2017-07-17, 03:17
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Nopp, så är det definitivt inte. Du har helt fel och kan bevisligen inte tänka självständigt - vet du ens hur kort en engelsk mile är?

Var ute och flög härom veckan och jag såg minst 30 mil (480 miles). Flög över Spanien och såg hela vägen till atlantkusten i Portugal. Jag har sett höga berg på 50 km avstånd och jag sett fyrar på 20 km avstånd. Såg precis land tvärs över en 20km bred havsbukt.

Och jag ser dagligen flygplan som är cirka 16-40 miles bort. Dessutom ser jag solen, månen och stjärnor. Och moln.

Du är helt förvirrad och kan bevisligen inte tänka klart. Dessutom förstår du antagligen inte ens vad du skriver. Du är med andra ord en ganska typisk plattjordare.
Om man kunde se max tre engelska miles så skulle man över huvud taget inte kunna se marken när man satt i ett passagerarplan för det är mer än dubbla den sträckan ner till marken från ett passagerarplan på marschhöjd så det räcker med att titta rakt ner från ett plan för att debunka påståendet om 2-3 miles.
Citera
2017-07-17, 06:20
Medlem
menpallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Talade med min styvfar idag om denna konspirationsteori. Han har varit stridspilot under många år för att sedan flyga kommersiellt för SAS.

Han har han flugit med stridsflygplan på 14000 meters höjd över havet och själv sett jordens krökning. Vidare så är storcirkelnavigering något som han som pilot utbildats i.

Hans åsikter om de som tror på en platt jord var tämligen osmickrande för att uttrycka det milt.

Men jag förmodar att han är en "del av konspirationen" och ljuger för mig som han ser som sin egen son för annars kommer elaka "NASA".

En cirkel runt i kring dig kommer du alltid att se oavsett om jorden är en fotboll eller om den är rak. Det är denna cirkel som många misstar för jordens kurvatur. Även om jorden VORE en fotboll skulle du ALDRIG se böjningen på en så låg höjd som 14000 m, men du kanske bara trollar?

De diskuterade detta lite i senaste avsnittet av Globebusters, Bob som håller i showen är själv pilot. När han åkte till Hawaii nyligen tog han sig ett snack med piloten.
7,28 in i programmet https://www.youtube.com/watch?v=ksCGsWXhKN0
Citera
2017-07-17, 07:26
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av menpalla
En cirkel runt i kring dig kommer du alltid att se oavsett om jorden är en fotboll eller om den är rak. Det är denna cirkel som många misstar för jordens kurvatur. Även om jorden VORE en fotboll skulle du ALDRIG se böjningen på en så låg höjd som 14000 m, men du kanske bara trollar?

De diskuterade detta lite i senaste avsnittet av Globebusters, Bob som håller i showen är själv pilot. När han åkte till Hawaii nyligen tog han sig ett snack med piloten.
Resonemanget är korrekt, horisonten är en liggande cirkel som är platt. Man måste upp på ganska hög höjd innan man börjar se kurvaturen. ISS är ett bra ställe att observera detta på.

Att horisonten är rak är emellertidinte ett bevis för plattjorden.
Citera
2017-07-17, 09:24
Moderator
Sun Rulers avatar
Citat:

Trollar, knappast!

Citat:
You should be able to detect it from an aeroplane at a cruising height of around 10,600 metres (35,000 feet), but you need a fairly wide field of view (ie 60 degrees) and a virtually cloud-free horizon. The reality is that clouds, hills and mountains mean we rarely get to see the kind of perfectly flat horizon where the curve would be most obvious. However, you can detect the curve of the Earth from ground level at the coast with a pair of binoculars – just look for distant ships on the horizon and you’ll see that their hulls start to disappear before their masts and other superstructure. Ancient Greek scientists, who spotted this without any optical aids, used this to conclude that the Earth was round.
https://www.howitworksdaily.com/how-high-do-you-have-to-go-to-see-the-curvature-of-the-earth/
Citera
2017-07-17, 10:23
Medlem
madtops avatar
Citat:

Att man ser en cirkel på en sfärisk jord är fullt naturligt - saker försvinner bakom krökningen.

Däremot så förstår jag inte varför det blir en cirkel på den platta jorden. Vad är det som begränsar fri sikt på den platta jorden? Och "perspektiv" eller "konvergenslinje" är inte förklaringar, det är bara ord. Varför kan jag tex inte se Gotland från Landsort? Gotland är trots allt en stor jävla ö som är både hög och lång, den kan väl inte bara försvinna bakom en icke existerande "cirkel"?
Senast redigerad av madtop 2017-07-17 kl. 10:31.
Citera
2017-07-17, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av james12
Jag lite oroligt att du förstöra dina ögon men ibland solen eller månen vid horisont linje är flera gånger store än mitt på dagen de variera .

ta reda på varför ?

Nej, så är det inte - och jag har precis förklarat hur du enkelt kan testa det, utan kikare eller krångligheter som logik.

Varsågod och prova. Du är väl inte rädd att ha fel?
Citera
2017-07-17, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
Cavendishexperimentet är beskrivet i den "svårmanipulerade" tryckta litteraturen. Att anklaga Wikipedia för konspiration är rätt efterblivet.

Vi vet hur stor jorden är och vi vet tyngdaccelerationen. Det räcker för att räkna ut jordens vikt med rätt hög noggrannhet. Det fungerar förstås inte om man inbillar sig att jorden är platt. Eller du kanske har en alternativ förklaring till att kulorna i experimentet attraherar varandra? Komplett med vetenskapligt bevis?

Vad är det för kraft som trycker ner korken en bit i vattnet? Menar du att luften trycker på korken så den sjunker ner en bit? Om ja på andra frågan, varför faller korken neråt om vi släpper den i atmosfären? Det borde ju rimligen vara så att luftens "kraft" trycker på korken från alla håll och resultantkraften blir noll. Korken borde alltså enligt densitetshypotesen hålla sig still i luften. Vi vet ju att så inte är fallet så vad är det för kraft som får korken att dels falla ner mot vattenytan och dels sjunka ner en bit i vattnet? Tips, det är samma kraft.

Vidare, ta två lika stora klot, det ena av bly och det andra av trä. De har allså olika densitet. Vi släpper dem från samma höjd över marken. Varför faller de lika fort? Om densitetshypotesen vore sann skulle väl blyklotet nå marken först då skillnaden i densitet är större än för träklotet? Varför händer inte detta?

I vacuum som ju är lätt att återskapa på jorden kan man släppa ett blyklot och en fågelfjäder för att förstärka illusionen. Varför faller fjäder och klot lika snabbt i vacuum? Vi har ju eliminerat luftmotståndet så det inte är en faktor.

I sammanfattning, varför faller föremål rakt ner mot marken? Vilken kraft är detta?

Dina argument haltar rejält. Det som kallas Cavendish experiment saknas i äldre böcker och Cavendish tituleras som kemist. Troligen alkemist om han nu nånsin existerat i verkligheten.

Wikipedia redigeras hela tiden och gamla lögner ersätts med nya lögner.

Korken "trycks" inte ner i vattnet. Kork har lägre densitet än vatten och flyter i vatten, eller snarare, på vattnet. Densitet är lika med flytkraft i vatten och atmosfär. Du måste ju först applicera lyftkraft på korken och lyfta upp den, innan du låter den falla. När du har lyft korken ur vattnet så är den omgiven av ett medium(luft) som har lägre densitet än kork och korken faller när du släpper, lyftkraften upphör. Samma sker men omvänt om du trycker ner korken under vattnet.

Kloten har samma form och bägge har högre densitet än atmosfären, så de faller lika fort när lyftkraften upphör. Återigen, densitet indikerar flytkraft och drar inte i nåt.

Är det clownen Brian Cox "dokumentär" i världens största vakuumkammare du har i åtanke?
https://www.youtube.com/watch?v=E43-CfukEgs
Kolla noga vid 2:53, vad är det som "fluffar" till fågelfjädern om inte luft?
Filmen och det så kallade experimentet är ett utmärkt exempel på hur man medvetet manipulerar allmänheten. De behöver inte bry sig om dom små detaljerna, de flesta har redan köpt den falska helhetsbilden.
Citera
2017-07-17, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Så enkelt är det inte. Enligt plattjordingarna fungerar solen som en spotlight som bara lyser på delar av jorden. Detta falsifieras dock med att det är midnattssol på sydpolen.

Midnattssol existerar inte vid Antarktis. Du har ju inte varit där och kollat, eller hur?
Du har blivit informerad om midnattssol i Antarktis och du har valt och tro. På vilket sätt falsifierar det du tror, det jag tror? Är det för att det du tror har fler anhängare?
Citera
2017-07-17, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Det falsifieras ju också av att en spotlight skulle minska i storlek när den närmade sig horisonten.

Att tiden påverkas av hög hastighet går att mäta med hjälp av atomur och att placera ett atomur på jorden och det andra i ett stridsflygplan och sedan jämföra atomuren efter flygturen.
Är du säker på att det påstådda experimentet med så kallade atomur är sann?
Citera
2017-07-17, 15:04
Medlem
Kvasiintellektuells avatar
Konstigt att fallande vattendroppar är runda och inte platta? Konstigt att blåbär är runda och inte platta? Ingenting är platt förutom era skallar!
Citera
2017-07-17, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pewana
Jag vet inte hur ni plattjordingar kommer fram till det svaret, men det är intressant. För en gångs skull ett klart besked från det hållet!

Venedig är en plats där jag har varit. Därifrån syns Polstjärnan nästan precis 45 grader över horisonten. Dra nu tre linjer: Venedig - Nordpolen, Nordpolen - Polstjärnan, samt Polstjärnan - Venedig på den platta jorden. Du får en triangel som har vinklarna 45, 45 och 90 grader, dvs en halv kvadrat. På en sådan är de två katetrarna lika långa, något som också kan bevisas eftersom de står mot lika stora vinklar.

Alltså är avståndet från Venedig till Nordpolen 66,6 mil. Voila!
Fantastiskt! Särskilt som hela Sverige, ca 150 mil långt får plats på den sträckan!

Har ingen aning om avstånden till stjärnorna eller vad stjärnor är. Hade de judiska kabbalisternas ockulta och primitiva fixering vid sifferkombinationer i åtanke, speciellt deras sexfixering.
Så det nämnda avståndet 666 km skall du inte ta alltför allvarligt, men ibland kräver korkade frågor korkade svar. Håller du inte med?
Citera
2017-07-17, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gason
Här har du ett litet experiment att testa:
Ta en vanlig badrumsvåg och leta reda på en helt vanlig hiss. Ställ dig på vågen och åk uppåt, vad händer med utslaget på vågen? Testa sedan att åka nedåt medans du fortfarande står på vågen, vad händer då med utslaget?

Hur förklarar du att vågen ändrar utslag?

Har inte gjort experimentet men jag kan tänka mig att vågen ger utslag när hissen sätts i rörelse och bromsar in, men oförändrad under färd. Det verkar liksom naturligt, men du får gärna förklara hur du tänker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in