2017-07-17, 20:49
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sebban
Har ingen aning om avstånden till stjärnorna eller vad stjärnor är.
Du påstod ju nyss att det var 66,6 mil till Polstjärnan.
Citera
2017-07-17, 21:08
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av menpalla
De antika grekerna hade nog inte tillgång till Nikon P900. När båtarna "försvunnit bakom horisonten" och du tar upp din zoom dyker dom plötsligt upp igen, från topp till tå.
Det som försvunnit bakom horisonten syns inte igen hur stark zoom du än har. Exempelvis så är aldrig båten i första klippet bakom horisonten, bara ännu ett klipp med tossiga slutsatser från plattjordidioter.

Det är överhuvudtaget vanligt att plattjordare glömmer bort att horisonten är längre bort ju högre upp man slälv står som i tidigare nämnt exempel från Hawaii, man räknade inte med observatörens höjd över havet. Vidare glömmer gärna plattjordare effekten av dispersion och refraktion som tenderar att lyfta upp föremål långt bort, även om de försvunnit bakom rent matematiskt.

Det är rent löjligt hur blåsta de amerikanska plattjordarna är och ni går på det...
Citera
2017-07-17, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av james12
Du vet inte det, aldrig här sett med dina egna ögonen , men påstå i från stark övertygelse, det där är inte rätt sätt att ta reda på vad som är sant.
Eftersom jorden är platt gamla kartor stämmer precis och Astrolabium skapat 220 BC fungera utmärkt..
Helt fel. Ingen karta på ett platt papper fungerar fullt ut, det finns alltid felaktigheter. Antingen är ytorna fel, vinklarna fel eller avstånden fel. Eller alla tre, en platt karta är alltid en kompromiss.

Citat:
Låt oss bli ärliga och visa vilja hitta sanning, därför vi antar inte i före skott att jorden är platt eller sfärisk?

Jag läste flera av din inlägg och här intryck att du vill bara vinna och totalt ointresserad att hitta vad som är sant.
Och då jag undrar, om du jobbar för myndigheter och försöka bygga opinion? .
Vad jag ev jobbar med är OT, men jag jobbar inte för myndigheter och inte med att bygga opinion heller. Men jag förbehåller mig rätten att påpeka galenskaper, såsom t ex påståendet att jorden är platt!

Citat:
De finns inget behov att chatta vad vi alla redo vet, from media och skolan. Om man vill växa man skulle lyssna på något som man här inte i ens skalle. Att aktiv vägra ta i ny information de kallas ignorant eller tydligt täcken på att en köra agenda.
Själva täcken på stark motstånd from regeringens sidan tyda på att jorden är precis som vi alla kan observera, utan rationalisering eller referens till bilder från media. Jorden är platt så lång ögonen kan se eller kikare eller från flyg. http://dizzib.github.io/earth/curve-calc/index.html?d0=19.999999999999996&h0=6&unit=imperia l och den där stämma inte alls med observation.

Det handlar inte om att jag vägrar eller inte vill ta in ny kunskap. Jag har jag gjort det i alla år. Men det gäller också att kritiskt granska denna nya information. Hypotesen att jorden är platt kommer omedelbart i strid med en lång rad välkända och uppenbara fakta. Därför tror jag inte på den, eller rättare sagt: Jag vet att den är fel.

Från ett flygplan kan jag tydligt se att jorden är en sfär. Försök inte tala om något annat för mig.
Citera
2017-07-17, 21:55
Medlem
Citat:
Ibland får man höra från bollhuven att jorden måste vara en fotboll, för vi kan inte se Portugal från New York. Man tar sig för pannan. Geniet Bill Nye kläckte bland annat ur sig detta. Har dom hört talas om något som heter väder? Atmosfär? Det finns sidor som visar hur sikten pga väderförhållandena ser ut för tillfället. Den brukar sällan ligga på tusentals mil. Ibland vid dimma ser jag två meter framför mig.
Om väderförhållandena är det som hindrar sikten - hur kommer det sig då att vi ofta kan se en klar och tydlig horisontlinje?
Citat:
Testa att gå upp på en hög kulle, du kommer att se en cirkel runt i kring dig. Inte för att jorden är en fotboll, utan för att man inte kan se hur långt som helst, pga perspektiv. Samma sak om du står i en korridor eller tunnel. Även om korridoren inte har något slut skulle du ändå bara se en begränsad sträcka. Inte för att korridoren försvinner bakom horisonten, utan pga av perspektiv. Om du tänker dig en lång raksträcka och en bil som far iväg, den skulle försvinna efter ett tag, inte för att jorden är en fotboll, utan för att pga perspektiv. Samma sak med båtar osv.
Plattjordingar älskar att ta till ordet "perspektiv" för att förklara att vi bara kan se en begränsad bit bort. Ett uppenbart missbruk av ordet. På en (perfekt) platt jord kan vi se bilen, korridoren, båten eller vad det nu talas om ända till "oändligt avstånd", åtminstone om vi har en kraftfull kikare. Där kan inte saker försvinna bakom horisonten.
Citera
2017-07-17, 22:54
Moderator
Citat:
Har inte gjort experimentet men jag kan tänka mig att vågen ger utslag när hissen sätts i rörelse och bromsar in, men oförändrad under färd. Det verkar liksom naturligt, men du får gärna förklara hur du tänker.
Frågan var väldigt tydlig sist i mitt inlägg. "Hur förklarar du att vågen ändrar utslag?"

Du förklarade tyngd så här:
Citat:
[...]
Våra fötter trycker mot marken för att är vi är omgivna av atmosfär, ett medium som har lägre densitet än vår kropp, som består mestadels av vatten.
[...]
Hur kommer det sig att vågen, som mäter trycket från dina fötter på marken, ändrar värde när hissen startar. Vad har ändrats i det som orsakar trycket mot marken?

Luften har inte ändrats, kroppen på vågen har inte ändrats. Var kommer den extra tyngden ifrån?
Citera
2017-07-17, 23:06
Medlem
erp.bs avatar
Citat:
Midnattssol existerar inte vid Antarktis. Du har ju inte varit där och kollat, eller hur?
Du har blivit informerad om midnattssol i Antarktis och du har valt och tro. På vilket sätt falsifierar det du tror, det jag tror? Är det för att det du tror har fler anhängare?

Har du varit där och kollat? Inte för att jag förväntar mig något svar, men om du mot förmodan skulle svara på en rak och enkel fråga, så duger det med ja eller nej.
Citera
2017-07-17, 23:36
Medlem
madtops avatar
Citat:
Hittar du rätt väderförhållanden går det säkert utmärkt att se gotland från landsort, du kan ju t ex enkelt se hawaii-ön kauai från oahu något som inte hade gått om jorden hade varit en fotboll.

Att du ska kunna se Gotland från Landsort kommer du aldrig kunna göra - hur gärna du än vill. Det är nämligen omöjligt eftersom Gotland ligger bakom horisonten.

Och självklart ska det gå att se delar av Kauai från en höjd på Oahu. Vad som är betydligt intressantare är att du inte kan se hela ön.
https://www.metabunk.org/terry-robinsons-oahu-seen-from-kauai-videos.t8030/

Varför ser vi inte hela ön? Varför är nedre delen på ön skymd bakom vatten?
Citera
2017-07-17, 23:46
Medlem
madtops avatar
Citat:
Om man vill växa man skulle lyssna på något som man här inte i ens skalle. Att aktiv vägra ta i ny information de kallas ignorant eller tydligt täcken på att en köra agenda.

Men problemet att varken du eller någon annan plattskalle kommer med någon ny information eller förklaringar. Det är bara samma trams om "kurva" som upprepas om och om igen.

Vill du komma med ny information så kan du börja med något så grundläggande som att på ett vetenskapligt vis förklara varför saker faller till marken eller hur Polstjärnan ser ut att vara på flera platser samtidigt.

Citat:
Själva täcken på stark motstånd from regeringens sidan tyda på att jorden är precis som vi alla kan observera, utan rationalisering eller referens till bilder från media.

Vad fan har regeringen med tusentals år av kunskap att göra? Mänskligheten har vetat om att jorden är en sfär långt innan Sverige ens existerade.

Vad du inte verkar förstå är att jag och många med mig observerar att jorden är en sfär. Jag har sett, mätt och konstaterat jordens form helt utan påverkan från vare sig regering, Illuminati eller frimurare.

Att du inte klarar av att göra samma sak innebär inte att jorden är platt. Det betyder bara att du inte kan tolka din omgivning.
Citera
2017-07-17, 23:53
Medlem
madtops avatar
Citat:
De antika grekerna hade nog inte tillgång till Nikon P900. När båtarna "försvunnit bakom horisonten" och du tar upp din zoom dyker dom plötsligt upp igen, från topp till tå.

Nej så är det verkligen inte. När båtar har försvunnit bakom horisonten så kan du sitta och zooma bäst du vill - båtarna är och förblir dolda.

Varför du länkar till klipp på en båt som inte har försvunnit bakom horisonten är ganska obegripligt.
Citera
2017-07-18, 04:56
Medlem
sonny crockets avatar
Om jorden vore platt så skulle man inte kunna gå rakt västerut eller österut. Då kommer man till slut längst ut till kanten, vilket väl skulle vara sydpolen. Så hur funkar det med vädersträcken på en platt jord?
Citera
2017-07-18, 08:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sonny crocket
Om jorden vore platt så skulle man inte kunna gå rakt västerut eller österut. Då kommer man till slut längst ut till kanten, vilket väl skulle vara sydpolen. Så hur funkar det med väderstrecken på en platt jord?
Hur menar du? Du kan sätta centrum till centrum på det platta. Och sedan har du alla väderstrecken du vill. Både norr och söder. Men alltså, allt detta är skapat som en falsk konspiration. Det hela är för att smutsa ner andra verkliga konspirationer. Det är smarta människor som jobbar med att skapa denna falska konspiration. De har också betalt för att göra det. Så låt er inte luras.
Citera
2017-07-18, 09:23
Medlem
menpallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Nej så är det verkligen inte. När båtar har försvunnit bakom horisonten så kan du sitta och zooma bäst du vill - båtarna är och förblir dolda.

Varför du länkar till klipp på en båt som inte har försvunnit bakom horisonten är ganska obegripligt.
Det såg du ju när han zoomade ut, med ögonmått såg det ut som att båten hade försvunnit bakom horisonten för länge sen. Och detta fenomen är en viktig orsak till att folk förr började svamla om att jorden skulle va en fotboll. Idag vet vi bättre. Men visst 17 har du rätt, båten hade inte försvunnit bakom horisonten, och det kan dom heller inte göra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in