Citat:
Ursprungligen postat av
Runber
Ligger en del i det du säger, brukar själv ha de tankarna men det som talar emot är ju att Sverige faktiskt fostrar ett antal duktiga fotbollsspelare, hockeyspelare, skidåkare mm
Men är det lika många numera jämfört med förr i de sporterna?
Om vi säger att alla sporter har en "kritisk massa", d.v.s den mängd utövare som gör att återväxten sker "automatiskt" genom att alla känner till någon som sysslar med sporten, kanske de stora sporterna fortfarande lever över den massan, medan andra sporter har sjunkit under.
Citat:
Ursprungligen postat av
frankkk
Eller golf som är nästan rakt jämförbar med tennisen när det kommer till kostnader, tillgänglighet, globalitet. Svåra frågeställningar har inga enkla svar.

Golf kräver ju dock inte lika mycket fysiskt som tennis.
Självklart har svåra frågeställningar inte enkla svar. Jag tror också att det är många fler anledningar än digitala prylar. Men det har mycket att göra med att livet blivit bekvämt, tror jag.
Oavsett orsak, om det nu är som jag skriver, att färre utövar sporten globalt, borde ju detta vara anledningen till att toppen blir allt äldre, i alla fall.
I fotboll har vi ju Zlatan, som fortfarande är en superstjärna, och född samma år som Federer. Om det vore en sån återväxt som ni skriver om i fotbollen, skulle väl han känt att det är dags att sluta för länge sedan. Inom hockeyn är det ju spelare som kör professionellt upp i 40-års-åldern. Dessa borde väl inte kunna spela vidare ifall det fanns lika många nya unga talanger som väntade på att få spela, som förr?