittad global uppvärmning som bara varit en del av en naturlig cykel. Nu går vi mot kallare tider igen.
Lite mer läsning i det urusla sommarvädret:

Global Average Surface Temperature (GAST) report

https://thsresearch.files.wordpress.com/2017/05/ef-gast-data-research-report-062717.pdf

Kort om rapporten:
Citat:
ABSTRACT
The objective of this research was to test the hypothesis that Global Average Surface Temperature (GAST) data, produced by NOAA, NASA, and HADLEY, are sufficiently credible estimates of global average temperatures such that they can be relied upon for climate modeling and policy analysis purposes. The relevance of this research is that the validity of all three of the so- called Lines of Evidence in EPA’s GHG/CO2 Endangerment Finding require GAST data to be a valid representation of reality.

In this research report, the most important surface data adjustment issues are identified and past changes in the previously reported historical data are quantified. It was found that each new version of GAST has nearly always exhibited a steeper warming linear trend over its entire history. And, it was nearly always accomplished by systematically removing the previously existing cyclical temperature pattern. This was true for all three entities providing GAST data measurement, NOAA, NASA and Hadley CRU.

As a result, this research sought to validate the current estimates of GAST using the best available relevant data. This included the best documented and understood data sets from the U.S. and elsewhere as well as global data from satellites that provide far more extensive global coverage and are not contaminated by bad siting and urbanization impacts. Satellite data integrity also benefits from having cross checks with Balloon data.

The conclusive findings of this research are that the three GAST data sets are not a valid representation of reality. In fact, the magnitude of their historical data adjustments, that removed their cyclical temperature patterns, are totally inconsistent with published and credible U.S. and other temperature data. Thus, it is impossible to conclude from the three published GAST data sets that recent years have been the warmest ever –despite current claims of record setting warming.

Finally, since GAST data set validity is a necessary condition for EPA’s GHG/CO2 Endangerment Finding, it too is invalidated by these research findings.

Slutsats:
Citat:
VII. SUMMARY & CONCLUSIONS

In this research report, the most important surface data adjustment issues are identified and past changes in the previously reported historical GAST data are quantified. While the notion that some “adjustments” to historical data might need to be made is not challenged, logically it would be expected that such historical temperature data adjustments would sometimes raise these temperatures, and sometimes lower them. This situation would mean that the impact of such adjustments on the temperature trend line slope is uncertain. However, each new version of GAST has nearly always exhibited a steeper warming linear trend over its entire
history.

That was accomplished by systematically removing the previously existing cyclical temperature pattern. This was true for all three entities providing GAST data measurement, NOAA, NASA and Hadley CRU.

As a result, this research sought to validate the current estimates of GAST using the best available relevant data. This included the best documented and understood data sets from the U.S. and elsewhere as well as global data from satellites that provide far more extensive global coverage and are not contaminated by bad siting and urbanization impacts. Satellite data integrity also benefits from having cross checks between UAH and RSS as well as with Balloon data.

The conclusive findings of this research are that the three GAST data sets are not a valid representation of reality. In fact, the magnitude of their historical data adjustments, that removed their cyclical temperature patterns, are totally inconsistent with published and credible U.S. and other temperature data. Thus, it is impossible to conclude from the three published GAST data sets that recent years have been the warmest ever –despite current claims of record setting warming.

Finally, since GAST data set validity is a necessary condition for EPA’s GHG/CO2 Endangerment Finding, it too is invalidated by these research findings.

Författare:

Citat:
The Undersigned Agree with the Conclusions of this Report:

Dr. Alan Carlin
Retired Senior Analyst and manager, US Environmental Protection Agency, Washington, DC.
Author, Environmentalism Gone Mad, Stairway Press, 2015.
Ph.D., Economics, Massachusetts Institute of Technology, Cambridge, MA. BS, Physics, California Institute of Technology, Pasadena, CA.

Dr. Harold H. Doiron
Retired VP-Engineering Analysis and Test Division, InDyne, Inc. Ex-NASA JSC, Aerospace Consultant
B.S. Physics, University of Louisiana - Lafayette
M.S., Ph.D., Mechanical Engineering, University of Houston

Dr. Theodore R. Eck
Ph.D., Economics, Michigan State University M.A, Economics, University of Michigan Fulbright Professor of International Economics
Former Chief Economist of Amoco Corp. and Exxon Venezuela
Advisory Board of the Gas Technology Institute and Energy Intelligence Group

Dr. Richard A. Keen
Instructor Emeritus of Atmospheric and Oceanic Sciences, University of Colorado
Ph.D., Geography/Climatology, University of Colorado
M.S., Astro-Geophysics, University of Colorado
B.A., Astronomy, Northwestern University

Dr. Anthony R. Lupo
IPCC Expert Reviewer
Professor, Atmospheric Science, University of Missouri
Ph.D., Atmospheric Science, Purdue University
M.S., Atmospheric Science, Purdue University

Dr. Thomas P. Sheahen Ph.D., Physics, M.I.T. B.S., Physics, M.I.T.

Dr. George T. Wolff
Former Chair EPA's Clean Air Scientific Advisory Committee
Ph.D., Environmental Sciences, Rutgers University
M.S., Meteorology, New York University
B.S., Chemical Engineering, New Jersey Institute of Technology

Frågor på det?

https://thsresearch.files.wordpress.com/2017/05/ef-gast-data-research-report-062717.pdf
Citera
2017-07-18, 06:37
Medlem
arbetets avatar
Ännu mer "jobbigt" vetenskapligt resonemang. Den här gången om osäkerheten i global temperaturmätning. Sammanfattning av innehållet:

Citat:
Study Findings:
These analysis results would appear to leave very, very little doubt but that EPA’s claim of a Tropical Hot Spot (THS), caused by rising atmospheric CO2 levels, simply does not exist in the real world. Also critically important, even on an all-other-things-equal basis, this analysis failed to find that the steadily rising Atmospheric CO2 Concentrations have had a statistically significant impact on any of the 13 critically important temperature time series data analyzed.

Hela rapporten:

Global Average Surface Temperature Measurement Uncertainties

https://thsresearch.wordpress.com/2017/05/29/global-average-surface-temperature-uncertainties/
Citera
2017-07-18, 06:57
Medlem
Trumpetflugans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Lite mer läsning i det urusla sommarvädret:

Global Average Surface Temperature (GAST) report

Kort om rapporten:

Slutsats:

Författare:

Frågor på det?

Återigen måste du vara källkritisk. Ett blogginlägg i pdf-form är fortfarande ett blogginlägg och saknar vetenskapligt värde. En första fråga som är bra att ställa är "var har detta blivit publicerat?". Ett litet tips på den källkritiska vägen.
Citera
2017-07-18, 07:14
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Återigen måste du vara källkritisk. Ett blogginlägg i pdf-form är fortfarande ett blogginlägg och saknar vetenskapligt värde. En första fråga som är bra att ställa är "var har detta blivit publicerat?". Ett litet tips på den källkritiska vägen.
Larva dig inte utan bemöt med dina "vetenskapliga" argument istället. Annars gör du bara bort dig. Det där jävla skitsnacket som ni hela tiden tar till när ni möts av motargument håller inte i den verkliga världen med normala tänkande människor. Jag är borta under dagen så du har tid att sammanfatta dina kommentarer så kan vi ta diskussionen senare.

Hejsålänge!
Citera
2017-07-18, 08:09
Medlem
Trumpetflugans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Larva dig inte utan bemöt med dina "vetenskapliga" argument istället. Annars gör du bara bort dig. Det där jävla skitsnacket som ni hela tiden tar till när ni möts av motargument håller inte i den verkliga världen med normala tänkande människor. Jag är borta under dagen så du har tid att sammanfatta dina kommentarer så kan vi ta diskussionen senare.

Hejsålänge!
Nej du. Jag tänker inte läsa in mig på ett så pass stort blogginlägg. Det har inte publicerats och inte genomgått peer review(då hade det ju blivit publicerat om det finns substans) .

Jag kan tyvärr bara tolka dig som att du inte har den blekaste aning om vad vetenskap faktiskt är eller/och hur den vetenskapliga processeen går till.

Miljonkronorsfrågan för dig (och andra i tråden) att svara på är:
Varför denna oärliga metod om ni ändå har vetenskapligt stöd för er sak? Hur kommer det säg att varenda källa ni stödjer er på är ovetenskaplig och ofta uppenbart oärliga/lögnaktiga? Varför skulle man inom vetenskapen tillämpa en sådan metod för något man skulle kunna visa genom vetenskaplig metod? Jag vet svaret.
Senast redigerad av Trumpetflugan 2017-07-18 kl. 08:41.
Citera
2017-07-18, 17:23
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Nej du. Jag tänker inte läsa in mig på ett så pass stort blogginlägg. Det har inte publicerats och inte genomgått peer review(då hade det ju blivit publicerat om det finns substans) .

Jag kan tyvärr bara tolka dig som att du inte har den blekaste aning om vad vetenskap faktiskt är eller/och hur den vetenskapliga processeen går till.

Miljonkronorsfrågan för dig (och andra i tråden) att svara på är:
Varför denna oärliga metod om ni ändå har vetenskapligt stöd för er sak? Hur kommer det säg att varenda källa ni stödjer er på är ovetenskaplig och ofta uppenbart oärliga/lögnaktiga? Varför skulle man inom vetenskapen tillämpa en sådan metod för något man skulle kunna visa genom vetenskaplig metod? Jag vet svaret.
Det må jag säga, den kognitiva dissonansen dallrar i luften. Om du inte klarar av på ett öppet forum tala för din sak så att alla begriper det hur ska du då klara dig i den bistra verkligheten utanför ditt Trygga Rum™?

Tyvärr så missade du det väsentliga i rapporten nämligen att den är skriven av personer med anknytning till EPA och de har inte påstått att dokumentet är något annat än en rapport. Saken är istället den att vi nu ser tecken på att folk inom klimatskojarsekten börjar ta bladet från sin mun och börjar rapportera om skojeriet. Precis som jag förutsåg efter det att Scott Pruitt tog över och att Trump tog USA ur Parisöverenskommelsen. Nu ska du se att det kommer mer och jag tänker för min del se till att det får sin spridning även i den här tråden. Så slippa dina knivar för jag tror nog att med tiden kommer det dyka upp "vetenskapliga" rapporter som är peer-reviewed bortom allt tvivel. Fighten är här och sanningen ska segra!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in